26
juni
2006
|
02:00
Europe/Brussels

De nieuwe Mercedes-Benz CL-Klasse: een meesterwerk onder de luxecoupés

De lancering van de nieuwe CL-Klasse in de herfst van 2006 zal het hoogtepunt zijn van een coupétraditie bij Mercedes-Benz die al meer dan 50 jaar duurt. Het tweedeursmodel combineert een exclusiviteit zonder gelijke en een charismatisch design met een ultramoderne technologie.
Mercedes-innovaties zoals het ophangingsysteem Active Body Control (ABC), het Intelligent Light System met vijf verlichtingsfuncties en het veiligheidssysteem PRE-SAFE® behoren allemaal tot de standaarduitrusting. Verder legt de luxecoupé de lat nog wat hoger op het vlak van rijveiligheid, met de PRE-SAFE®-remmen: dit unieke systeem remt de Coupé automatisch af voor een dreigende kop-staartaanrijding. Er zijn twee krachtige motoren met 8 of 12 cilinders verkrijgbaar, die uitpakken met aanzienlijk meer vermogen en koppel. Dankzij hun voorbeeldige soepelheid voldoen ze ook aan de reputatie van Mercedes-Benz met uiterst verfijnde motoren.

De grote Coupés van Mercedes-Benz staan in de automobielwereld al decennialang synoniem met stijl en exclusiviteit. Ze bepalen de norm inzake design en uitrusting, combineren een voorbeeldige veiligheid met een hoogstaand comfort en staan garant voor schitterende rijeigenschappen. Kortom, Mercedes-Benz Coupés zijn uitzonderlijke droomwagens -klassiekers op wielen.
De nieuwe CL-Klasse is alweer een meesterwerk van Mercedes-Benz. De luxecoupé geeft met zijn innovatieve technologie de weg naar de toekomst aan, maar het design heeft ook de lijnen voor een nieuwe Mercedes-stijl uitgestippeld. Zijn handelsmerk is de interactie tussen kenmerkende, strak getekende lijnen met grote, onverstoorde oppervlakken. Deze designtaal geeft de Coupé zijn eigen, bijzondere expressieve kracht, die de sereniteit en de kracht van zijn sterke, zelfverzekerde aard in de verf zet.
Vertrouwde Mercedes-kenmerken kregen een moderne interpretatie, waardoor het klassieke en het eigentijdse harmonieus samenvloeien. Voorbeelden zijn het kenmerkende Mercedes-radiatorrooster met zijn brede, verchroomde dwarslatten en het design van de C-stijl. De unieke, naar onderen toe spits toelopende vorm van die laatste is een typisch kenmerk van grote Mercedes-Benz Coupés, al sinds het prille begin in de jaren 1950: in 1956 trok de 220 S/SE Coupé (W 180/W 128 modelreeks) als eerste de aandacht met dit opvallende design van de C-stijl, en enkele jaren later werd het concept verder verfijnd met het daaropvolgende model, de 220 SE Coupé (W 111/112).
Maar er zijn nog andere kenmerken uit die tijd die tevens geherinterpreteerd werden voor de CL-Klasse, waardoor de Mercedes-Benz-traditie van grote coupés gerespecteerd wordt: de volledig neerlaatbare zijruiten bijvoorbeeld, die volledig geopend kunnen worden zonder B-stijl ertussen, en de grote, gebogen panoramische achterruit. Dit was vroeger een typisch stijlkenmerk van Mercedes-Benz Coupés, en in de stilistisch geëvolueerde vorm voor de nieuwe CL-Klasse is het even verleidelijk als in de 220 SE Coupé uit 1961.
Interieur: uitrusting voor zelfs de meest veeleisende bestuurder
Ook het interieur straalt klasse uit: de brede opening van de zijruiten trekt het oog naar het stijlvolle dashboard, de verfijnde houtinleg en de zacht lederen bekleding. Alles in het interieur van de nieuwe CL-Klasse ontworpen is met het oog op comfort en ontspanning. De atmosfeer doet denken aan een exclusieve club. Er zijn vijf stijlvolle kleurencombinaties verkrijgbaar; een automatische airco, COMAND met autoradio en cd/dvd-speler maken net als een glazen schuifdak deel uit van de standaarduitrusting, stuk voor stuk elementen die een unieke rij- en comfortervaring bieden.
In de topversie CL 600 vormen het Exclusieve PASSION-leder, het speciaal geselecteerde populierenhout en een Alcantara dakbekleding met ingenaaide zomen de kers op de taart voor een exclusieve eersteklas atmosfeer, terwijl die look en dat gevoel ook weerspiegeld worden in de designo-styling van de stoelen, de verchroomde deurdrempels en de vloermatten met lederen biesjes. De standaarduitrusting omvat tevens dynamische multicontourstoelen met massage- en ventilatiefunctie, het navigatiesysteem met harde schijf COMAND APS, het LOGIC7® surround sound-systeem met dvd-wisselaar en het KEYLESS-GO ontgrendelings- en startsysteem.
In vergelijking met het huidige model groeide de nieuwe Mercedes-Benz topklassecoupé lichtjes in alle richtingen. Met een lengte van 5065 millimeter, 1871 millimeter breed en 1418 millimeter hoog, is het koetswerk 75 millimeter langer, 14 millimeter breder en 20 millimeter hoger dan voordien, waardoor alle vier de plaatsen nog meer comfort en ruimte bieden. Het koffervolume nam toe met 40 liter en bedraagt nu 490 liter (VDA-meetmethode).
Bedieningsconcept: minder knoppen voor meer functies
De interactie tussen de bestuurder en zijn voertuig wordt nog verder verfijnd door het nieuwe bedieningsconcept dat wereldwijd al met succes geïmplementeerd werd in de S Klasse. Het biedt in de eerste plaats een makkelijke, snelle toegang tot vaak gebruikte functies zoals de radio, dvd-speler, telefoon of navigatiesysteem. Afhankelijk van de voorkeur van de bestuurder kunnen deze systemen bediend worden met behulp van toetsen in de middenconsole, door een knop in te drukken op het multifunctionele stuur of door gebruik te maken van de COMAND controller op de middenconsole. Deze centrale stuureenheid staat in verbinding met het grote, zwenkbare COMAND-kleurenscherm naast het instrumentenpaneel, en biedt toegang tot de gebruiksvriendelijke hoofd- en submenu’s die de verschillende functies activeren.
Ook de standaard automatische airco met vier onafhankelijk instelbare temperatuurzones werd geïntegreerd in het nieuwe bedieningsconcept. De bestuurder en de voorste passagier kunnen de temperatuur, de luchtverdeling en andere instellen selecteren via de COMAND-bediening of met behulp van de aantrekkelijk ogende reeks schakelaars onder de ventilatiemonden. Met het COMAND-systeem kunnen ook andere individuele airco-instellingen aangepast worden, zoals luchtverdeling en de temperatuur in de voetruimte.
De nieuwe integraalstoelen in de CL-Klasse zorgen voor een maximaal individueel zitcomfort. “Integraal” betekent dat alle componenten van het gordelsysteem direct in de stoel geïntegreerd werden; de stoelen vormen dan ook een belangrijk onderdeel van het beschermingssysteem voor de inzittenden. De voorstoelen kunnen standaard al elektrisch voor- en achteruit geschoven worden en ook de helling van de zitting en de rugleuning, de hoogte van de zitting en de hoofdsteun kunnen elektrisch versteld worden. Dankzij de pneumatische lendensteunen kunnen de bestuurder en de voorste passagier de vorm van de rugleuning aanpassen aan hun lichaamsbouw en zo de druk op de rugspieren verminderen.
Op de optielijst staan luxestoelen met actieve ventilatie (standaard in de CL 600) die het individueel comfort nog vergroten, samen met de nog verbeterde multicontourstoelen met negen luchtkussens, en dynamische multicontourstoelen met massagefunctie (standaard in de CL 600).
De voorstoelen met multicontourfunctie werden bekroond met een AGR-goedkeuring (“rugcampagne”).
Active Body Control: de perfecte combinatie van dynamisme en comfort
Standaard omvat de nieuwe Mercedes-Benz Coupé technologische innovaties die geen enkele andere constructeur ter wereld kan evenaren. Allereerst is er het Active Body Control (ABC) ophangingssysteem, dat in zijn jongste, nog geavanceerdere versie garant staat voor nooit geziene dynamische rijeigenschappen en tegelijk een even grote verbetering qua rijcomfort biedt. Op basis van informatie van de sensoren en met behulp van speciaal ontworpen hydraulische cilinders op de assen schakelt het ABC de gebruikelijke koetswerkbewegingen die zich voordoen bij het vertrekken, het nemen van een bocht en het remmen, nagenoeg volledig uit. ABC past razendsnel de schokdemping aan iedere situatie aan. Bij snelheden van meer dan 60 km/u verlaagt ABC het koetswerk met tot tien millimeter om de luchtweerstand te verminderen en de stabiliteit te verbeteren.
Intelligent Light System: vijf verlichtingsfuncties, aangepast aan de rij- en weersomstandigheden
Ook het Intelligent Light System, dat rijden in het donker nog veiliger maakt, is uniek. Samen met bi-xenonkoplampen maakt het deel uit van de standaarduitrusting van de nieuwe CL-Klasse en biedt het vijf verschillende verlichtingsfuncties aan die geactiveerd worden naargelang van de rij- en weersomstandigheden: de nieuwe plattelandsmodus verlicht de linker wegrand breder en krachtiger dan de bestaande dimlichten.
De snelwegmodus, die automatisch ingeschakeld wordt bij snelheden boven 90 km/u, levert een uniforme lichtbundel die de volledige breedte van de weg verlicht. In het midden van die bundel kan de bestuurder zo’n 50 meter verder zien. Ook de verbeterde mistlampen zijn nieuw, en worden gebruikt om een betere oriëntatie te verzekeren in slechte weersomstandigheden. Actieve bochtverlichting en afslaglicht maken ook standaard deel uit van het Intelligent Light System op de CL-Klasse.
PRE-SAFE®: automatisch gedeeltelijk remmen voor een nakend ongeval
Mercedes-Benz is ‘s werelds eerste autoconstructeur die een anticiperend veiligheidssysteem ontwikkeld dat in een vroeg stadium een mogelijke ongevalsituatie herkent en preventieve maatregelen neemt voor de veiligheid van de inzittenden: PRE-SAFE® is standaard op de nieuwe CL-Klasse. Bij een noodstop of wanneer de auto dreigt te slippen, zet het systeem de voorste passagiersstoel in de meest gunstige positie zodat de veiligheidsgordels en de airbags bij een eventuele botsing zo goed mogelijk hun werk kunnen doen. Het blaast ook de luchtkussens op in de dynamische multicontourstoelen (standaard in de CL 600), die de bestuurder en de voorste passagier omhullen en ondersteunen. PRE-SAFE® sluit ook de zijruiten en het schuifdak in kritieke situaties waarbij hoge zijdelingse krachten worden opgewekt.
Mercedes-Benz heeft zijn talrijk bekroonde anticiperende veiligheidssysteem nog verbeterd in de CL-Klasse, met de nieuwe PRE-SAFE® remmen. Die werken samen met Brake Assist PLUS (BAS PLUS), dat de bestuurder met visuele en auditieve signalen waarschuwt bij een nakende kop-staartaanrijding en automatisch berekent hoeveel remdruk nodig is om een ongeval te voorkomen. Deze remdrukhulp is beschikbaar zodra het rempedaal bediend wordt. Als de bestuurder niet reageert op de waarschuwingen van het BAS PLUS, activeren de PRE-SAFE® remmen het automatisch gedeeltelijk remmen wanneer een ongeval zich dreigt voor te doen, en vertragen ze de CL-Klasse af door ongeveer 40 procent van de totale remkracht te gebruiken.
Het automatisch gedeeltelijk remmen biedt de bestuurder nogmaals een waarschuwing dat hij moet reageren. Als de bestuurder dan onmiddellijk het rempedaal intrapt, is de maximale remkracht beschikbaar en kan het ongeval – afhankelijk van de situatie – op het laatste moment vermeden worden. Wanneer een ongeval onvermijdelijk is, verminderen de PRE-SAFE® remmen de ernst van de impact en bijgevolg het risico op verwondingen voor de inzittenden van het voertuig.
Net als Brake Assist PLUS maken ook de nieuwe PRE-SAFE® remmen gebruik van ultramoderne radartechnologie om de situatie voor de auto te scannen en een mogelijk ongeval te voorkomen. Achter de bekleding van de voorbumper van de CL-Klasse bevinden zich twee korteafstandsradarsensoren met een bereik van 30 meter en een scanhoek van 80°. De bijkomende langeafstandsradar in het radiatorrooster heeft een bereik van 150 meter.
Mercedes-Benz biedt ook BAS PLUS en PRE-SAFE® remmen in combinatie met de als optie verkrijgbare DISTRONIC PLUS adaptieve snelheidsregelaar.
Hulpsystemen: radarsensoren maken parkeren kinderspel
Het nieuwe parkeerbegeleidingssysteem (een optie) werkt eveneens op basis van radartechnologie: de sensoren meten tijdens het voorbijrijden hoe lang een parkeerplaats is en laten op het scherm zien of er voldoende ruimte is om te parkeren. Het scherm toont vervolgens een symbolische representatie van het parkeermanoeuvre; richtlijnen laten de vereiste stuurhoek zien en wijzen de weg naar de parkeerplaats aan. Op deze manier helpt het system de bestuurder tot op de millimeter nauwkeurig te parkeren.
De stembediening voor de autoradio, de dvd-wisselaar en het navigatiesysteem, als standaard, de Night view assist met infrarode koplampen, de achteruitrijcamera en het bandendrukcontrolesysteem, opties, zijn nog enkele van de hulpsystemen van Mercedes-Benz voor een grotere rijveiligheid en meer comfort.
Motoren: acht- en twaalfcilinderkrachtbronnen met duidelijk meer vermogen
De nieuwe luxueuze Coupé klaar voor gelijk welke uitdaging op snelwegen en plattelandswegen dankzij de krachtigste Mercedes-motoren tot dusver. De achtcilinder in de CL 500 ontwikkelt 285 kW/388 pk en levert een maximumkoppel van 530 Nm vanaf 2800 t/min. Daarmee doet de nieuwe motor 26 procent beter dan de vorige V8 op het vlak van vermogen en 15 percent op dat van koppel. De nieuwe achtcilinder in V, die uitgerust is met vierkleppentechnologie, variabele nokkenassen, een tweetraps inlaatmodule en tuimelkleppen in de inlaatbuizen, behoort tot de meest geavanceerde, krachtigste motoren in zijn cilinderinhoudsklasse. De CL 500 trekt op van nul tot 100 km/u in slechts 5,4 seconden (vorige model: 6,3 seconden).
De ultramoderne biturbo-twaalfcilindermotor onder de motorkap van de nieuwe CL 600 zorgt voor een indrukwekkend vermogen. Ingenieurs van Mercedes-Benz hebben talloze details van de krachtbron verbeterd en verhoogden het vermogen, in vergelijking met het vorige model, met 12 kW/17 pk tot 380 kW/517 pk. Het maximumkoppel, dat al beschikbaar is van bij 1900 t/min, werd met nog 30 Nm verbeterd tot 830 Nm en blijft constant tot 3500 t/min. De nieuwe CL 600 accelereert van 0 tot 100 km/u in slechts 4,6 seconden (vorige model: 4,8 seconden). En ondanks de forse prestatieboost verbruikt de V12-motor per 100 kilometer 0,4 liter minder brandstof dan de vorige CL 600.
Mercedes-Benz combineerde de standaard gemonteerde automatische versnellingsbak met de nieuwe DIRECT SELECT-versnellingspook: de bestuurder kan de overbrengingsmodi “P”, “N”, “R” en “D” selecteren door tegen een hendel op de stuurkolom te duwen. De bedieningsinstructies worden elektronisch doorgegeven.
Traditie: zeven generaties van de Mercedes-Benz Coupé
De nieuwe CL-Klasse luidt de zevende generatie van grote Mercedes-Benz Coupés in. Het tweedeursmodel vervangt het huidige model, dat over de hele wereld succesvol was en dat met 46.800 exemplaren tot de best verkochte luxecoupés behoort.
De geschiedenis van de grote Mercedes-Benz Coupés gaat terug tot 1952, toen Mercedes Benz de legendarische 300 S Coupé lanceerde& - een “auto voor de elite van over heel de wereld” was het verdict van de toenmalige autojournalisten. In 1956 werd hij opgevolgd door de 220 S Coupé, die deel uitmaakte van de modelreeks W 180, die vooral met zijn zelfdragend “Ponton”-koetswerk sterk tot de verbeelding van het publiek sprak. En in 1961 nam de 220 SEb Coupé (modelreeks W 111) de fakkel over met zijn stijlvolle, langgerekte koetswerk.
In 1981 kwam de SEC Coupé van de modelreeks C 126, die gebaseerd was op de toenmalige S Klasse en 10 jaar lang in het Mercedes-Benz-gamma bleef met 74.000 geproduceerde exemplaren. In 1992 werd op het salon van Genève het daaropvolgende model voorgesteld (modelreeks C 140), dat voor het eerst aangedreven werd door een 290 kW/394 pk sterke twaalfcilindermotor. De opvolger van de nieuwe CL-Klasse Coupé vierde zijn wereldprimeur in maart 1999, en legde nieuwe normen vast met hoogtechnologische innovaties van Mercedes-Benz zoals het ophangingssysteem Active Body Control (ABC) en bi-xenonkoplampen.
Mercedes-Benz heeft meer dan 178.000 luxecoupés gebouwd sinds 1952.
Onder Document’s & Foto’s vindt u, in PDF formaat, de technische fiches alsook de ‘in een oogopslag’ van de CL-Klasse.