22
augustus
2011
|
02:00
Europe/Brussels

De nieuwe SLK 250 CDI: sportwagenprestaties met een uitmuntende zuinigheid.

Mercedes-Benz biedt de sportieve SLK Roadster voor het eerst aan met een dieselmotor. De 150 kW (204 pk) sterke viercilinder plaatst de tweezitter in tal van opzichten aan de top van zijn segment. Met zijn verbruik van 4,9 liter per honderd kilometer vormt hij tegelijk de nieuwe norm voor zijn soortgenoten. Dankzij zijn koppel van 500 Newtonmeter sprint hij in 6,7 seconden van 0 naar 100 km/u en geeft hij heel wat concurrenten het nakijken bij een herneming van 80 tot 120 km/u. Dat vertaalt zich in een superieur rijplezier, zowel op bochtige landwegjes als op snelwegen. Net als de andere modellen in het jongste SLK-gamma, dat in januari van dit jaar werd voorgesteld, combineert hij een levendige sportiviteit met een hoogwaardige uitrusting en een uitstekend comfortpeil.

Roadsters en dieselmotoren gaan – volgens een veel gehoorde misvatting althans – niet samen. Mercedes-Benz bewijst het tegendeel met de nieuwe SLK 250 CDI.

Zijn viercilinder dieselmotor puurt 150 kW (204 pk) en 500 Newtonmeter uit zijn cilinderinhoud van 2.143 cm³, cijfers die men doorgaans verwacht van een benzinemotor met dubbel zoveel inhoud. Dat maakt de nieuwe SLK 250 CDI tot de krachtigste diesel in zijn klasse en geeft de roadster zelfs sportieve prestaties.

In combinatie met de standaard gemonteerde 7G-TRONIC PLUS-automaat (een handgeschakelde zesversnellingsbak volgt in het tweede trimester van volgend jaar), stuwt de zelfontbrander de SLK in 6,7 seconden van 0 naar 100 km/u en verder naar een topsnelheid van 243 km/u. Bovendien toont de SLK 250 CDI zich bijzonder soepel. Dankzij zijn hoog dieselkoppel heeft hij genoeg aan 4,3 seconden voor een acceleratie van 80 tot 120 km/u, met voorsprong de beste waarde in deze klasse en een garantie op moeiteloze en veilige inhaalmanoeuvres.

Bovendien is de SLK 250 CDI ook de zuinigste en milieuvriendelijkste roadster in zijn segment. Hij stelt zich tevreden met 4,9 liter diesel per 100 kilometer (gemengde NEDC-cyclus), wat overeenstemt met een CO2-uitstoot van 128 g/km. De diesel-SLK combineert met andere woorden sportwagenprestaties met het verbruik van een stadswagen. Dat komt zowel het rijplezier als de efficiëntie ten goede.

 

De dieselmotor dankt zijn voorbeeldige vermogens-, koppel-, verbruiks- en emissiewaarden en zijn soepelheid aan een uitgebreide waaier innovatieve technologieën. Voorbeelden zijn onder meer de common-rail injectie van de vierde generatie met een raildruk van 2.000 bar, de nauwkeurige injectietiming en de tweefasige turbo. Zoals alle SLK-modellen beschikt de SLK 250 CDI ook standaard over een start-stopsysteem.

 

Het beperkte verbruik geeft de SLK 250 CDI de kwaliteiten van een kilometervreter. Zo kan men bijvoorbeeld met een volle tank Europa doorkruisen van de Noordzee tot aan de Middellandse Zee. Zijn prima gevormde sportzetels, zijn comfortabele ophangingsafstelling en de grootste bagageruimte in dit segment, dragen eveneens bij tot de resem van kwaliteiten.

 

En uiteraard heeft hij dezelfde genen als de andere leden van de SLK-familie: de SLK 250 CDI combineert een lichtvoetige sportiviteit met een stijlvol comfort en een opvallend sportwagendesign. Hij is perfect geschikt voor dagelijks gebruik, levert topprestaties en ontziet het milieu. Ook de dieselversie tilt het cabrioplezier dus naar een erg hoog niveau.

 

De SLK 250 CDI biedt net als zijn benzinebroers de keuze tussen drie versies van het befaamde variodak, waaronder het panoramische variodak met MAGIC SKY CONTROL. Dat glazen dak kan met een druk op de knop donker of transparant worden gemaakt. Er is ook keuze uit drie ophangingen: een klassieke stalen ophanging, een sportophanging met stijvere veren en schokdempers en een ophanging met een elektronisch gestuurde, volautomatische schokdemping. Die laatste maakt deel uit van het ‘Dynamic Handling’-pack, dat ook het ‘Direct Steer’-systeem en de ‘Torque Vectoring Brake’ van Mercedes-Benz omvat. Die laatste draagt bij tot het bijzonder wendbare en voorspelbare rijgedrag.

 

Langs buiten oogt de nieuwe SLK 250 CDI net hetzelfde als de benzinemodellen. Hij behoudt zelfs zijn dubbele uitlaat en ziet er dus even opwindend uit als alle andere SLK-modellen.