07
december
2004
|
01:00
Europe/Brussels

De nieuwe Mercedes-Benz M-Klasse

Na zijn première op de Detroit Motor Show 2005, komt de nieuwe M-Klasse in de lente van volgend jaar op de markt in de USA en in de zomer in Europa.

Bij zijn komst zeven jaar geleden zette hij het segment van de terreinwagens op zijn kop en nu gaat de Mercedes-Benz M-Klasse nog een stap verder. Het merk uit Stuttgart stond in 1997 met de eerste M-Klasse aan de wieg van een nieuw segment en bevestigt vandaag dankzij zijn spitstechnologie (zoals de standaard zeventrapsautomaat 7G-TRONIC, het anticiperende PRE-SAFE®-veiligheidssysteem, de pneumatische AIRMATIC-ophanging, de nog efficiëntere 4-ETS-vierwielaandrijving en krachtige zes- en achtcilindermotoren) opnieuw zijn leiderspositie in het snelgroeiende segment van de terreinwagens.

De nieuwe M-Klasse werd 150 mm langer, 71 mm breder en 9 mm lager dan zijn voorganger. De wielbasis groeide met 95 mm tot 2.915 mm.

Drie van de vier motoren in het model van 2005 zijn helemaal nieuw en kunnen tot 38 % betere vermogens- en koppelwaarden voorleggen dan de motoren in het huidige model. Geavanceerde aandrijvingstechnologieën en een verfijnde aërodynamica (de Cd-waarde van de eerste generatie -0,39- werd tot 0,35 teruggebracht) zorgen samen voor een verbruik dat tot 10 % lager ligt.

De V6-dieselmotor met directe common-railinjectie van de derde generatie, die de vijfcilinder in het gamma komt vervangen, wordt voor het eerst in productie genomen. Hij beleeft zijn première onder de motorkap van de nieuwe ML 320 CDI, waar hij 165 kW/224 pk levert en een maximumkoppel van 510 Nm bij 1.600 t/m. Genieten van het comfort en het dynamisme van een zescilinder is ook mogelijk in de nieuwe ML 280 CDI, die 140 kW/190 pk en een maximumkoppel van 440 Nm ter beschikking heeft. Dit dieselmodel verbruikt slechts 9,4 l/100 km (NEDC-mix), zodat de nieuwe M-Klasse een van de zuinigste terreinwagens in zijn segment is. Een andere nieuwkomer is de V6 op benzine die de ML 350 aandrijft. Hij staat garant voor 200 kW/272 pk en een maximumkoppel van 350 Nm. Bovenaan het gamma vinden we de geprezen achtcilinder onder de kap van de ML 500, die nu een vermogen van 225 kW/306 pk levert.

‘s Werelds enige zeventrapsautomaat 7G-TRONIC wordt standaard in alle modellen van de nieuwe M-Klasse gemonteerd. Door een intelligent schakelbeheer maakt de overbrenging optimaal gebruik van de benijdenswaardige krachtreserves van de motor; terwijl ze er terzelder tijd voor zorgt dat de M-Klasse nog minder aan de pomp te zien zal zijn dan vroeger. De 7G-TRONIC kan voortaan elektronisch bediend worden via een selectiehendel dicht bij het stuur, een technologie die door Mercedes-Benz DIRECT SELECT gedoopt werd. Daarnaast maken optionele schakelknoppen op het stuur het de bestuurder mogelijk om zelf moeiteloos door de zeven versnellingen te glijden.

Klaar voor het terrein: het off-roadpack met differentieelsloten en AIRMATIC

Mercedes-Benz tilde de permanente vierwielaandrijving en het 4ETS-tractiesysteem op een nog hoger niveau door extra functies te voorzien zoals een snelheidsbegrenzer bij het bergaf rijden, de Start-off Assist en een off-road ABS. De nieuwe M-Klasse kan met twee verschillende versies van de vierwielaandrijving besteld worden, om zo tegemoet te komen aan de verschillende wensen van terreinrijders. Het alternatief voor de standaardversie met de transferbak met één verhouding is het nieuwe off-roadpack waarmee de M-Klasse zelfs de moeilijkste situaties op het terrein overwint. De belangrijkste kenmerken ervan zijn de transferbak met twee verhoudingen, waarvan één korte voor in het terrein, manueel of automatisch vergrendelbare differentieelsloten (tot 100 %) op het midden- en het achterdifferentieel en een aan het terreinrijden aangepaste versie van de pneumatische AIRMATIC-ophanging. Daarmee kan de grondspeling met 110 mm vergroot worden tot 300 mm en de maximale doorwaadhoogte tot 600 mm.


De pneumatische ophanging verhoogt ook het rijcomfort aanzienlijk en dat is de reden waarom Mercedes-Benz een wegversie van deze technologie als een optie aanbiedt (niet als een deel van het off-roadpack). AIRMATIC wordt standaard gecombineerd met het Adaptive Damping System (ADS), dat het gedrag van de schokdempers telkens aan de situatie aanpast om zo een ongekende synthese te verkrijgen tussen dynamisme en comfort.

De nieuwe M-Klasse kreeg voor- en achteraan ook een herziene ophanging. De ophanging met dubbele driehoeken vooraan draagt sterk bij tot de vermindering van rolgeluiden en trillingen en staat met zijn boven elkaar geplaatste aluminium driehoeken borg voor indrukwekkende rij-eigenschappen. Achteraan vinden we een vierarmige ophanging.

De standaard lichtmetalen velgen en brede banden (235/65 R 17 voor de zescilinders en 255/55 R 18 voor de achtcilinders) zetten de sportieve inborst van de nieuwe M-Klasse extra in de verf.

Een nieuwe stap naar meer veiligheid: voor het eerst PRE-SAFE® in een terreinwagen

Ook op vlak van veiligheid bepaalt de Mercedes-Benz M-Klasse de maatstaf voor andere terreinwagens. De basis voor de veiligheid van de inzittenden is het zelfdragende koetswerk met ruime kreukelzones en de uitgebreide, hoogtechnologische veiligheidsuitrusting. Standaard zijn er adaptieve tweetrapsairbags voor de bestuurder en de passagier voorin, laterale airbags voorin en, op alle plaatsen, gordijnairbags, gordelspanners en spankrachtbegrenzers. In geval van een aanrijding langs achteren bieden de nieuwe, actieve NECK-PRO hoofdsteunen de bestuurder en zijn passagier meer bescherming.

Met de mogelijkheid om daar het anticiperende PRE-SAFE®-veiligheidssyteem aan toe te voegen, legt de nieuwe Mercedes-terreinwagen de lat in zijn klasse nog wat hoger. Deze technologie, die al heel wat prijzen kreeg, reageert bliksemsnel op kritieke situaties waarin een ongeval dreigt te gebeuren en bereidt de wagen en de inzittenden voor op een eventuele aanrijding. PRE-SAFE® spant op voorhand de gordels van de bestuurder en de voorste passagier aan, brengt de lengteverstelling en de hoek van de zitting en rugleuning van de elektrisch verstelbare passagiersstoel voorin (een optie) in een gunstigere positie en sluit het open dak (een optie) als de wagen over kop dreigt te gaan.

PRE-SAFE® kan de wagen en inzittenden voorbereiden op een ongeval dankzij een ongeëvenaarde samenwerking tussen actieve en passieve veiligheid. Het systeem is namelijk gebaseerd op de communicatie tussen het antiblokkeersysteem (ABS), de remhulp Brake Assist en de elektronische stabiliteitscontrole (ESP®) waarvan de sensoren een kritische situatie herkennen. PRE-SAFE® gebruikt de data van deze sensoren vervolgens om de inzittenden zo goed mogelijk te beschermen voor de aanrijding.
De nieuwe M-Klasse gaat ook prat op een uitzonderlijke duurzaamheid, een ander typisch kenmerk van Mercedes. Zo maakt een nieuw type lak, ontwikkeld op basis van nano-technologie en voor het eerst op grote schaal gebruikt op Mercedes-wagens, deel uit van de standaarduitrusting. Naast een beduidend betere weerstand tegen krassen in vergelijking met de klassieke metallic en niet-metallic lakken, bezit deze poederlak met nano-partikels duidelijk meer glans. Net zoals alle andere Mercedes-Benz personenwagens, valt de M-Klasse onder de MobiloLife garantie (garantie – en mobiliteitspack), geldig tot max. 30 jaar.

Op eenzame hoogte: nog meer comfort en binnenruimte

Het interieur van de nieuwe M-Klasse heeft een aantal aangename verrassingen in petto, zoals materialen van een betere kwaliteit die ook prettiger aanvoelen en duidelijk meer binnenruimte voor alle inzittenden. De afstand van 880 mm tussen de voorste en achterste stoel is bijvoorbeeld 15 mm groter dan in het vorige model en zou in een luxeberline zeker niet misstaan. De knieruimte voor de passagiers achteraan nam met 35 mm toe en de breedte op ellebooghoogte met 32 mm.

De klanten van een M-Klasse kunnen de stoelen in hun nieuwe alleterreinwagen kiezen naargelang hun comforteisen. Naast de standaard voorstoelen met elektrische verstelling van de hoogte en de hoek van zitting en leuning, behoren ook sportstoelen met omvattende contouren tot de mogelijkheden.

Tot 2.050 liter plaats voor de bagage of sportuitrusting

De zitting en de rugleuning van de neerklapbare achterbank zijn in een 63/37-verhouding gesplitst. Om een 2,10 meter lange, vlakke laadvloer achterin de wagen te krijgen, kunnen als optie ook verwijderbare zittingen besteld worden. Het maximale laadvolume bedraagt nu 2.050 liter, wat 30 liter meer is dan in het voorgaande model (volgens de VDA-meetprocedure).

Het bekende EASY PACK-systeem vereenvoudigt het laden en lossen van de kofferruimte in de M-Klasse. Als optie kan het onder andere geleverd worden met een elektrisch aangedreven achterklep of met een systeem om voorwerpen veilig te verankeren in de kofferruimte.

De allernieuwste toebehoren, die we al aantreffen in de luxewagens van Mercedes, verlichten de taak van de bestuurder, verhogen zijn comfortpeil en zorgen uiteindelijk voor meer veiligheid. Volgende opties zijn voortaan ook in de M-Klasse verkrijgbaar: de nieuwe, automatische THERMOTRONIC-klimaatregeling met meerdere zones, de PARKTRONIC-parkeerhulp en de COMAND APS-boordcomputer met DVD-navigatie door heel Europa. De bixenonkoplampen met het Active Light System en de bochtenverlichting (een optie) maken het rijden in donkere omstandigheden dan weer een stuk veiliger.

Het succesverhaal dat in 1997 begon

Meer dan 620.000 kopers, zowel mannen als vrouwen, over de hele wereld kozen tot dusver voor de authentieke “Sport Utility Vehicle” (SUV), zodat het een van de meest succesvolle wagens in zijn klasse is. De komst van de tweede generatie van de M-Klasse in de lente van 2005 betekent ongetwijfeld een nieuw hoofdstuk in dit automobiele succesverhaal.