24
mei
2004
|
02:00
Europe/Brussels

De motoren en versnellingsbakken van de nieuwe Mercedes-Benz A-Klasse

Een hoger vermogen, een groter koppel en meer rijplezier: dat waren de doelstellingen bij de ontwikkeling van de motoren voor de nieuwe Mercedes-Benz A-Klasse. Dat nieuwe model beleeft eind juni zijn wereldpremière en zal vanaf de herfst in de showrooms van de erkende partners te zien zijn.

Het toekomstige motoraanbod voor deze compacte en innoverende auto omvat zeven viercilindermotoren. Daaronder drie nieuwe direct ingespoten CDI-diesels en een nieuwe 142 kW/193 pk sterke benzinemotor met turbocompressor. Bovendien biedt Mercedes-Benz voor het eerst een automaat met een continu variabele transmissie aan die als optie met elke motor in het aanbod gecombineerd kan worden. Daarnaast introduceert Mercedes ook een nieuwe handbediende zesversnellingsbak.

In vergelijking met de vorige modellen hebben de diesel- en benzinemotoren voor de nieuwe A-Klasse tot 38 % meer vermogen, terwijl het koppel, afhankelijk van de versie, zelfs met 46 % gestegen is. Alle viercilinders voldoen aan de strenge emissienorm Euro 4. Voor de dieselmotoren is er als optie een deeltjesfilter beschikbaar. En ondanks hun hogere vermogen ligt het brandstofverbruik van de benzinemotoren aanzienlijk lager.

De motoren van de nieuwe A-Klasse onderscheiden zich door een uniek ontwerp waardoor ze in een hoek tot 59° achter de voortrein gemonteerd kunnen worden. Op die manier vormt het motorblok een belangrijk onderdeel van het intelligente veiligheidsontwerp: bij een zware frontale botsing kantelen de motoren naar beneden zonder in de passagierscel door te dringen.

Het vermogen van de drie nieuwe CDI-dieselmotoren varieert van 60 kW/82 pk tot 103 kW/140 pk (Belgische versie : 100 kW/136 pk). De belangrijkste wijzigingen in vergelijking met de vorige modellen zijn de verhoging van de cilinderinhoud (van 1689 tot 1991 cm³), de hogere injectiedruk en de common rail brandstofinjectie van de tweede generatie.
Dat laatste systeem werkt met een dubbele voorinspuiting en een hogere injectiedruk (1600 bar). Samen met andere aanpassingen van de motor vertalen die ingrepen zich in een duidelijke toename van het vermogen en het koppel, in een reductie van de emissies en in een aanzienlijk lager geluidsniveau. Het vermogen (60 kW/82 pk) en het koppel (180 Nm) van de nieuwe A 160 CDI liggen resp. 9 en 12,5 % hoger dan die van zijn voorganger. De nieuwe dieselmotor van de A 180 CDI (80 kW/109 pk) ontwikkelt een 14 % hoger vermogen dan die van de A 170 CDI, terwijl zijn koppel tussen 1600 en 2600 t/min bijna 39 % groter is.

De A 200 CDI vormt de top van het dieselaanbod in de nieuwe A-Klasse en introduceert een nieuwe norm op het vlak van dynamiek en rijplezier.
Zijn direct ingespoten motor die van een turbocompressor met variabele geometrie (TGV) voorzien is, heeft een ontstekingsdruk van 180 bar. Daarmee ontwikkelt die motor een vermogen van 103 kW/140 pk (100 kW / 136 pk) en geeft hij in een ruim toerentalgebied (van 1600 tot 3000 t/min) een koppel van 300 Nm vrij. Die eigenschap staat borg voor snelle acceleraties en snedige hernemingen. Het verbruik van de CDI-modellen van de nieuwe A-Klasse ligt op hetzelfde voorbeeldig lage niveau als dat van hun voorgangers.

De optioneel beschikbare deeltjesfilter vermindert de roetuitstoot met 99 %. De filter regenereert zich zonder additieven en blijft ook na een groot aantal kilometers nog altijd even doeltreffend.

De benzinemotoren: de nieuwe A 200 TURBO van 142 kW/193 pk

In vergelijking met hun voorgangers bieden ook de benzinemotoren van de nieuwe A-Klasse een hoger vermogen en koppel. Afhankelijk van de versie gaat die stijging tot resp. 38 en 36 %. Tegelijk werden ook het verbruik, de emissies en het geluidsniveau van die motoren verminderd. Met de motor A 200 TURBO verzet de A-Klasse de bakens op het vlak van de prestaties: deze 142 kW/193 pk sterke krachtbron heeft een opmerkelijk specifiek vermogen (70 kW/liter) en is daarmee een van de krachtigste motoren in zijn categorie. Zijn maximumkoppel van 280 Nm blijft constant in het ruime toerentalgebied van 1800 tot 4850 t/min.

De toename van het vermogen en het koppel van de nieuwe modellen A 150, A 170 en A 200 werd verkregen door enerzijds de cilinderinhoud met 100 cm³ te verhogen en door anderzijds een inlaatspruitstuk met variabele lengte in te voeren. Die laatste voorziening verbetert de soepelheid van de motor bij lage toerentallen.

De ingenieurs hebben het specifieke verbruik van de benzinemotoren nog naar beneden kunnen halen. Meer bepaald door de wrijvingsverliezen ter hoogte van de zuigers en de drijfstangen en in het distributiesysteem te verminderen, en door de verdeling van het brandstofmengsel in de verbrandingskamers te verbeteren. Ondanks hun hogere vermogen verbruiken de benzinemodellen van de nieuwe A-Klasse ongeveer 10 % minder dan hun voorgangers (in de nieuwe gemengde Europese cyclus).

AUTOTRONIC: de eerste continu variabele transmissie van Mercedes

Met de automatische versnellingsbak AUTOTRONIC luidt Mercedes-Benz een nieuw tijdperk in op het vlak van de transmissietechnologie. Die versnellingsbak werkt volgens het principe van de continu variabele transmissie (CVT) waarbij de overbrengingsverhoudingen op een geleidelijke manier gewijzigd worden met behulp van riemschijven met conische flenzen en een metalen riem. Het resultaat is dat de A-Klasse zonder enige onderbreking in de koppeloverdracht accelereert en dat de motor zijn maximumvermogen veel sneller bereikt dan met een klassieke automaat.
Bovendien biedt de AUTOTRONIC een groot rijcomfort en blijft het geluidsniveau erg laag.

De bestuurder heeft de keuze tussen twee schakelprogramma’s. In de comfortmodus houdt de versnellingsbak het toerental altijd zo laag mogelijk zodat de A-Klasse zachter optrekt en minder verbruikt. In de sportmodus identificeert de versnellingsbak automatisch de persoonlijke rijstijl van de bestuurder en past hij de schakelstrategie daaraan aan.
Er is ook een manuele modus beschikbaar waarbij de AUTOTRONIC de overbrengingsverhoudingen in zeven virtuele stappen onderverdeelt. Om op of terug te schakelen hoeft de bestuurder de selectiehendel alleen maar licht aan te raken.

De AUTOTRONIC is amper 330 mm lang en is daarmee de meest compacte CVT-versnellingsbak ter wereld.

Net zoals de AUTOTRONIC is ook de handbediende zesversnellingsbak die standaard in de modellen A 180 CDI, A 200 CDI en A 200 TURBO ingebouwd wordt, een nieuwigheid. Die aluminium bak onderscheidt zich door een compacte constructie en een grote bedieningsprecisie. De andere motoren van de A-Klasse worden standaard gekoppeld aan de bekende handbediende vijfversnellingsbak waarvan de ingenieurs van Mercedes bepaalde details met het oog op het gebruik ervan in de A-Klasse verbeterd en aangepast hebben