18
november
2010
|
01:00
Europe/Brussels

De nieuwe Mercedes-Benz SLK opent alle veilig-heidsregisters

In januari 2011 lanceert Mercedes-Benz de nieuwe SLK. Deze krachtige sportwagen zal uitpakken met een nieuw, opwindend design, een uitzonderlijk comfortniveau voor een roadster en tonnen open rijplezier. Tegelijk verzet de nieuwe SLK de bakens wat betreft veiligheid in open sportauto’s. De derde generatie van deze trendsetter maakt namelijk gebruik van een rist hypermoderne assistentiesystemen om de bestuurder bij te staan, gaande van de ATTENTION ASSIST-slaperigheidsdetectie die Mercedes-Benz ontwikkelde en hier standaard aanbiedt, over het optionele PRE-SAFE®-passagiersbeschermingssysteem dat uniek is in de wereld, tot het PRE-SAFE®-remsysteem, dat de remmen autonoom kan bedienen indien een kop-staartaanrijding dreigt. Op die manier toont Mercedes-Benz ook met de SLK dat het de wettelijke veiligheidsnormen telkens weer ruim overtreft.

‘Het beste of niets’, dat was het motto van Gottlieb Daimler, dat ook de veiligheidsexperts van Mercedes-Benz vandaag nog omarmen. Zij willen niet enkel hoge veiligheidsscores halen, maar streven altijd opnieuw naar een veiligheidsniveau dat beduidend hoger ligt dan louter de wettelijke veilgheidsnormen. Daarom gebeurt de echte toets niet in het laboratorium of de crashtesthal, maar in de echte wereld waar de ongevallen zich helaas voordoen. De resultaten van hun werk noemen de ingenieurs Real Life Safety, een concept dat gebaseerd is op de studie van duizenden ongevallen. Met deze onomstotelijke bewijzen in het hoofd ontwierpen of bedachten de Mercedes-Benz-ingenieurs rijhulpsystemen die de bestuurder daadwerkelijk steunen en die vandaag door vele andere autoconstructeurs overgenomen zijn.

Standaard ATTENTION ASSIST en ADAPTIVE BRAKE

De SLK bezit een unieke combinatie van rijhulpsystemen die ongevallen helpen te vermijden. Zo is er bijvoorbeeld de slaperigheidsverklikker ATTENTION ASSIST. Met dit systeem voelt de roadster haarfijn aan wanneer de aandacht van de bestuurder verslapt om hem dan ook meteen te waarschuwen.

De standaarduitrusting omvat ook het ADAPTIVE BRAKE-remsysteem. Dat is een combinatie van het ABS, de antispincontrole ASR en de actieve giercontrole GMR. Bovendien vervult het ook onderstaande taken:

· Het helpt de bestuurder bergop te vertrekken door te vermijden dat de auto ongewild achteruit bolt;

· Het houdt de auto staande zonder steeds op het rempedaal te moeten duwen, bijvoorbeeld bij rood licht;

· Als de bestuurder de voet snel van het gaspedaal haalt, worden de remblokken lichtjes tegen de remschijven gedrukt als voorzorgsmaatregel, zodat de remdruk sneller opgebouwd kan worden in het geval van een noodstop;

· Tijdens natte ritten worden de remschijven droog gewreven door een lichte remdruk, waar de bestuurder niets van merkt.

ADAPTIVE BRAKE werkt samen met de adaptieve remlichten. Bij een noodstop waarschuwen die de achterliggers door te knipperen.

Noodstop bij een acuut risico op een kop-staartaanrijding

Optioneel zijn ook de DISTRONIC PLUS-afstandsregelaar en het PRE-SAFE®-remsysteem beschikbaar. Deze systemen zijn al gebruikt en beproefd in andere Mercedes-Benz-modellen en werken samen om autonoom een noodstop uit te voeren wanneer een acuut risico op een aanrijding gedetecteerd wordt. In normale rijomstandigheden regelt DISTRONIC PLUS automatisch de afstand tot de voorligger. Indien nodig remt het systeem, eventueel zelfs tot de SLK stilstaat, en accelereert het opnieuw.Dit zorgt voor minder stress bij de bestuurder, zeker in files. Als de afstand te snel te klein wordt, geeft het systeem de bestuurder auditieve en visuele signalen om actie te ondernemen, waarbij hij geholpen wordt door de noodremhulp BAS PLUS.

Indien het systeem een hoog risico op een kop-staartaanrijding detecteert en de bestuurder niet reageert, activeert de elektronica – naast de visuele en auditieve waarschuwingssignalen – ook het PRE-SAFE®-remsysteem.In een eerste fase wordt gedeeltelijk autonoom afgeremd. Als de bestuurder dan nog niet reageert, verhoogt het PRE-SAFE®-remsysteem vervolgens de remdruk om de auto zelf helemaal tot stilstand te brengen.

Veiligheid en comfort

Wie wil, kan de veiligheidsuitrusting van de nieuwe SLK nog verder uitbreiden met items die zowel de veiligheid als het comfort verhogen:

· Het Intelligent Light System omvat vijf lichtfuncties (Bochtverlichting, Plattelandsmodus, Snelwegmodus, Active Light System en Verbeterde Mistlichten), die naargelang de rijomstandigheden geactiveerd worden.

· Speed Limit Assist kan snelheidsborden lezen met behulp van een camera aan de binnenkant van de voorruit en toont de geldende snelheidsbeperking op een scherm in het instrumentenbord.

· Het optionele PARKTRONIC met parkeergeleiding helpt de bestuurder bij het parkeren. De ultrasone sensoren meten de lengte van de parkeerplaats bij het voorbijrijden en op het scherm wordt een schematische weergave getoond van de aanbevolen parkeermanoeuvres.

U kan het volledige persdossier terugvinden in bijlage.