03
september
2007
|
02:00
Europe/Brussels

De nieuwe C-Klasse Break: Ongeëvenaarde ruimte plus een voorbeeldige veiligheid, optimaal comfort en een levendig karakter

Nauwelijks enkele maanden na de marktlancering van de berline onthult Mercedes-Benz nu de breakversie van de nieuwe C-Klasse. De break neemt de kenmerkende troeven van de berline over, zoals veiligheid, levendigheid en comfort, en combineert deze met een veel grotere ruimte en veelzijdigheid. Naast een maximaal laadvolume van 1500 liter, een record bij de premium-breaks uit dit marktsegment, biedt de nieuwe C-Klasse Break ook tal van praktische kenmerken om makkelijk voorwerpen in te laden en deze veilig te vervoeren – zoals bijvoorbeeld een kofferklep die met een druk op de knop automatisch open en dicht gaat. In vergelijking met het huidige model verbruikt de nieuwe Mercedes Break tot twaalf procent minder brandstof. Met een officieel NEDC-verbruik van 6,0 liter/100 km kan de nieuwe C 200 CDI met een volle tank (66 liter) meer dan 1000 kilometer ver rijden. Net als de berline werd ook de break-versie van de nieuwe C-Klasse bekroond met een milieucertificaat, dat getuigt dat het milieubewuste ontwikkelingsproces voldoet aan de internationale ISO-norm. Qua veiligheid pakt de nieuwe break uit met talrijke innovaties als het PRE-SAFE® en het Intelligent Light System, en onderscheidt hij zich als de veiligste auto in deze voertuigklasse. De standaarduitrusting omvat zeven airbags, gordelspanners en krachtbegrenzers, evenals de NECK-PRO veiligheidshoofd-steunen.

De nieuwe break neemt het klantgerichte concept van de C-Klasse Berline qua design en uitrustingslijnen over. Er is keuze uit drie modellen – CLASSIC, ELEGANCE en AVANTGARDE –, die in verschillende mate het comfort of de levendigheid van het model benadrukken. De AVANTGARDE wordt gekenmerkt door een grote Mercedes-ster in het midden van het radiatorrooster, die zijn sportieve, levendige aard in de verf zet. Dit traditionele kenmerk van sportieve modellen van Mercedes wordt nu door het in Stuttgart gevestigde automerk voor het eerst gebruikt op een break. Op de ELEGANCE-uitvoering laat een radiatorrooster met glanzend afgewerkte lamellen in reliëf andere troeven van het merk naar voren komen, zoals comfort en luxe. De CLASSIC-uitvoering is dan weer bewust meer ingetogen en traditioneel.

Nieuwe referentie: maximum laadvolume van 1500 liter

Tijdens de ontwerpfase van de nieuwe break namen de designers en de ingenieurs bij Mercedes de verwachtingen van de klanten van het merk als maatstaf. Bijgevolg kregen ruimte, veelzijdigheid en functionaliteit de hoogste prioriteit. In vergelijking met zijn voorganger is de achterpartij van de nieuwe break veel steiler, wat het laadvolume van het model sterk ten goede komt. Dit varieert nu tussen 485 en 1500 liter (VDA-meetmethode), afhankelijk van de opstelling van de in twee delen (1/3: 2/3) neerklapbare achterbank – wat meer is dan gelijk welke rivaal van het model in deze klasse van premium-breaks kan bieden. Tegenover de huidige C-Klasse Break nam het laadvolume toe met maar liefst 146 liter.

Dit maakt van de break in ieder opzicht een door en door praktische auto. Zo biedt hij bijvoorbeeld plaats aan vier golftassen inclusief onderstellen, negen grote verpakkingsdozen of in totaal 44 drankkratten met telkens zes 1-literflessen. De grootst mogelijke kubus die in de laadruimte past heeft nu een volume van 827 liter – wat 66 liter meer is in vergelijking met het vorige model en 50 tot 100 liter meer dan andere premium-breaks in deze klasse aankunnen. De maximale nuttige laadlengte is maar liefst 2,82 meter, gemeten van de achterklep tot de voetruimte van de voorste passagier – 17 centimeter meer dan voordien.

Laadgemak: EASY-PACK-kofferklep en bagagebevestigingskit

Dankzij tal van praktische details laat de nieuwe Mercedes break zich makkelijker, handiger en veiliger inladen. Zo is de bagageruimte standaard uitgerust met twee bagagehaken en vier ringen om de lading aan vast te maken.

Verder zijn alle versies voorzien van afsluitbare opbergcompartimenten, een inklapbaar winkelmandje en een bagagescherm en -net. De nieuwe EASY-PACK-kofferklep gaat open en dicht met een druk op de knop, een primeur in dit segment. De optionele EASY-PACK-bagagebevestigingskit biedt bestuurders ten slotte nog meer mogelijkheden om de laadruimte – die zo’n 1,80 meter lang en tot 1,20 meter breed is – op te delen en om de bagage veilig vast te maken.

De nieuwe C-Klasse Break is ook een uitstekend sleepvoertuig en pakt uit met een voor zijn klasse recordsleepvermogen van maar liefst 1800 kg. De als optie verkrijgbare ophanging met niveauregeling houdt de bodemvrijheid van de auto constant onafhankelijk van de belading.

Officieel erkende maatregelen voor het milieu: een twaalf procent lager verbruik
Milieubekommernissen speelden van bij het begin een belangrijke rol bij de ontwikkeling van de Mercedes-Benz C-Klasse. Dit wordt bevestigd door het milieucertificaat dat werd toegekend door het Duitse bureau voor technische inspectie TÜV. Mercedes-Benz is het enige automerk ter wereld dat een ISO 14062-certificaat heeft verkregen voor milieubewuste productontwikkeling.

Dankzij de volledig nieuwe of vernieuwde motoren die meer vermogen en koppel bieden, verbruikt de C-Klasse Break tot twaalf procent minder brandstof dan voordien. Vooral aan de viercilindermotoren werd heel wat aandacht besteed: bij de C 180 KOMPRESSOR en C 200 KOMPRESSOR op benzine paste Mercedes-Benz de motorsturing aan en werden een meer dynamische compressor en verbeterde zuigers gemonteerd om het vermogen te verhogen met respectievelijk 10 kW/13 pk en 15 kW/20 pk. Tegelijkertijd konden de verbruikscijfers voor de twee modellen met maar liefst as 10,3 procent verminderd worden, tot respectievelijk 7,7 en 7,8 liter/100 km.
Mercedes-Benz nam ook de dieselmotoren met vier cilinders stevig onder handen. Zo werden niet alleen verbeteringen aangebracht aan het inspuitsysteem, de turbo en de intercooler, maar ook aan meer dan 90 andere onderdelen. Het resultaat is dat de motoren meer vermogen en een hoger koppel leveren, gecombineerd met een ongeveer twaalf procent lager brandstofverbruik. De nieuwe C 220 CDI heeft nu een vermogen van 125 kW/170 pk (voordien: 110 kW/150 pk) en ontwikkelt een maximumvermogen van 400 Nm (voordien: 340 Nm) van bij 2000 o/m. Het brandstofverbruik volgens de NEDC-cyclus bedraagt slechts 6,1 liter per 100 kilometer (voordien: 6,9 l/100 km).

Voor de nieuwe C 200 CDI nam het vermogen toe met elf procent (100 kW/136 pk tegenover 90 kW/122 pk voordien) en bedraagt het brandstofverbruik 6,0 liter/100 km (voordien 6,8 l/100 km). Wat het zescilindergamma betreft, is er keuze uit drie benzinemotoren die 150 kW/204 pk, 170 kW/231 pk en 200 kW/272 pk ontwikkelen, en de nieuwe C 320 CDI, die 165 kW/224 pk sterk is. Op de C 350 na worden alle motorvarianten gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak. De C 350 wordt geleverd met de 7G-TRONIC zeventrapsautomaat.

Sportieve levendigheid: schokdempers die zich aanpassen aan de rijomstandigheden

De unieke mix van levendigheid en comfort, één van de uitzonderlijke troeven van de nieuwe C-Klasse, is voornamelijk te danken aan het standaard AGILITY CONTROL-pakket. Dat omvat schokdempers die zich automatisch aanpassen aan de rijomstan-digheden van het moment, wat bij een normale rijstijl een merkbare verbetering van het comfort met zich meebrengt. Bij een meer dynamische rijstijl is de dempingskracht echter maximaal om koetswerkbewegingen efficiënt in te dijken.

Het AGILITY CONTROL-pakket bestaat verder uit een zes procent directere stuurinrichting en een bediening van de manuele zesversnellingsbak met korte schakelwegen.

Het Advanced Agility-pakket dat als optie verkrijgbaar is, geeft de nieuwe C-Klasse Break de levendigheid van rasechte sportwagens. De bestuurder kan kiezen tussen twee rijmodi die de fundamentele ophangingskarakteristieken bepalen: Comfort en Sport.

In deze modi wordt de schokdemper van ieder wiel afzonderlijk geregeld door middel van een eindeloos variabele elektronische sturing. Bovendien is het koetswerk met 15 millimeter verlaagd en is de ophanging uitgerust met korter veren en dikkere torsiestangen. Het Advanced Agility-pakket omvat ook de nieuwe snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging met een directere ontdubbeling en variabele centrering.

De body index die de Mercedes-ingenieurs de nieuwe C-Klasse Break hebben toegekend, toont duidelijk aan hoe levendig hij presteert op de weg. Deze index wordt berekend aan de hand van de metingen bij verschillende rijmanoeuvres, en vormt op die manier een nieuwe samengestelde formule voor de dynamische capaciteiten van een auto. Hoe hoger de body index, hoe beter de ophanging verbonden is met de koetswerkstructuur en hoe stugger de afstelling van de ophanging is. De standaard AGILITY CONTROL-ophanging geeft de C-Klasse een body index van 1,91 tot 2,01 hertz, terwijl het nieuwe model sportwagenachtige waarden tot 2,46 hertz haalt met het Advanced Agility-pakket.

Met het AMG-sportpakket krijgt de nieuwe break een sportophanging met kortere veren en bijhorende stuggere schokdempers, samen met lichtmetalen 17-duimvelgen. Tevens wordt het koetswerk met 15 millimeter verlaagd.

Vertrouwde Mercedes-kwaliteit: de veiligste auto in zijn klasse

De C-Klasse Break heeft een uitvoerig testprogramma doorstaan, waarbij hij zijn typische Mercedes-veiligheid heeft aangetoond in alles bij elkaar meer dan 100 crash-tests. Het concept ter bescherming van de inzittenden is gestoeld op een intelligent ontworpen koetswerk, waarvan 70 procent bestaat uit staal van hoge en ultrahoge weerstand. De voorste structuur van de nieuwe C-Klasse heeft vier afzonderlijke botsingszones waardoor de krachten over een groot oppervlak en rond de veiligheidscel van de passagiers verdeeld worden. De inzittenden worden beschermd door standaard in totaal zeven airbags. De bestuurder, de voorste passagier en de buitenste achterpassagiers kunnen eveneens rekenen op gordelspanners en spankrachtbegrenzers.

De voorste hoofdsteunen werken volgens het NECK-PRO-principe, wat betekent dat ze bij een aanrijding langs achteren ogenblikkelijk naar voren bewegen om het hoofd van de bestuurder en de voorste passagier te ondersteunen om het risico op een whiplash te beperken. De geïntegreerde kinderzitjes, die uit de achterbankzitting klappen, werden verder ontwikkeld en zijn nu ook voorzien van een omhullende hoofdsteun.
Standaardkenmerken zoals de knipperende remlichten, Brake Assist en het Elektronisch Stabiliteitsprogramma leveren een belangrijke bijdrage tot het voorkomen van ongevallen. Het ESP® werd uitgebreid met bijkomende functies: het controleert niet alleen de bandendruk, maar helpt ook de veiligheid te vergroten bij het slepen van een aanhangwagen, dankzij de automatische stabilisatiefunctie voor aanhangwagens.
Het preventieve beschermingssysteem voor de inzittende PRE-SAFE® geeft de nieuwe break voorsprong op andere modellen in dit segment. Dit optionele systeem maakt gebruik van de tijd voor een nakend ongeval om de auto en zijn inzittenden voor te bereiden op een aanrijding. Het resultaat is een aanzienlijke vermindering van de belasting die de passagiers ondergaan bij de eigenlijke botsing. Het Intelligent Light System is nog zo’n technische innovatie die werd overgenomen van de modellen die hoger in het Mercedes-gamma zijn gepositioneerd, en is op dit moment het enige soortgelijke systeem in dit marktsegment. De vijf verschillende verlichtingsfuncties zijn elk aangepast aan verschillende rij- en weersomstandigheden.

Uitstekend comfort tijdens lange ritten: nieuwe zetels en verbeterd aircosysteem

Binnenin zorgen het aantrekkelijk vormgegeven dashboard, de standingvolle materialen en de aanlokkelijke kleurstellingen voor een gezellige sfeer. Voor het eerst werd het kleurconcept ook uitgebreid naar de laadruimte. Op de versies CLASSIC en ELEGANCE wordt de door de klant gekozen interieurkleur gebruikt voor zowel de tapijten en de zijpanelen. Op de uitvoering AVANTGARDE is het achtercompartiment ook voorzien van zwarte tapijten. Nieuw ontwikkelde zetels, die als optie kunnen worden besteld met multicontourfunctie, dragen net als het krachtige aircosysteem bij tot het uitmuntende comfort bij lange ritten dat de break biedt.

De nieuwe break van Mercedes-Benz is het eerste model in deze klasse die als optie een individueel instelbare airco met drie temperatuurzones biedt. En ook het uitgestrekte panoramische schuifdak is voor het eerst terug te vinden op de optielijst van een Mercedes-break.

Het kleurenscherm in het midden van het dashboard staat in verbinding met de selectieknop op de middentunnel. Hiermee kan de bestuurder het audio- en navigatiesysteem of de telefoon bedienen. De duidelijke menustructuur maakt het makkelijk om al deze functies en nog veel meer te bedienen. Als alternatief zijn er de sneltoetsen in de middenconsole: de autoradio, cd-/dvd-speler, het navigatiesysteem of de telefoon kunnen ingeschakeld worden met één druk op de knop. De verdere bediening gebeurt door de selectieknop te gebruiken in combinatie met het kleurenscherm in het dashboard.

Uiterst moderne technologie: spraakgestuurde infotainmentsystemen

Mercedes-Benz ontwikkelde drie nieuwe infotainmentsystemen voor de C-Klasse:

Audio 20, Audio 50 APS en COMAND APS. Alle systemen bieden een klavier om telefoon-nummers of radiofrequenties in te voeren en een Bluetooth-interface waarmee gsm’s draadloos aan het handenvrijsysteem gekoppeld kan worden. Het Audio 50 APS-systeem omvat ook dvd-navigatie doorheen Europa met pijlen voor de routebegeleiding. Met het COMAND APS-multimediasysteem zijn de navigatiegegevens opgeslagen op een harde schijf. Een kaart in hoge resolutie die vanuit verschillende hoeken bekeken kan worden, verschijnt op het uitklapbare kleurenscherm. Het COMAND APS omvat ook een dvd-speler en een muziekserver waarop tot 1000 nummers opgeslagen kunnen worden.

Het LINGUATRONIC-spraakbedieningsysteem is automatisch inbegrepen in de versies van de C-Klasse Break die zijn uitgerust met het Audio 50 APS plus de wisselaar voor zes dvd’s of met het COMAND APS. Het nieuwe, verbeterde systeem kan nu voor het eerst instructies bestaande uit volledige woorden herkennen bij het ingeven van een bestemming, het selecteren van een radiozender of het oproepen van een naam uit de telefoonlijst. De bestuurder hoeft dus niet langer de namen van bijvoorbeeld landen, steden of wegen te spellen, maar kan ze uitspreken als hele woorden.

Na zjn onthulling op het salon van Frankfurt/Main zullen klanten de nieuwe C-Klasse Break vanaf september 2007 kunnen bestellen bij erkende Mercedes-Benz-concessiehouders.