26
maart
2008
|
01:00
Europe/Brussels

De nieuwe generatie M-Klasse Dynamischer, krachtiger en nog stijlvoller

Mercedes-Benz heeft de succesvolle M-Klasse tot in de puntjes vernieuwd. De nieuwe generatie van deze dynamische, stijlvolle SUV ziet er nog verfijnder uit, nog sportiever en krachtiger. Vooraan valt deze terreinwagen op door zijn hertekende bumper, de gewijzigde koplampen en het grotere, nog dominantere radiatorrooster. Ook achteraan kreeg de bumper een nieuwe look met geïntegreerde reflectoren, die de breedte van de auto in de verf zetten, en achterlichten met rookglas. Ook het interieur werd opgefrist dankzij enkele kleine stilistische ingrepen en nieuwe kwaliteitsvolle materialen die er met hun twee tinten goed uitzien én goed aanvoelen. Bovendien trekt het nieuwe multifunctionele stuurwiel met vier spaken onmiddellijk de aandacht. De standaarduitrusting van de M-Klasse werd behoorlijk uitgebreid. Ze omvat nu het unieke preventieve veiligheidssysteem PRE-SAFE® en de NECK-PRO-hoofdsteunen, evenals een nieuw, krachtig telecommunicatiesysteem dat Mercedes-Benz ontwikkelde en dat dankzij een hoop nieuwe functies veel gemakkelijker te gebruiken is. De Mercedes-Benz ML 63 AMG komt eveneens opvallender en tegelijk verfijnder voor de dag dankzij de nieuwe voor- en achterbumper met een verchroomde bodembescherming en een groter AMG-radiatorrooster.

De Mercedes-Benz M-Klasse is een echte trendsetter onder de hedendaagse SUV’s. Die uitzonderlijke status heeft hij te danken aan zijn eigen, dynamische stijl en de combinatie van uitstekende prestaties op en naast de weg, een hoog comfortniveau, het gebruiksgemak van een gewone berline en zijn hoge marktwaarde. De M-Klasse is bovendien uitgerust met een binnen het SUV-segment uitzonderlijke reeks veiligheidsitems. De kopers kunnen al deze kwaliteiten duidelijk waarderen, want sinds de lancering van de tweede generatie in april 2005 werden wereldwijd zo’n 300.000 exemplaren verkocht. Zo blijft deze hoogtechnologische SUV een van de meest succesvolle voertuigen in dit snelgroeiende marktsegment. Mercedes-Benz heeft de nieuwe generatie van de M-Klasse grondig opgefrist met enkele kleine stilistische ingrepen, een nog hoger kwaliteitsniveau en een uitgebreide uitrusting. Deze SUV ziet er nu nog krachtiger en sportiever uit en valt zo meteen op als één brok karakter en uitstraling.

Meer karakter en stijl aan de buitenkant

Het zelfverzekerde voorkomen van de M-Klasse wordt meer dan ooit gekenmerkt door dynamisch vloeiende, maar toch strakke lijnen die samen een strak, krachtig design definiëren. Dankzij de gewijzigde voor- en achterzijde ziet de nieuwe generatie van de M-Klasse er gespierder uit, maar heeft hij tegelijkertijd een soort esthetische verfijning over zich. Kortom, hij werd nog stijlvoller.

De voorzijde wordt gedomineerd door de nieuw vormgegeven, robuuste bumper en de koplampen met een uitsproken knik in de onderste lijn. Deze knik loopt ononderbroken verder onder en rond het radiatorrooster met zijn uitgesproken lijnen. Dit lager geplaatste en grotere radiatorrooster straalt op zich al heel wat karakter uit. De drie brede, zwarte dwarslatten met grote rechthoekige luchtopeningen en een glanzende verchroomde rand geven het rooster de nodige structuur om de nieuwe generatie van de M-Klasse dominanter te laten ogen. Door de ver uiteen geplaatste mistlampen en de bodembescherming met nieuwe look ziet deze terreinwagen er nog breder en dynamischer uit.

De achterbumper met geïntegreerde reflectoren werd ook anders getekend, waardoor de M-Klasse voor de achterliggers nog evenwichtiger en zelfverzekerder lijkt. De optionele bescherming van de onderzijde in roestvrij staal verbergt de uitlaat met de twee uitlaatpijpen en geeft de indruk dat de auto breder is. De achterlichten kregen verduisterde lenzen voor de knipperlichten die vervat zitten in een rookglaslook. Dakrails maken nu standaard deel uit van de functionele uitrusting, net zoals nieuwe spiegels die dankzij hun groter oppervlak een ruimer beeld naar achteren geven.

Kwaliteitsvolle aanpassingen in het interieur

Het interieur van de nieuwe generatie van deze top-SUV werd stijlvol opgewaardeerd met degelijke materialen. De deuren zijn bekleed met handgemaakt ARTICO-leer. Bovendien zijn optioneel leren accenten in twee kleuren verkrijgbaar om de handgemaakte indruk verder te versterken. Het oog wordt in het interieur ook getrokken naar het nieuwe multifunctionele leren stuurwiel met vier spaken en verchroomde accenten. Het is eenvoudiger te bedienen en voortaan standaard voorzien van schakellepels. De stoelen kregen een wat aantrekkelijker en sportiever design en kunnen optioneel uitgerust worden met een viervoudig verstelbare lendensteun.

De nieuwe generatie van de M-Klasse kreeg een volledig nieuw door Mercedes-Benz ontworpen communicatiesysteem. Het is een toonbeeld van gebruikersgemak, presteert opmerkelijk en biedt een hele rist nieuwe functies. Zo is er een handenvrije bediening met behulp van Bluetooth-technologie en kan je via de aux-ingang een muziektoestel zoals een iPod aansluiten. Er is ook een nieuwe Media Interface beschikbaar, waardoor je een externe muziekdrager kan aansluiten op de elektronica van de terreinwagen. De muziektracks worden dan op het instrumentenbord en op het kleurenscherm in de middenconsole getoond en je kan ze selecteren met behulp van de knoppen op het multifunctionele stuurwiel. Tegelijk wordt de batterij van het muziektoestel opgeladen.

Er is keuze uit drie units, alle met een kleurenscherm, dubbele tuner voor een betere radio-ontvangst, een snelheidsafhankelijke volumecontrole, cijfertoetsen om telefoonnummers of radiofrequenties in te voeren en een Bluetooth-interface om een gsm draadloos met het handenvrije systeem te verbinden. Naast de bovenvermelde nieuwe communicatiefuncties biedt Mercedes-Benz nu voor het eerst ook de verbeterde LINGUATRONIC-stembediening aan als optie in de M-Klasse.

De inzittenden kunnen ook genieten van het surround-geluid van concertzaalkwaliteit dankzij de laatste versie van het optionele Harman Kardon® Logic7® geluidssysteem, dat met de versterker van 610 watt en de digitale signaalprocessor (DSP) voor een kristalhelder geluid en een ongeëvenaard luisterplezier zorgt.

De passagiers achterin kunnen ook verwend worden met het optionele nieuwe entertainmentsysteem dat bestaat uit twee achtduimschermen, een geïntegreerde centrale dvd-speler, twee draadloze koptelefoons voor een probleemloze bewegingsvrijheid en twee afstandsbedieningen.

Unieke veiligheidsitems standaard

De Mercedes-Benz M-Klasse is in het SUV-segment altijd al een koploper geweest op vlak van veiligheid. Binnenkort krijgt hij ook het preventieve veiligheidssysteem PRE-SAFE® en de NECK-PRO-hoofdsteunen standaard.

Tot 0,4 l/100 km lager verbruik

De M-Klasse wordt aangedreven door krachtige en toch zuinige V6- en V8-benzinemotoren of dieselmotoren, die nog efficiënter met de brandstof omspringen. De permanente 4MATIC-vierwielaandrijving presteert zowel op als naast de weg uitzonderlijk goed en de standaard 7G-TRONIC-automaat met geoptimaliseerde schakelkenmerken vertaalt de kracht van de motoren in een tastbaar dynamisme.

In de nieuwe generatie van de M-Klasse zijn er vijf motoren verkrijgbaar met een vermogen van 140 tot 285 kW (190 tot 388 pk). Door hun oog voor detail wisten de ingenieurs het verbruik met tot 0,4 liter per 100 kilometer terug te schroeven in vergelijking met de vorige modellen. Bovendien is de krachtigste motor (met een vermogen van 375 kW/510 pk) beschikbaar in de ML 63 AMG 4MATIC-versie.

Overzicht:

Nieuw design en nieuwe technologie

Koetswerkdesign

· Nieuw design van de voorzijde met opvallende horizontale lijnen

· Nieuw radiatorrooster met drie zwarte dwarslatten en verchroomde accenten (verkrijgbaar in sterling silver-look met chroomaccenten als optie in het exterior sport-pakket)

· Koplampen met een nieuw design

· Nieuwe zijspiegel met een groter spiegeloppervlak

· Nieuwe achterbumper

· Achterlichten met verduisterde lenzen (led-achterlichten met helder glas beschikbaar als optie)

· Uitlaat met twee ovale uitlaatpijpen (rechthoekige, verchroomde uitlaatpijpen beschikbaar als optie in het exterior sport-pakket, standaard op de V8)

· Standaard dakrails

· Verchroomd biesje in de beschermstrips (optie in het exterior sports-pakket, standaard op de V8)

· Gordellijn met verchroomd biesje (optie in het exterior sports-pakket, standaard op de V8)

· Laaddrempelbescherming van de bumper in chroom (optie in het exterior sports-pakket, standaard op de V8)

· Exterior sport-pakket met nieuwe, verbeterde kenmerken zoals dakrails met aluminiumlook

Interieurdesign

· Dashboard bekleed met nappaleer of handgemaakt ARTICO-leer

· Deurbekleding in handgemaakt ARTICO-leer

· Nieuwe leren details in twee kleuren

· Multifunctioneel leren stuurwiel met vier spaken en schakellepels

· Stoelen met nieuw ontwerp

· Drie soorten houtinzetten: walnotenhout, populier met knoesten of antraciet populier, standaard op het handschoenkastje in het dashboard

· Bagagescherm standaard

Comfort

· Viervoudig elektrisch verstelbare lendensteun voor de bestuurder en de passagier vooraan

· Manueel opvouwbare trekhaak

Infotainment

· COMAND APS met navigatie via harde schijf, Music Register en stembediening (standaard op V8)

· Universele media-interface om een iPod of andere muziekspeler aan te sluiten (optie)

· LINGUATRONIC-stembediening die volledige woorden herkent (met COMAND APS)

· Surround-geluidssysteem met twaalf luidsprekers en een uitgangsvermogen van 610 watt (optie)

· Entertainmentsysteem achterin met grote schermen en draadloze koptelefoons (optie)

Veiligheid

· PRE-SAFE® standaard

· NECK-PRO-hoofdsteunen standaard

Motoren en overbrenging

· Een tot 0,4 liter lager verbruik per 100 kilometer

Onderstel

· Nieuwe 17, 18, 19 en 20-duimvelgen uit lichtmetaal

· Negentienduimvelgen uit lichtmetaal met vijf spaken standaard op V8

ML 63 AMG oogt nog aantrekkelijker

Snelle SUV gepolijst tot de perfectie

· Nieuwe voor- en achterbumper met verchroomde bodembescherming

· Groter AMG-radiatorrooster in glanzend zwart met chroomaccenten

· Ergonomisch AMG-sportstuurwiel en nieuwe lichtmetalen AMG-twintigduimvelgen

De Mercedes-Benz ML 63 AMG zet zijn uitzonderlijke status als snelle SUV met de grootste cilinderinhoud en het grootste vermogen nu nog meer in de verf. De nieuwe AMG-voorbumper met verchroomde bodembescherming trekt onmiddellijk de aandacht en de onderste luchtinlaat lijkt nog groter dankzij de centrale zwarte grille. Nieuwe koplampen flankeren het eveneens nieuwe AMG-radiatorrooster in glanzend zwart met drie dwarslatten met chroomaccenten. De ver naar buiten geplaatste ronde mistlampen met een verchroomd biesje en de gewelfde wielkasten doen het vlaggenschip van de M-Klasse er nog breder en gespierder uitzien.

Nog geprononceerder, nog krachtiger: dat is de filosofie die we ook achteraan terugvinden. De glanzende, verchroomde bodembescherming is het centrum van de nieuwe AMG-achterbumper met geïntegreerde reflectoren. Andere aandachtstrekkers zijn de twee paar verchroomde uitlaatpijpen van het AMG-uitlaatsysteem. De verduisterde achterlichten worden vervangen door LED-achterlichten met helder glas als de optionele bixenonkoplampen besteld werden. Nieuwe zijspiegels en de standaard dakrails met aluminiumlook maken dit gewijzigde stijlplaatje helemaal af.

Van opzij maken de lichtmetalen AMG-twintigduimvelgen met vijf spaken indruk. Deze tien duim brede velgen in titaniumgrijs met hoogglansafwerking worden vooraan en achteraan voorzien van 295/40 R 20-banden. Maar optioneel is er zelfs een nog indrukwekkender wielcombinatie beschikbaar: titaniumgrijze, lichtmetalen AMG-eenentwintigduimvelgen met hoogglansafwerking en een nieuw design met dubbele spaken. Daar rond liggen 295/35 R 21-banden.

Het nieuwe ergonomische AMG-stuurwiel blinkt uit in het praktische, kwaliteitsvolle interieur van de ML 63 AMG: geperforeerd leer bekleedt de speciaal gevormde steunpunten voor de handen en de onderste stuurspaken zijn afgewerkt met zilverkleurige inzetstukken. Met de nieuwe AMG-schakellepels uit aluminium kan de bestuurder manueel schakelen. Als optie is ook een dashboard bekleed met nappaleer beschikbaar.

In de M-Klasse zit een communicatiesysteem van de nieuwe generatie. De standaard Audio 20-installatie combineert gebruiksgemak en een logische menustructuur met uitgebreide ontspanningsmogelijkheden. Een handenvrije bediening met de Bluetooth-technologie is standaard en als optie kan je de nieuwe Media Interface in het handschoenkastje bestellen. Daarmee kan een externe muziekspeler zoals een iPod aangesloten en bediend worden via de interface van de geluidsinstallatie. Mercedes-Benz biedt ten slotte de verbeterde LINGUATRONIC-stembediening aan die uitblinkt door zijn uitzonderlijke functionaliteit in combinatie met dit communicatiesysteem van de nieuwe generatie.

6.3 V8 AMG-motor en een permanente asymmetrische vierwielaandrijving

Met een maximaal vermogen van 375 kW/510 pk bij 6.800 o/m blijft de ML 63 AMG twee en een half jaar na zijn lancering nog steeds de krachtigste SUV op de markt. De 6.3 V8 AMG-motor met een inhoud van 6.208 cm³ levert zijn maximale koppel van 630 Nm bij 5.200 o/m. Deze uitzonderlijke krachtbron levert met andere woorden uitzonderlijke prestaties. De ML 63 AMG accelereert van 0 tot 100 km/h in 5,0 seconden en haalt een (elektronisch begrensde) topsnelheid van 250 km/h. De overbrenging gebeurt via de AMG SPEEDSHIFT 7G-TRONIC-automaat met drie aandrijfstanden.

De permanente vierwielaandrijving is resoluut sportief afgesteld, want de koppelverdeling tussen voor- en achteras bedraagt 40/60 procent voor een optimale levendigheid. De AMG-sportophanging op basis van de AIRMATIC-ophanging staat borg voor een dynamisch weggedrag zonder het befaamde Mercedes-comfort in het gedrang te brengen. De luchtvering bestaat uit specifieke AMG-veer-dempercombinaties en speciaal afgestelde adaptieve ADS-demping met automatische niveauregeling rondom. Zowel de dempers als de veren reageren ogenblikkelijk op de veranderende rijsituaties, maar via een knop kunnen manueel ook drie instellingen gekozen worden. Het ruim gedimensioneerde AMG-remsysteem met geventileerde en geperforeerde remschijven rondom zorgt voor zo kort mogelijke remafstanden en een optimale weerstand tegen fading.

AMG-sportstoelen met nappaleder en alcantara-inzetten

Standaard is de ML 63 AMG uitgerust met elektrisch verstelbare AMG-sportstoelen. Die zijn bekleed met nappaleder en ter hoogte van de schouders met alcantara, hebben de multicontour-functie en stoelverwarming. Het instrumentenbord omvat een speciaal AMG-hoofdmenu, dat de ingeschakelde versnelling, het ideale schakeltijdstip, de motorolietemperatuur en de batterijspanning weergeeft. Met de geïntegreerde RACETIMER kan de bestuurder op het circuit de rondetijden opslaan.