02
mei
2013
|
02:00
Europe/Brussels

De nieuwe Mercedes-Benz Sprinter

De Mercedes-Benz Sprinter leent zijn naam aan een volledig voertuigsegment en is wereldwijd uitgegroeid tot een synoniem voor grote bestelwagens met een MTM van ongeveer 3,5 ton. De Sprinter is altijd een vernieuwer geweest in zijn segment en die traditie wordt ook door het nieuwe model in ere gehouden. De Sprinter blijft nieuwe normen vestigen, met vijf nieuwe veiligheidssystemen, motoren die standaard aan de toekomstige Euro 6-normen voldoen en een opvallende look. De voornaamste vooruitgang is echter het uitzonderlijk lage brandstofverbruik (nog slechts 6,3 liter per 100 kilometer), waardoor hij veruit het zuinigste voertuig in zijn segment is.

Wereldpremière van nieuwe veiligheidssystemen
De Sprinter was altijd al een pionier op het gebied van rijhulpsystemen. Vijf nieuwe bijstandssystemen, waaronder verscheidene primeurs voor het bestelwagensegment, zullen het aantal ongevallen met de nieuwe Sprinter nog verder terugdringen.De volgende systemen vieren hun wereldpremière in de Sprinter: de zijwindassistent 'Crosswind Assist’ wordt standaard gemonteerd terwijl COLLISION PREVENTION ASSIST en de dodehoekassistent 'Blind Spot Assist’ als optie verkrijgbaar zijn. Andere nieuwigheden zijn de grootlichtassistent ‘Highbeam Assist’ en de rijstrookassistent ‘Lane Keeping Assist’. De ontwikkelaars bij Mercedes-Benz zijn ervan overtuigd dat die elektronische rijhulpmiddelen in aanzienlijke mate kunnen bijdragen tot een daling van het aantal ongevallen met bestelwagens.Als een van de functies van de elektronische stabiliteitsregeling zal 'Crosswind Assist' standaard worden aangeboden op het hele gamma. Klanten krijgen bovendien de mogelijkheid om de andere systemen als individuele opties of in logisch samengestelde pakketten te bestellen. Zo kan elke klant de Sprinter afstemmen op zijn eigen toepassingen.Mercedes-Benz heeft ook aan het weggedrag van de Sprinter gesleuteld. Door het chassis van de bestelwagen te verlagen, daalden de luchtweerstand en het brandstofverbruik en zijn vrachten eenvoudiger in en uit te laden.

’s Werelds eerste bestelwagen die standaard aan de toekomstige Euro 6-normen voldoetDe nieuwe Sprinter is ’s werelds eerste bestelwagen die in al zijn motorversies aan de toekomstige Euro 6-normen voldoet. De Euro 6-norm dringt de uitstootbeperkingen voor stikstofoxiden (NOx), totale koolwaterstoffen (THC) en roetdeeltjes sterk terug. Toch voldoet de Sprinter aan de strenge beperkingen dankzij zijn BlueTEC-motor en katalysatortechnologie die AdBlue in de uitlaatgassen injecteert. Die technologie heeft haar sporen al verdiend in meer dan 100.000 bedrijfsvoertuigen van Mercedes-Benz.De prestaties van de dieselmotoren bleven ongewijzigd: de vier- en zescilinders leveren nog steeds vermogens tussen 70 kW (95 pk) en 140 kW (190 pk).De ingenieurs hebben de fase van de bijkomende uitlaatgasbehandeling benut om de injectie- en verbrandingsprocessen te optimaliseren en de druk te verhogen. Dat resulteert in een daling van het brandstofverbruik en de verbrandingsgeluiden. Ze pasten ook het aandrijfsysteem en de randonderdelen aan om het brandstofverbruik te drukken. Dat was onder meer het geval voor de transmissie en de achteras, maar ook voor de intelligente alternatorsturing.Als alternatief voor de dieselmotoren is de Mercedes-Benz Sprinter ook verkrijgbaar met een Euro 6-compatibele viercilinder-turbobenzinemotor met directe injectie. Die krachtbron puurt 115 kW (156 pk) uit een totale cilinderinhoud van 1,8 liter en is tevens verkrijgbaar in een aardgasversie met dezelfde prestaties.Het vermogen wordt doorgegeven via de handgeschakelde ‘ECO-Gear’-zesversnellingsbak of de ‘7G-TRONIC PLUS’-zeventrapsautomaat met lock-upkoppeling, het enige systeem in zijn soort in een bestelwagen.

Zuinigste bestelwagen in zijn klasse
De uitermate efficiënte dieselmotoren, de geoptimaliseerde aandrijflijn, de langere overbrengingsverhouding, de verbeterde randonderdelen en het ‘BlueEFFICIENCY PLUS’-pakket werken samen om het brandstofverbruik terug te dringen tot een gemiddelde van 6,3 l/100 km over de NEDC-cyclus, een absoluut record voor het Sprinter-segment. De nieuwe Sprinter is bovendien niet alleen uitermate zuinig maar kan dankzij het in Europa standaard gemonteerde ASSYST-systeem ook erg lage gebruikskosten voorleggen. Dat systeem breidt de al erg grote onderhoudsintervallen van de bestelwagen namelijk nog verder uit tot maar liefst 60.000 kilometer.

Verbeterd koetswerk en interieur
De look van de nieuwe Sprinter werd eveneens ingrijpend herwerkt, zodat hij veel opvallender voor de dag komt. Conform de huidige designtrends van Mercedes-Benz oogt het radiatorrooster van de nieuwe bestelwagen voortaan verticaler en geruststellender. De drie wigvormige spijlen van het radiatorrooster zijn geperforeerd. Die wijziging creëert niet alleen een dynamischere uitstraling maar verbetert ook de luchtstroom. Voorts is het opvallende radiatorrooster van het merk afgewerkt met een frame, waardoor het nog beter tot zijn recht komt.Een andere wijziging heeft betrekking op de koplampen, die voortaan hoekiger ogen. De afdekkingen van de reflectorbehuizingen zijn bijzonder opvallend en verdelen de koplampen in afzonderlijke segmenten. De nieuwe motorkap is hoger en de meer opvallend gelijnde bumpers hebben fijn bewerkte onderranden, die doen denken aan die op de SUV’s van het merk. In achteraanzicht is de nieuwe Sprinter onmiddellijk herkenbaar aan zijn dubbele achterlichten.Het alom geprezen, voorbeeldige interieur werd eveneens verder verbeterd. De nieuwe bekleding en zetelafwerking tillen het comfort naar een hoger niveau, het dikkere stuur valt beter in de hand en als de klant voor een multifunctioneel stuur opteert, zijn de verluchtingsopeningen afgewerkt met chroomaccenten. De versnellingspookknop werd eveneens hertekend.De Sprinter is tevens uitgerust met een radiosysteem van de nieuwste generatie. Daarmee beschikt de bestelwagen niet alleen over hypergeavanceerde elektronische entertainmentfuncties en Bluetooth-telefoonuitrusting (inclusief telefoonklavier en telefoonlijst) maar ook over het navigatiesysteem Becker MAP PILOT.

Miljoenen testkilometers, bestellingen te plaatsen vanaf begin juni
De ontwikkelaars hebben de nieuwe Sprinter tot het uiterste getest. Met meer dan acht miljoen kilometer aan uithoudingstest en uitgebreide klantentests in dagdagelijkse omstandigheden was de topkwaliteit van de nieuwe Sprinter ruimschoots bewezen tegen de tijd dat hij in productie werd genomen.Klanten kunnen de nieuwe Mercedes-Benz Sprinter vanaf begin juni 2013 bestellen. De leveringen gaan van start in september.