18
februari
2009
|
01:00
Europe/Brussels

De nieuwe Mercedes-Benz E-Klasse Coupé: Zo efficiënt kan opwinding zijn

Brussel– Op het autosalon van Genève maakt een intrigerend productidee zijn comeback wanneer Mercedes-Benz de coupéversie van de nieuwe E-Klasse toont. Nauwelijks drie maanden na de voorstelling van de berline lanceert de constructeur dus een nieuw hoogtepunt in het gamma om zo een vervolg te breien aan een traditie die in de geschiedenis van de E-Klasse altijd op heel wat liefhebbers kon rekenen.

De nieuwe E-Klasse Coupé biedt een heel bijzondere combinatie van twee eigenschappen die het merk typeren: fascinatie en efficiëntie. Met zijn klassieke coupélook (geen B-stijlen en volledig te openen zijruiten) is deze nieuwe tweedeurs een erg sportieve interpretatie van het dynamische design van de E-Klasse. Tegelijk haalt de meest aerodynamische variant van de Coupé een nooit geziene Cd-waarde van 0,24 – wat hem meteen tot de meest gestroomlijnde productiewagen ter wereld maakt. Het modelgamma omvat twee nieuwe viercilindermotoren die tot 17% minder verbruiken en tegelijk het vermogen en koppel aanzienlijk opdrijven. De AGILITY CONTROL-ophanging, die standaard wordt gemonteerd op de nieuwe E-Klasse Coupé, past zich automatisch aan de rijsituatie van het moment aan. Ze combineert rijplezier en een uitstekend weggedrag met het summum van comfort. De nieuwe E-Klasse Coupé wordt tegen het begin van mei 2009 in de Europese Mercedes-concessies en de outlets van het bedrijf verwacht.

De nieuwe Coupé biedt alle technische innovaties van de nieuwe E-Klasse die klanten kunnen verwachten in een sportief georiënteerde luxecoupé. Voorbeelden zijn de elektronische schokdempersturing, de slaperigheidsdetectie, de preventieve veiligheidssystemen en de actieve motorkap. Het ‘Dynamic Driving pack’, dat specifiek voor de Coupé werd ontwikkeld, maakt het mogelijk om de afstelling van de ophanging met een druk op de knop aan te passen. ‘Adaptive Main Beam Assist’, herkenning van verkeersborden en een automatisch noodremsysteem zijn andere voorzieningen waarmee het model nieuwe normen vestigt in zijn klasse.

De E-Klasse werpt zich ook qua aandrijvingen op als een pionier. De nieuwe diesels en rechtstreeks ingespoten benzinemotoren paren efficiëntie aan een moeiteloze vermogensontplooiing. Het motorgamma omvat twee nieuwe viercilinders die een stuk meer vermogen en koppel leveren terwijl ze tot 17% minder brandstof verbruiken. Het beste voorbeeld daarvan is de E 250 CDI BlueEFFICIENCY Coupé, die slechts 5,3 literper 100 kilometervergt en 139 gCO2 per kilometer uitstoot, waardoor hij een van de zuinigste wagens in zijn klasse wordt.

Die voorbeeldige verbruikscijfers zijn niet alleen te danken aan de nieuwe motoren maar ook aan een aantal praktische ingrepen. Zo beschikken ze over een stuur- en brandstofpomp die enkel werken wanneer nodig, banden met een lagere rolweerstand en een alternatorcontrolesysteem dat rekening houdt met de rijsituatie van het moment en de vraag naar elektriciteit. En dan zwijgen we nog over de doorslaggevende aerodynamica.

Een overzicht van de motoren:

Modelnaam / Vermogen (kW/pk) / Koppel (Nm bij t/min) / Europees gemiddeld verbruik (l/100 km)

E 250 CDI BlueEFFICIENCY Coupé / 150/204 / 500 bij 1600-1800 t/min / 5,3L

E 350 CDI BlueEFFICIENCY Coupé / 170/231/ 540 bij 1600-2400 t/min / 6,8L

E 250 CGI BlueEFFICIENCY Coupé / 150/204 / 310 bij 2000-4300 t/min / 7,0L

E 350 CGI BlueEFFICIENCY Coupé / 215/292 / 365 bij 3000-5100 t/min / 8,5L

E 500 Coupé / 285/388 / 530 bij 2800-4800 t/min / 10,9L

 

Het volledige dossier kan u in bijlage terugvinden.