08
november
2013
|
01:00
Europe/Brussels

De nieuwe Mercedes-Benz S65 AMG

De nieuwe Mercedes-Benz S 65 AMG

Mercedes-Benz S 65 AMG – rijprestaties tot in de perfectie

Brussel - Twaalf cilinders, dubbele turbo’s, 463 kW (630 pk) en een koppel van 1.000 Newtonmeter – dat zijn de naakte cijfers waarmee de nieuwe S 65 AMG nieuwe normen vestigt als de krachtigste auto in zijn segment. De AMG 6.0-liter V12 biturbomotor staat borg voor uitzonderlijke prestaties en maximale dynamiek, terwijl hij dankzij een verder beperkt brandstofverbruik en het EU6 predicaat voor uitlaatemissies helemaal klaar is voor de toekomst. De S 65 AMG krijgt deze maand gelijktijdig zijn wereldprimeur op de Los Angeles International Auto Show en de Tokyo Motor Show.

De S 65 AMG is de nieuwste aanwinst binnen de lijn van illustere S 65 AMG’s. De eerste generatie (V220) zag in 2003 het levenslicht, in 2006 gevolgd door de tweede generatie S 65 AMG (de V 221) die tot 2013 in productie was.

De AMG 6.0-liter V12 biturbo in de nieuwe S 65 AMG levert 463 kW (630 pk) vermogen en een maximumkoppel van 1.000 Nm – waarden waarmee de S 65 AMG alle andere modellen in dit segment de baas is. De superioriteit van de krachtbron wordt extra kracht bijgezet door de prestaties van de auto. De S 65 AMG accelereert in 4,3 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u en bereikt een (elektronisch begrensde) topsnelheid van 250 km/u. De kracht van de 12-cilinder biturbomotor van Mercedes-AMG garandeert moeiteloze versnellingen vanuit alle toerengebieden, vergezeld van de voor AMG zo kenmerkende V12-sound.

De belangrijkste karakteristieken in het kort :

S 65 AMG

Cilinderinhoud

5 980 cm3

Vermogen

463 kW (630 pk) van 4 800 tot 5 400 t/min

Koppel

1 000 Nm van 2 300 tot 4 300 t/min

Verbruik (nieuwe Europese mixed cyclus)

11,9 l/100 km

CO2

279 g/km

0-100 km/u

4,3 s

Topsnelheid

250 km/u*

* Electronisch begrensd

Ten opzichte van zijn voorganger is het brandstofverbruik van de nieuwe S 65 AMG met 2,4 liter per 100 kilometer (NEDC, gecombineerd) verder teruggedrongen. Met een consumptie van 11,9 liter op 100 km (NEDC, gecombineerd) is de S 65 AMG qua vermogen en koppel ’s werelds meest zuinige V12 high-performance sedan. Het 12-cilinder topmodel voldoet aan de vereisten van de EU6 emissienormen die pas in 2015 van kracht worden.

Tot de technologische highlights van de AMG 6.0-liter V12 biturbo behoren:

• Biturbo techniek

• Een aluminium motorcarter

• Een uit hoogwaardig staal gesmede krukas

• Multi-spark ontsteking met twaalf dubbele ontstekingsunits

• Lucht-water intercooler

• Dynamomanagement

• ECO start/stop functie

Exclusieve koolstofvezel motorcover met AMG-embleem

Onder de motorkap schuilt de exclusieve koolstofvezel/aluminium motorcover, die de uitzonderlijke status van de AMG 6.0-liter V12 biturbo extra benadrukt. De 12-cilinder wordt met de hand vervaardigd in AMG’s motorenfabriek in overeenstemming met de zwaarste kwaliteitseisen die ten grondslag liggen aan de filosofie ‘een man, een motor’. De handtekening van de engineer die de motor heeft geassembleerd, onder de Mercedes-ster op de motorcover, onderstreept de ongekende precisie en productiekwaliteit waarmee Mercedes-AMG-motoren worden gebouwd.

AMG SPEEDSHIFT PLUS 7G-TRONIC

Net als in de SL 65 AMG roadster koppelt AMG de 6.0-liter V12 biturbo in de S 65 AMG aan de AMG SPEEDSHIFT PLUS 7G-TRONIC. Deze zeventraps transmissie kent drie individuele rijprogramma’s die via een druk op een knop op de middenconsole geselecteerd kunnen worden: Controlled Efficiency (C), Sport (S) en Manual (M).

Lithium-ion accu reduceert gewicht met ruim 20 kilogram

In lijn met de S 63 AMG beschikt ook de S 65 AMG over een lithium-ion accu. Met een capaciteit van 78 Ah vervangt de lithium-ion versie zowel de startaccu als de bufferaccu, wat een gewichtsbesparing van ruim 20 kg oplevert. De S 63 AMG en S 65 AMG zijn overigens ‘s werelds eerste volumeproductieauto’s die voorzien zijn van dit type accu.

AMG sportophanging met MAGIC BODY CONTROL

De S 65 AMG krijgt standaard de AMG sportophanging die wordt gecombineerd met MAGIC BODY CONTROL. De nieuwe S-Klasse is de eerste auto wereldwijd die in staat is op voorhand oneffenheden in het wegdek te detecteren. Wanneer ROAD SURFACE SCAN dergelijke oneffenheden met behulp van de stereocamera bespeurt, bereidt MAGIC BODY CONTROL de ophanging al op voorhand op die situatie voor. De ‘Comfort’ en ‘Sport’ standen passen de setup van het onderstel aan op de voorkeur van de bestuurder.

Net als zijn voorganger is de nieuwe S 65 AMG uitsluitend leverbaar in combinatie met een lange wielbasis. 

Snelheidsafhankelijke AMG sportbesturing met variabele stuuroverbrenging

De elektromechanische snelheidsafhankelijke sportbesturing van AMG met variabele stuuroverbrenging bezorgt de S 65 AMG de handlingeigenschappen die bij deze V12 sedan passen en garandeert tegelijkertijd veilige rijprestaties op hoge snelheden. In de ‘Comfort’ modus levert de AMG sportbesturing meer bekrachtiging voor extra comfort. Wanneer de ‘Sport’ modus wordt geselecteerd, voelt de bestuurder daarentegen een veel sportievere, stijvere reactie in het stuurwiel.

AMG lichtmetalen velgen op basis van lichtgewicht constructie

Voor het eerst is de S 65 AMG uitsluitend leverbaar met gesmede lichtmetalen AMG-velgen. Dit ontwerp beperkt het gewicht van de velg en vergroot de stijfheid ervan. Het resultaat is een lagere onafgeveerde massa, wat voordelen biedt op het gebied van response van de vering en demping. Standaard wordt de S 65 AMG voorzien van hoogglans gespoten lichtmetalen multispaaks AMG-velgen (voor: 8,5 x 20, achter: 9,5 x 20) geschoeid met 255/40 R 20 banden vóór en 285/35 R 20 achter. Als alternatief biedt AMG optioneel drie andere typen gesmede velgen in dezelfde maatvoering.

Optioneel: high-performance AMG remsysteem met keramische remschijven

Optioneel levert AMG voor de S 65 AMG een high-performance remsysteem voorzien van keramische remschijven. Het meer dan 20 procent lichtere ontwerp resulteert in een lagere onafgeveerde massa, een verder verbeterde rijdynamiek en een nog hoger rijcomfort. Bovendien heeft dit remsysteem een langere levensduur, is het beter bestand tegen corrosie en heeft het een hogere thermische stabiliteit. Als onderdeel van dit remsysteem krijgt de S 65 AMG vóór keramische remschijven met een diameter van 420 millimeter. Uiterlijk is de technologie herkenbaar aan het ‘AMG Carbon Ceramic’ embleem op de speciaal gekleurde remklauwen.

Design: vloeiende lijnen gecombineerd met dynamiek en exclusiviteit

Uiterlijk komen de krachtige technologische prestaties van de S 65 AMG duidelijk terug in het design. De grote, rechtopstaande en onderscheidende driedimensionale V12 radiatorgrille voorzien van zes in chroom uitgevoerde lamellen vormt een duidelijk visitekaartje voor de speciale status van dit model. De onderzijde van het front, waarin drie grote luchtinlaten zijn gehuisvest, zorgt daarbij voor een mooi contrast. Verder komt uiteraard ook de voor AMG typerende, stilistische A-vorm in het front terug.

Verchroomde designelementen zijn veelvuldig in het uiterlijk van de S 65 AMG te bespeuren. Een voorbeeld is de driedimensionale, in zilver chroom uitgevoerde frontsplitter die de opwaartse druk op de vooras beperkt, terwijl de opening boven die splitter een effectieve luchtdoorstroom naar de oliekoeler garandeert die erachter schuil gaat. Verchroomde inzetstukken in de dorpels en in de in hoogglans zwart gespoten diffuser aan de achterzijde versterken de hoogwaardige uitstraling van dit topmodel nog verder. Optioneel zijn de chroomelementen in de grille en de verchroomde luchtgeleiders links en rechts bij de onderste luchtinlaten overigens ook in hoogglans zwart te bestellen.

Verder is de S 65 AMG uiterlijk onder meer te herkennen aan de ‘V12 BITURBO’ belettering op de voorste spatborden en aan het ‘S 65 AMG’ typeplaatje. Het AMG sportuitlaatsysteem met de twee gescheiden, verchroomde dubbele uitlaateindstukken rondt het geheel zowel visueel als akoestisch in stijl af.

Complete uitrusting in kwalitatief hoogwaardig interieur

Het interieur van de S 65 AMG weet inzittenden direct te boeien door de uitzonderlijke atmosfeer, het gebruik van hoogwaardige materialen en de hoge kwaliteit. Een element dat daarbij direct in het oog springt, is de bekleding in exclusief nappaleer met een opvallend ruitpatroon voor de stoelbekleding. Andere onderdelen van het Exclusive-pakket zijn nappaleer voor de hemel, een met leer afgewerkt dashboard, deurpanelen waarin het ruitpatroon eveneens terugkomt, in leer uitgevoerde handgrepen in de hemel, extra houtafwerking en roestvrijstalen AMG dorpellijsten met witte verlichting. Exclusieve, door AMG ontwikkelde sportstoelen garanderen ook op lange trips een optimaal comfort. Elektrische verstelling, een geheugenfunctie, stoelverwarming en klimaatregeling voor de zetels behoren alle tot de omvangrijke standaarduitrusting.

Head-up display voor extra comfort en veiligheid

Twee innovaties zijn nu ook leverbaar in de S 65 AMG: het head-up display en de touchpad. Het head-up display projecteert belangrijke informatie op de voorruit, waaronder de voertuigsnelheid, snelheidslimieten, navigatie-informatie, verkeersborden en informatie van het DISTRONIC PLUS. Het virtuele kleurenscherm (21 x 7 centimeter) lijkt boven de motorkap te zweven, op zo’n twee meter vóór de bestuurder. Hij of zij kan zo relevante informatie aflezen en tegelijkertijd de ogen op de weg gericht houden. Daarnaast laat het scherm de digitale snelheid, het toerental en de ingeschakelde versnelling zien. In de ‘Manual’ modus worden tevens een gekleurde schakelindicator en de beschikbare versnellingen op de voorruit geprojecteerd.

De nieuwe, innovatieve Mercedes-Benz touchpad resulteert in een aanzienlijk eenvoudigere bediening van de radio, telefoon en het navigatiesysteem. In tegenstelling tot conventionele systemen kunnen via de touchpad alle infotainmentfuncties worden aangestuurd. Het contactvlak meet ongeveer 6,5 x 4,5 centimeter en is geïntegreerd in de tunnelconsole. De touchpad kan op dezelfde wijze worden bediend als een smartphone of tablet. Het herkent vingergebaren van één en twee vingers en maakt swipe- en zoomfuncties mogelijk, evenals het schrijven van letters, getallen en speciale karakters, in iedere taal die COMAND Online ondersteunt.

Daarnaast verschaft het systeem feedback in de vorm van trillingen via de touchpad en de knoppen ernaast. Een driedimensionaal sensorsignaal herkent bovendien of de hand van de bestuurder simpelweg op de armsteun leunt of dat de bestuurder daadwerkelijk input geeft via een of twee vingers. Op ieder willekeurig moment kan de bestuurder bepalen aan welke methode hij de voorkeur geeft. Als alternatief voor de touchpad zijn namelijk ook de COMAND-controller en LINGUATRONIC te gebruiken voor het bedienen van de radio, telefoon en het navigatiesysteem.

Verder voorziet de standaarduitrusting van de S 65 AMG onder meer in:

• AIRBALANCE-pakket

• Speciale AMG vloermatten met nappalederen randen en een metalen AMG-embleem

• AMG sportpedalen vervaardigd uit geborsteld roestvrijstaal met rubberen noppen

• Ambiente sfeerverlichting

• ATTENTION ASSIST

• Burmester® high-end 3D surround sound systeem

• Chauffeurspakket

• Exclusive pakket

• COMAND Online

• Rijassistentiepakket Plus

• KEYLESS-GO pakket

• Comforttelefonie

• 10 luidsprekers met Frontbass

• LED Intelligent Light System

• MAGIC VISION CONTROL

• Media Interface

• Metallic lak

• Panoramaschuifdak

• Parkeerpakket

• PRE-SAFE® PLUS

• Bandenspanningcontrolesysteem

• Elektrisch verstelbare achterstoelen

• Zitcomfortpakket incl. ENERGIZING massagefunctie

• SPLITVIEW

• Zonweringpakket

• Exclusive interieurpakket

Daar bovenop zijn er tal van personaliseringsopties beschikbaar uit de AMG Performance Studio.

Wereldpremière in november, marktlancering in 2014

De AMG V12 sedan krijgt een dubbele wereldprimeur door de gelijktijdige onthulling van de S 65 AMG op de Los Angeles International Auto Show en de Tokyo Motor Show (beide van 20 november tot en met 1 december 2013). De marktlancering vindt in maart 2014 plaats.

 

Contactpersoon :

Christophe Vloebergh, Press Relations Manager Mercedes-Benz Cars

Tel.: 0032 (0)2 724.14.74, christophe.vloebergh@daimler.com

Meer informatie over Mercedes-Benz vindt u op het internet:

www.media.daimler.com en www.media.mercedes-benz.be