19
januari
2006
|
01:00
Europe/Brussels

De nieuwe generatie van de SL van Mercedes-Benz: Synergie van dynamisme en emotie

Vier jaar na de lancering van de nieuwe SL-Klasse perfectioneert Mercedes-Benz zijn succesmodel nog verder op het vlak van technologie, design en uitrusting. De motoren, de overbrenging en de wieltreinen werden sportiever afgesteld, zodat deze uitzonderlijke roadster een nog dynamischer rijplezier biedt, terwijl hij de SL-mythe, die al meer dan 50 jaar duurt, voortzet.
Nieuwe V6- en V8-motoren en een nog krachtigere V12 staan garant voor soeverein plezier aan het stuur. De actieve ophanging ABC van de tweede generatie en het snedigere stuur dragen bij tot een veel grotere sportiviteit, met het typische comfort van de SL. De herwerkte voorpartij, de nieuwe achterlichten en de nieuwe lichtmetalen velgen doen de hertekende SL er nog nerveuzer uitzien, zelfs wanneer hij stilstaat. De verbeterde uitrusting zorgt samen met een uitgesproken liefde voor detail op het vlak van materiaalkeuze en nieuwe kleuren, voor een erg luxueuze sfeer in het interieur. De spatels aan het stuur, die bij de 7G TRONIC Sport-automaat horen (optie), zetten het dynamische karakter van deze nieuwe versie van de SL-Klasse in de verf.
De nieuwe V8-motor die de SL 500 uitrust, ontwikkelt een vermogen van 285 kW (388 pk) en een koppel van 530 Nm, en voldoet aan alle verwachtingen die men kan hebben voor een krachtige sportwagen. Deze achtcilinder met een cilinderinhoud van 5,5 liter is één van de krachtigste motoren van zijn categorie. De SL 500 legt de sprint van 0 tot 100 km/u af in 5,4 seconden (tegenover 6,2 seconden voor het vorige model). Hoewel het vermogen met 26 % is gestegen, blijft het brandstofverbruik (nieuwe Europese gemengde cyclus) gelijk aan die van de vorige versie, met name 12,2 liter per 100 km.
Een andere nieuwigheid is de zescilindermotor in de SL 350. Deze V6 van 200 kW (272 pk) kreeg 11 % meer vermogen, terwijl het verbruik meer dan een liter per 100 kilometer daalde. Wat de gemengde cyclus betreft, bedraagt het verbruik 10,3 liter per 100 km. De SL 350 heeft 6,6 seconden nodig om van 0 naar 100 km/u te gaan, een halve seconde minder dus dan het vorige model. Het neusje van de zalm in het gamma is de V12 biturbo die de SL 600 aandrijft. Zijn vermogen bedraagt 380 kW (517 pk) en zijn maximumkoppel 380 Nm. Met deze twaalfcilindermotor trekt de SL-Klasse op van 0 naar 100 km/u in slechts 4,5 seconden (tegenover 4,7 seconden voor het vorige model).
De drie motorversies van de SL-Klasse genieten een nieuw uitlaatsysteem: het krachtige en weloverwogen motorgeronk draagt een bijzonder gevoel bij aan het rijden, dat gepaard gaat met een uitzonderlijk comfort op lange trajecten. Mercedes-Benz rust de V6- en V8-modellen van de nieuwe SL-Klasse standaard uit met een 7G-TRONIC-zeventrapsautomaat. Als optie is de 7G-TRONIC Sport verkrijgbaar die in de M-stand (manueel) 30 procent sneller schakelt. Bovendien kan de bestuurder schakelen via spatels aan het stuur, zoals in de Formule 1.
Verhoogd dynamisme en comfort: het ABC van de tweede generatie
De actieve ophanging ABC (Active Body Control), die standaard is op de modellen SL 500 en SL 600, legt nieuwe maatstaven op het vlak van autotechnologie. Het systeem werd nog verder geperfectioneerd voor de nieuwe SL-Klasse. Zo worden de koetswerkbewegingen in vergelijking met het vorige model tijdens het rijden met bijna 60 % verminderd. De SL-Klasse treedt dus een nieuwe dimensie binnen qua rijdynamiek, terwijl hij nog steeds een comfort van hoog niveau biedt. De actieve ophanging ABC maakt deel uit van de standaarduitrusting van de SL 500 en de SL 600; het wordt als optie aangeboden op de SL 350. De nieuwe afstelling van het stuur, met een directere ontdubbeling, en de nieuwe kenmerken van de kleppen maken de SL-Klasse nog wendbaarder. Bovendien werd het remsysteem van de SL 350 en de SL 500 aangepast aan de toegenomen prestaties van de motoren.
Het koetswerkdesign werd discreet opgefrist om de nieuwe generatie van de SL-Klasse van Mercedes-Benz voor te bereiden op de toekomst. De nieuwe bumper, met daarin drie grote ventilatieopeningen, de meer uitgesproken pijlvorm van de voorzijde en de cirkelvormige en met chroom omrande mistlichten zetten de kracht van deze tweezitter in de verf en benadrukken nog meer zijn persoonlijkheid. Het nieuwe radiatorrooster, in mat zilver, is voorzien van drie dwarslatten en verchroomde inlegstukken die bijdragen aan dat beeld. De nieuwe lichtmetalen velgen met een krachtig design benadrukken het profiel van de auto en zorgen voor een sportief effect. De nieuwe achterlichten maken deze vernieuwingen compleet: dankzij de horizontale onderverdeling en het doorschijnend rode en witte glas versterken ze de indruk van breedte die uitgaat van de gespierde achterpartij van de SL. De nieuwe koetswerkdetails passen harmonieus in het design van de SL-Klasse, die in ieder opzicht opmerkelijk is. Met zijn elegante en atletische vormen is hij een unieke verschijning, die herkenbaar is uit duizend.
Een opgewaardeerd interieur: de liefde voor details ten top
Om diezelfde reden hebben de designers van het merk met de ster het interieur van de nieuwe SL-Klasse met de grootste zorg gemoderniseerd. De kenmerkende combinatie van het comfort van Mercedes-Benz en een compromisloze sportiviteit werd nog benadrukt, met name door gebruik te maken van een lederen bekleding met een soepelere korrel, nieuwe interieurkleuren, metaalkleurige, luxueuze drempelsierlijsten (met het opschrift Mercedes-Benz) en elegante sierinlegstukken van aluminium. De nieuwe kap met dubbele stiknaad, die uittroont boven de wijzerplaten met het design van een chronometer, is zowel een streling voor het oog en voor de tastzin, net als het nieuwe digitale klokje, de ventilatieroosters en de nieuwe schakelaar met aluminiumafwerking waarmee het wegklapbare dak bediend kan worden. De tweezitscoupé wordt in een handomdraai omgevormd tot roadster en omgekeerd. 16 seconden volstaan om de plooibare hardtop te laten openen of sluiten; als optie is ook een variant van glas verkrijgbaar.
De functie om vanop afstand het kofferdeksel te openen (optie) biedt nog meer gebruikscomfort, want daarmee is het mogelijk toegang te krijgen tot de koffer met behulp van een elektrische bediening. De standaarduitrusting omvat een verwijderbaar bagagescherm dat het volume van de koffer doet toenemen tot 339 liter (een winst van 22 liter) – wat meer is dan bij andere auto’s uit deze categorie. Het bagagescherm, dat erg makkelijk te verwijderen is, vergroot niet al-leen de koffer, maar vergemakkelijkt ook het inladen en het benutten van de laadruimte. Het programma designo, dat nog uitgebreid werd, biedt ieder koper van een SL personaliseringsmogelijkheden – meer bepaald dankzij twee interieuruitrustingspacks designo Edition, die op een verleidelijke manier kleuren en materialen combineren. Het Pack designo Edition I biedt een selectie aan klassieke kleuren, terwijl het Pack designo Edition II sportieve accenten biedt.
Success story: de oorspronkelijke SL met vleugeldeuren, gelanceerd in 1954
Al meer dan 50 jaar lang brengt de coupé van Mercedes-Benz die aangeduid wordt met de beroemde initialen “SL” de liefhebbers van sportwagens over heel de wereld in vervoering. De SL-Klasse doet denken aan de oorspronkelijke SL met de kenmerkende vleugeldeuren, die werd voorgesteld in 1954, en breit een vervolg aan het uitzonderlijke succesverhaal van de reeks. Met een marktaandeel van 35 % wereldwijd is de SL-Klasse onbetwistbaar de leider van zijn categorie, en deze facelift zal deze positie nog mee versterken. De SL-Klasse van de nieuwe generatie zal voor het eerst voorgesteld worden in februari 2006 op het Internationaal Autosalon van Genève (Zwitserland) ; hij zal verkrijgbaar zijn bij de filialen en de verdelers van het merk vanaf maart 2006.