28
juni
2016
|
02:00
Europe/Brussels

De nieuwe Mercedes-AMG GT R

Affalterbach.  Van het zwaarste autocircuit ter wereld naar de weg: nog nooit heeft Mercedes-AMG zoveel technologieën uit de autosport in een seriewagen ingebouwd als in de nieuwe AMG GT R. Het concept met de centraal vooraan geplaatste motor en de transaxle-configuratie, de V8-biturbomotor van 430 kW/585 pk, het grondig vernieuwde chassis, de nieuwe aerodynamische eigenschappen en het intelligente lichtgewicht ontwerp vormen de basiselementen voor bijzonder dynamische rijeigenschappen. Zelfs van op grote afstand laat de speciale en exclusieve kleur ‘green hell magno AMG’ geen twijfel bestaan over de herkomst van deze sportauto: die heeft immers een groot deel van zijn ontwikkelingstijd in de ‘groene hel’ van de Nürburgring doorgebracht. De grotere spoorbreedte die zich in bredere spatborden voor en achter vertaalt, maakt een optimale aandrijfkracht en nog hogere bochtsnelheden mogelijk. De nieuwe voorschort met actieve onderdelen, de grote achterspoiler en de nieuwe achterschort met dubbele diffusor verbeteren nog de aerodynamische eigenschappen en dragen bij tot een optimale wegligging. De lichtgewicht gesmede velgen, die standaard van competitiebanden voorzien worden, zijn ontworpen om een optimale rijdynamiek te bieden. Diezelfde ambitie lag ook aan de basis van andere nieuwigheden, zoals de achterwielen die actief meesturen, de in negen trappen instelbare tractieregeling en het onderstel met schroefverbindingen en elektronisch gestuurde dempkracht. De nieuwe radiatorrooster AMG Panamericana getuigt overigens van het speciale statuut van de AMG GT R. De rooster waarvan de verticale stijltjes een speciale vorm hebben, werd voor de allereerste keer op de sportauto Mercedes-AMG GT3 voorgesteld en is ondertussen kenmerkend geworden voor AMG-seriewagens.

Het volledige persdossier kan u in bijlage terugvinden.