29
september
2000
|
02:00
Europe/Brussels

De nieuwe Mercedes-Benz S-Klasse

De nieuwe S-Klasse is een nieuw hoogtepunt in het succesvolle productoffensief van Mercedes-Benz. Deze topberline zal vanaf het eerste weekend van november 1998 zijn intrede doen in de officiële Mercedes-Benz filialen en concessies.
De elegante en dynamische verschijning en de talrijke technische innovaties van deze nieuwe berline zetten het wereldwijde succes verder van het vorige model, waarvan meer dan 407 000 exemplaren werden geproduceerd en dat, in de loop der jaren, wereldwijd een gemiddeld marktaandeel van 42% in zijn klasse wist te veroveren.
Naar het voorbeeld van zijn voorganger zal ook de nieuwe S-Klasse op technisch vlak een trendsetter worden voor de hele automobielsector. Deze nieuwe berline van Mercedes herbergt meer dan 30 innovaties, waarvoor de ingenieurs van Daimler-Benz 340 patenten hebben aangevraagd.
Een groot aantal van de technische vernieuwingen die Daimler-Benz als eerste constructeur ter wereld aanbiedt, maken deel uit van de standaarduitrusting van de nieuwe S-Klasse.

Motor

Het motorengamma van de nieuwe S-Klasse bestaat op dit ogenblik uit een zescilinder van 165 kW/224 pk en twee V8-motoren van 205 kW/279 pk en 225 kW/306 pk. Het gamma wordt verder vervolledigd door een koetswerkvariant met verlengde wielbasis (120 millimeter langer). In vergelijking met het vorige model zijn de motoren van de nieuwe S-Klasse tussen 13 en 17% zuiniger. Dankzij de automatische voedingsonderbreking van de cilinders, een systeem dat in optie verkrijgbaar is op de S 500, vermindert de dorst van de S-Klasse met 7 bijkomende procenten.

Interieur

Ondanks het feit dat het koetswerk 75 millimeter korter is geworden, biedt de nieuwe S-Klasse zijn passagiers een comfort dat vergelijkbaar is met dat van het vorige model. Dankzij het verstandige gebruik van de beschikbare ruimte werd de lengte van het interieur zelfs met 17 mm vergroot; voor de versie met lange wielbasis is er zelfs 37 mm meer ruimte. Het comfort heeft evenmin te lijden onder het feit dat het koetswerk 31 mm minder breed is. Met een breedte van 1503 millimeter biedt het nieuwe topmodel van Mercedes nog steeds beduidend meer ruimte ter hoogte van de schouders dan andere, vergelijkbare topberlines.

Comfort

De vernieuwende assistentiesystemen tillen het comfort van de S-Klasse op een ongekend niveau.
Neusje van de zalm is het veiligheidssysteem DISTRONIC, dat de bestuurder de mogelijkheid biedt om de afstand tussen de S-Klasse en de voorganger vrij te programmeren. Dit systeem, een wereldprimeur voor Mercedes, werkt op basis van een radarontvanger die achter het radiatorrooster geplaatst is en verhoogt aanzienlijk het comfort van de bestuurder, vooral op drukke autosnelwegen. Andere nieuwigheid zijn de actief geventileerde zetels met 'masserende' rugleuning die zo nauw aansluiten bij de contouren van de bestuurder dat de ruggengraat en de spieren van de rug als het ware gemasseerd worden. De werking van de standaard klimaatregeling aan boord van de S-Klasse wordt automatisch aangepast aan het aantal inzittenden en houdt rekening met de intensiteit en de invalshoek van de zonnestralen op elke zitplaats.

De sleutel voor het openen van de deuren en de contactsleutel van de nieuwe S-Klasse kunnen in optie worden vervangen door een chipkaart. De bestuurder hoeft deze kaart zelfs niet meer uit zijn zak te halen; het volstaat even de deurgreep aan te raken en het keyless-go systeem wisselt via een radio- en inductiesignaal onmiddellijk de nodige gegevens uit met de chipkaart om het voertuig te identificeren. Indien de kaart bij het betreffende voertuig hoort, wordt de deur geopend. Ook om de motor te starten is de sleutel niet langer nodig: een druk op de versnellingspook is voldoende.

Een andere bijdrage tot het voorbeeldige rijgedrag van de S-Klasse wordt geleverd door het nieuwe standaard AIRmatic systeem (Adaptive Intelligent Ridecontrol), een combinatie van een pneumatische ophanging en een adaptieve demping. Dit systeem stemt automatisch de hardheid van de schokdempers af op de staat van het wegdek, de lading van het voertuig en de rijstijl van de bestuurder. Ook het ESP-systeem, dat het dynamische rijgedrag regelt, en het BAS-systeem, dat de bestuurder ter hulp springt tijdens een noodstop, behoren tot de standaarduitrusting van dit nieuwe Mercedes-model.

Koetswerk

Het gericht gebruik van aluminium, kunststoffen en hoogelastisch staal heeft geleid tot een afname van het gewicht met 210 kilogram in vergelijking met het oude model. Als we de nieuwe S 320 bijvoorbeeld vergelijken met zijn even goed uitgeruste voorganger, komt de gewichtsafname zelfs op bijna 340 kilogram. Onder meer de motorkap, de integrale steun voor de motor en de vooras, de steun van de achteras, de nieuwe kreukelzones in de voorste structuur van het koetswerk en verscheidene onderdelen van de assen werden uit aluminium vervaardigd. Het gehalte aan hoogelastisch staal is bijna verdubbeld in vergelijking met de oude S-Klasse.
De brandstofbesparing van 13 tot 17% in vergelijking met het vorige model is ook het gevolg van de gunstige luchtweerstandscoëfficiënt (Cx) van 0,27, waarmee de nieuwe S-Klasse tot meest aërodynamische wagens ter wereld behoort.

Functionaliteit

De nieuwe S-Klasse luidt ook de komst in van de telematica in de automobielwereld. Elektronische systemen leiden de bestuurder naar zijn bestemming via satellietnavigatie of roepen automatisch de hulpdiensten op in geval van nood. Daimler-Benz heeft het navigatiesysteem (APS) vervangen door een meer gesofisticeerde, dynamische variant (dynAPS), dat zich als eerste systeem ter wereld baseert op de allerlaatste informatie die op de radiozenders werd uitgezonden over de files om de beste route te berekenen.

Het gebruik van het navigatiesysteem, de autoradio, de telefoon en de CD-wisselaar is comfortabeler en duidelijker geworden dankzij het nieuwe COMAND-systeem (Cockpit Management and Data System). Het COMAND-systeem bevindt zich in de middenconsole van de nieuwe S-Klasse en informeert de bestuurder via een groot kleurenscherm. Als het navigatiesysteem in werking is, toont dit scherm een wegenkaart met het te volgen traject. De schaal van deze kaart kan worden aangepast en de verschillende functies van het COMAND-systeem kunnen worden bediend door middel van een nieuw multifunctioneel stuurwiel, gecombineerd met een visuele centrale op het instrumentenbord. De bestuurder kan dus permanent en in één oogopslag de belangrijkste gegevens raadplegen. Dit multifunctionele systeem maakt het ook mogelijk om persoonlijke instellingen en beeldconfiguraties te programmeren.

Elektronica

Het elektronische netwerk voor gegevensuitwisseling aan boord van de nieuwe S-Klasse is samengesteld uit twee CAN-systemen (Controller Area Network) voor de cockpit en de aandrijving.
Voor het eerst zijn de componenten van het audio- en telematicasysteem verbonden met optische vezels. Deze vervangen de traditionele koperen kabels en hebben een veel hogere transmissiesnelheid. Zelfs de hifisignalen van de stereoketen en de autotelefoon worden verzonden onder de vorm van fotonimpulsen.
Veiligheid
Op het vlak van de passieve veiligheid beantwoordt de S-Klasse aan alle huidige en toekomstige vereisten. De Mercedes-berline onderging de wettelijk voorgeschreven crashtests, zoals de EU-test die een frontale aanrijding tegen een vervormbaar obstakel voorschrijft of de ECE-test voor zijdelingse aanrijdingen, tegen een snelheid die veel hoger lag dan de voorgeschreven snelheid. Tot de standaarduitrusting van de S-Klasse behoren onder meer nieuwe airbags, zijdelingse airbags op alle deuren, een automatische detector van een kinderzitje, gordelspanners met spankrachtbegrenzers vooraan en achteraan en een passagiersairbag die zich aanpast aan het type van ongeval.