20
april
2005
|
02:00
Europe/Brussels

De nieuwe B-Klasse van Mercedes-Benz

Compact Sports Tourer – een nieuw autoconcept, dat een dynamisch weggedrag combineert met een ruim interieur en een aantrekkelijk design

Ruimte, design en dynamisme: dat zijn de meest opvallende kenmerken van de nieuwe B-Klasse, de Compact Sports Tourer van Mercedes-Benz.
Het nieuwe model zal in de loop van de maand juni 2005 zijn opwachting maken in de filialen en bij de verdelers van het automerk uit Stuttgart.

Met dit nieuwe Sports Tourer-concept doet Mercedes-Benz zich gelden als innoverend autoconstructeur. De B-Klasse beantwoordt aan de wensen van een categorie van moderne individuen voor wie een auto ruim en functioneel moet zijn en een voorbeeldig comfort, een fascinerend design en veel rijplezier moet bieden. De jongste ontwikkeling van Mercedes-Benz benut zo de voordelen van verschillende concepten en combineert deze in de B-Klasse ontworpen voor reizen, het gezin en vrije tijd.

De Compact Sports Tourer bezit een essentiële troef: de sandwich-architectuur. Dankzij de rationele inplanting van de motor en de versnellingsbak gedeeltelijk vooraan, gedeeltelijk onder de passagierskooi, biedt de nieuwe B-Klasse ondanks zijn beperktere buitenafmetingen een binnenruimte die vergelijkbaar is met die van grotere berlines en breaks. Het koetswerk meet 4 270 mm lang, wat overeenkomt met de gangbare afmetingen in het compacte gamma. Wat het interieur betreft overtreft het nieuwe model van Mercedes daarentegen bepaalde grote personenwagens wat betreft breedte op ellebooghoogte en been- en hoofdruimte, allemaal barometers voor het comfort van de inzittenden.

Achterin genieten de inzittenden van een royale wielbasis (2 778 mm); daardoor konden de voorzetels en de achterbank ver uit elkaar geplaatst worden, zodat er haast evenveel knieruimte is als in een S-Klasse. Ook op het vlak van moduleerbaarheid en laadvolume treedt de B-Klasse een nieuwe dimensie binnen. Dankzij de in hoogte verstelbare koffervloer, de asymmetrisch opsplitsbare, neerklapbare en verwijderbare achterbank en de uitneembare voorste passagierszetel (optie), verandert de comfortabele reiswagen in enkele bewegingen in een praktische volumewagen. Afhankelijk van de configuratie en het aantal gemonteerde stoelen varieert het laadvolume van 544 tot 2 245 liter (met de achterbank en de voorste passagierszetel verwijderd), wat overeenkomt met de capaciteit van een grote break. De maximale laadlengte bedraagt 2,95 m.


Moderne viercilindermotoren die tot 142 kW/193 pk ontwikkelenw

De B-Klasse, die als Sports Tourer-concept serene prestaties en een intens rijplezier moet kunnen bieden, pakt uit met moderne benzinemotoren en CDI-dieselmotoren die in staat zijn tot uitstekende hernemingen. De zes viercilindermotoren die op het programma staan zijn goed voor een aanbod aan vermogen van 70 kW/95 pk tot 142 kW/193 pk. De topversie, de B 200 TURBO wordt aangedreven door een nieuwe viercilindermotor van twee liter met een turbocompressor en een intercooler. Hij geeft zijn maximumkoppel van 280 Nm vrij vanaf 1 800 tr/min en houdt het constant over een breed toerentalbereik (tot 4 850 tr/min). Daarmee haspelt de krachtigste Compact Sports Tourer de sprint van 0 tot 100 km/u af in slechts 7,6 s, herneemt hij van 80 tot 120 km/u in 7,3 s (in vijfde) en bedraagt zijn topsnelheid 225 km/u.

De topmotorversie van het dieselgamma is de B 200 CDI van 100 kW/136 pk. Met een maximumkoppel van 300 Nm zet deze motor flinke prestaties neer op het vlak van hernemingen. De turbodiesel van de nieuwe generatie van de Compact Sports Tourer is uitgerust met een Common Rail directe injectie en trekt op van 0 naar 100 km/u in 9,6 s. In vijfde accelereert hij van 80 naar 120 km/u in 10,0 s. de topsnelheid van de B 200 CDI bedraagt 200 km/u. Ondanks zijn uitstekende prestaties blijft het verbruik met 5,6 liter per 100 km onder de drempel van de zes liter. Zelfs zonder partikelfilter voldoen de CDI-modellen van de B-Klasse aan de strenge Euro 4-uitstootnormen. Toch biedt Mercedes-Benz, als optie, voor de dieselmotoren een onderhoudsvrije partikelfilter.

Net als de B 180 CDI en de B 200 CDI is het nieuwe model B 200 TURBO standaard uitgerust met een manuele zesversnellingsbak. De nieuwe continu variabele automaat AUTOTRONIC is als optie verkrijgbaar voor alle motorversies van de B-Klasse.


Spitstechnologie voor een levendig weggedrag en een hoog veiligheidsniveau

Op het vlak van de wieltreinen zijn de innovaties voor een groot deel verantwoordelijk voor de geslaagde mix van levendigheid, veiligheid en comfort – waarbij al deze kenmerken als gelijkwaardig beschouwd werden.

De nieuw ontwikkelde elektromechanische stuurbekrachtiging maakt gebruik van een elektrische motor om de benodigde inspanning aan het stuur aan te passen aan de snelheid van de auto. Daardoor wordt het stuur sterker bekrachtigd bij lage snelheden dan wanneer de auto sneller rijdt. Het stuur is dus veel soepeler tijdens het parkeren dan met gebruikelijke systemen. Een andere nieuwigheid die door de B-Klasse wordt geïntroduceerd is de sferische parabolische achteras. Dit systeem draagt in ruime mate bij tot de baanvastheid, de nauwkeurigheid, het dynamisme en het rijcomfort van de auto.

Voor het eerst biedt de dynamische stabiliteitsregeling (ESP®), hier in een geperfectioneerde versie, een bijkomende functie: het actieve stuur STEER CONTROL. Dat systeem werkt samen met de elektromechanische stuurbekrachtiging en helpt de bestuurder om de auto in delicate dynamische omstandigheden stabiel te houden door de stuurbekrachtiging aan te passen. Tijdens het remmen op een ondergrond met onregelmatige grip, vergemakkelijkt deze nieuwe bijkomende functie van het ESP® het aanbrengen van koerscorrecties en verbetert ze het gevoel van wegcontact.
De ophanging van de Compact Sports Tourer vertoont nog een ander bijzonder kenmerk: een nieuw systeem van selectieve demping, dat standaard gemonteerd wordt, en dat de dempingskrachten aanpast aan de dynamische situatie van ieder moment: bij een normale rijstijl is de schokdemping gericht op soepelheid om een goed rijcomfort te bieden. Bij een dynamische rijstijl in bochten wordt de dempingskracht echter volledig aangesproken, zodat de B-Klasse zo stabiel mogelijk wordt gehouden.


Mercedes-veiligheid dankzij de sandwich-architectuur

De unieke sandwich-constructie, het geheim van een uitzonderlijk beheer van ruimte, is de kern van het veiligheidsconcept van de nieuwe B-Klasse. Dankzij de erg vernuftige schuine inplanting van de motor en de versnellingsbak gedeeltelijk in het voorste gedeelte en gedeeltelijk onder de passagierskooi beschikt de auto vooraan over een grotere effectieve kreukelzone. Bij een ernstige frontale aanrijding schuift de aandrijfgroep niet in de richting van het interieur, maar wordt deze afgeleid naar beneden, langs de vloer van de pedalen, die eveneens schuin is. De sandwich-architectuur biedt bovendien aanzienlijke troeven bij een zijdelingse aanrijding. De inzittenden bevinden zich namelijk 200 mm hoger, met andere woorden boven de plaats van de impact. Zo biedt de B-Klasse ondanks zijn kleine buitenafmetingen zijn inzittenden een veiligheid die de naam Mercedes waardig is.

Dit standaard beschermingssysteem wordt aangevuld met frontale adaptieve airbags met twee activeringsdrempels, gordelspanners voor en achter (behalve op de middelste plaats), adaptieve spankrachtbegrenzers, actieve hoofdsteunen, een ISOFIX-bevestigingssysteem voor kinderzitjes en nieuwe zijdelingse airbags hoofd en borstkas.


Kwaliteitsmaterialen, een ruime standaarduitrusting

De interieuruitrusting voldoet aan de hoogste kwaliteitsvereisten van het merk met de ster. Het design en de materialen creëren samen een sfeer van welzijn waarin het comfort ook op lange ritten te smaken valt. Een vierspakig stuur met multifunctionele toetsen, een armsteun tussen de voorstoelen, elektrische zijruiten en athermische ruiten: de standaarduitrusting mikt evenzeer op comfort als op elegantie, met schitterende inlegstukken van aluminium die de middenconsole, de transmissietunnel en de deurpanelen sieren.

Bovendien heeft Mercedes-Benz nog andere designelementen gebruikt die de elegante en dynamische look van de B-Klasse versterken, of die zijn sportieve kenmerken in de verf zetten, in de packs Chrome en Sport, allebei beschikbaar als optie.


Spitstechnologie: van “b” zoals bi-xenon tot “t” zoals THERMOTRONIC

In de nieuwe Compact Sports Tourer worden het comfort en de rijsensaties naar een hoger niveau getild met verschillende systemen die afkomstig zijn van het luxegamma van Mercedes. De optielijst omvat met name de automatische airco THERMOTRONIC, elektrisch verstelbare voorzetels, een lederen bekleding en de autoradio-navigatiesystemen COMAND APS en Audio 50 APS.

Het nieuwe, als optie verkrijgbare panoramisch open dak met lamellen geeft de inzittenden van de B-Klasse de sensatie in open lucht te rijden en maakt zelfs gesloten het interieur van de Compact Sports Tourer lichter en sympathiek. Het kan ongeveer 2/3 verder geopend worden dan een klassiek schuifdak. In de plaats van dit open dak is ook een vast panoramisch dak verkrijgbaar als optie. Dat is grijsgetint en biedt een glasoppervlakte van 0,6 m².
De koplampen, die standaard onder helder glas zitten, kunnen als optie voorzien worden van bi-xenontechnologie, actieve verlichting in de bochten en adaptieve verlichting.


In een oogopslag:
De belangrijkste technologische uitrusting van de B-Klasse*

  • Controle van de gordeldracht: de bestuurder kan op een schermpje controleren of de achterpassagiers al dan niet hun gordel dragen - standaard
  • Adaptieve airbags op de voorste plaatsen: de voorste airbags worden volgens twee activeringsdrempels opengevouwen, afhankelijk van de ernst van de impact - standaard
  • Zijdelingse airbags achterin: zijdelingse airbags verkleinen het risico op verwondingen bij een aanrijding langs opzij - als optie
  • Gordijnairbags: deze grote airbags worden bij een aanrijding langs opzij als een gordijn opengevouwen tussen de voorste en de achterste stijl - als optie
  • Airbags hoofd en borstkas: de zijdelingse airbags beschermen het hoofd en de borstkas van de voorste passagiers - standaard op de voorste plaatsen
  • Automatische activering van de koplampen: een sensor op de voorruit detecteert de lichtintensiteit en activeert automatisch de verlichting - standaard met het pack Vision
  • Actieve hoofdsteunen: bij een aanrijding beschermen de nieuwe hoofdsteunen de inzittenden nog beter - standaard op de voorste plaatsen
  • AUTOTRONIC: de nieuwe automaat van Mercedes-Benz werkt volgens het principe van de continu variabele overbrenging - als optie
  • Waarschuwing bij drukverlies in de banden: dankzij de technologie van het ESP® kan dit systeem een sterk drukverlies in de banden opsporen - standaard
  • Manuele zesversnellingsbak: deze volledig nieuwe versnellingsbak onderscheidt zich door zijn uiterst nauwkeurige schakelbediening - standaard op de CDI-modellen en op de B 200 TURBO
  • Crash-boxes: deze absorberende elementen in de voorpartij kunnen na een lichte aanrijding goedkoop hersteld worden - standaard
  • COMAND APS: dit systeem omvat een autoradio, een navigatiesysteem met dvd voor Europa en een telefoonbediening - als optie
  • Comfortbediening luchthercirculatie (tunnelstand): door de luchthercirculatietoets in te duwen worden alle geopende zijruiten en het open dak gesloten wanneer de auto een tunnel of een ondergrondse garage binnenrijdt - standaard
  • Sandwich-constructie: deze uitvinding van Mercedes verhoogt de veiligheid van de inzittenden bij een frontale aanrijding doordat de motor en de versnellingsbak onder de passagierskooi door schuiven. Dit concept biedt ook voordelen bij een zijdelingse aanrijding - standaard
  • Regensensor: de intervalsnelheid van de ruitenwisser wordt aangepast aan de hoeveelheid regen - standaard in het Vision-pakket
  • Kinderzitdetectie: een transpondersysteem detecteert automatisch de aanwezigheid van een kinderzitje met de rug naar de rijrichting op de voorste passagierszetel en schakelt de overeenkomstige airbag uit - als optie voor specifieke kinderzitjes met transponder
  • Elektromechanisch parameterisch stuur: de stuurbekrachtiging is afhankelijk van de snelheid - standaard
  • Actieve verlichting in de bochten: de koplampen volgen de bewegingen van het stuur - standaard in combinatie met bi-xenonlampen
  • Adaptieve verlichting: een verhoogde veiligheid op kruispunten en in scherpe bochten - standaard in combinatie met bi-xenonlampen
  • ESP®: dit systeem vermindert het risico op slippen - standaard
  • Parabolische achteras: het nieuwe ontwerp van deze as verbetert de wegligging en het rijcomfort - standaard
  • Partikelfilter: dit systeem, dat werkt zonder additief, vermindert de uitstoot van partikels - als optie voor de CDI-modellen
  • Common Rail-injectie: de dieselmotoren maken gebruik van CDI-technologie van de tweede generatie, die nog meer voordelen biedt op verbruiksvlak en wat betreft de vermindering van vervuilende uitstoot en de geluidsproductie - standaard op de CDI-modellen
  • Adaptieve spankrachtbegrenzers: bij een aanrijding vermindert deze technologie de kracht die de veiligheidsgordel uitoefent op de inzittenden - standaard op de voorste plaatsen
  • In hoogte verstelbare koffervloer: de hoogte van de koffervloer kan op twee niveaus versteld worden - standaard
  • Bi-xenonkoplampen: lampen met gasontlading voor de dim- en de grootlichten verhogen de veiligheid tijdens het rijden ‘s nachts - als optie
  • Gordelspanners: bij een aanrijding worden de gordels onmiddellijk gespannen - standaard op de voorste en de buitenste achterste plaatsen
  • Multicontourzetels: door het opblazen van luchtkussentjes past de zetel zich aan het lichaam van de inzittende aan - als optie voor de bestuurderszetel
  • STEER CONTROL: het actieve stuur helpt de bestuurder zijn auto in moeilijke dynamische omstandigheden stabiel te houden door de bekrachtiging van het stuur aan te passen - standaard
  • Systeem van selectieve demping: de kracht van de schokdempers wordt automatisch aangepast aan de rijomstandigheden - standaard
  • Bijkomend verwarmingssysteem: een bijkomende elektrische verwarming wekt na een koudstart snel een aangename temperatuur op in het interieur - standaard op de CDI-modellen
  • Geluidsinstallatie: een systeem met verschillende kanalen biedt een Surround-kwaliteit op alle plaatsen - als optie
  • EASY-VARIO-systeem: de twee rugleuningen van de achterbank kunnen gedemonteerd worden, net als de voorste passagierszetel - als optie
  • THERMOTRONIC: deze automatische comfortairco is uitgerust met sensoren voor de temperatuur sensoren, de zonnestraling, de luchtvochtigheid en de luchtkwaliteit - als optie
  • Panoramisch open dak: de lamellen van het open dak zijn vervaardigd in transparant plastic - als optie
  • Multifunctioneel stuur: de autoradio, de telefoon, het navigatiesysteem en tal van andere uitrustingselementen kunnen bediend worden van op het stuur - standaard