19
maart
2004
|
01:00
Europe/Brussels

De Mercedes-Benz Sprinter met rekkenmodules en een hefmast

- Bekroond als “beste product” op Logimat 2004 in de categorie “bestellingen voorbereiden + bevestigen”
- Elke dag een uur tijdwinst

Op „Logimat 2004“, de beurs voor logistiek die in Stuttgart gehouden werd, is het ontwerp voor de “op voorhand te laden rekkenmodules van de Mercedes-Benz Sprinter” met een prijs bekroond. Het systeem is een gezamenlijk ontwerp van het ‘Institut für Fördertechnik und Logistik’ (instituut voor transporttechniek en logistiek) van de Universiteit van Stuttgart en van DaimlerChrysler AG.
Het bekroonde ontwerp getuigt van een grote zin voor innovatie en stelt koerierbedrijven en besteldiensten in staat om elke dag tot een uur te winnen bij het laden van hun voertuigen.

Rekkenmodules op wieltjes

Die tijdwinst is te danken aan de speciaal voor de Mercedes-Benz Sprinter ontwikkelde rekkenmodules op wieltjes. Die modules zijn geïnspireerd op de rolcontainers die bij de logistiek van voedingsmiddelen gebruikt worden (KEP-containers). Voor elke bestelwagen worden ze op voorhand gevuld en gescand, waarna de chauffeur ze alleen nog maar in zijn laadruimte hoeft te rollen. Daar worden ze met speciale spanhendels bevestigd, een stap die op zijn beurt een belangrijke vooruitgang betekent wanneer het erop aankomt om de lading in bestelwagens te beschermen. Als er geen laadplatform beschikbaar is, tilt een hefmast die op de achterzijde van de auto gemonteerd is, de rolmodules tot op de gewenste hoogte op.
In tegenstelling tot de klassieke rolcontainers uit de voedingssector, is de vorm van de KEP-containers perfect aan de contouren van de laadruimte van de Mercedes-Benz Sprinter aangepast. De containers schuiven precies in de laadruimte, net zoals de containers in een vrachtvliegtuig. Ze worden in licentie vervaardigd door het bedrijf A&A Logistik-Equipment in Buxtehude.

Een vernieuwende hefmast achteraan

Het hefsysteem van de Mercedes-Benz Sprinter moet aan complexe eisen voldoen: - een minimale beperking van de bruikbare laadruimte
- een beperkt gewicht (150 kg) - geen beperking van de toegang tot de laadruimte
- een grote gebruiksvriendelijkheid - de mogelijke montage van een trekhaak
- een draagvermogen van 500 kg

Die vereisten zetten de onderzoekers van het ‘Institut für Förder-technik und Logistik’ van de Universiteit van Stuttgart ertoe aan om voor het principe van een hefmast met een interne lier te opteren.
De bruikbare binnenruimte van het voertuig wordt op geen enkele manier beperkt, ook niet wanneer de mast in gebruik is. Bovendien is de nieuwe constructie dankzij haar modulaire ontwerp ook gemakkelijk op een ander voertuig te monteren. DaimlerChrysler heeft voor de twee systemen – de rolmodules en de hefmast – een patent aangevraagd.