06
maart
2012
|
01:00
Europe/Brussels

De nieuwe A-Klasse – het compacte sportmodel van Mercedes

Genève/Stuttgart. Daar ontluikt een nieuwe generatie: de aanwezigheid van Mercedes-Benz op het Autosalon van Genève, dat plaatsvindt van 8 tot 18 maart 2012, zal worden opgeluisterd door de wereldpremière van de nieuwe A-Klasse. Het merk snijdt daarmee een nieuw hoofdstuk aan over het segment van de compacte wagens. Het nieuwe model maakt indruk met zijn sterk emotioneel design, zijn kracht en prestaties dankzij motoren die 80 kW (109 pk) tot 155 kW (211 pk) leveren en een maximale efficiëntie met uitstootwaarden die tot 99 g CO2/km kunnen gaan. Tegelijkertijd onderstreept dit model dat veiligheid bij Mercedes-Benz geen kwestie van prijs is – met name het radarhulpsysteem COLLISION PREVENTION ASSIST behoort tot de standaarduitrusting.

“De A van ‘aantrekkelijk’: de A-Klasse is de verpersoonlijking van de nieuwe dynamiek van het merk Mercedes-Benz,” bevestigt Dieter Zetsche, voorzitter van de raad van bestuur van Daimler AG en verantwoordelijk voor Mercedes-Benz Cars. “De wagen is volledig nieuw, tot in het kleinste detail. Zo'n kans om van nul te vertrekken komt in de automobielindustrie niet vaak voor. Onze ingenieurs en onze designers hebben die kans op overtuigende wijze gegrepen.”

De nieuwe A-Klasse werd met 18 centimeter verlaagd en zijn stijl en dynamisme spreken onmiddellijk aan. Het expressieve design dat werd voorgesteld op de ‘Concept A-CLASS’ en dat wereldwijd met veel enthousiasme werd ontvangen, werd resoluut overgenomen voor de serieproductie: met hun nieuwe interpretatie van het klassieke hatchbackdesign hebben de Mercedes-designers een emotioneel rijke look gecreëerd met een sterk sportief karakter. “Het was een uitdaging om de nieuwe Mercedes-Benz-dynamiek te vertalen in het compacte gamma – en wij zijn die uitdaging met veel plezier aangegaan,” vertrouwt Gorden Wagener, directeur van de designafdeling van Mercedes-Benz, ons toe. “Het geboetseerde silhouet van de A-Klasse reflecteert de typische Mercedes-stijl. De karakteristieke lijnen die zich vooral over de flanken uitstrekken geven de oppervlakken structuur en een voelbare spanning.”

De doelstelling van het interieurdesign was om de sportieve allure van de carrosserie ook binnen in de wagen door te trekken. Met nog een onuitgegeven troef in het segment van de compacte wagens: de kwaliteitsindruk die uitgaat van de designfilosofie, van de keuze van de materialen van topkwaliteit en de combinatie ervan. Net als op de Concept A-CLASS kan een smartphone (in optie) volledig geïntegreerd worden in het besturings- en displaysysteem. Een speciale applicatie zorgt ervoor dat alle functies van de iPhone®en in de toekomst ook van andere smartphones aan boord gebruikt kunnen worden.

Alle decoratieve elementen hebben een gegalvaniseerde zilverkleurige, verchroomde afwerking die de ‘cool touch’ van die onderdelen mooi tot leven brengt. “Dit voorbeeld toont aan dat de kwaliteit van het interieur van de A‑Klasse niet beperkt blijft tot de klassieke decoratieve elementen, maar ook het gevolg is van een consequent design en de keuze van de gebruikte materialen,” aldus Hartmut Sinkwitz, verantwoordelijk voor het interieurdesign. “Bij het ontwerpen van de binnenruimte was ons motto ‘meer doen, met minder’.”

De ventilatieroosters die ‘schitteren als juwelen’ (Sinkwitz) zorgen voor extra raffinement en vergroten de perceptie van kwaliteit van het interieur. Het sportieve karakter van de wagen wordt onderstreept door integraalzetels (in optie).
Ook de achterzetels zijn sportief van stijl en bieden plaats aan drie passagiers.

Naast de basisversie, die gepersonaliseerd kan worden met een massa opties, vind je in dit gamma ook de uitrustingsversies ‘Urban’, ‘Style’ en ‘AMG Sport’ - pakketten die aangepast zijn aan de wensen van de klant.

De nieuwe A-Klasse zal in wereldpremière te zien zijn op het Autosalon van Genève (van 8 tot 18 maart) en zal vanaf de maand september bij de concessiehouders beschikbaar zijn. Hij is 4 292 mm lang, 1 433 mm hoog en 1 780 mm breed.

Sportiviteit en exclusiviteit: de A-Klasse Sport herdefinieert het begrip ‘dynamisme

Voor de allereerste keer werden de Performance-specialisten van AMG in een zeer vroeg stadium bij de ontwikkeling van het compacte gamma betrokken. Resultaat van die vruchtbare samenwerking: de meest dynamische versie van het gamma – de A-Klasse Sport ‘engineered by AMG’, waarin je duidelijk de verwantschap ziet met de Concept A‑CLASS, vooral aan het nieuwe radiatorrooster in diamantvorm. De A‑Klasse loopt op exclusieve lichtmetalen 18" AMG-velgen met 5 spaken met op alle wielen 235/40 R banden, natuurlijk en zwart glanzend afgewerkt met in het rood gespoten remklauwen: een geraffineerd visueel accent dat de dynamische kwaliteiten onderstreept van de A 250 Sport en de A 220 CDI Sport. Beide modellen onderscheiden zich onder meer door een vooras die door AMG werd ontwikkeld en een onderstel met specifieke afregeling.

De rode accenten op de voor- en achterschorten van AMG vergroten de expressiviteit van het model nog. Ook in het interieur wordt het contrast tussen de zwarte inrichting en de rode accenten doorgetrokken: contrasterende stiknaden versieren het stuur en de zetels, en ook de veiligheidsgordels zijn uitgevoerd in dezelfde tinten, net als de verlichting van de instrumenten en de randen van de ventilatieroosters.

Motorversies: nieuwe motoren voor de benzine- en dieselversies

Alle verwachtingen op het gebied van vermogen zullen ingelost kunnen worden met een ruim aanbod aan benzine- en dieselmotoren, en tegelijkertijd weerspiegelt dit gamma de stand van zaken op technologisch vlak in termen van efficiëntie: voor het eerst zal een Mercedes‑Benz slechts 99 g CO2 per kilometer uitstoten.

Het vermogen van de benzinemotoren van de nieuwe generatie met een cilinderinhoud van 1,6 en 2,0 liter ligt tussen 90 kW (115 pk) voor de A‑Klasse 180 en 155 kW (211 pk) voor de A 250-versie, via 115 kW (156 pk) voor de A-Klasse 200. Alle modellen werken op basis van rechtstreekse inspuiting met turbodrukvulling, een geperfectioneerd verbrandingsproces en een verhoogde stratificatie voor de werking met een arm mengsel, dankzij snel schakelende injectoren voor meervoudige brandstofinspuiting, alsook meervoudige ontsteking die geregeld wordt in functie van de behoefte. CAMTRONIC is een innovatie die haar wereldpremière beleeft op de 1,6 l motor: de variabele instelling van de lichthoogte van de inlaatkleppen maakt het mogelijk de hoeveelheid vers mengsel bij gedeeltelijke belasting te beperken en zo het verbruik te verminderen.

Ook de dieselmotoren zullen weten te verleiden met hun maximale efficiëntie en eco-compatibiliteit, dankzij hun hypermoderne injectietechnologie en turbodrukvulling. De 180 CDI-Klasse opent het gamma met 80 kW (109 pk) en een maximumkoppel van 250 Nm, gevolgd door de A 200 CDI-versie die een maximumvermogen van 100 kW levert (136 pk) met een maximumkoppel van 300 Nm. Met een cilinderinhoud van 2,2 liter biedt de A-Klasse 220 CDI 125 kW (170 pk) en 350 Nm, waarden die garant staan voor uitstekende prestaties op de weg.

Alle modellen van de nieuwe A-Klasse zijn standaard uitgerust met de ECO stop/start-functie. De motoren kunnen gecombineerd worden met de nieuwe handgeschakelde zesversnellingsbak of, in optie, met de automatische 7G-DCT-versnellingsbak met dubbele koppeling.

Nog meer troeven: onderstel, aerodynamica, veiligheid

De dynamiek die je bij dit design en deze motoren verwacht, wordt naar de weg overgebracht door een performant onderstel. Het merkbaar verlaagde zwaartepunt en de nieuwe achteras met vier armen vormen hiervoor de ideale basis, waardoor het ook mogelijk is gebruik te maken van de integrale 4MATIC-transmissie. Als klant heb je de keuze uit verschillende afstellingen van het onderstel, waaronder de sportversie met parameterbesturing in optie. De elektromechanische stuurinrichting van de A-Klasse is een nieuw ontwerp. De elektrische hulpmotor voor de ultraprecieze Dual Pinion-parameterbesturing wordt nu rechtstreeks op het stuurhuis geïnstalleerd, om ruimte te sparen.

Dankzij zijn onovertroffen aerodynamica is de A-Klasse de nieuwe referentie in zijn categorie, met een Cx van 0,26. De dakspoiler, die standaard op de wagen zit en die alle antennes van de A-Klasse verbergt, draagt daar ook aan bij.

De A-Klasse is de enige wagen in zijn categorie die uitgerust is met een anti-ongevalradar met adaptieve bekrachtigde noodremstop, die het risico op kop-staartaanrijdingen verkleint. Dit hulpinstrument kreeg de naam COLLISION PREVENTION ASSIST. Het verwittigt de verstrooide bestuurder met een geluidssignaal en een visueel signaal als het een obstakel detecteert en bereidt een bekrachtigde noodstop voor, voor een interventie met grote precisie. Deze wordt op gang gebracht zodra de bestuurder het rempedaal krachtig intrapt.

De A-Klasse beschikt voor het eerst over het preventieve beschermingssysteem voor de inzittenden - PRE-SAFE®. Dit systeem werd in 2002 op de S-Klasse gelanceerd en deze innovatie wordt nu exclusief op het compacte gamma aangeboden. De belangrijkste onderdelen van het PRE-SAFE®-systeem zijn de omkeerbare gordelspanners, het automatisch sluiten van de zijruiten en het zonnedak in geval van een kritieke zijwaartse versnelling en de verplaatsing van de volledig elektrische passagierszetel vooraan met geheugenfunctie in een positie die de best mogelijke bescherming van de blokkeersystemen garandeert. PRE-SAFE® wordt in principe alleen maar gebruikt in situaties waarin versnellingen in de rijrichting, of dwars, kritiek blijken te zijn; het systeem kan echter ook tussenkomen in samenwerking met andere specifieke rijhulpsystemen.

De ‘vulgarisering’ van de veiligheidssystemen heeft het mogelijk gemaakt de nieuwe A-Klasse uit te rusten met een hele reeks rijhulpsystemen die ontleend zijn uit de topgamma's, waarbij deze zeker het vermelden waard zijn:

· ATTENTION ASSIST (standaard)

· De HOLD-functie (standaard)

· Hulpsysteem bij vertrek op een helling (standaard)

· DISTRONIC PLUS

· Hulpsysteem voor de grootlichten

· Dodehoek- en rijstrookhulpsystemen

· Snelheidsbeperkingherinnering (met herkenning van de signalisatie)

· Actieve Parkeerhulp

· LINGUATRONIC

· Achteruitrijcamera

In bijlage kan u het volledige dossier terugvinden.