19
januari
2011
|
01:00
Europe/Brussels

De nieuwe Mercedes-Benz CLS 63 AMG

San Diego (Verenigde Staten) – een fascinerend design, verbluffende prestaties en een ongezien energetisch rendement: dat is in een notendop waar de nieuwe Mercedes-Benz CLS 63 AMG voor staat. De topversie van de vierdeurscoupé wordt aangedreven door de nieuwe V8 biturbo AMG-motor die een maximumvermogen produceert van 410 kW (557 pk) en 800 Nm aan koppel vrijgeeft. Deze fenomenale kracht wordt overgebracht via de SPEEDSHIFT MCT AMG sportautomaat met 7 verhoudinen. Het brandstofverbruik bedraagt 9,9 l per 100 km volgens de nieuwe gemengde Europese cyclus, wat een vooruitgang betekent van 32 % ten opzichte van de vorige generatie. De RIDE CONTROL AMG-ophanging met elektronisch gestuurde schokdempers, een herziene vooras, een nieuwe variabele elektromechanische AMG sport-stuurbekrachtiging en een remsysteem dat gebruik maakt van keramische high-performance AMG-schijven (optie) staan garant voor een onverstoonbare rijdynamiek. De CLS 63 AMG maakt indruk met zijn atletische silhouet die getooid gaat met specifieke designkenmerken aan zowel binnen- als buitenzijde. De vernieuwende hoogperformante LED-koplampen maken deel uit van de standaarduitrusting.


“De nieuwe CLS 63 AMG breit een vervolg aan de success story van zijn voorgangers, de CLS 55 AMG en 63 AMG, die sinds 2004 op heen wat enthousiasme konden rekenen bij klanten over de hele wereld”, verklaart Ola Källenius, voorzitter van Mercedes-AMG GmbH. “De CLS 63 AMG is een uitzonderlijke performancewagen – hij zet nieuwe maatstaven op vlak van design, prestaties en zuinigheid”.

Net zoals zijn soortgenoten S 63 AMG en CL 63 AMG wordt de CLS 63 AMG voortgestuwd door een achtcilinder die een concentraat aan kracht is. Deze nieuwe V8 biturbo AMG-krachtbron van 5,5 l (interne code M157) beschikt over een hele rist technische innovaties zoals rechtstreekse inspuiting via piézo-elektrische injectoren in combinatie met een verbranding via gerichte straal, een cilindercarter in aluminium voorzien van distributie via 4 kleppen per cilinder die bediend worden door nokkenassen met variable timing, een lucht-waterintercooler, een intelligente alternator en een Stop/Start-functie. De zo licht mogelijk uitgevoerde AMG-sportuitlaatlijn zorgt ervoor dat de motor zijn stem kan laten weerklinken doorheen de twee dubbele verchroomde uitlaatpijpen. De achtcilinder doet een beroep op al zijn 5 461 cc’s aan inhoud om een maximumvermogen van 386 kW (525 pk) en een koppel van 700 Nm vrij te geven. In combinatie van het AMG Performance Pack stijgen deze waarden zelfs naar 410 kW (557 pk) en 800 Nm. Beide versies van de CLS 63 AMG schitteren door hun uitzonderlijke prestaties. De sprint van 0 ot 100 km/h wordt afgehaspeld in 4,4 (4,3) seconden, terwijl de topsnelheid elektronisch beperkt wordt tot 250 km/h.

Het grote verschil tussen de twee vermogensversies schuilt in de drukvoeding. De CLS 63 AMG met AMG Performance Pack kan rekenen op een overdruk van 1,3 in plaats van 1 bar. Tot slot onderscheidt deze laatste zich door een kleppendeksel in echt carbon, dat voor nog meer exclusiviteit zorgt.

Revolutionair: verbruiksdaling van 32 %

Ondanks een duideljke vooruitgang op gebied van prestaties verbruikt de CLS 63 AMG 4,6 l minder dan zijn voorganger met atmosferische AMG-V8-motor van 6,3 l die 378 kW (514 pk) en 630 Nm ontwikkelt. De winst qua brandstofverbruik (-32 %) is werkelijk revolutionair. Het gemengde normverbruik van 9,9 l/100 km stemt overeen met een CO2 –uitstoot van 231 g/km.
Met deze waarden neemt de nieuwe V8 AMG coupé duidelijk afstand van zijn rechtstreekse rivalen in het segment van de supersportieve vierdeurscoupés. Zelfs heel wat andere, minder krachtige modellen benijden hem zijn bescheiden verbruikscijfers. De verbruiks- en CO2 –waarden zijn gelijk voor beide vermogensvarianten.

De onderstaande tabel geeft beknopt de voornaamste technische kenmerken weer:

CLS 63 AMG

Motorinhoud

5 461 cm³

Boring x slag

98,0 x 90,5 mm

Compressieverhouding

10,0

Vermogen

386 kW (525 pk) bij 5 250 tr/min 410 kW (557 pk) bij 5 750 tr/min*

Maximumkoppel

700 Nm bij 1 750-5 000 tr/min 800 Nm bij 2 000-4 500 tr/min*

Motorgewicht (droog)

204 kg

Gemiddeld normverbruik volgens nieuwe Europese cyclus

9,9 l/100 km

CO2-uitstoot

231 g/km

Acceleratie 0-100 km/h

4,4 s 4,3 s*

Topsnelheid**

250 km/h

* met AMG Performance Pack ; ** elektronisch begrensd

Exclusief: de SPEEDSHIFT MCT AMG 7-traps sportautomaat

De nooit eerder geziene brandstofbesparing die verwezenlijkt kon worden, is grotendeels te danken aan de SPEEDSHIFT MCT AMG sportautomaat met 7 verhoudingen die speciaal en exclusief ontwikkeld werd voor de AMG-modellen van Mercedes. De MCT-versnellingsbak doet een beroep op een natte startkoppeling met compacte afmetingen die de traditionele koppelomvormer van een klassieke automaat vervangt. De Stop/Start-functie is standaard voorzien en is permanent actief in de rijmodus “Controlled Efficiency” (C). De acht cilinders worden in dit geval automatisch stilgelegd zodra de het voertuig halt houdt. De “C”-modus staat ook borg voor zachte en snelle schakelovergangen en wordt gekenmerkt door een op soepelheid afgestelde baksturing. In “C”-modus vertrekt de CLS 63 AMG altijd in tweede versnelling. Een groen “ECO”-symbool op het AMG-instrumentenpaneel informeert de bestuurder dat de Stop/Start-functie actief is.

In “S”-modus (Sport), “S+”-modus (Sport plus) en “M“-modus (manueel) worden de motor en de vernsellingsbak gestuurd volgens programma’s die duidelijk de klemtoon leggen op dynamiek. De Stop/Start-functie wordt uitgeschakeld. In de modi “S”, “S+” en “M” schakelt de motorsturing zelfs een deel van de cilinders uit. Tijdens een erg korte periode en in erg nauwkeurig bepaalde omstandigheden worden de ontsteking en de benzine-injectie bij vollast onderbroken om de de schakelovergangen nog sneller te laten verlopen. De bestuurder geniet daarbij van een neveneffect dat gepaard gaat met deze versnelde schakelovergang: een erg meeslepende sound wanneer er van versnelling veranderd wordt. De dubbele automatische koppeling en de RACE START-functie maken eveneens deel uit van de standaarduitrusting.

Specifieke RIDE CONTROL AMG-ophanging

De geavanceerde technologie die de aandrijflijn kenmerkt, wordt bijgestaan door de performante wieltreinen, besturing en remmen van de nieuwe CLS 63 AMG. De RIDE CONTROL AMG-sportophanging omvat veerpoten met stalen veren vooraan en een pneumatische ophanging achteraan, automatische niveauregeling en een elektronische schokdempersturing die automatisch de dempingskarakteristieken aanpast naargelang van de rijomstandigheden, zodat de rolhoek van het koetswerk verminderd wordt. Het resultaat: de balans tussen comfort en wendbaarheid wordt snel gevonden. Bovendien heeft de bestuurder de keuze tussen drie ophangingsmodi die via een eenvoudige druk op een toets geselecteerd worden : ”Comfort”, “Sport” e “Sport Plus”.

De specifieke vooras wordt gekenmerkt door een met 24 mm verbreed spoor en vormt de ideale metgezel voor de elektromechanische variabele AMG sport-stuurbekrachtiging. Deze wordt gekenmerkt door een directere respons en een mate van bekrachtiging die varieert naargelang van de geselecteerde ophangingsmodus Daardoor kan er tot 0,3 l brandstof bespaard worden, wat overeenstemt met 7 g CO2 per km (NEDC-cyclus): de stuurbekrachtiging verbruikt enkel maar energie wanneer de bestuurder daadwerkelijk aan het stuurwiel draait.

 U kan het volledige persdossier terugvinden in bijlage.