22
november
2011
|
01:00
Europe/Brussels

De Mercedes-Benz SL: een roadster die tot in de kleinste details verzorgd werd

Mercedes-Benz presenteert dit jaar zijn gloednieuwe SL Roadster, die volledig van aluminium gemaakt is. Een primeur! De volledig van aluminium gemaakte koetswerkstructuur van het nieuwe model weegt ongeveer 110 kilogram minder dan een soortgelijke constructie, gemaakt met de technologie van het vorige model. Het model van de nieuwe generatie, dat zowel sportief als luxueus is, beschikt bovendien over een geluidsinstallatie een concertzaal waardig, zelfs onder de blote hemel. Dankzij de nieuwe structuur van het koetswerk kan namelijk een beroep worden gedaan op een unieke technologie, het FrontBass-systeem, die samen met de roadster geïntroduceerd wordt. Ten slotte – en ook dat is een wereldpremière – lanceert Mercedes-Benz het adaptief ruitenwisser-/-sproeiersysteem MAGIC VISION CONTROL - een bijzonder doeltreffend systeem dat de ruitenvloeistof rechtstreeks vóór het wisserblad sproeit, rekening houdend met de behoeften en de wisrichting. De bestuurder merkt niets van een waterstraal of een waterfilm, maar de voorruit blijft schoon.

De SL van de nieuwe generatie neemt zijn befaamde afkorting, die staat voor "sportief en licht", zeer ernstig. Net zoals bij het eerste model met deze naam, de SL uit 1954 met ultralicht buizenchassis, is de drastische gewichtsverlaging een belangrijk element van het ontwerp. Voor het eerst produceert Mercedes-Benz in serie een kale carrosserie die volledig van aluminium gemaakt is. Slechts enkele onderdelen zijn van andere materialen gemaakt. Voor de achterwand deden de ontwerpers zelfs een beroep op magnesium, dat nog lichter is. De A-stijlen van hun kant zijn voorzien van uiterst stijve stalen buizen.

De nieuwe koetswerkstructuur weegt ongeveer 110 kilogram minder dan een soortgelijke constructie, geproduceerd met de technologie van het vorige model. "Vergelijk het met een bokser in de zwaargewichtklasse die met zijn uitrusting uit de auto is gestapt", verklaart Thomas Rudlaff, verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de aluminium koetswerkconstructie bij Mercedes-Benz. Hij vervolgt: "het resultaat is tastbaar en meetbaar". Die gewichtsverlaging benadrukt het dynamisch karakter en verlaagt het verbruik. Dit betekent meer rijplezier, maar minder overlast voor het milieu."

De aluminiumstructuur overtreft de stalen structuur van het vorige model op het vlak van stijfheid, veiligheid en comfort. Dit is het resultaat van een intelligente en doelgerichte gewichtsverlaging van de diverse onderdelen, rekening houdend met hun functie. Zo kan het aluminium op verschillende manieren bewerkt worden. Naargelang hun functie kunnen de onderdelen in coquille of vacuüm gegoten worden. Het kan gaan om geëxtrudeerde profielen of om aluminium platen van verschillende dikten. Resultaat: een verhoogde constructiestijfheid en veiligheid, en een minimum aan resonantie en trillingen.

In de fabriek worden de onderdelen volgens diverse procedés gemonteerd afhankelijk van hun belasting. Sommige van die procedés zijn volledig nieuw. De stevigheid van de montage wordt gewaarborgd door technieken zoals MIG-lassen, felsen, lijmen, gebruik van flow-drilling schroeven, vastklinken met volle zelfborende klinknagels of wrijvingsroerlassen.

Twee andere innovaties tonen aan dat de nieuwe SL een technologische wegbereider blijft.

· MAGIC VISION CONTROL is een intelligent en uiterst doeltreffend nieuw ruitenwisser-/-sproeiersysteem dat de ruitenvloeistof rechtstreeks vóór het rubber van het (met de laser gesneden) wisserblad sproeit in de wisrichting. Resultaat: tijdens het sproeien wordt geen vloeistoffilm gevormd die het zicht hindert, en toch blijft de voorruit perfect schoon.

· Het FrontBass-systeem, nog een wereldpremière, gebruikt de holle aluminium structuren vóór de stijlen als resonantiekasten voor de lagetonenluidsprekers. Resultaat: de lage tonen worden goed weergegeven en de sfeer doet denken aan een concertzaal, zelfs onder de blote hemel.

Deze twee innovaties maken deel uit van de zeer luxueuze standaarduitrusting van de SL.