09
september
2005
|
02:00
Europe/Brussels

De nieuwe ML 63 AMG: Wereldpremière op de 61ste IAA in Frankfurt/Main

Poleposition in het terreinsegment

De Mercedes-Benz ML 63 AMG legt nieuwe normen vast in het segment van de sportieve terreinwagens. Het nieuwe model van de ML-Klasse gaat met zijn 375 kW/510 pk sterke AMG-V8-motor van 6,3 liter helemaal bovenaan het sportieve gamma van start.

 

Deze nieuwe terreinwagen, ontwikkeld door Mercedes-AMG, staat voor sportiviteit en dynamisme op het hoogste niveau, terwijl zijn exclusieve uitrusting zelfs aan de meest veeleisende behoeften voldoet. De ML 63 AMG viert zijn wereldpremière tijdens de 61ste International Motor Show (IAA) in Frankfurt/Main, en zal gelanceerd worden tijdens het tweede kwartaal van 2006.

Onder de motorkap van de ML 63 AMG klopt het krachtige hart van een topatleet: de AMG 6.3 V8-motor, een volledig nieuw en autonoom ontwerp van Mercedes-AMG, ontwikkelt een vermogen van 375 kW/510 pk bij 6800 t/min en een maximumkoppel van 630 Newtonmeter bij 5200 t/min; dit maakt van de nieuwe AMG-krachtbron de krachtigste in serie geproduceerde atmosferische achtcilinder ter wereld.

Dankzij deze unieke combinatie van hoge motortoerentallen en een grote cilinderinhoud kan het beste van twee werelden bereikt worden: een uitstekende levendigheid, gepaard aan een groot koppel bij lage motortoerentallen.

Geen enkele andere terreinwagen onder zijn rechtstreekse concurrenten heeft een grotere zuigerverplaatsing en een groter vermogen dan de ML 63 AMG. De AMG 6.3 V8-motor biedt het prestatieniveau van een sportwagen, met een acceleratie van 0 tot 100 km/u in amper 5,0 seconden en een topsnelheid van 250 km/u (elektronisch begrensd).

Het vermogen wordt in het topmodel van de ML-Klasse doorgegeven via een AMG SPEEDSHIFT 7G-TRONIC-AUTOMAAT met een DIRECT SELECT-versnellingspook aan het stuur. Drie speciaal voor de sportieve prestaties van de AMG V8-motor geconfigureerde schakelmodi zorgen ervoor dat het vermogen op de meest geschikte manier gebruikt wordt. Deze schakelmodi - 'S' (Sport), 'C' (Comfort) en 'M' (Manueel) – worden gekozen door middel van een schakelaar in de middenconsole en bieden verschillende schakelkenmerken en snelheden.

Net zoals in een Formule 1-raceauto kan de bestuurder tussen de zeven versnellingen schakelen met behulp van de schakelknoppen op het ergonomische AMG-sportstuur. Ook de permanente vierwielaandrijving van de ML 63 AMG is uitgesproken sportief van aard: voor een zo goed mogelijke wendbaarheid en dito prestaties in bochten wordt het riante vermogen van de AMG V8-motor naar de voor- en de achteras verdeeld in een 40:60-verhouding. Een speciaal versterkte wieltrein zorgt ervoor dat het vermogen optimaal wordt doorgegeven en dat de typische betrouwbaarheid van een Mercedes-Benz gerespecteerd wordt.

AMG-sportophanging en AMG-remsysteem op hoge prestaties berekend

De op AIRMATIC gebaseerde AMG-sportophanging garandeert hoge bochtsnelheden, een nauwkeurige directionele stabiliteit en weinig rolneigingen, en biedt toch een uitstekend comfort voor lange afstanden.
De luchtophanging wordt gekenmerkt door specifieke AMG-veerpoten en door het speciaal geconfigureerde adaptieve dempingssysteem ADS. Een niveauregeling verlaagt automatisch de ophanging bij hogere snelheden.

Het contact met de weg wordt verzekerd door hoogglanzende, lichtmetalen AMG-velgen van 19 duim met vijf spaken, geschoeid met brede banden 295/45 R 19 rondom.
Als optie zijn hoogglanzende, lichtmetalen AMG-velgen van 20 duim met vijf spaken verkrijgbaar, met brede banden 295/40 R 20. De kortst mogelijke remafstand wordt verzekerd door het royaal bemeten, performante AMG-remsysteem achter de lichtmetalen AMG-velgen, met inwendig geventileerde en gegroefde schijven rondom.

Opvallend uiterlijk met AMG-styling en breed gewelfde spatborden

Het atletische design van deze krachtige terreinwagen wordt gekenmerkt door zijn opvallende AMG-styling met een voor- en achterspoiler, een specifiek AMG-radiatorrooster, breed gewelfde spatborden, roestvrij stalen treeplanken met rubberen noppen en getinte achterlichten. De AMG-sportuitlaat met twee verchroomde dubbele uitlaten zet zowel visueel als akoestisch het vermogen en het dynamische karakter van de topversie van de ML-Klasse in de verf.

Dynamisch ontworpen interieur met exclusieve standaarduitrusting

Het exclusieve interieur wordt onder andere gekenmerkt door AMG-sportstoelen met bekleding in nappaleder, alcantara-inlegstukken ter hoogte van de schouders, een multicontourfunctie en verwarming, het ergonomische en met leder beklede AMG-sportstuur met schakelknoppen, AMG-deurdrempels en sportpedalen van roestvrij staal met rubberen noppen. Ook het AMG-instrumentenpaneel ziet er dynamisch uit, met het specifieke AMG-lettertype, rode wijzers en een snelheidsmeter tot 320 km/u.

De ML 63 AMG voldoet ook aan de hoogste vereisten op het vlak van veiligheid: de standaard veiligheidsuitrusting bestaat onder andere uit het PRE-SAFE®-systeem, dat de inzittenden preventief beschermt, NECK-PRO-veiligheidshoofdsteunen op de voorste plaatsen, adaptieve tweetrapsairbags voor de bestuurder en de voorste passagier, zijdelingse airbags vooraan, windowbags en veiligheidsgordels met gordelspanners en krachtbegrenzers op alle plaatsen.