14
maart
2008
|
01:00
Europe/Brussels

De nieuwe generatie van de SL-Klasse: Ultiem sportief rijgenot

Met de lancering van de nieuwe generatie van de SL-Klasse in de lente van 2008, zet Mercedes-Benz zijn rijke traditie op gebied van legendarische sportwagens voort. Deze in zijn klasse wereldwijd meest succesvolle toproadster kreeg een nieuw sportief en stijlvol superieur design. Deze kenmerken vinden we ook terug in de rijeigenschappen van de tweezitter, dankzij het nieuwe Dynamic Steering-systeem dat betere prestaties koppelt aan meer comfort en veiligheid. De SL 350 is voorzien van een nieuwe, hoogtoerige sportmotor met een indrukwekkend vermogen van 232 kW/316 pk en een brandstofverbruik dat 0,4 liter per 100 kilometer lager ligt dan bij zijn voorganger (NEDC). Het SL-gamma omvat twee zescilinders in de vorm van de SL 350 en de nieuwe SL 280 (170 kW/231 pk) naast de vertrouwde SL 500 met een V8-motor en het topmodel SL 600 met een V12-krachtbron. De sportwagen van Mercedes heeft op gebied van veiligheid een nog grotere voorsprong opgebouwd dankzij bi-xenonkoplampen en het als optie leverbare Intelligent Light System met verlichtingsfuncties die speciaal zijn aangepast aan specifieke rijomstandigheden. Ook de AIRSCARF-nekverwarming maakt deel uit van de nieuwe uitrusting. Dit door Mercedes-Benz ontwikkelde en als optie beschikbare systeem zorgt voor extra comfort bij rijden met open dak. Zo kunt u het einde van het roadsterseizoen uitstellen tot diep in de winter. Het standaard COMAND-multimediasysteem, uitgebreid met een hele reeks nieuwe functies, biedt informatie en entertainment voor de inzittenden.

Met de nieuwste generatie van de SL-Klasse zet Mercedes een rijke traditie voort die al begon in 1954 met de legendarische 300 SL met vleugeldeuren en de eerste SL Roadster in 1957. Sindsdien heeft het merk uit Stuttgart meer dan 630.000 SL-sportwagens geproduceerd.

Net als zijn voorgangers, is ook de nieuwe SL-klasse absoluut uniek binnen zijn segment door de perfecte balans tussen sportiviteit, veiligheid en comfort. Deze drie kwaliteiten staan garant voor een intense en dynamische rijervaring waarbij geraffineerd en sportief rijplezier voorop staat.

Design: nieuwe vormtaal met duidelijke sportieve accenten

Het nieuwe concept en ontwerp van de SL weerspiegelt het streven van Mercedes-Benz om het sportieve karakter van de roadster extra te benadrukken. Dit zien we ondermeer terug in de compleet hertekende voorkant, met de opvallende brede V-vormige grille in het midden, die het sportieve, vooruitstrevende en performante karakter van de wagen onderstreept.

Een horizontale lamelle op de grille geeft de voorkant van de SL een nog breder en krachtiger uiterlijk, met totaal nieuwe maar vertrouwde lijnen. De specifieke designelementen verwijzen naar voorgaande SL’s en zorgen voor een ontwerp van de voorkant dat aansluit bij eerdere SL Roadster-modellen die ook hun ongedwongen superioriteit uitten door een breed, opvallend radiatorrooster. Met dit ontwerp van de voorkant van de nieuwe generatie van de SL-Klasse, tilt Mercedes-Benz de vormgeving van deze legendarische sportwagen naar een nog hoger niveau.

De vormgeving is een eerbetoon aan de voorgangers van de SL: de twee powerdomes op de motorkap en de kieuwvormige uitstroomopeningen in de voorspatborden doen denken aan de 300 SL uit 1954, maar zijn op een eigentijdse manier vormgegeven.

Deze klassieke designkenmerken van vijf decennia roadstertraditie vormen een harmonieus geheel met de moderne ontwerpelementen van een eigentijdse vormtaal, zoals de opvallende voorkant uitgevoerd in V-vorm, en natuurlijk de ver in de flanken doorlopende koplampen die de wagen er aan de voorkant nog breder laten uitzien. De imposante koplampen verlenen de SL een moderne look, waardoor de roadster zijn traditionele rol als designtrendsetter verder zet. Net als bij zijn voorgangers is ook de voorkant van de nieuwe SL-Klasse een trendsetter voor het gezicht van toekomstige Mercedes-Benz personenwagens.

Ook aan de achterkant ziet de nieuwe SL er nog sportiever uit, vooral dankzij de achterbumper met diffuser-look, zoals in de racerij. In combinatie met de nieuwe trapeziumvormige uitlaatpijpen onderstreept deze look de breedte van het koetswerk en de krachtige uitstraling van de roadster.

Dynamic Steering-systeem: ultiem sportief rijplezier

De SL-Klasse staat garant voor rijplezier en topdesign. Deze Mercedes sportwagen biedt steeds een intense en unieke rijervaring, zonder toegevingen op gebied van comfort en veiligheid. De aangepaste en verbeterde SL-technologie, zoals het als optie verkrijgbare Dynamic Steering-systeem, zorgt op eenvoudige en doordachte wijze voor een directer stuurgedrag in de bochten.

Dit nieuw ontwikkelde systeem is gebaseerd op de bekende standaard toegepaste snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging – dat voor duidelijk meer comfort zorgt bij lage snelheden of bij in- en uitparkeren omdat er minder hoeft te worden gestuurd. Dankzij een nieuwe tandheugel verandert de stuurverhouding evenredig met de stuuruitslag. Vanaf een stuurhoek van vijf graden neemt de verhouding zeer snel toe, waardoor het nemen van bochten minder stuurbeweging vergt dan bij een vaste stuurverhouding. Doordat de wagen directer reageert, kan de bestuurder spontaner en sportiever sturen.

Bij trage snelheden of bij het in- of uitparkeren, zorgt de nieuwe technologie in combinatie met de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging voor extra comfort omdat de directe stuurverhouding minder stuurbewegingen vraagt.

Natuurlijk is ook het onderstel van de SL nog steeds van superieure kwaliteit, met ‘four-link’-voorwielophanging en onafhankelijke ‘multi-link’-achterwielophanging. Het Active Body Control (ABC)-systeem, standaard op de SL 500 en de SL 600, is een uniek staaltje van technisch vernuft. Dit systeem vermindert de rol-, duik- en slingerbewegingen tijdens het rijden en past de ophanging automatisch aan in functie van de bestaande rijsituatie. Dit zorgt voor een uitstekende wegligging met optimale stabiliteit en behoud van comfort. De nauwkeurig afgestelde schokdempers van het ABC-systeem zorgen voor een ongekend sportief rijgedrag gekoppeld aan rijcomfort en veiligheid.

De nieuwe SL 280 en SL 350 modellen worden standaard geleverd met 17-inch lichtmetalen velgen en brede banden in de maat 255/45 R 17. De SL 500 Roadster met V8-motor is voorzien van 18 inch velgen en 255/40 R 18-banden. 18 inch lichtmetalen velgen met tien dubbele spaken, 255/40 R 18-banden vooraan en 285/35 R 18-banden achteraan onderstrepen het exclusieve karakter van het SL 600 V12 topmodel.

Motorengamma: nieuwe, extreem sportieve zescilinder

Het leveringsprogramma wordt verder uitgebreid met een aantrekkelijk instapmodel in de vorm van de SL 280 met een vermogen van 170 kW/231 pk. De zescilindermotor levert een maximumkoppel van 300 Nm bij 2.500 t/min, waarmee de roadster in 7,8 seconden van 0-100 km/u accelereert, terwijl het brandstofverbruik volgens NEDC-norm slechts 9,4 liter per 100 kilometer bedraagt.

Voor de SL 350 is een V6-motor ontwikkeld die met recht het predikaat ‘sportief’ verdient. Deze geraffineerde en temperamentvolle zescilinder is nu nog dynamischer. De motor reageert onmiddellijk op zelfs de kleinste beweging van het gaspedaal en met een toerental dat kan oplopen tot 7.200 t/min is deze krachtbron voorzien op elke rijsituatie. In vergelijking met de vorige 3,5-litermotor nam het vermogen met 16 % toe tot 232 kW/316 pk (bij 6.500 t/min) en steeg het maximumkoppel met 10 Nm tot 360 Nm. Dit resulteert in een sprint van 0 tot 100 km/u in amper 6,2 seconden, 0,4 seconden sneller dan de vorige SL 350.

De toegenomen prestaties gaan echter niet ten koste van het brandstofverbruik, dat met 9,9 liter per 100 kilometer volgens NEDC-norm, 0,4 liter lager ligt dan bij het voorgaande SL 350 model met zijn 200 kW/272 pk-motor.

Het sportieve karakter van de V6-kachtbron is ook duidelijk hoorbaar. Het diepe en krachtige geluid van de zescilindermotor is het resultaat van nauwgezet onderzoekswerk door onze klankingenieurs en draagt bij tot het sportieve rijplezier. De standaard 7-trapsautomaat speelt hierbij een cruciale rol: door snel meervoudig terugschakelen tijdens het accelereren en de nieuwe dubbele ontkoppelingsfunctie bij handmatig terugschakelen. Door de rotatiesnelheid van de krukas en de transmissie gelijk te maken, zorgt de dubbele ontkoppelingsfunctie niet alleen voor een sportief motorgeluid maar ook voor meer rijcomfort en veiligheid. Zo kan de bestuurder nu nog vloeiender schakelen en is er sprake van duidelijk verbeterde reacties bij uiteenlopende motorbelasting.

De krachtigste motoren in de SL-Klasse zijn nog steeds de achtcilinder in de SL 500 met een vermogen van 285 kW/388 pk en de V12-motor in de SL 600, die met zijn twee turbocompressoren een vermogen levert van 380 kW/517 pk. Ook bij deze motoren kon het brandstofverbruik met 0,4 liter per 100 kilometer worden teruggebracht.

Veiligheid: aangepaste verlichting voor alle rijsituaties en weersomstandigheden

Al vijftig jaar, loopt Mercedes-Benz voorop in de ontwikkeling van innovatieve actieve en passieve veiligheidssystemen voor sportwagens met open dak: in de jaren ’60 was de SL de eerste sportwagen met een veiligheidscarrosserie gebouwd volgens de principes van Béla Barényi. In de jaren ’70 werd de SL als eerste wagen standaard uitgerust met driepuntsveiligheidsgordels met een oprolmechanisme. Hierop volgden het ABS-systeem en de airbag in de jaren ’80, terwijl de automatische rolbeugel en de robuuste integraalstoelen eind jaren ’90 hun intrede deden in de R 129. De uitgebreide veiligheidsuitrusting van Mercedes sportwagens werd in 2001 afgerond met de introductie van innovaties zoals adaptieve frontale airbags en zijdelingse head-/thoraxairbags.

De nieuwe SL zet deze traditie verder met de focus op een betere veiligheid bij rijden ‘s nachts en in de mist. De SL is standaard uitgerust met krachtige bi-xenonkoplampen, die veel krachtiger en energie-efficiënter zijn dan vergelijkbare LED-koplampen. Daarnaast omvat het als optie verkrijgbare Intelligent Light System vijf verschillende lichtfuncties die speciaal zijn aangepast aan specifieke rijsituaties en weersomstandigheden: plattelandsmodus, snelwegmodus, mistverlichting, bochtenverlichting en actieve verlichting. De adaptieve bi-xenonkoplampen activeren automatisch de verschillende lichtfuncties. De snelwegmodus wordt vanaf een snelheid van 90 km/u automatisch in twee fasen geactiveerd, waardoor het gezichtsveld van de bestuurder tot 60% groter wordt.

Met de actieve verlichtingsfunctie volgen de koplampen automatisch de stuurhoek bij het nemen van een bocht, waardoor de bestuurder in een lange bocht ongeveer 25 meter verder kan zien dan met gewone dimlichten. De bochtenverlichting treedt automatisch in werking bij snelheden onder 70 km/u wanneer de bestuurder de richtingsaanwijzer bedient en/of aan het stuurwiel draait. Deze lichtfunctie biedt meer veiligheid bij het bochtenwerk op kruispunten en binnenwegen, werkt in trage bochten en zorgt voor een betere verlichting van de zijkanten van de weg. De verbeterde mistlampen zorgen voor een betere verlichting van de wegranden, zodat de bestuurder zich beter kan oriënteren. De intelligente koplamptechnologie op de SL draagt zo in belangrijke mate bij tot meer veiligheid onderweg.

Interieur: sportiviteit en vertrouwd comfort

Het interieur van de SL-Klasse wordt gekenmerkt door een perfecte balans tussen sportiviteit en comfort. De integraalstoelen, het nieuwe met leer beklede driespaaks stuurwiel en het compleet hertekende combi-instrument maken onmiddellijk duidelijk dat we hier te maken hebben met een volbloed sportwagen. Alles is perfect ingedeeld, met alle bedieningsfuncties binnen oog- en handbereik. De snelheidsmeter en de toerenteller hebben een klassiek chronometerdesign met nieuwe en precieze wijzerplaten.

Zodra de motor gestart wordt, trekt het instrumentenpaneel de aandacht: de rode naalden van de snelheidsmeter en de toerenteller slaan uit naar de maximumwaarde en keren dan in hun uitgangspositie terug. De boodschap is overduidelijk: alles is klaar om te vertrekken.

Klanten kunnen kiezen uit een uitgebreid aanbod van kleuren en materialen om het interieur van de nieuwe SL optimaal aan hun persoonlijke voorkeur aan te passen. Ze hebben de keuze uit twee verschillende soorten leder, vijf verschillende hoogwaardige sierelementen in aluminium of hout, en vijf verschillende kleurencombinaties. Het interieur in de nieuwe kleurencombinatie natuurlijk beige/zwart met sierelementen in lichtkleurig hoogglanzend notenhout valt op door luxe en raffinement.

De SL 600 onderstreept daarbij nog eens extra zijn positie als topmodel. De inzittenden worden verwend met superzacht exclusief nappaleer en een elegante afwerking in populierenhout. De V12-emblemen in de rugleuning, op de middelste spaak van het stuurwiel en op de instaprails ronden samen met het unieke ontwerp van de deurpanelen het geheel geraffineerd af. Aan de buitenkant is het SL-topmodel herkenbaar aan de exclusieve 18 inch lichtmetalen velgen met 10-dubbelspakendesign en de discrete maar indrukwekkende details zoals matzilver gelakte lamellen op de uitstroomopeningen aan de zijkant en een trapeziumvormige centrale luchtinlaat naar analogie met de afwerking van de uitlaatpijpen. Mercedes-Benz heeft de toch al omvangrijke standaarduitrusting verder uitgebreid met het KEYLESS-GO-systeem, bekleding in exclusief nappaleder, zetels met airconditioning en een kofferklep met afstandsbediening.

AIRSCARF: innovatie van Mercedes-Benz verlengt het roadsterseizoen

Tot de vele elementen die bijdragen tot het rijcomfort van de roadster behoort nu ook het innovatieve AIRSCARF-systeem. Dit door Mercedes-Benz ontwikkelde en gepatenteerde verwarmingssysteem op nekhoogte verspreidt aangenaam warme lucht door de hoofdsteunen en legt zo een ‘warme sjaal’ rond de nek van de bestuurder en de passagier.

Dit innovatieve systeem maakt het mogelijk om vaker en langer met open dak te rijden. De AIRSCARF verlengt het roadsterseizoen tot in de wintermaanden door het comfort van de inzittenden te verhogen.

Het als optie leverbare verwarmingssysteem dat in 2004 voor het eerst werd toegepast in de SLK Roadster, is nog verder verbeterd voor de SL-Klasse. De blazer en de verwarming zijn geïntegreerd in de hoofdsteunen van de integraalstoelen: twee kleine ventilatoren in de achterzijde van de hoofdsteunen zuigen lucht aan die vervolgens elektrisch wordt verwarmd tot de gewenste temperatuur. De warme lucht stroomt uit speciale openingen vooraan in de hoofdsteunen en verwarmt hoofd en nek van de inzittenden. Bestuurder en passagier kunnen de gewenste temperatuur instellen met behulp van een driestandenknop op het portier. Het systeem regelt de ingestelde temperatuur in functie van de rijsnelheid met open dak.

Infotainment: moderne multimedia-technologie in de middenconsole

De nieuwe generatie van de SL-Klasse is uitgerust met de nieuwste technologie op gebied van informatie, communicatie en entertainment. Mercedes-Benz heeft het standaard COMAND-systeem verder uitgebreid met bijkomende functies. Het resultaat is infotainment van de bovenste plank: het multimediasysteem omvat een autoradio met driebandstuner en een telefoonbedieningspaneel, een CD-/DVD-wisselaar en een opening voor een SD-geheugenkaart. Ook nieuw zijn een Bluetooth-interface voor een draadloze verbinding tussen een mobiele telefoon en het standaard hands-free-systeem, en een gebruiksvriendelijk kleurenscherm (6,5 inch) met hoge resolutie voor het bekijken van dvd’s wanneer de wagen stilstaat.

Het als optie leverbare COMAND APS-systeem beschikt over nog meer hoogtechnologische hulpmiddelen, zoals supersnelle pan-Europese hard-disk-navigatie, een ingebouwde CD-/DVD-wisselaar voor zes schijfjes en een muziekregister van ongeveer 1.000 mp3- of wma-bestanden. De Gracenote-database geeft informatie over de playlist en de artiest weer op het kleurenscherm.

Het COMAND APS-systeem omvat ook het meest geavanceerde LINGUATRONIC-spraakbesturingssysteem voor de bediening van het navigatie-, telefoon- en audiosysteem. Het systeem herkent volledige woorden waardoor de bestuurder zijn instructies, zoals een bestemming voor het navigatiesysteem, een radiozender of een naam uit het telefoonboek op normale wijze kan inspreken.

Dankzij de als optie leverbare nieuwe universele media-interface in de middenconsole kunnen voor het eerst ook een i-Pod, een USB-stick of andere externe geluidsbronnen op het COMAND-systeem worden aangesloten. Deze interface is meer dan alleen maar een elektronisch ‘contactpunt’. De media-interface omvat een ECU die de externe opslagmedia voor muziek verbindt met de elektronica en het besturingssysteem van de SL. Zo kunnen muziekbestanden van de iPod worden getoond op het combi-instrument en op het COMAND-scherm in de middenconsole. Deze bestanden kunnen ook eenvoudig worden opgeroepen met behulp van de knoppen op het multifunctionele stuurwiel. De batterij van het draagbare muzieksysteem wordt opgeladen zolang de muziekdrager is aangesloten op de media-interface.

Voor een optimale geluidsbeleving kan gekozen worden voor het kwalitatief hoogstaande Harman Kardon ‘Logic7’-surround geluidssysteem (optie) dat ook wordt gebruikt in de S-Klasse. Dit geluidssysteem met een vermogen van 510 watt, tien krachtige luidsprekers en geavanceerde surroundtechnologie, tovert de SL-Klasse om in een rijdende concertzaal, ongeacht of het dak open of gesloten is.

De nieuwe generatie van de SL-Klasse werd begin maart voor het eerst getoond op het internationale Autosalon van Genève. Op 5 april 2008 volgt de première bij de Belgische Mercedes-Benz-dealers.

SL-Klasse: Nieuw design en nieuwe technologie

Veiligheid

· Bi-xenonkoplampen met bochtenverlichtingsfunctie

· Intelligent Light System met vijf verlichtingsfuncties, incl. bochtverlichting

Comfort

· AIRSCARF-nekverwarming

Motoren en transmissies

· Nieuwe SL 280 met V6-motor met een vermogen van 170 kW/231 pk

· Nieuwe hoogtoerige sportmotor (232 kW/316 pk) voor de SL 350

· Daling brandstofverbruik met 0,4 literper 100 kilometer

· 7-trapsautomaat in de SL 350, incl. dubbele ontkoppelingsfunctie

Carrosserie en ophanging

· Dynamic Steering-systeem met sportieve, dynamische stuurverhouding

· Active Body Control met geavanceerde fijnafstellingen

· 18 inch lichtmetalen velgen standaard op de SL 500

Infotainment

· COMAND-systeem met groot kleurenscherm en nieuwe functie-uitbreiding

· COMAND APS met hard-disk-navigatie, muziekregister en spraakbesturing

· Media-interface voor een iPod en andere geluidsdragers

· LINGUATRONIC-spraakbesturingssysteem met herkenning van volledige woorden

· Surround-geluidssysteem met tien luidsprekers en een vermogen van 510 watt

Interieur

· Nieuw ontworpen combi-instrument

· Nieuw met leder bekleed driespaaks sportstuurwiel

· Nieuwe binnenkleur - natuurlijk beige - en nieuwe sierelementen in lichtkleurig hoogglanzend notenhout

· Zetelovertrekken met nieuwe patronen

· SL 600 met exclusieve fijne houtafwerking in licht populierenhout, special ontworpen deurpanelen en V12-emblemen in de rugleuning, op het stuurwiel en op de instaprails. Extra uitgebreide V12-standaarduitrusting.

Exterieur

· Compleet nieuw ontworpen voorkant met opvallende V-vorm en bredere grille

· Motorkap met powerdomes

· Nieuwe voorspatborden met kieuwvormige uitstroomopeningen

· Nieuwe, grotere buitenspiegels met pijlvormige richtingaanwijzers

· Nieuwe achterbumper met diffuser-look

· Trapeziumvormige uitlaatpijpen

· Sportpakket met koplampen met zwartgekleurde randen binnenin

· SL 600 met V12-embleem op de voorvleugels, speciale afwerking uitlaatpijpen en 18 inchlichtmetalen velgen met 10-dubbelspakendesign