27
juli
2011
|
02:00
Europe/Brussels

De nieuwe Mercedes-Benz C 63 AMG Coupé Black Series

De krachtigste C-Klasse ooit

Een oogverblindend design, technologie uit de racewereld en dynamische rijkwaliteiten van topniveau; de nieuwe Mercedes-Benz C 63 AMG Coupé Black Series belichaamt het nieuwe bedrijfsmotto van AMG - Driving Performance - als geen enkel ander AMG-model. Deze nieuwe highperformancewagen is de krachtigste C‑Klasse ooit. Hij pakt uit met een maximumvermogen van 380 kW (517 pk) en een maximumkoppel van 620 Nm. De AMG 6,3-liter V8-motor maakt indruk met zijn pittig koppel, zijn formidabel acceleratievermogen en reactiesnelheid, en hij staat garant voor absolute topprestaties: de C 63 AMG Coupé Black Series vliegt van 0 naar 100 km/u in 4,2 seconden (alle cijfers zijn voorlopige gegevens).

Al dit exclusieve rijplezier is onder meer te danken aan de regelbare AMG coil-oversportophanging, het AMG highperformance-composiet-remsysteem en de functionele standaarduitrusting. Het AMG Track Package is verkrijgbaar als optie als je de dynamische rijkwaliteiten van deze wagen zelfs nog wil uitbreiden. Het bestaat uit sportbanden en actieve achterastransmissiekoeling, plus het AMG Aerodynamics package dat bestaat uit "flics" en een regelbare achterspoiler uit koolstofvezel.

Breed, laag, gespierd en klaar om als een raket uit de startblokken te schieten – de C 63 AMG Coupé Black Series maakt een machtige indruk. Het is op het eerste gezicht duidelijk dat de C 63 AMG Coupé Black Series gebouwd is om supersnelle rondjes te rijden op een gesloten racecircuit. Qua look doet deze nieuwe highperformancewagen denken aan de SLS AMG GT3 sportwagen voor de gewone klant en symboliseert hij de technologietransfer uit de autosportwereld, een werkwijze die nu al 44 jaar lang deel uitmaakt van de bedrijfsfilosofie van Mercedes-AMG GmbH.

Met zijn nieuwe C 63 AMG Coupé Black Series introduceert AMG een opwindende wagen voor de enthousiastelingen die gepassioneerd zijn door sportwagens met flink wat pk's, en daarmee wordt op indrukwekkende wijze voortgebouwd op de Black Series-strategie, die in 2006 begon. AMG, het prestatiemerk van Mercedes-Benz Cars, laat daarmee nogmaals zijn expertise zien als het gaat om het creëren en ontwikkelen van emotioneel aantrekkelijke highperformancewagens.

“AMG heeft zijn wortels in de internationale autosport. De nieuwe C 63 AMG Coupé Black Series is het beste bewijs van de permanente technologietransfer van het racecircuit naar de gewone weg. De talloze successen in de DTM, het sportwagengamma voor onze klanten met de SLS AMG GT3 en ons engagement in de Formule 1, waar we de jongste 15 jaar de officiële F1Ô Safety Car en de officiële F1 Ô Medical Car hebben geleverd zijn een permanente stimulans voor onze ingenieurs en technici. De C 63 AMG Coupé Black Series verpersoonlijkt het nieuwe AMG-bedrijfsmotto - Driving Performance - zoals geen enkel ander AMG-model dat doet”, aldus Ola Källenius, CEO van Mercedes-AMG GmbH.

De belangrijkste gegevens in een oogopslag:

C 63 AMG Coupé Black Series

Cilinderinhoud

6208 cc

Boring x slag

102,2 x 94,6 mm

Compressieverhouding

11.3 : 1

Vermogen

380 kW (517 pk) bij 6800 tpm at 6800/min

Maximumkoppel

620 Nm bij 500 tpm

Motorgewicht (droog)

196 kg

Brandstofverbruik, NEDC, gecombineerd

12,2 l/100 km

CO2-uitstoot

286 g/km

Acceleratie 0-100 km/u

4,2 s

* Alle gegevens zijn voorlopig

Een pijlvormige frontpartij met grote luchtkoelinlaten

Het maakt niet uit, uit welke hoek je hem bekijkt: je merkt vanuit elk perspectief dat de nieuwe C 63 AMG Coupé Black Series banden heeft met de autosport. De pijlvormige frontpartij met de Mercedes-ster in het midden van het radiatorrooster is het visuele symbool van zijn tomeloze drang vooruit. De luchtinlaten in de opvallende schort vooraan verzekeren een betrouwbare luchtstroming doorheen de grote koelmodules. Twee openingen in de aluminium motorkap helpen bij het afvoeren van de motorwarmte en de schuin geplaatste steunbalken in de schort vooraan accentueren de breedte van de wagen. De zwarte frontsplitter onderaan helpt de wagen aerodynamisch in balans te houden.

Het expressieve design loopt op de flanken gewoon door: de nieuw ontwikkelde vooras, met een breder spoor, vraagt om nieuwe spatborden, die aan beide kanten 28 millimeter breder gemaakt zijn. De "6.3"-logo's verwijzen respectvol naar de highspeed-achtcilindermotor met natuurlijke aanzuiging en een grote cilinderinhoud onder de motorkap. De gesimuleerde luchtuitlaten achter de wielkasten roepen het beeld van een krachtige racewagen op. Verder zie je op de gerestylede AMG-zijschorten ook een zwarte strip lopen – een look die in het verlengde ligt van de frontsplitter. Ook de wielkasten achteraan werden verbreed, met 42 millimeter, als gevolg van de grotere spoorbreedte van de achteras. De gesimuleerde luchtkanalen voor de achterwielen ronden het geheel mooi af.

Lichtmetalen AMG-velgen geproduceerd met lichte smeedtechnologie

255/35 R 19 en 285/30 R 19 – dat zijn de indrukwekkende wielmaten van de C 63 AMG Coupé Black Series bij zijn lancering op de markt. De wiel/band-combinatie is gemonteerd op 9 x 19 (vooraan) en 9.5 x 19 (achteraan) lichtmetalen AMG-velgen die de wielkasten fraai vullen - een verbluffend effect! - en een belangrijke rol spelen in de dynamische look van deze nieuwe AMG-sportwagen.

De felglanzende lichtmetalen velgen zijn in titaniumgrijs gespoten en zijn geproduceerd met gebruik van bijzonder lichte smeedtechnologie - zoals dat ook het geval is voor de SLS AMG. Deze gesmede velgen wegen in totaal elf kilogram minder dan vergelijkbare velgen met een conventioneel design. Door het feit dat ze lichter zijn is het onafgeveerd gewicht kleiner, en dit verbetert zowel de reacties van de ophanging als de precisie bij het sturen.

Breed achterpartij-effect met diffuser

Ook de achterzijde van de Black Series coupé is een feest voor het oog: de nieuwe schort achteraan met zijn expressieve zwarte diffuser creëert een verbredend effect. Net als op de SLS AMG GT3 komt hij buiten het profiel van de schort achteraan. Het zwarte sierrooster bovenop de diffuser is een echte blikvanger, net als het AMG-sportuitlaatsyseem: beide verchroomde twin-uitlaatpijpen zijn geïntegreerd in de schort achteraan en zijn schuin afgesneden. De spoilerlip op het kofferdeksel is gespoten in de wagenkleur en ze vermindert de lift van de achteras, waardoor de wagen bij hoge snelheden meer stabiliteit heeft. Het AMG-logo met zijn discrete "Black Series" belettering is exclusief gereserveerd voor de C 63 AMG Coupé Black Series.

Motor met hightechonderdelen van het gull-wingmodel

Een cilinderinhoud van 6,3 liter, een maximumvermogen van 380 kW (517 pk) en een koppel van 620 Nm uit acht cilinders – één blik op de technische gegevens maakt duidelijk dat de engineering achter de C 63 AMG Coupé Black Series even indrukwekkend is als zijn sensationele look. De M156 met natuurlijke aanzuiging en een hoog koppel werd speciaal verfijnd voor het nieuwe tweedeursmodel, waarvan de gesmede zuigers, zuigerstangen en de lichtgewicht-krukas bijvoorbeeld allemaal te danken zijn aan de SLS AMG. Deze ingrepen worden ondersteund door een nieuwe motorcontrole-unit. De prestaties van de wagen bewijzen het: de verbeterde V8-motor kan zich in deze coupé lekker uitleven: hij spurt vanuit stilstand naar 100 km/u in 4,2 seconden (alle cijfers zijn voorlopig).

Het formidabele acceleratievermogen, de vinnige respons en het pittige koppel – de kwaliteiten van de highspeed-AMG-motor met natuurlijke aanzuiging en grote cilinderinhoud betekenen pure passie voor de bestuurder. De kers op de taart is de gevoelvolle achtcilindersound - het handelsmerk van AMG - die het AMG-sportuitlaatsysteem produceert.

De geoptimaliseerde motoroliekoeling zorgt voor nog betere prestaties, zelfs wanneer de wagen flink op de proef gesteld wordt in zware circuitomstandigheden. Met behulp van componenten uit de SLS AMG zijn de AMG-experts erin geslaagd het koeloppervlak van de oliekoeler 50 % groter te maken. De geteste en goed bevonden innovatieve AMG SPEEDSHIFT MCT 7-versnellingssporttransmissie zorgt voor de overbrenging van het vermogen. Vier transmissiestanden, de dubbele ontkoppelingsfunctie en de RACE START beloven maximaal rijplezier en een hele reeks variatiemogelijkheden. In de "Sport plus"- en "Manual"-transmissiestanden vraagt het schakelen nauwelijks 100 milliseconden.

AMG coil-oversportophanging met AMG-sperdifferentieel op de achteras

De AMG-sportophanging is een gesofistikeerde nieuwigheid. Ze is ontworpen als coil-overophanging, de norm in de autosport – en is een typisch kenmerk voor een Black Series-model. Ze biedt een hele reeks settings waardoor de bestuurder zijn eigen voorkeur kan instellen.
De spoorbreedte van de assen werd verlengd met respectievelijk 40 (vooraan) en 79 millimeter (achteraan). Daarnaast heb je de gewijzigde torsiestangstabilisatoren, waardoor de C 63 AMG Black Series indruk maakt met zijn uitgesproken dynamisch rijgedrag, zijn ruime grip en kleine rolhoek. De snelheidsgevoelige AMG sportstuurfaciliteiten zorgen voor een sublieme controle over de wagen: de op punt gestelde computercontrole van de stuurbekrachtiging garandeert een optimale precisie bij het sturen.

Het standaard voorziene AMG-sperdifferentieel op de achteras zorgt voor een betrouwbare tractie, vooral bij gebruik op het racecircuit. Het 3-traps-ESP®-systeem is de ideale oplossing in alle gebruiksomstandigheden: met de ESP®-knop heeft de bestuurder de keuze uit "ESP ON", "Sport Handling Mode" en "ESP OFF". Rekening houdend met de steeds uitgebreidere dynamische rijmogelijkheden werd niet alleen het antiblokkeer-remsysteem volledig op punt gesteld, ook het highperformance-AMG-remsysteem werd herwerkt: er wordt nu gebruik gemaakt van een groter remsysteem, met remschijven ontwikkeld met composiettechnologie die haar waarde bewezen heeft in de autosport op de vooras (afmetingen: 390 x 36 millimeter) en integrale schijven op de achteras (360 x 26 mm). Rood gespoten, vaste remklauwen met zes zuigers vooraan en vaste remklauwen met vier zuigers achteraan remmen de geperforeerde, fade-bestendige, volledig geventileerde remschijven op een betrouwbare manier af.

Interieur met een functionele racewagensfeer

De boeiende hightechonderdelen en het spectaculaire design vinden een logisch vervolg in de cockpit van de C 63 AMG Coupé Black Series, die zwart is met rode accenten en baadt in de functionele sfeer van een echte racewagen. Tegelijkertijd blinkt het interieur van kwaliteit en zorgvuldig afgewerkte details. Twee AMG-kuipzetels zorgen voor de best mogelijke zijdelingse steun en dus optimale controle over de wagen op het racecircuit. De zwarte DINAMICA-microvezelbekleding van de centrale zetelpanelen en de deuren is een nieuw soort synthetische vezel die gekenmerkt wordt door zijn grote kleurvastheid. Achteraan zijn er geen zetels, wat het sportieve karakter van de wagen onderstreept en zijn gewicht reduceert. In optie is de C 63 AMG Coupé Black Series ook verkrijgbaar als vierzitter met AMG-sportzetels die bekend zijn uit de C 63 AMG Coupé – en met aparte zetels achteraan.

Het AMG-sportstuur in nappaleder/DINAMICA-microvezel is boven- en onderaan afgevlakt en is voorzien van aluminium schakelhendels om manueel van versnelling te veranderen. Rode gordels en rode, contrasterende stiknaden op het stuur, de zetels, de centrale deurpanelen, de armsteunen in de deuren, de centrale console en de schakelpookhoes leggen opvallende accenten. Het exclusieve "Black Series"-logo siert de dashboardbekleding, met een hoogglanzende zwarte pianolak-look. Het dashboard, met drie aparte ronde wijzerplaten, heeft een driedimensionaal TFT-kleurendisplay. Als de bestuurder de deur opent wordt hij begroet met een AMG-tekstboodschap. De eventuele weergave van de motorolietemperatuur, de ESP®-mode of de gekozen versnelling is geïntegreerd in het AMG-hoofdmenu. De draaischakelaar voor de C, S, S+ en M transmissiestanden en RACE START zit in de centrale console, naast de schakelpook, met een DINAMICA-microvezelcover.

De C 63 AMG Coupé Black Series is ook het duidelijke bewijs dat pittig, dynamisch rijden en vergaande actieve en passieve veiligheid elkaar niet noodzakelijk uitsluiten: vijf airbags, gordelspanners en gordelkracht- begrenzers op alle zetels behoren tot de standaarduitrusting, net als het antiblokkeer-remsysteem ABS, de 3-traps-ESP®, Headlamp Assist, het waarschuwingssysteem voor bandendrukverlies en cruise control met SPEEDTRONIC variabele snelheidsbegrenzer.

De standaarduitrusting omvat (onder meer):

· AMG-deurdrempelpanelen in geborsteld roestvrij staal, met AMG-logo

· AMG-sportpedalen in geborsteld roestvrij staal, met rubberen noppen

· Radio/20 CD met dubbele tuner, kleurenscherm, Bluetooth®-interface, handsfree functie, USB-interface en acht luidsprekers

· THERMATIC automatische klimaatregeling

 

AMG Track Package en AMG Aerodynamics package

AMG heeft twee speciale "packages" te bieden om de dynamische rijkwaliteiten van de wagen zelfs nog te verfijnen: het AMG Track Package omvat 255/35 R 19 Dunlop-sportbanden vooraan en 285/30 R 19 banden achteraan. Ze zijn exclusief voor de C 63 AMG Coupé Black Series ontwikkeld en vergroten - voelbaar en meetbaar - de grip. De actieve achterastransmissiekoeling verbetert de prestaties in veeleisende circuitomstandigheden. De radiator is in de schort achteraan geplaatst en zorgt voor een efficiënte luchtdoorstroming.

De zogenoemde "flics" maken deel uit van het AMG Aerodynamics package. Ze zijn vervaardigd uit echte koolstofvezel en worden op de schort vooraan geplaatst. In dit package zit ook een vaste achterspoiler uit koolstofvezel met een verstelbaar blad. Deze beide componenten vergroten niet alleen de lift op de voor- en achteras; ze perfectioneren ook de aerodynamische balans van de wagen.

Andere optionele accessoires:

· Het AMG Exterior Carbon-Fibre package (dwarsbalk in de schort vooraan, buitenspiegelkapjes, inleg voor de deurdrempelpanelen, diffuserpaneel en spoilerlip in echte koolstofvezel)

· Lichtmetalen AMG-velgen vervaardigd met smeedtechnologie, gespoten in matzwart met een hoogglanzende rand, met 255/35 R 19 en 285/30 R 19 banden

· AMG-koolstofvezel bekleding

· Brandblusapparaat

· Intelligent Light System ILS

· KEYLESS-GO

· Getinte zij/achterruiten

Vier boeiende Black Series-modellen sinds 2006

De nieuwe C 63 AMG Coupé Black Series is met zijn dynamische rij-eigenschappen perfect geschikt voor gebruik op het racecircuit, maar hij biedt ook alles wat een echte Mercedes-Benz kenmerkt: geschikt voor dagelijks gebruik, duurzaamheid, veiligheid en kwaliteit.

De krachtigste C-Klasse ooit is het vierde Black Series-model sinds 2006. De eerste was de SLK 55 AMG Black Series. De AMG 5,5-liter V8-motor in de uitgesproken pure tweezitter verleidde de klanten met zijn maximumvermogen van 294 kW (400 pk) en een koppel van 520 Nm, en van juli 2006 tot april 2007 werden er 120 exemplaren van gebouwd. In zijn voetsporen volgde onmiddellijk de CLK 63 AMG Black Series. Deze tweezitter werd aangedreven door een AMG 6,3-liter V8-motor met 373 kW (507 pk) en een koppel van 630 Nm. Van april 2007 tot maart 2008 werden er 700 wagens geproduceerd.

Het hoogtepunt tot nog toe was de SL 65 AMG Black Series, die in juli 2008 voorgesteld werd: deze highperformance-coupé bekoort ook nu nog bestuurders met zijn spectaculaire look, zijn unieke prestaties, zijn systematische lichtgewichtconstructie en exclusiviteit van het allerhoogste niveau. Door de AMG 6,0-liter V12-biturbomotor met een maximumvermogen van 493 kW (670 pk) en koppel van 1000 Nm was de SL 65 AMG Black Series de krachtigste AMG-wagen die ooit in serieproductie ging. In totaal werden er 350 exemplaren van gebouwd, van september 2008 tot augustus 2009.

De C 63 AMG Coupé Black Series beleefde zijn wereldpremière tijdens de Formule 1-race op de Nürburgring, de Grand Prix van Duitsland (23 – 24 juli 2011). De marktlancering is voorzien voor januari 2012 - met een verkoopprijs van 101.500 euro excl. BTW (122.815 euro incl. BTW). Prijs onder voorbehoud van wijzigingen. De commercialisatie start midden november van dit jaar.