21
mei
2012
|
02:00
Europe/Brussels

De nieuwe Mercedes-Benz G-Klasse

Mercedes-Benz heeft de G-Klasse nogmaals sterk opgewaardeerd en bestendigt zo zijn leiderspositie in het terreinwagensegment. Het interieur onderscheidt zich door een hoogwaardige uitrusting en geraffineerde materialen. Het dashboard en de middenconsole werden volledig herwerkt. Tussen de nieuwe wijzerplaten, vlak in het gezichtsveld van de bestuurder, werd een kleurenscherm geplaatst. Het verder verbeterde infotainmentsysteem COMAND Online met navigatie en internettoegang is standaard voorzien. De nieuwe dagrijlichten met led-technologie en nieuwe buitenspiegels geven het design van de luxueuze terreinwagen een discrete facelift. De rijkelijke veiligheidsuitrusting kan optioneel nog worden aangevuld met een dodehoekspiegel, de parkeerassistent PARKTRONIC en de snelheids- en afstandsregelaar DISTRONIC PLUS. Het gamma omvat twee nieuwigheden: de G 63 AMG met V8-biturbomotor en standaard stop-startfunctie en de G 65 AMG met V12-biturbomotor.

De G-Klasse, die oorspronkelijk werd ontwikkeld voor de meest veeleisende terreintoepassingen, kende sinds zijn lancering in 1979 een verbazingwekkende evolutie.De voorbije 33 jaar heeft Mercedes-Benz zijn uiterst praktisch ingestelde, gespecialiseerde terreinwagen verder verbeterd.Zo kreeg hij een geraffineerde interieurafwerking en rijeigenschappen die niet moeten onderdoen voor die van de prestigeberlines van het merk.Intussen positioneert de G-Klasse zich als het topmodel onder de luxueuze terreinwagens en gaf hij zijn genen door aan de andere, al even populaire SUV’s van het merk met de ster.De ‘G’ werd meermaals – en ook dit jaar – uitgeroepen tot ‘4x4 van het Jaar’.Dankzij talloze ingrepen blijft deze klassieker ook in de toekomst een volwaardig deel van het segment van de terreinwagens.Op het lijstje met nieuwigheden staan onder meer nieuwe motoren, een aanzienlijk uitgebreide uitrusting, een nieuwe, nog luxueuzere interieurafwerking en discrete koetswerkretouches die de tijdloze, klassieke lijn benadrukken, die sinds 1979 nagenoeg niet veranderde en die de G-Klasse tot een icoon van autodesign heeft gemaakt.Dieter Zetsche, voorzitter van de Raad van Bestuur van Daimler AG en verantwoordelijke voor Mercedes-Benz Cars, verklaarde:“Na 33 jaar is onze G-Klasse nog altijd een rots in de branding.In zijn recentste versie combineert hij zijn legendarische terreinkwaliteiten met krachtige en geavanceerde motoren, een verder verfijnde en erg luxueuze uitrusting en een hoogtechnologische veiligheidsuitrusting.Maar tegelijk blijft zijn design trouw aan de robuuste en onnavolgbare stijl van zijn beginperiode.”


Discrete koetswerkwijzigingen, volledig vernieuwd interieur

De voornaamste koetswerkretouches hebben betrekking op de dagrijlichten met led-technologie en de nieuwe buitenspiegels voor alle motorversies.De AMG-modellen krijgen bovendien een nieuw, typisch AMG-radiatorrooster met dubbele lamel en hertekende bumpers met ruim bemeten luchtinlaten.Rode remzadels en – een primeur – 20” lichtmetalen velgen vervolledigen zijn sterk emotioneel geladen uitstraling.Het dashboard en de middenconsole werden volledig hertekend en verenigen herwerkte bedieningselementen en een royale en exclusieve sierinleg tot een levendige en geraffineerde interieursfeer.De bestuurder van de G-Klasse kijkt voortaan op een kleurenscherm tussen de twee wijzerplaten van het instrumentenbord.Een ander groot kleurenscherm, dat centraal in zijn gezichtsveld werd geplaatst, vervolledigt het COMAND Online-systeem met dvd-wisselaar en COMAND-bedieningstoets dat standaard is gemonteerd op elke G-Klasse.Deze nieuwe generatie van het infotainmentsysteem biedt naast internettoegang ook een navigatiesysteem met speciale bijkomende terreinfuncties, de spraakbediening LINGUATRONIC en een draadloze Bluetooth®-verbinding.Om het karakter van de G-Klasse te vrijwaren, bleven bepaalde stijlelementen in het interieur behouden.De G-Klasse onderscheidt zich bovendien door een handgreep aan passagierszijde, zilverkleurige toetsen voor de drie sperdifferentiëlen, opgesteld in het gezichtsveld van de bestuurder en een hertekende versnellingspook in het onderste deel van de middenconsole.Veiligheidssystemen zoals DISTRONIC PLUS, de dodehoekassistent en de parkeerhulp PARKTRONIC met achteruitrijcamera zijn enkele van de nieuwe opties.Het volledig herwerkte ESP®omvat voortaan een stabiliteitsregeling voor trailers en een HOLD-functie.Als aanvulling op de al erg geraffineerde interieuruitrusting kunnen klanten ook een beroep doen op de eindeloze personaliseringsmogelijkheden van het exclusieve designo-programma.


Verbeterde motoren en hoge vermogensreserves
Het motorgamma van de G-Klasse omvat de G 350 BlueTEC en de G 500 in de lange breakversie en de G 500 als cabriolet met korte wielbasis.De basisversie van de lange break is de G 350 BlueTEC met een V6-dieselmotor van 2.987 cm³.Deze motor met vier kleppen per cilinder levert een vermogen van 155 kW (211 pk) bij 3.400 t/min en een koppel van 540 Nm tussen 1.600 en 2.400 t/min.De BlueTEC-technologie, die door Mercedes-Benz werd ontwikkeld, minimaliseert de emissies, en in het bijzonder de NOx-uitstoot (stikstofoxiden).Om de efficiëntie nog te verhogen gebruikt de G 350 BlueTEC bovendien AdBlue®, een waterachtige ureumoplossing die in de uitlaatgassen wordt geïnjecteerd.AdBlue tanken gebeurt in alle comfort van buitenaf.De G 500, die wordt aangedreven door een V8-benzinemotor van 5,5 liter, werpt zich op als alternatief voor de dieselversie.Hij ontwikkelt 285 kW (387 pk) en levert een gespierd koppel van 530 Nm.Diezelfde motor geeft ook de G 500 Cabriolet in alle situaties een uitzonderlijke vermogensreserve.De G 350 en G 500 zijn standaard gekoppeld aan de 7G-TRONIC PLUS-automaat.De zesde generatie van automaten die Mercedes-Benz sinds 1960 heeft ontwikkeld en geproduceerd, werd nogmaals ingrijpend herwerkt en zet op het gebied van verbruik en werkingscomfort opnieuw een stap voorwaarts ten opzichte van het vorige model.Enkele nieuwigheden in het gamma zijn de G 63 AMG, aangedreven door een V8-biturbo (400 kW/544 pk en een koppel van 760 Nm) en standaard voorzien van de ECO stop-startfunctie, en de G 65 AMG met V12-biturbo (450 kW/612 pk en een koppel van 1.000 Nm), die de G-Klasse tot ’s werelds krachtigste in serie gebouwde terreinwagen maakt.

Het volledige persdossier kan u in bijlage terugvinden.