09
december
2005
|
01:00
Europe/Brussels

De nieuwe Mercedes-Benz GL-Klasse: een reis- en terreinwagen van de hoogste klasse

Met de GL-Klasse van Mercedes-Benz eist een nieuwe ster haar plaats op in het marktsegment van de luxueuze SUV’s. Deze luxueuze vrijetijds-terreinwagen met tot zeven zitplaatsen maakt indruk met zijn uitstekende rijeigenschappen – en niet alleen op het asfalt.

De inzittenden beschikken over een ongeëvenaarde ruimte en genieten van een comfortniveau dat je alleen maar van een luxeberline verwacht. Op het vlak van de veiligheid verlegt de GL-Klasse nog maar eens de grenzen met het preventieve veiligheidssysteem PRE-SAFE®, een absolute nieuwigheid in dit marktsegment.

De GL-Klasse straalt een sterke persoonlijkheid uit die zijn ambitie verraadt om de leider te worden in een hard bevochten marktsegment. Uit zijn erg persoonlijke vormtaal spreekt kracht en exclusiviteit. De combinatie van de sobere carrosserieoppervlakken met verschillende gestructureerde elementen en opmerkelijke details bezorgt deze luxueuze 4x4, ook bij stilstand, een onmiskenbaar dynamisch karakter. En hoewel het om een auto met grote afmetingen gaat, valt de carrosserie toch op door haar harmonieuze verhoudingen (lengte 5.088 mm, breedte 1.920 mm, hoogte 1.840 mm).

Het hoogste comfort, in alle omstandigheden

In het interieur worden verfijnde materialen gebruikt die bijdragen tot het voor Mercedes-Benz kenmerkende gevoel van welzijn en kwaliteit. En zelfs als de zeven zitplaatsen ingenomen zijn, heeft elke passagier nog voldoende ruimte. Reizen in de GL-Klasse is dan ook proeven van het allerhoogste comfort. Zelfs op de twee echte en individuele stoelen van de derde rij (optie) beschikken de passagiers nog over veel bewegingsruimte.
De afstand tot de tweede rij bedraagt 815 mm, de hoofdruimte 979 mm. En als niet alle zitplaatsen ingenomen worden, kunt u de stoelen achterin gewoon met een druk op een knop neerklappen – apart of samen. Er ontstaat dan een volledig vlakke laadvloer. In de configuratie met vijf plaatsen heeft de kofferruimte een volume van 1.240 liter – een indrukwekkend getal dat de GL-Klasse de hoogste score in zijn segment oplevert. Het maximale laadvolume van de auto bedraagt 2.300 liter. In die configuratie is de nuttige lengte 2.128 mm.

De GL-Klasse is een auto die van verschillende talenten blijkt geeft en als dusdanig in de meest uiteenlopende omstandigheden ingezet kan worden. De GL 320 CDI is standaard uitgerust met de automatische airconditioner THERMATIC die op elke zitplaats een aangename temperatuur in stand houdt, ongeacht of er buiten polaire of tropische temperaturen heersen. De modellen met een V8-motor zoals de GL 420 CDI, de GL 450 en de GL 500 zijn standaard uitgerust met de automatische comfortairconditioner THERMOTRONIC, die verschillende instellingen per temperatuurzone mogelijk maakt zodat een rit in de GL-Klasse nog aangenamer wordt. Daarnaast zijn er voor de GL-Klasse nog andere comfortuitrustingen mogelijk: o.a. een bekleding in imitatieleder ARTICO, elektrisch verstelbare voorstoelen en een vast, glazen panoramadak boven de derde rij stoelen (optie).

Doordachte oplossingen voor een ongeëvenaarde veiligheid

De GL-Klasse benut al de voordelen van een zelfdragende carrosserie en combineert een maximale stevigheid met een lichtgewicht constructie. Het resultaat: de passieve veiligheid ligt heel wat hoger dan die van vergelijkbare modellen met een ladderframe. Samen met de kreukelzones voor en achter vormt de bijzonder stevige passagierskooi een ideale basis voor veiligheidssystemen zoals:

• De adaptieve airbags met twee activeringsdrempels voor de bestuurder en voorpassagier,

• De zijdelingse airbags, standaard voorin en optioneel voor de middelste rij stoelen,

• De gordijnbags voor de drie stoelenrijen (van de A-stijl tot de D-stijl),

• De actieve hoofdsteunen NECK PRO voor de bestuurder en de voorpassagier (optie),

• De driepuntsgordels op de zeven zitplaatsen,

• De adaptieve gordelspanners en spankrachtbegrenzers voorin, de eentraps gordelspanners en spankrachtbegrenzers op de buitenste zitplaatsen van de middelste rij.

Met het preventieve veiligheidssysteem PRE-SAFE® dat als optie beschikbaar is en dat voor het eerst in dit marktsegment aangeboden wordt, slaagt Mercedes-Benz erin een ongeëvenaard veiligheidsniveau te bereiken. Het bijzondere van dit systeem is de snelle en gelijktijdige gegevensverbinding tussen de actieve en passieve veiligheidssystemen. PRE-SAFE® maakt gebruik van de sensoren voor de hulpsystemen zoals ABS, BAS (het remhulpsysteem) of ESP®, om in situaties waarin een ongeval dreigt, de bescherming die de passieve veiligheidsvoorzieningen bieden, te verhogen. Met de GL-Klasse krijgt de bescherming van de voetgangers – een aspect dat vaak over het hoofd gezien wordt – een nieuwe betekenis: in de neus van de auto zijn er op heel precieze plekken vrije zones zodat de carrosserie in grote mate vervormd kan worden voor ze de mechanische onderdelen raakt die ze afdekt. Dankzij die kreukelzones is de GL-Klasse ook voor voetgangers en tweewielers een bijzonder veilige auto.

De GL-Klasse komt tegemoet aan alle eisen die aan de huidige luxueuze SUV’s gesteld worden, voor een groot aantal punten geeft hij er zelfs een nieuwe en betere definitie van. Tegelijk vertoont de GL-Klasse alle karaktertrekken van de terreinwagens van Mercedes-Benz: stevigheid, robuustheid en duurzaamheid. Het is overigens geen toeval dat de naam naar de stamvader van alle 4x4-modellen van Mercedes-Benz verwijst: de G-Klasse. Die klassieker onder de terreinwagens is aan zijn 26e productiejaar toe en blijft naast de nieuwe GL-Klasse deel uitmaken van het aanbod.

Hoogwaardige rijeigenschappen, en niet alleen op het asfalt …

De permanente vierwielaandrijving 4-Matic van Mercedes-Benz bezorgt de GL-Klasse in gelijk welke situatie uitzonderlijke rijeigenschappen. Ondanks zijn indrukwekkende afmetingen (wielbasis: 3.075 mm) verrast de GL door zijn opmerkelijke wendbaarheid. Die dankt hij aan de combinatie van de pneumatische ophanging AIRMATIC (standaard) met het precieze parameterstuur en het adaptieve dempsysteem ADS (eveneens standaard). Ook wanneer hij een aanhangwagen trekt, blijven de rijeigenschappen van de GL verbazen. TSA, het stabilisatiesysteem voor aanhangwagens dat in ESP® inbegrepen is, ontmijnt al in een heel vroeg stadium de gevaarlijke situaties die bij het trekken van een aanhangwagen voorkomen, door de wielen gericht af te remmen. De ophanging AIRMATIC corrigeert automatisch de hoogte.

Op grind- en zandwegen ondersteunen verschillende terreinfuncties de bestuurder van de GL: afdaalhulp, wegrijhulp of ABS Offroad. Bovendien zijn alle ECE-modellen standaard uitgerust met het OFFROAD PRO Techniekpakket waarmee de GL ook extreem zwaar terrein kan overwinnen. Dat pakket omvat meer bepaald een tweetraps tussendifferentieel met terreinversnelling alsook differentieelsloten tot 100 % voor de tussenbak en de achterbrug. Een ophanging AIRMATIC die speciaal met het oog op moeilijke gebruiksomstandigheden aangepast is, verhoogt de bodemvrijheid indien nodig tot 307 mm. De doorwaaddiepte bedraagt dan 600 mm.

Motoren: nieuwe V6- en V8-motoren met superieure prestaties

De moderne motoren van de GL-Klasse garanderen in gelijk welk model een bijzonder hoog comfort, aantrekkelijke prestaties en een laag verbruik in vergelijking met andere wagens in zijn categorie. Het aanbod dieselmotoren omvat naast de V6 van 165 kW (224 pk) die in de GL 320 CDI ingebouwd wordt, ook nog de nieuwe versie van de krachtige V8-diesel die de GL 420 CDI aandrijft. Die motor heeft nu een vermogen van 225 kW (306 pk) en geeft een maximumkoppel van 700 Nm vrij. De twee dieselmotoren voldoen ruimschoots aan de Euro 4 norm en zijn uitgerust met een onderhoudsvrije deeltjesfilter. Binnen het aanbod V8-benzinemotoren dient er zich een tweede wereldpremière aan, na de nieuwe 285 kW (388 pk) sterke achtcilinder van 5,5 liter die onlangs in de nieuwe S-Klasse geïntroduceerd werd en nu ook in de GL 500 beschikbaar is. De nieuwe motor met een cilinderinhoud van 4,6 liter ontwikkelt in de GL 450 een vermogen van 250 kW (340 pk). Beide motoren voldoen aan de heel strikte emissienorm Euro 4 (VS: LEV II norm).

Ongeacht de motor is elke GL standaard voorzien van de versnellingsautomaat 7G-TRONIC met de DIRECT SELECT bediening. De perfecte combinatie van de ultramoderne motoren, de automaat 7G-TRONIC en de wrijvingsarme aandrijflijn vertaalt zich in uitstekende prestaties op de weg en een laag verbruik. Die twee aspecten worden ook positief beïnvloed door het relatief lage totaalgewicht (dankzij de zelfdragende carrosserie) en door een aanvaardbare luchtweerstand (Cx: 0,37), ondanks de indrukwekkende omvang van de auto.

Ultramoderne productie-installaties voor een toekomstig succesmodel

De kwaliteit Mercedes-Benz “made in the USA” heeft in Noord-Amerika al symboolwaarde gekregen en beklemtoont daar de productiekwaliteit van de fabriek van DaimlerChrysler in Tuscaloosa (Alabama). Dat is de eerste fabriek van Mercedes-Benz die sinds 1997 buiten Europa in gebruik genomen is. Vanaf 2001 werd er al ongeveer 600 miljoen dollar in de uitbreiding en permanente modernisering van die fabriek geïnvesteerd.
In totaal heeft de onderneming ongeveer een miljard dollar geïnvesteerd. Dankzij de uitbreiding in mei 2005 kan de fabriek van Tuscaloosa nu 160.000 auto’s per jaar produceren, van verschillende modellen. De nieuwe GL-Klasse wordt het derde model dat die vestiging bouwt, naast de M-Klasse en de R-Klasse.

De nieuwe Mercedes-Benz GL-Klasse beleeft zijn wereldpremière op de North American International Auto Show (NAIAS) die in januari 2006 in Detroit plaatsheeft. Vanaf de lente 2006 zullen de Amerikaanse klanten als eerste van deze nieuwe trendsetter in de autosector kunnen genieten. In Europa zal deze veelzijdige 4x4 vanaf september 2006 beschikbaar zijn.