18
januari
2007
|
01:00
Europe/Brussels

De nieuwe Mercedes-Benz C-Klasse: in poleposition wat betreft veiligheid, comfort en levendigheid

Veiligheid, comfort en levendigheid: met deze uitzonderlijke kwaliteiten neemt de nieuwe C-Klasse een wel heel veelbelovende start. Deze berline onderscheidt zich door zijn doorgedreven ontwerp op maat, om aan de wensen van de meest verschillende klantengroepen te voldoen. Met de afwerkingsniveaus AVANTGARDE, ELEGANCE en CLASSIC, biedt Mercedes-Benz drie gepersonaliseerde modellen aan die, naargelang de gekozen versie, bakens verzetten op vlak van comfort of van levendigheid. Alle varianten worden zonder uitzondering gekenmerkt door het rijcomfort dat typisch is voor een Mercedes-Benz, aangevuld met vernieuwende spitstechnologie. Onder die vernieuwingen treffen we onder meer het nieuwe Pack AGILITY CONTROL aan met een adaptieve afstelling van de schokdempers, het Intelligent Light System met vijf verschillende verlichtingsmodi en het PRE-SAFE®-systeem dat voorzorgsmaatregelen neemt voor de inzittenden. De klant heeft de keuze tussen motoren met vier of met zes cilinders, die tot 13 % meer vermogen leveren dan het vorige model en tot 6 % minder verbruiken.

Met zijn lengte van 4 581 millimeter is de berline 55 millimeter langer dan het vorige model. De breedte van het koetswerk nam met 42 millimeter toe tot 1 770 millimeter en de wielbasis met 45 millimeter tot 2 760 millimeter. Deze buitenafmetingen zorgen voor een royale binnenruimte en dus een nog hoger comfortniveau. Voorin nam de breedte ter hoogte van de schouders in vergelijking met het vorige model met 40 millimeter toe.

Het design van de nieuwe C-Klasse stoelt op de moderne vormtaal die Mercedes-Benz eigen is en die door de afwisseling van strakke lijnen en grote, serene oppervlakken een weerspiegeling is van de technologische uitmuntendheid van de wagens met de ster. Het uitgesproken pijlvormige ontwerp van de voorzijde van de C-Klasse zet de belangrijkste kwaliteiten van het voertuig, zoals zijn beweeglijkheid en zijn prestatiepotentieel, in de verf. Voor de eerste maal bij een berline van Mercedes-Benz, wordt het radiatorrooster gebruikt om het onderscheid tussen de verschillende versies duidelijk te maken. Zo wordt het uitzicht van dat van het AVANTGARDE-model bepaald door drie lange, horizontale lamellen en de grote Mercedes-ster in het midden, stilistische elementen die geleend werden van de sportieve modellen van Mercedes-Benz. Samen met de luxueuze en sportieve uitrusting onderstreept dit stilistische detail het jonge en beweeglijke karakter van deze C-Klasse. Het Pack Sport AMG, dat onder meer lagere bumpers voor- en achteraan en energieke zijschorten omvat, zet het sportieve silhouet van deze berline nog meer in de verf.

Bij het ELEGANCE-model koos Mercedes-Benz voor een radiatorrooster met glanzend afgewerkte lamellen in reliëf, die andere troeven van het merk naar voren laten komen, zoals comfort en luxe. In de CLASSIC-versie krijgt de nieuwe C-Klasse een heel discreet en traditioneel uiterlijk, zonder daarom te verzaken aan de technologische vernieuwingen die de andere versies te beurt vallen.

Met deze benadering van « modellen binnen het model » kunnen klanten van Mercedes-Benz hun individuele pad duidelijker afbakenen en hun C-Klasse nog beter afstemmen op hun persoonlijke smaak en levenswijze. Zonder uitzondering waarborgen alle modellen het typische rijcomfort van een Mercedes-Benz en een onvergelijkbaar rijplezier dankzij de verder verfijnde technologie. Dankzij zijn uitstekende comfort tijdens lange ritten en zijn dynamische wendbaarheid bepaalt de C-Klasse de ijkpunten in zijn marktsegment.

De schokdempers passen zich automatisch aan de rijomstandigheden aan

AGILITY CONTROL – Deze term groepeert alle vernieuwingen en verbeteringen om zowel het comfort als de levendigheid van de wagens van Mercedes-Benz nog groter te maken. Dit standaard pack omvat het AGILITY CONTROL-onderstel dat de werking van de schokdempers aanpast aan de rijomstandigheden: bij een normale rijstijl en geringe indrukking van de schokdempers, wordt de dempingskracht automatisch gereduceerd, wat een voelbaar gunstig effect heeft op het rijcomfort zonder de veiligheid in het gedrang te brengen. Bij een dynamische rijstijl is de dempingskracht daarentegen maximaal en worden koetswerkbewegingen efficiënt ingedijkt. De STABILITY CONTROL-stuurinrichting van de nieuwe C-Klasse werkt met een ontdubbeling van 14,5 en stuurt zo 6 % directer dan in het vorige model. De AGILITY CONTROL-versnellingsbakbediening, die ook tot de standaarduitrusting behoort, onderstreept het sportieve temperament van de C-Klasse met korte schakelwegen en een precieze geleiding.

Daarenboven ontwikkelde Mercedes-Benz het Pack ADVANCED AGILITY met een sportstand, dat verkrijgbaar zal zijn vanaf de herfst van 2007. Dit laatste pack laat de keuze tussen twee versnellingsbakprogramma’s: sport of comfort. Ook de continue elektronische afstelling van de schokdempers van elk wiel apart wordt via deze programma’s beïnvloed. Deze uitrusting omvat ook een nieuwe parametrische, directe stuurinrichting met variabele centrering, een aanpassing van de slag van het gaspedaal en de schakelmomenten van de automaat.

ADAPTIVE BRAKE staat voor een andere vernieuwing inzake ondersteltechnologie. Deze uitrusting steunt op de technologie van de S-Klasse en biedt bijkomende veiligheids- en comfortfuncties. Zo is er de vertrekhulp op hellingen, het klaarzetten van de remblokken in een noodsituatie en het droogremmen van de schijven op een nat wegdek.

Tot 13 % meer vermogen voor de viercilindermotoren met compressor

Met een opmerkelijke vermogenswinst van bijna 13 % en een stijging van het koppel met bijna 18 %, maken de motoren eveneens het energieke temperament van de nieuwe C-Klasse duidelijk. De vier- en zescilindermotoren geven hun vermogen niet alleen heel vlot vrij, maar dragen door hun regelmatige werking ook bij tot het hoge rijcomfort in de berline.
Mercedes-Benz besteedde een bijzondere aandacht aan de verfijning van de viercilindermotoren. Bij de benzinemotoren, steeg het vermogen van het basismodel C 180 KOMPRESSOR van 105 kW/143 pk naar 115 kW/156 pk en het koppel met 4,5 % tot 230 Nm (vroeger 220 Nm). Ook de C 200 KOMPRESSOR wordt met een vinnigere motor aangeboden (+ 15 kW/20 pk). Hij levert een vermogen van 135 kW/184 pk en een maximaal koppel van 250 Nm vanaf 2 800 o/m. Dankzij de wijzigingen aan deze viercilindermotoren, evolueren de prestaties en het verbruik in gunstige zin. De C 200 KOMPRESSOR doet 0,5 seconden minder lang over de sprint van 0 naar 100 km/u dan het vorige model. Ook de resultaten op vlak van het verbruik spreken boekdelen: de C 180 KOMPRESSOR verbruikt 0,3 liter super minder per 100 kilometer dan het vorige model en bij de C 200 KOMPRESSOR daalt het verbruik in de gemengde cyclus met 0,5 liter per 100 kilometer.

Het verbruik van de CDI-viercilinders daalt met 0,3 liter

Ook de dieselmotoren met vier cilinders werden grondig onder handen genomen. De ingenieurs uit Stuttgart brachten eens te meer verbeteringen aan het motorblok, de turbocompressor en de directe Common Rail-injectie aan door meer dan 90 onderdelen te wijzigen. Dankzij deze maatregelen gaat het vermogen van de nieuwe C 200 CDI er met 11 % op vooruit ten opzichte van het vorige model en levert de motor nu 100 kW/136 pk in plaats van 90 kW/122 pk. De C 220 CDI ontwikkelt een maximumvermogen van 125 kW/170 pk (tegen 110 kW/150 pk vroeger) en een koppel van 400 Nm vanaf 2 000 o/m, wat 18 % meer is dan voorheen. Het brandstofverbruik werd met bijna 0,3 liter per 100 kilometer gedrukt: de C 200 CDI en C 220 CDI hebben voortaan genoeg aan 6,1 liter per 100 kilometer volgens de Europese gemengde cyclus.

De reeds heel verfijnde V6-motoren die terug te vinden zijn in de C-Klasse bleven ongewijzigd. Dit gamma telt drie benzinemotoren, met 150 kW/204 pk, 170 kW/231 pk en 200 kW/272 pk. De zescilinder van de nieuwe C 320 CDI levert 165 kW/224 pk. Met uitzondering van de C 350 krijgen alle nieuwe C-Klasse-wagens standaard een zesversnellingsbak met AGILITY CONTROL-bediening. Het topmodel C 350 krijgt vanuit de fabriek standaard de 7G-TRONIC-automaat met zeven verhoudingen, een wereldwijd unicum voor het merk. Deze uitrusting is optioneel ook verkrijgbaar op de rest van het V6-gamma van de C-Klasse.

Maximale veiligheid dankzij alle vernieuwingen van Mercedes-Benz

Tijdens de ontwikkeling van de nieuwe C-Klasse, onderging hij met verve in het totaal meer dan 100 crashtests, waaronder zelfs bijzonder ambitieuze botssimulaties met een huis waarbij de vereisten niet zelden de wettelijke normen overstegen. Deze testen met succes doorstaan is een noodzakelijke vereiste om het meest prestigieuze veiligheidslabel van de automobielindustrie te krijgen: de ster van Mercedes-Benz.

Het koetswerk met intelligent ontwerp dat voor 70 % uit staal met een ultrahoge stijfheids- en weerstandsgraad bestaat, vormt de basis voor de bescherming van de inzittenden. In vergelijking met het vorige model, vergrootte Mercedes-Benz de kreukelzones nog en verbeterde het de krachtenverdeling. De voorste structuur van de nieuwe C-Klasse heeft vier afzonderlijke botsingszones waardoor de krachten over een groot oppervlak en rond de veiligheidscel van de passagiers verdeeld worden.

In het interieur wordt de veiligheidsuitrusting vervolledigd met de allermodernste beschermingssystemen. Zeven airbags maken deel uit van de standaarduitrusting: twee adaptieve airbags voor de bestuurder en de passagier voorin, een kniebescherming voor de bestuurder, twee laterale airbags in de rugleuningen van de voorstoelen en twee gordijnairbags met groot volume, die in geval van een zijdelingse aanrijding van de voorste tot de achterste stijl ontplooid worden. Daarenboven zijn voor de bestuurder, de passagier voorin en de buitenste passagiers achterin standaard gordels met voorspanners en spankrachtbegrenzers voorzien. De standaard hoofdsteunen werken volgens het NECK PRO-principe: bij een aanrijding langs achteren klappen de gecapitonneerde oppervlakken in een fractie van een seconde naar voren om de impact op het hoofd van de bestuurder en de voorste passagier in een zeer vroeg stadium op te vangen. Op die manier daalt het risico op letsels aan het hoofd.

Om het aantal kettingbotsingen te doen dalen, ontwikkelde Mercedes-Benz de knipperende stoplichten. Deze uitrusting is eveneens standaard in de nieuwe C-Klasse. Als de bestuurder tegen een snelheid van meer dan 50 km/u bruusk moet remmen, knipperen de stoplichten snel waardoor de achterliggers gewaarschuwd worden.

PRE-SAFE® is nog zo’n opmerkelijk kenmerk van de nieuwe berline van Mercedes-Benz. Dit preventieve beschermingssysteem voor de inzittenden (een optie) wordt gekoppeld aan actieve veiligheidssystemen zoals ESP® en de noodremhulp en detecteert noodsituaties in een vroeg stadium. Als de C-Klasse een nakende aanrijding detecteert via uitgesproken onderstuur of overstuur of door het feit dat de bestuurder volop in de remmen dient te gaan, neemt PRE-SAFE® voorzorgsmaatregelen om de inzittenden en het voertuig op een eventuele botsing voor te bereiden. De fase van passieve veiligheid begint dus niet langer na de klap, maar voor dat het zou kunnen gebeuren.

Voor de eerste keer in dit wagensegment is een model beschikbaar met het Intelligent Light System dat Mercedes-Benz ontwikkelde. De krachtige bixenonkoplampen hebben vijf verschillende verlichtingsmodi aangepast aan veel voorkomende rij- of weersomstandigheden: verlichting op secundaire wegen, verlichting op de snelweg, een wijdere verlichting voor in de mist, een actieve verlichting in de bochten en een adaptieve verlichting. Mercedes-Benz levert zo een belangrijke bijdrage aan de rijveiligheid wanneer de zichtbaarheid beperkt is.

Interieurdesign als bestond het uit één geheel

Voor de inrichting van de bestuurdersplaats inspireerden de stylisten van Mercedes-Benz zich op de sportieve modellen en ontwierpen ze duidelijk opgestelde, ronde instrumenten zoals ze gebruikt worden in roadsters of coupés. Zilverkleurige schaalverdelingen, zwarte meterachtergronden, witte inscripties en oranje verlichte naalden vormen het perfecte huwelijk tussen vorm en functie of met andere woorden: een hoge kwaliteitsindruk gekoppeld aan een doordachte opstelling.

Het geordende en helder gestructureerde tweekleurige dashboard en de centrale console van de nieuwe C-Klasse vormen een verleidelijke esthetische eenheid die beantwoord aan de verwachting dat het uit één geheel zou lijken te bestaan. Dit principe wordt ook toegepast op de inplanting van het kleurenscherm in het bovenste gedeelte van het dashboard. Dit is enerzijds binnen het directe gezichtsveld van de bestuurder opgesteld, maar kan anderzijds neergeklapt worden zonder dat de autoradio, het navigatiesysteem of andere via het scherm bediende apparatuur uitgeschakeld wordt. De multimediatoestellen blijven functioneren, ook als het scharnierende deksel over de schermweergave neergeklapt is.

Nieuw bedieningsconcept voor een heldere opstelling en een maximaal comfort

Het centrale kleurenscherm van de nieuwe C-Klasse maakt deel uit van een nieuw bedienings- en weergaveconcept dat geleend werd uit de topmodellen van Mercedes-Benz. Het sterkste punt schuilt in de snelle toegang tot de meest gebruikte functies. Daardoor hoeft de bestuurder niet na denken of zijn gewoontes te veranderen, maar vindt hij onmiddellijk het gewenste. Alle weergave- of bedieningselementen die onmisbaar zijn bij het rijden, zijn gegroepeerd rond de bestuurderspost, in de directe omgeving van de bestuurder.

Alle informatie en alle functies die recht voor de ogen van de bestuurder gerangschikt staan, zijn vlot toegankelijk dankzij de koppeling van het standaard multifunctionele stuur aan het instrumentenbord. Andere functies, zoals het multimediasysteem, worden voorgesteld op het scherm in het midden van het dashboard. De bestuurder en de passagier kunnen de autoradio, het navigatiesysteem of de telefoon bedienen via een selectieknop op de middentunnel of de hoofdmenu’s oproepen via de directe-toegangstoetsen.

COMAND met stemherkenning, muziekserver en navigatie met DVD

Met de opties Audio 20, Audio 50 APS en COMAND APS hebben de inzittenden de keuze tussen drie recente systemen voor het beheer van de multimedia in hun C-Klasse. Alle systemen bieden onder meer een klavier om telefoonnummers of radiofrequenties in te voeren en een Bluetooth-interface waarmee een gsm draadloos aan de handenvrije bediening gekoppeld kan worden. Met de optie Audio 50 APS worden de aanwijzingen van het navigatiesysteem in de vorm van pijlen op het vaste kleurenscherm (4,9’’) in het dashboard weergegeven, soms met een aantrekkelijk weergegeven detaillering van kruispunten. Een geïntegreerde wisselaar voor zes DVD’s en de LINGUATRONIC stembediening zijn optioneel.

Het multimediasysteem COMAND APS biedt in de nieuwe C-Klasse nog meer mogelijkheden dan voorheen. Een van de nieuwigheden is een navigatiesysteem op Europese schaal met gegevensopslag op een harde schijf (30 Gb). De grafische weergave met hoge resolutie verschijnt op een kleurenscherm (7’’) op het dashboard, dat door een simpele druk op de knop neergeklapt en onder een deksel verborgen kan worden. Daarenboven omvat COMAND APS ook een muziekserver met een opslagcapaciteit van 4 Gb, een DVD-lezer voor beeld- en klankopnames en de LINGUATRONIC-stembediening, die verder geperfectioneerd werd door Mercedes-Benz: de automobilist dient niet langer de naam van het land, de plaats of de straat te spellen, maar kan steden en straten gewoon als woorden uitspreken. De stembediening zorgt ook voor een groter comfort bij het zoeken van radiostations of nummers uit de telefoonlijst.

De C-Klasse: de bestseller uit het Mercedes-aanbod

De berline van de nieuwe C-Klasse volgt een model op waarvan sinds de lente van 2000 meer dan 1,4 miljoen exemplaren van verkocht werden. In het totaal leverde Mercedes-Benz over de hele wereld meer dan 2 miljoen berlines, Station Wagons en Sport coupés van de vorige C-Klasse. De C-Klasse vormt zo de bestseller van het personenwagengamma van het automerk uit Stuttgart. Met bijna 30 % van de wereldverkoop, vertegenwoordigt Duitsland de belangrijkste afzetmarkt voor de modellen uit de C-Klasse.