28
september
2010
|
02:00
Europe/Brussels

De nieuwe norm inzake zuinigheid

Met een totaal van vier nieuwe diesel- en benzinemotoren bepaalt de Mercedes-Benz S-Klasse nieuwe zuinigheidsnormen voor zijn segment. De onderscheiding voor ‘’s werelds zuinigste luxeberline’ gaat naar de nieuwe S 250 CDI BlueEFFICIENCY. Deze hoogtechnologische turbodiesel is de eerste viercilinder in het bijna zestigjarige succesverhaal van de S-Klasse. Met zijn vermogen van 150 kW (204 pk) verbruikt de S 250 CDI BlueEFFICIENCY slechts 5,7 liter diesel per honderd kilometer (NEDC-cyclus), wat overeenstemt met een uitstoot van 149 gram per kilometer. De eveneens nieuwe V6 diesel van de S 350 BlueTEC levert 190 kW (258 pk) en stelt zich tevreden met 6,8 liter per 100 kilometer (177 gram CO2/km). Dankzij de AdBlue®-emissiecontrole is dit een van de schoonste diesels ter wereld. Ook nieuw in het gamma is de nieuwe generatie BlueDIRECT-benzinemotoren, goed voor 225 kW (306 pk) in de S 350 V6 BlueEFFIENCY en 320 kW (435 pk) in de S 500 V8 BlueEFFICIENCY.

“De nieuwe, uitermate zuinige benzine- en dieselmotoren van de S-Klasse bewijzen dat onze klanten ook met een gerust geweten met een luxewagen kunnen rijden,” aldus Dr. Thomas Weber, lid van de Raad van Bestuur van Daimler AG verantwoordelijk voor onderzoek in de groep en voor de ontwikkeling van Mercedes-modellen. “Meer dan ooit combineert de luxeberline het leiderschap van Mercedes-Benz op het vlak van efficiënte aandrijfsystemen met de klassieke merktroeven zoals design, veiligheid, comfort en moeiteloos superieure prestaties.”

Alle diesel- en benzinemotoren hebben een directe injectie

Mercedes-Benz realiseerde de aanzienlijke daling van het verbruik en de toegenomen efficiëntie met een intelligente combinatie van technische innovaties die betrekking hebben op de hele aandrijving: behalve de directe injectie voor dieselmotoren en voor de nieuwe V6 en V8 BlueDIRECT-benzinemotoren, zijn er ook de ingrijpend gewijzigde, uiterst efficiënte zeventrapsautomaat 7G-TRONIC PLUS en het ECO stop-startsysteem. Dat hoogtechnologische pakket wordt nog aangevuld met andere, gerichte BlueEFFICIENCY-ingrepen zoals de belastingafhankelijke sturing van de oliepomp en de banden met lage rolweerstand.

De viercilinder-dieselmotor in de S 250 CDI BlueEFFICIENCY doet een beroep op de allernieuwste directe common-rail injectie. De hoge druk van 2000 bar tilt de vermogens- en koppelwaarden naar het niveau van een zescilinder-dieselmotor.

In de S 350 BlueEFFICIENCY en S 500 BlueEFFICIENCY koppelt de nieuw ontwikkelde BlueDIRECT-technologie een lager verbruik aan een hoger vermogen. Dat is voornamelijk te danken aan de rechtstreekse benzine-injectie met verstuivers, meervoudige injectie en meervoudige ontsteking. Met de innovatieve V6- en V8-benzinemotoren creëert Mercedes-Benz een motorfamilie met erg uiteenlopende waarden op het gebied van cilinderinhoud en vermogen. Daarvoor steunt de constructeur op een flexibel, modulair concept dat het mogelijk maakt om turbo’s te monteren en de motor te combineren met de 4MATIC-vierwielaandrijving en hybridemodules.

Zuinigheid: ECO stop/start-functie

De uitstekende verbruiks- en emissiecijfers zijn ook te danken aan de nieuwe functie ‘ECO start/stop’. Dit systeem is standaard in de S 250 CDI BlueEFFICIENCY evenals de S 350 BlueEFFICIENCY en S 500 BlueEFFICIENCY op benzine. Het stop-startsysteem schakelt de motor uit zodra de wagen stopt (aan verkeerslichten bijvoorbeeld) en de bestuurder het rempedaal ingedrukt houdt nadat hij is gestopt. De motor wordt onmiddellijk weer gestart wanneer de bestuurder zijn voet van het rempedaal haalt.

De functie ECO start/stop schakelt de motor niet uit wanneer de gewenste interieurtemperatuur niet is bereikt, als de bestuurder het systeem heeft uitgeschakeld of wanneer de modi ‘S’ of ‘M’ actief zijn. Een intelligent controlesysteem zorgt ervoor dat alle functies en comfortsystemen actief blijven wanneer de motor is uitgeschakeld.

U kan het volledige persdossier terugvinden in bijlage.