19
juni
2007
|
02:00
Europe/Brussels

De Mercedes-Benz SUV-familie: Oplossingen op maat voor veeleisende klanten.

Het meest uiteenlopende gamma SUV’s in het premiumsegment is te vinden bij Mercedes-Benz. Een nadere blik op het modelgamma in de R-, M-, GL- en G-Klasse maakt al gauw duidelijk dat uit de 30 beschikbare basismodellen eenieder wel een model moet kunnen vinden dat aan zijn specifieke wensen voldoet.
Het meest uiteenlopende gamma SUV’s in het premiumsegment is te vinden bij Mercedes-Benz. Een nadere blik op het modelgamma in de R-, M-, GL- en G-Klasse maakt al gauw duidelijk dat uit de 30 beschikbare basismodellen eenieder wel een model moet kunnen vinden dat aan zijn specifieke wensen voldoet. De op tal van vlakken verbeterde R-Klasse biedt het grootste aantal varianten en blinkt in het bijzonder uit met zijn uitstekende langeafstandscomfort, maar pakt ook uit met het ruimste en meest moduleerbare interieur; tot zeven plaatsen. De M-Klasse is de bestseller van alle Sports Utility Vehicles van Mercedes-Benz en is vooral populair door zijn evenwichtige kenmerken. Deze reeks vierde tien jaar geleden zijn ophefmakend debuut en wordt gezien als de voorloper van alle moderne premium-SUV’s. De Mercedes-Benz GL-Klasse bekleedt de allerhoogste positie in de hele SUV-wereld en zijn inzittenden genieten onder alle omstandigheden eersteklas reiscomfort, zowel op als naast de weg. De robuuste en betrouwbare 'G' spreidt zijn kwaliteiten het best tentoon weg van de gebaande paden en wordt erkend als een van de beste terreinvoertuigen ter wereld. Mercedes-Benz demonstreert het potentieel van dieselmotoren met de innovatieve Vision BLUETEC-modellen in de R-, M- en GL-Klasse, waar alle ontwikkelingsaandacht gericht is op een laag brandstofverbruik en een uiterst lage uitstoot.
Een nog flexibeler interieur, twee verschillende wielbasissen, achterwielaandrijving of 4MATIC-vierwielaandrijving, nieuwe motorvarianten en een nieuwe, nog opvallendere styling – de Mercedes-Benz R-Klasse brengt nu nog meer mogelijkheden binnen handbereik. Met in totaal 13 basisversies biedt deze modelreeks het meest uitgebreide gamma binnen de SUV-familie van Mercedes-Benz. Bovendien maakt het interieur nu nieuwe zitconfiguraties mogelijk. Voor het eerst heeft de R-Klasse een tweede zitrij voor drie personen, waardoor volledig nieuwe zitopstellingen mogelijk worden: deze touring-SUV biedt nu plaats voor vijf inzittenden, maar twee, drie, vier, zes of zeven plaatsen zijn ook mogelijk. Daarnaast kunnen R-Klasse-eigenaars genieten van een onklopbaar ruime en veelzijdige bagageruimte: de R-Klasse met korte wielbasis kan maximaal 2001 liter aan, terwijl dat voor de versie met lange wielbasis een ongeëvenaarde 2436 liter bedraagt. Dat maakt van de R-Klasse het meest veelzijdige en ruimste model uit heel het personenwagengamma van Mercedes-Benz.
R-Klasse: keuze tussen achterwielaandrijving of 4MATIC-vierwielaandrijving
Aan de buitenkant is de gefacelifte SUV Tourer nu te herkennen aan een meer opvallende voor- en achterpartij, evenals lichtmetalen 18-duimvelgen voor alle V6-versies. Het topmodel R 500 4MATIC is voorzien van 19-duimvelgen. Het motoraanbod wordt aangevuld met de nieuwe V6-benzinemotor in de R 280, die uitblinkt door zijn indrukwekkende vermogen en zijn bescheiden verbruik. Mercedes-Benz biedt nu drie nieuwe instapversies van de R-Klasse – de R 280 CDI, de R 280 en de R 350 – alledrie V6-versies met achterwielaandrijving en keuze tussen een korte of een lange wielbasis. Dankzij het lagere gewicht en de vermindering van aandrijfverliezen door wrijving, als gevolg van de configuratie met achterwielaandrijving, kunnen deze versies nog gunstigere verbruikscijfers voorleggen. De zuinigste R-Klasse is nu de R 280 CDI, die slechts 8,9 liter diesel per 100 km verbruikt (gemengde cyclus NEDC).
Meer vermogen, een lager brandstofverbruik: nieuwe V8-motor voor de M-Klasse
De Mercedes-Benz M-Klasse kreeg voor het nieuwe modeljaar een nieuwe motor. De 285 kW/388 pk sterke ML 500 4MATIC wordt nu uitgerust met de
V8-benzinemotor van 5,5 liter, waardoor hij 82 pk meer vermogen ontwikkelt in vergelijking met het vorige model en het maximumkoppel steeg van 460 tot 530 Nm. Deze vermogenstoename beïnvloedt de prestaties aanzienlijk: de ML 500 4MATIC trekt nu op naar 100 km/u in 5,8 seconden en haalt een topsnelheid van 250 km/u. Deze stijging van het vermogen en de prestaties gaat echter niet gepaard met een hoger brandstofverbruik, want het gemengd normverbruik (NEDC-cyclus) daalde met 0,6 liter tot 12,8 liter per 100 kilometer. Het aanbod benzinemotoren omvat verder de 200 kW/272 pk sterke ML 350 met een V6-motor, evenals de hoogperformante ML 63 AMG met 375 kW/510 pk.
De topversie aan dieselzijde is de ML 420 CDI 4MATIC, die een vermogen van 225 kW/306 pk ontwikkelt en 700 Nm levert, het hoogste maximumkoppel in heel het gamma van de M-Klasse. Naast de V8-diesel zijn er nog twee dieselmotoren beschikbaar, die allebei uitstekende prestaties bieden in combinatie met een nog lager brandstofverbruik. De basis-V6-motor in de ML 280 CDI heeft een vermogen van 140 kW / 190 pk, terwijl de ML 320 CDI uit dezelfde cilinderinhoud 165 kW/224 pk (155 kW/211 pk) haalt. Beide versies verbruiken slechts 9,4 liter diesel per 100 kilometer. De eerste generatie van de M-Klasse (W 163) werd gelanceerd in 1997 en wordt erkend als de voorloper van alle moderne premium-SUV’s, met een wereldwijde verkoop van zo’n 600.000 exemplaren voor de introductie van zijn opvolger in 2005. De huidige M-Klasse van de W 164-generatie staat op het punt dit succesverhaal verder te zetten, en 250.000 Mercedes-Benz-klanten hebben het huidige model al gekocht.
GL-Klasse: topmodel in het SUV-segment
Met de GL-Klasse bezet Mercedes-Benz de hoogste positie in het marktsegment van de premium SUV’s. Deze luxueuze terreinwagen blinkt uit met uitstekende rijeigenschappen, zowel op de weg als op het terrein, en verwent zijn inzittenden met een zee van ruimte en het comfort van een luxueuze berline. Met zijn zelfverzekerde en imposante uiterlijk bevestigt de GL-Klasse zijn aanspraak op de leiderspositie in het erg concurrentiële wereldmarktsegment, terwijl het interieur zijn inzittenden verwelkomt met de typische Mercedes-Benz-sfeer van luxe en comfort die doet denken aan de S-Klasse. Het motoraanbod omvat vier ultramoderne krachtbronnen, waarvan de harmonieuze koppel- en vermogenskenmerken beslist bijdragen tot het rijplezier.
Voor superieure rijeigenschappen ontwikkelt de V8-dieselmotor van de GL 420 CDI 4MATIC een vermogen van 225 kW/306 pk en een koppel van 700 Nm, terwijl de beproefde V6-motor van de GL 320 CDI 4MATIC moeiteloze prestaties garandeert met 165 kW/224 pk en 510 Nm. Net als alle dieselmodellen in het Mercedes-Benz-personenwagengamma zijn deze twee common-rail diesels uitgerust met een onderhoudsvrije partikelfilter. Naast de 285 kW/388 pk sterke V8-motor van 5,5-liter in de GL 500 4MATIC is er nog een achtcilinderversie verkrijgbaar, namelijk de GL 450 4MATIC met een maximumvermogen van 250 kW/340 pk. Dankzij het innovatieve 4MATIC-vierwielaandrijvingssysteem, de standaard AIRMATIC-luchtophanging, een nauwkeurige stuurinrichting met snelheidsafhankelijke bekrachtiging en de eveneens standaard voorziene adaptieve schokdemping ADS brengt de majestueuze GL (wielbasis 3075 mm) zijn inzittenden in verrukking door zijn indrukwekkend weggedrag en uitstekend rijcomfort. En terwijl de GL al erg goed zijn mannetje staat op de openbare weg, is hij ook een echte off-roader die over sublieme terreincapaciteiten beschikt. Het aangepaste AIRMATIC-systeem maakt een bodemvrijheid tot 307 millimeter mogelijk, en het standaard Offroad-Pro Pack verbetert de capaciteiten op lastig terrein aanzienlijk met zijn reductiebak en vergrendelbaar achter- en middendifferentieel. Verdere elektronische controlesystemen als het Offroad-ABS, de snelheidsbegrenzer voor afdalingen (Downhill Speed Regulation, DSR) en de vertrekhulp ontlasten de bestuurder nog meer.
G-Klasse – 28 jaar ontwikkeling voor absolute perfectie
Zelfs in het 28ste productiejaar van het model gaat Mercedes-Benz onverzettelijk door met de strategie voor de legendarische G-Klasse die al even uniek is als de klassieke terreinwagen zelf: het markante koetswerk en de onverwoestbare basisstructuur bleven behouden sinds 1979, en tegelijk behoudt de “G” zijn technische leiderschap dankzij de constante evoluties en verbeteringen. De jongste facelift van het model heeft vooral betrekking op het interieur, waar een nieuw instrumentenpaneel zorgt voor een meer bijdetijdse look. Samen met het centraal opgestelde scherm voor de bestuurder vormen vier analoge instrumenten met fijne, verchroomde sierringen een duidelijk afleesbaar informatiegeheel. Ook het elegante vierspakige, multifunctionele stuurwiel kreeg een nieuw design, terwijl de gewijzigde middenconsole de bedieningsveiligheid vergroot en het cockpitgedeelte visueel opwaardeert. De standaarduitrusting van de G 500 en G 55 AMG-benzineversies omvat het COMAND APS met dvd-navigatiesysteem, geïntegreerde radio, cd-speler en gsm-toetsenpaneel. Alle versies beschikken ook standaard over bixenonkoplampen en mistlichten met bochtverlichting. Aan de buitenkant is het nieuwe model enkel te herkennen aan de discreet gewijzigde achterlichten. De 'G' blijft verkrijgbaar in drie koetswerkvarianten: twee gesloten versies met korte of lange wielbasis, en een extravagante Cabrio met een elektrohydraulisch bediend dak.
Zowel nu als in het verleden biedt de klassieker onder de Mercedes-Benz-terreinwagens een superieure synthese van een efficiënte aandrijving en een dynamisch systeem. Naast de permanente vierwielaandrijving met reductiebak voor terreinrijden omvat de standaarduitrusting het elektronisch gestuurde tractiesysteem 4ETS, het elektronisch stabiliteitsprogramma ESP® en drie differentieelsloten, die ingeschakeld kunnen worden met een druk op de knop. Magna Steyr in het Oostenrijkse Graz produceert de G-Klasse voor rekening van Mercedes-Benz al sinds 1979, en bouwde tot dusver al zo’n 190.000 exemplaren. En het einde van dit succesverhaal is nog niet in zicht.
De 'G' zal de komende jaren blijven deel uitmaken van het Mercedes-Benz-gamma van uitermate bekwame SUV’s. Onlangs genoot de G-Klasse de bevestiging van zijn eeuwige jeugd toen het model in het bekende off-roadmagazine '4wheel fun' in de luxecategorie met ruime voorsprong werd verkozen tot '2007 Superstar'.
BLUETEC – de toekomst van de dieselmotor
Een indrukwekkend vermogen, een hoog koppel, een laag brandstofverbruik en een erg lage uitstoot – de Vision BLUETEC-modellen in de GL-, M- en R-Klasse tonen aan dat het potentieel van deze innovatieve motortechnologie bijzonder goed benut kan worden in grote, performante SUV’s. De veelbelovende toekomst van het BLUETEC-concept wordt goed geïllustreerd met de Vision GL 320 BLUETEC. Deze gespierde SUV met een krachtige V6-dieselmotor heeft een vermogen van 165 kW/224 pk en een koppel van 510 Nm, kan een gemiddeld brandstofverbruik voorleggen van 9,9 liter diesel per 100 kilometer en voldoet aan de strengste uitstootnormen ter wereld.
Mercedes-Benz ontwikkelde twee versies van het modulaire BLUETEC-uitstootcontrolesysteem, maar het doel is in beide gevallen hetzelfde, namelijk de uitstoot van stikstofoxides terugdringen. Dat is het enige bestanddeel van dieseluitlaatgassen waarvan het niveau inherent hoger ligt dan bij benzinemotoren. In de E 320 BLUETEC berline, die in de Verenigde Staten al verkrijgbaar is, worden een oxidatiekatalysator en een partikelfilter gecombineerd met een verbeterde, bijzonder duurzame NOx-opslagkatalysator en een bijkomende SCR-katalysator. De tweede BLUETEC-versie is zelfs nog efficiënter, en kan ook toegepast worden in de hier getoonde Vision GL 320 BLUETEC, Vision ML 320 BLUETEC en Vision R 320 BLUETEC. In dit geval wordt AdBlue, een onschadelijke, waterige ureumoplossing, verstoven in de uitlaat, waar de SCR-katalysator, die zich iets verder bevindt, tot 80 procent van de stikstofoxides omzet in onschadelijk zuurstof en water.