13
januari
2011
|
01:00
Europe/Brussels

De nieuwe Mercedes-Benz SLK Roadster : Een bondgenootschap tussen passie en efficiëntie

Stuttgart – Een van de boeiendste en meest gewaardeerde sportwagens begint aan zijn derde leven: de gloednieuwe SLK-Klasse. Die compromisloze roadster verheft het rijplezier en het plezier van het open rijden tot een ongeëvenaard niveau. Hij verzoent een sportieve levendigheid met een verfijnd comfort, het onmiskenbare ontwerp van een sportwagen met een uitstekende dagelijkse bruikbaarheid, en topprestaties met een optimale milieuzorg. Bovendien is de SLK de eerste auto ter wereld met het panoramische variodak met MAGIC SKY CONTROL, waarvan het glas met een druk op de knop lichter of donkerder wordt. Nieuwe krachtige vier- en zescilindermotoren die standaard van de ECO start/stop-functie voorzien zijn, staan borg voor een voorbeeldige efficiëntie en een bijzonder sportief temperament. Ondanks hun opmerkelijke prestaties zijn deze motoren tot 25 % zuiniger dan hun voorgangers. Daarnaast beschikt de SLK over een unieke veiligheidsuitrusting waardoor hij in zijn segment een voorbeeldrol vervult. En dankzij een hele reeks van technische innovaties werpt de SLK zich opnieuw op als de referentie in zijn categorie.

“De nieuwe SLK vervult als geen andere auto de rol van trendsetter,” verklaart Dieter Zetsche, voorzitter van de Raad van Bestuur van Daimler AG en directeur van Mercedes-Benz Cars. “Met zijn gedreven design, zijn hoogwaardige interieur en zijn lage verbruik zal de SLK in de toekomst hetzelfde (onmetelijke) rijplezier blijven bieden en zal hij zijn status als een cultroadster bevestigen. Daar ben ik van overtuigd.”

Innovaties maken deel uit van het succesverhaal van de Mercedes-Benz SLK:

· In 1996 zorgde de eerste generatie voor sensatie met zijn variodak dat de auto, met een gewone druk op de knop, in enkele seconden omtoverde van een open roadster tot een coupé met een hardtop.

· De tweede generatie omwikkelde wanneer dat nodig was, de nek en de schouders van de inzittenden met een warme luchtsjaal, de AIRSCARF. Daardoor konden de inzittenden zelfs bij fris weer van de geneugten van het rijden met open dak proeven.

· En een van de onuitgegeven sterke punten van de derde generatie is het panoramische variodak met MAGIC SKY CONTROL. Een druk op de knop volstaat om het glas donkerder of lichter te maken.

De nieuwe Mercedes-Benz SLK heeft echter heel wat meer te bieden dan enkele sterke blikvangers. Op elk domein neemt hij het voortouw en belooft hij een onbeperkt rijplezier. De nieuwe SLK onderscheidt zich doordat hij erin slaagt eigenschappen die gewoonlijk als onverzoenbaar beschouwd werden, te combineren. Zo weet hij bijvoorbeeld een uitzonderlijk comfort, een hoogwaardige uitrusting en een uitgesproken sportief temperament met elkaar te verzoenen. Tegelijk is deze nieuwe roadster de zuinigste en milieuvriendelijkste auto van zijn categorie en stelt hij een nieuwe norm op het vlak van de veiligheid. En het rijplezier ten slotte zit diep in zijn genen ingebakken: in alle omstandigheden – met open of gesloten dak, tijdens de vrije tijd of bij alledaags gebruik – is het rijplezier op de afspraak.

Een tijdloos design met de sensualiteit van een sportauto

De ontwerpers hebben de nieuwe SLK een carrosserie meegegeven die meer bepaald de klassieke roadsterverhoudingen tot hun recht laat komen en die het boeiende karakter van de auto kracht bijzet. Een lange motorkap, een compacte en ver naar achteren geplaatste passagiersruimte, en een korte achterzijde: de SLK verleidt door de charmes die alle klassieke roadsters van Mercedes-Benz kenmerken en die een groot aantal van hen tot iconen van het merk hebben gemaakt.

Van bij de allereerste ontmoeting worden de ogen aangetrokken door de verticale radiatorrooster die bij de nieuwe vormtaal van het merk aansluit en die op een indrukwekkende wijze de wind het hoofd biedt. Bovendien harmonieert hij perfect met de lange en goed ingedeelde motorkap en geeft hij, dankzij de ribben die naar achteren lopen, een eerste vermoeden van de dynamische kwaliteiten van de roadster. De brede radiatorrooster met in het midden de ster van Mercedes-Benz telt één lamel die uitgesproken contouren en een verchroomde voorzijde meegekregen heeft. De koplampen met hun opvallende vormgeving vervolledigen de voorzijde. Het gezicht van de nieuwe SLK herinnert aan dat van de legendarische 190 SL uit de jaren 1950, die vaak als de eerste ‘SLK’ beschouwd wordt. De ontwerpers hebben zich echter niet alleen door het verleden laten inspireren. Ze hebben de nieuwe SLK ook bewust stijlelementen meegegeven die zijn verwantschap met de nieuwe Mercedes-Benz SLS AMG (het model met de vleugeldeuren) en met de nieuwe CLS onderstrepen.

Opmerkelijk is dat de luchtweerstand van de auto, ondanks de krachtigere en hogere voorzijde en het grotere frontoppervlak, toch lager is dan dat van zijn voorganger. De Cx bedraagt nu 0,30, een opmerkelijke waarde voor een roadster (voorganger: 0,32) en een bewijs van de grote aandacht die aan de vormgeving besteed werd.

Het profiel van deze roadster geeft met zijn klassieke verhoudingen blijk van een tijdloze vormgeving, waardoor die niet alleen het summum van schoonheid belichaamt, maar ook een visuele belofte van sportiviteit en rijplezier inhoudt. De verfijnde details en verwijzingen vormen een duidelijk bewijs van de zorg die de ontwerpers van Mercedes-Benz aan hun werk besteed hebben. Een holle lijst verbergt bijvoorbeeld het koffergewricht waardoor de carrosserielijn niet meer verstoord wordt zoals dat gewoonlijk het geval is bij vergelijkbare dakstructuren. De luchtroosters in de voorste spatborden herinneren met hun verchroomde luchtmonden aan de beroemde roadsters van Mercedes-Benz uit de jaren 1950. Op de nieuwe SLK vormen ze het vertrekpunt voor een lijn die tot op de gespierde achterste spatborden doorloopt en die met licht en schaduw speelt waardoor de flanken een sierlijke en tijdloze uitstraling krijgen. Ook de bovenzijde van de grote achterlichten, die nu voor het eerst met led’s uitgerust zijn, valt op haar beurt duidelijk samen met die lijn.

Een stijlvol interieur en uitgepuurde schoonheid

Hoewel de nieuwe SLK de kleinste afmetingen van zijn categorie heeft, biedt hij toch een voorbeeldig grote binnenruimte. De designers hebben een interieur ontworpen dat de bestuurder en passagier een maximum aan kwaliteit biedt en dat met de grootste precisie afgewerkt is. Het interieur valt op door zijn sportieve sierlijkheid en door zijn hoogwaardige materialen die met extreem veel zorg en vakmanschap bewerkt zijn. Al in de basisversie verlenen de middenconsole en de andere sierstukken in geborsteld aluminium, de auto een bijzondere uitstraling. Houten sierlijsten in glanzend donkerbruin wortelnotenhout of zwart essenhout zijn als optie beschikbaar. De vier gegalvaniseerde, ronde luchtmonden in het instrumentenbord (de vorm ervan herinnert aan die van de luchtmonden in de SLS) onderstrepen dat de SLK ten volle deel uitmaakt van de familie sportauto’s van Mercedes-Benz.

De grote ronde wijzers van de SLK staan links en rechts van een scherm waarop de informatie van de boordcomputer weergegeven wordt. In het midden van het instrumentenbord is het kleurenscherm voor de communicatie- en ontspanningsfuncties goed zichtbaar voor zowel de bestuurder als de passagier. Indien gewenst kan het centrale bovengedeelte van het instrumentenbord uitgerust worden met een aantrekkelijke analoge klok, een opmerkelijk detail dat op discrete wijze de elegantie van de roadster onderstreept.

Een vermeldenswaard onderdeel van de hoogwaardige uitrusting is het multifunctionele sportstuur dat onderaan afgevlakt is en waarvan de krans met dik leder bekleed is. De lijst opties omvat onder andere leder dat de zonnestralen weerkaatst zodat de zetels aanzienlijk minder opwarmen, een boeiende sfeerverlichting en de nekverwarming AIRSCARF zoals in het vorige model.

MAGIC SKY CONTROL, een unieke uitrusting

Met de nieuwe SLK biedt Mercedes-Benz de koper voor het eerst de keuze tussen drie varianten van het lichtgewicht variodak waarmee de roadster in enkele seconden tot een coupé met een ‘hardtop’ omgevormd wordt en omgekeerd. Gewoon met een druk op de knop.

· De basisversie is een dak in de koetswerkkleur.

· Men kan ook opteren voor een panoramisch variodak met donker gekleurd glas.

· De derde versie, het panoramische variodak met MAGIC SKY CONTROL, is een wereldpremière. Het glas van dat dak wordt met een druk op de knop donkerder of lichter. In de heldere modus is het haast volledig transparant zodat de inzittenden van het uitzicht op de hemel kunnen genieten, ook wanneer het buiten koud is. In de donkere modus zorgt dat dak voor een weldoende schaduw en voorkomt het dat de zon het interieur opwarmt. Met andere woorden: met een gewone druk op de knop zorgt u altijd voor een prettige temperatuur.

AIRGUIDE, innovatief windscherm

Voor de nieuwe SLK hebben de aerodynamische experts van Mercedes-Benz een innovatief, verdraaibaar windscherm ontworpen als een comfortabel alternatief voor het tochtscherm. Het systeem bestaat uit transparante panelen in kunststof die op de rug van de rolbeugels bevestigd zijn. Die elementen kunnen in enkele seconden door de bestuurder of de passagier naar het midden van de auto gedraaid worden om de luchtwervelingen langs achteren te verminderen.

Temperament en efficiëntie

In eerste instantie komen er drie modellen van de SLK op de markt, die allemaal door nieuwe, direct ingespoten benzinemotoren aangedreven worden. De viercilindermotoren van de SLK 200 BlueEFFICIENCY en de SLK 250 BlueEFFICIENCY puren uit een cilinderinhoud van 1.796 cm³ een vermogen van resp. 135 kW (184 pk) en 150 kW (204 pk). De SLK 200 BlueEFFICIENCY is de zuinigste roadster van zijn segment. Met de verbeterde 7-trapsautomaat 7G-TRONIC PLUS (een optie) verbruikt hij niet meer dan 6,1 liter ongelode benzine 95 per 100 km (nieuwe, gemengde Europese cyclus). Dat stemt overeen met een uitstoot van 142 g CO2 per kilometer. Een voorbeeld van zuiverheid dat toch in 7,0 seconden van 0 tot 100 km/u accelereert en een top van 237 km/u haalt (240 km/u met de manuele versnellingsbak).

De SLK 250 BlueEFFICIENCY, die standaard met de automaat 7G-TRONIC PLUS uitgerust is, verbruikt maar 6,2 liter per 100 km (nieuwe, gemengde Europese cyclus / 144 g CO2 per kilometer). Hij sprint in 6,6 seconden van 0 tot 100 km/u en haalt een top van 243 km/u.

De V6-motor van de SLK 350 BlueEFFICIENCY heeft een cilinderinhoud van 3.498 cm³ waaruit hij een vermogen van 225 kW (306 pk) puurt. Dat model accelereert in 5,6 seconden van 0 tot 100 km/u (maximumsnelheid 250 km/u) en heeft een verbruik van 7,1 liter per 100 km (nieuwe, gemengde Europese cyclus / 167 g CO2 per kilometer). Deze V6-motor heeft een volledig nieuw ontwerp met als belangrijkste kenmerken de directe injectie van de 3e generatie, de piëzo-elektrische verstuivers en de ontsteking met meervoudige vonk.

Dat model dankt zijn voorbeeldige efficiëntie en zijn beperkte brandstofverbruik (25 % minder dan zijn voorganger) meer bepaald aan de ECO start/stop-functie waar alle modellen standaard mee uitgerust worden.

U kan het volledige persdossier terugvinden in bijlage.