16
december
2009
|
01:00
Europe/Brussels

De nieuwe Mercedes-Benz E-Klasse Cabriolet: Vier seizoenen, vier persoonlijkheden

De erg aantrekkelijke en emotioneel geladen Cabriolet is de jongste telg in de succesvolle E-Klasse van Mercedes-Benz.Het open tweedeursmodel, dat vanaf 11 januari 2010 wordt verkocht, krijgt een klassieke stoffen kap, die garant staat voor de stilistische zuiverheid. In zijaanzicht oogt het model erg intrigerend, met zuivere proporties en een perfect cabriosilhouet.

Conform het motto ‘vier seizoenen, vier persoonlijkheden’ stond de bruikbaarheid in alle seizoenen bovenaan het prioriteitenlijstje van de ontwikkelaars.Met de nieuwe E-Klasse Cabriolet is het het hele jaar door cabrioseizoen. Waar veel cabriolets in de herfst van de West-Europese wegen verdwijnen, biedt de Mercedes-Benz E-Klasse Cabriolet (lengte/breedte/hoogte: 4698/1786/1402 mm) op elk moment van het jaar een hoogstaand rijplezier en comfort, zowel met het dak open als het dak dicht.

Enkele nieuwe voorzieningen zijn:

· de automatische windafleider AIRCAP®:steeds aan boord en eenvoudig te bedienen met een druk op de knop. Het beperkt de turbulentie voor de vier inzittenden

· de verbeterde nekverwarming AIRSCARF®

· de standaard gemonteerde geluidswerende kap

De kap laat zich automatisch openen en sluiten op 20 seconden tijd, zelfs bij snelheden tot 40 km/u. Het cabriodak wordt opgeborgen in een speciaal compartiment achter de hoedenplank dat door een verwijderbare afdekking van de kofferruimte wordt gescheiden.Die afdekking moet gesloten zijn voor men de kap kan openen of sluiten. Als het dak gesloten blijft, kan men de afdekking naar achteren schuiven om de bagageruimte met 90 liter uit te breiden tot 390 liter. Een doorlaadluik is standaard voorzien op de nieuwe Cabriolet, net als EASY-ENTRY, een manueel bediend systeem om de in- en uitstap voor achterpassagiers te vergemakkelijken.

De krachtbronnen voor de nieuwe E-Klasse Cabriolet zijn al even innovatief:de nieuwe rechtstreeks ingespoten diesel- en benzinemotoren combineren efficiëntie met een moeiteloze, superieure krachtontplooiing. Het voorbeeldig lage brandstofverbruik is trouwens niet alleen aan de nieuwe motoren te danken maar ook aan een aantal praktische ingrepen. Zo worden de stuur- en brandstofpomp enkel wanneer nodig geactiveerd, werden banden met een lage rolweerstand gemonteerd en houdt de alternatorsturing rekening met de momentane rijomstandigheden en de behoefte aan elektriciteit in de wagen. En dan hebben we het nog niet over de cruciale stroomlijnwaarde: met een Cd van 0,28 is de E-Klasse Cabriolet ongeslagen in zijn segment en versterkt hij het succesverhaal van de E-Klasse op het vlak van aerodynamica.

Een overzicht van de motoren:

· E 250 CDIBlueEFFICIENCY Cabriolet:150 kW/204 pk

· E 350 CDIBlueEFFICIENCY Cabriolet:170 kW/231 pk

· E 250 CGIBlueEFFICIENCY Cabriolet:150 kW/204 pk

· E 350 CGIBlueEFFICIENCY Cabriolet:215 kW/292 pk

· E 500 Cabriolet:285 kW/388 pk

 

Minder turbulentie, meer comfort: AIRCAP® is een wereldprimeur

In 1989 introduceerde Mercedes-Benz een wereldprimeur in de vorm van een windnet voor de SL en in 2004 volgde de nekverwarming AIRSCARF®, die cabriomodellen een stuk comfortabeler maakte.De automatische windafleider AIRCAP®, die zich met een druk op de knop laat bedienen, elimineert een groot deel van de turbulentie in het interieur van de nieuwe Mercedes-Benz E-Klasse Cabriolet en creëert zo een zee van warme lucht. Het is een stuk eenvoudiger in gebruik dan de klassieke windnetten: het vergt geen moeilijke installatie, de twee individuele achterzetels blijven vrij en de vloeiende flanklijn van de Cabriolet wordt niet verstoord. AIRCAP® is dus een innovatie zoals u die van Mercedes gewend bent: functioneel, comfortverhogend, elegant en veilig.

AIRCAP® bestaat uit twee componenten:een windafleider, die ongeveer zes centimeter langer kan worden gemaakt met een net in het ruitframe en een tochtscherm tussen de achterzetels

De functies van de twee componenten:

• De vrije luchtstroom boven het interieur verhogen

• Het net vooraan verhoogt de basisdruk in het interieur

• Het tochtscherm achteraan beperkt wervelingen

AIRCAP® kan worden ingeschakeld bij snelheden tot 160 km/u en blijft in gebruik tot aan de topsnelheid van de wagen.Het verhoogt niet alleen het comfort en welzijn van de inzittenden maar beperkt ook het geluidspeil in het interieur zodat alle passagiers gemakkelijker kunnen communiceren.

Het Cabriolet Comfort pack omvat AIRCAP® en AIRSCARF®.Dat laatste is een gepatenteerd systeem dat het hoofd en de nek van de inzittenden verwarmt.AIRSCARF® is geïntegreerd in de rugleuning van de voorzetels en levert warme lucht via openingen in de hoofdsteunen.

De Mercedes-ingenieurs hebben deze unieke innovatie specifiek voor de E-Klasse Cabriolet verbeterd:in dit model draait een verstelwiel de opening over een totaal van 36 graden naar boven en beneden, ongeacht de hoogteregeling van de hoofdsteun. Zo kan elke bestuurder en elke voorpassagier van de unieke nekverwarming genieten, ongeacht zijn of haar lichaamslengte.

 

Stil, warm en windbestendig: standaard geluidswerende kap

Dankzij zijn geluidswerende kap, die standaard wordt gemonteerd, heeft de E-klasse Cabriolet zelfs in gesloten toestand een van de stilste interieurs in het segment van de hoogwaardige vierzitscabrio’s met stoffen kap.De uitzonderlijke, hoogstaande isolatie doet het geluidsniveau in het interieur aanzienlijk dalen ten opzichte van klassieke stoffen kappen. Extern lawaai afkomstig van andere voertuigen en windgeruis worden daardoor effectiever geabsorbeerd. Onderweg is het verschil hoorbaar vanaf 80 km/u wanneer men bijvoorbeeld door een tunnel rijdt of een reeks vrachtwagens inhaalt. Bij hogere snelheden zijn de voordelen van de geluidswerende kap nog duidelijker. Zo is het zelfs bij snelheden hoger dan 200 km/u mogelijk om een volstrekt normaal telefoongesprek te voeren.

Het spreekt voor zich dat de kap water- en winddicht is.Ze is bovendien bestand tegen een bezoek aan de wasstraat. Met een totale dikte van 23,5 mm biedt de kap ook een uitstekende thermische isolatie, zodat de E-Klasse Cabriolet ook in de winter perfect bruikbaar blijft.

 

Veiligheid: robuuste structuur, anticiperende bescherming en gordijnairbags

De nieuwe Cabriolet biedt alle veiligheidsinnovaties die men van een Mercedes-model verwacht.Enkele specifieke hoogtepunten voor de tweedeurscabrio zijn de koprolbescherming, de met twee bijkomende buizen versterkte A-stijlen en de plug-in B-stijlen. Dit nieuwe model is ook de eerste Mercedes-cabriolet met hoofdairbags.

De koprolbescherming bestaat uit twee robuuste stangen, elk met een diameter van 35 mm, gemonteerd in de achterste hoofdsteunen, in modules achter de rugleuning van de achterbank.Een kantelsensor detecteert gevaar voor de inzittenden bij extreme slippartijen of acceleraties door impacts. Zodra de sensor het overeenkomstige signaal verstuurt, worden drukveren pyrotechnisch (en dus extreem snel) geactiveerd.

Beide rolbeugels in de hoofdsteunen worden dan ontplooid.Ze bereiken in een fractie van een seconde hun hoogste punt en worden automatisch vergrendeld. In combinatie met de robuuste A-stijlen, die zijn verstevigd met twee uiterst sterke stalen buizen, bieden de stangen een effectieve koprolbescherming

De B-stijlen zijn erg robuust met elkaar verbonden want ze zijn verankerd in de zijdrempels en bieden zo een erg effectieve bescherming bij ongevallen.Een schoen in uiterst sterk staal dient als beugel en houdt de binnenkant van de B-stijl tegen de dwarsbalk van de achterzetels.

Met zeven standaard gemonteerde airbags, gordelspanners en krachtbegrenzers voor alle plaatsen en zelfs veiligheidshoofdsteunen voor de bestuurder en voorpassagier biedt de nieuwe E-Klasse Cabriolet de meest uitgebreide veiligheidsuitrusting in dit segment.Het airbagsysteem, dat bij een ongeval in enkele milliseconden wordt geactiveerd, omvat frontale airbags en zijairbags voor de bestuurder en voorpassagier, een knieairbag voor de bestuurder en hoofdairbags. Die laatste, die voor het eerst worden aangeboden in een cabriolet van Mercedes-Benz, zijn ondergebracht in de deurbekleding ter hoogte van de gordellijn. Ze bedekken een grote oppervlakte (ongeveer 0,7 x 0,5 meter met een volume van 17 liter wanneer ontplooid) en verzekeren bij een ongeval een uiterst effectieve bescherming voor grote en kleine inzittenden. De driedelige zijdelingse bescherming (met hoofdairbag en borstkasairbag) optimaliseert de bescherming van bepaalde lichaamsdelen. Zijairbags achteraan zijn als optie verkrijgbaar.

Andere voorbeeldige veiligheidssystemen voor de E-Klasse Cabriolet zijn onder meer het concentratiehulpsysteem ATTENTION ASSIST, het anticiperende veiligheidssysteem PRE-SAFE®, de gesofistikeerde intelligente verlichting, de actieve motorkap en de afstandsregelaar DISTRONIC PLUS.