21
december
2007
|
01:00
Europe/Brussels

De nieuwe SLK:Krachtiger, zuiniger, intenser

De Mercedes-Benz SLK Roadsters hebben reeds lang de harten van sportwagenliefhebbers veroverd. Met zo’n 650 nieuw ontwikkelde onderdelen zijn de SLK-modellen van 2008 nog dynamischer en bieden ze een nog meer emotioneel beladen rijervaring. De belangrijkste zichtbare verbeteringen omvatten een nieuwe voor- en achterpartij en een zorgvuldig aangepast interieur met een nieuw instrumentenpaneel en driespakig sportstuurwiel. De hoogtoerige V6-sportmotor die 224& kW/305& pk ontwikkelt en het als optie verkrijgbare directe stuur brengen het krachtige, dynamische karakter van de tweezitter SLK 350 naar voren. Bovendien zijn alle motoren uit het gamma nu zuiniger en stoten ze dus nog minder CO2 uit, hoewel het vermogen in veel gevallen flink toenam. De nieuwe SLK zal verkrijgbaar zijn vanaf april 2008 en zal tussen €& 39.688,00 en €& 75.383,00 kosten, inclusief btw.

Sinds de lancering van het oorspronkelijke model in 1996 is de compacte SLK Roadster het symbool van het dynamische merkimago van Mercedes-Benz. De tweezitter van de tweede generatie, ondertussen al een vertrouwd gezicht op onze wegen, wordt in 2008 verder verbeterd door middel van een hele reeks maatregelen die het sportieve karakter van de auto verder benadrukken en die het succesverhaal van de SLK-Klasse voortzetten door nieuwe, dynamische, krachtige elementen te introduceren. Van de eerste generatie van de roadster werden tussen 1996 en 2004 maar liefst 310.000 exemplaren verkocht. En zo’n 185.000 klanten – waarvan 60.000 in Duitsland – hebben het model van de tweede generatie al gekocht sinds de lancering ervan in maart 2004 (cijfers van eind 2007). Dat betekent dat de totale verkoop van de SLK Roadster nu bijna de grens van een half miljoen exemplaren heeft bereikt.

De nieuwe SLK pakt uit met sportieve accenten en maakt de succesvolle tweezitter met het toonaangevende variodak, dat de auto op enkele seconden omvormt van een roadster in een weerbestendige coupe, nog aantrekkelijker.

Apart karakter: nog meer uitgesproken pijlvorm vooraan en een achterpartij met diffuserlook

De designers hebben de zo al dynamisch ogende culttweezitter een nog sportiever uiterlijk gegeven. Opvallende kenmerken zijn de nieuwe voorbumper met aangepaste ventilatieopeningen en de meer uitgesproken pijlvorm. Verder werd het deel rond de Mercedes-ster gerestyled en nog verfijnder gemaakt. Daarbovenop hebben de designers de achterpartij aangepast met een bumperspoiler met diffuserlook, waardoor de Roadster er van achteren gezien nog krachtiger uitziet – een effect dat nog aanzienlijk wordt vergroot door de trapeziumvormige uitlaten en de verduisterde achterlichten waarvoor inspiratie werd gezocht bij AMG. De nu grotere buitenspiegels zijn voorzien van geïntegreerde richtingaanwijzers met ledlampen in een uitgesproken pijlvorm, terwijl het gamma lichtmetalen velgen nu bijna volledig vernieuwd is.

Cockpit van hoogstaande kwaliteit en nieuw driespakig sportstuurwiel

Ook heel wat interieurdetails werden opnieuw ontworpen en opgewaardeerd met zorgvuldig uitgekozen materialen. Een bijzondere aandacht ging uit naar het optimaliseren van het interieur, om het nog meer bestuurdergericht te maken. De belangrijkste elementen zijn een nieuw driespakig stuurwiel met multifunctionele knoppen en een nieuw instrumentenpaneel met fascinerende wijzerplaatringen.

Een nieuwe lederuitrusting zal verkrijgbaar zijn in "gullwing-rood" – als verwijzing naar het interieur van de legendarische 300 SL met vleugeldeuren. Ook nieuw is de interieurbekleding van nappaleder in "natuurlijk beige", die perfect past bij de nieuwe sierelementen in "licht wortelnotenhout" en "zwart essenhout".


Verbeterde audio- en telematicasystemen

Mercedes-Benz installeert de audio- en telematicageneratie NTG 2.5 voor het eerst in de SLK. Die is makkelijker te bedienen en biedt nog meer nuttige functies. Standaard omvat elke radio een handenvrijsysteem met Bluetooth-technologie en een nieuwe media-interface in het handschoenkastje, waardoor draagbare audiospelers zoals een iPod volledig geïntegreerd kunnen worden en bediend kunnen worden via de gebruikersinterface van het audiosysteem.

Samen met de nieuwe telematicageneratie biedt Mercedes-Benz als optie ook het stembedieningssysteem LINGUATRONIC, eveneens een primeur voorde SLK-Klasse

Vol surround sound zelfs met het dak open

De inzittenden kunnen genieten van een unieke luisterervaring, ongeacht of het variodak geopend is of gesloten, dankzij het als optie verkrijgbare audiosysteem harman kardon® Logic7®. Het rijke en volle surround sound garandeert een kristalhelder luisterplezier dat nog nooit geassocieerd werd met een roadster.

Hoogtoerige sportmotor: hoger vermogen en veel lager verbruik

De sportieve kwaliteiten van de generatie 2008 van de SLK worden verder in de verf gezet door drie aangepaste krachtbronnen die minder brandstof verbruiken en bijgevolg minder CO2 uitstoten. De viercilinder in de SLK 200 Kompressor en de sportmotor met zes cilinders in de SLK 350 bieden allebei heel wat meer vermogen en koppel. Alleen de SLK 55 AMG behoudt zijn vertrouwde motor – een achtcilinder die nog niets van zijn fascinerende prestatiepotentieel heeft verloren en die een uniek verkoopsargument blijft in het SLK-segment.

De ingenieurs van Mercedes-Benz boden een bijzondere aandacht aan de hoogtoerige V6-sportmotor die zijn debuut maakt in de nieuwe generatie van de SLK. Ze hebben het karakter van de zescilinder totaal veranderd door grondige mechanische aanpassingen door te voeren. Hoewel de cilinderinhoud van 3498 cc ongewijzigd is gebleven, ontwikkelt de motor nu 224& kW/305 pk bij 6500 t/min – maar liefst 24 kW (33& pk) meer dan zijn voorganger. Ook het maximumkoppel werd opgevoerd, meer bepaald met 10 Nm, waardoor het nu 360& Nm bedraagt wanneer de motor draait met 4900& t/min.

Dit resultaat werd bereikt door het maximumtoerental te verhogen tot 6800 t/min; het kan zelfs kortstondig worden verhoogd tot 7200 t/min – op voorwaarde dat de olietemperatuur en andere motorparameters het toelaten. Andere wijzigingen zijn de verhoogde compressieverhouding, het nieuwe inlaatspruitstuk en de grondig aangepaste kleppenaandrijving.

Een ander element dat bijdraagt tot de emotionele aantrekkingskracht van de nieuwe motor, is de bewust krachtige klank van een sportieve motor, met een opvallend treffend geluid bij het vertragen. In combinatie met de 7G‑TRONIC-automaat geeft de motorsturing automatisch tussengas bij het terugschakelen. Deze tussengasfunctie zorgt niet alleen voor een uiterst sportieve noot, maar vermindert ook de effecten van lastwissels.

Ondanks het hogere vermogen en de prestaties van hoog niveau verbruikt de SLK 350 gevoelig minder brandstof. Met de manuele zesversnellingsbak bedraagt het gemengd normverbruik slechts 9,5 liter per 100 km, een opmerkelijke daling van 1,1 liter per 100 km; in combinatie met de 7G-TRONIC-automaat biedt de sportmotor een gemengd normverbruik van slechts 9,2 liter per 100 km – een verbetering van 0,9 liter in vergelijking met zijn voorganger. Een lager brandstofverbruik betekent dat ook de CO2-uitstoot verlaagd werd – met 23 g/km tot 219 g/km voor de versie met automaat en met 28 g/km tot 227 g/km voor de manuele versie.

Nog drie motoren om uit te kiezen

Het motorgamma voor de tweede generatie van de succesvolle SLK-Klasse werd uitgebreid met nog eens drie varianten:

·& & & & & & & &  Het vermogen van de viercilinder-compressormotor werd opgevoerd met 15 kW/21 pk (tot 135 kW/184 pk), terwijl het koppel werd verhoogd van 240 tot 250 Nm. Het gemengd normverbruik werd met 1,0 liter verminderd tot 7,7 liter per 100 km, terwijl de CO2-uitstoot met 27& g/km daalde tot 182 g/km.

·& & & & & & & &  De SLK 280 werd eveneens verder verbeterd op het vlak van brandstofverbruik en dus van CO2-uitstoot. Het brandstofverbruik werd met 0,4 liter teruggeschroefd tot 9,3 liter per 100 km (voor de versie met automaat daalde het verbruik met 0,2 liter tot 9,1 liter per 100 km), terwijl de CO2-uitstoot met 11& g verminderde tot 220 g/km (voor de versie met automaat daalde de CO2-uitstoot met 6 g tot 216 g/km).

·& & & & & & & &  De SLK 55 AMG is nog altijd uitgerust met de vertrouwde 5.5-V8 die 265 kW/360 pk en een maximumkoppel van 510 Nm ontwikkelt.

De standaarduitrusting voor de drie nieuwe SLK-versies omvat een nauwkeurig schakelende manuele zesversnellingsbak, terwijl de SLK 55 AMG nog steeds standaard geleverd wordt met de 7G‑TRONIC Sport-zeventrapsautomaat. Als optie is een vijftrapsautomaat verkrijgbaar voor de SLK 200 evenals de 7G-TRONIC-zeventrapsautomaat of de 7G-TRONIC Sport met schakellepels aan het stuur voor de zescilindermodellen SLK 280 en SLK 350.

Nieuw direct stuur voor een uitstekende levendigheid en een tastbaar rijplezier

Een nieuw ontwikkeld directe stuur met variabele bekrachtiging, die verkrijgbaar is als optie (standaard voor de SLK 55 AMG), zet de kwaliteiten van het sportieve onderstel verder in de verf, door levendigheid en wendbaarheid tijdens het rijden op bochtige plattelandsweggetjes te combineren met stuurcomfort bij het parkeren en geruststellende stuureigenschappen bij het rijden met hoge snelheid.

Het directe stuur is gebaseerd op de vroegere snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging en werkt zuiver mechanisch, wat betekent dat er geen actuatoren en complexe sensoren ontwikkeld moeten worden. De kern van het systeem is een nieuwe tandheugel met een speciale tandwieloverbrenging, wat ervoor zorgt dat de stuuroverbrengingsverhouding verandert in overeenstemming met de stuurhoek. De verhouding is indirect wanneer het stuur zich in of rond de rechtuitstand bevindt, zodat een uitstekende rechtuitstabiliteit verzekerd kan worden en dus een hoge graad van vertrouwen bij het rijden met hoge snelheid. Bij een stuurhoek van precies 5 graden begint de verhouding uiterst snel toe te nemen en voelt het stuur veel directer aan. Als gevolg wordt het aantal stuuromwentelingen van aanslag tot aanslag met zo’n 25 procent verminderd wanneer de auto is uitgerust met het nieuwe directe stuur. Dat betekent dat zelfs in stadsverkeer relatief weinig bewegingen aan het stuur nodig zijn om bij te sturen. Ook snel op elkaar volgende bochten op plattelandswegen kunnen bijna intuïtief worden aangesneden met relatief weinig stuurbewegingen – met zelfvertrouwen, nauwkeurigheid en een gezonde dosis rijplezier.

Visueel gewijzigde SLK 55 AMG

Op technisch vlak blijft de SLK 55 AMG bijna ongewijzigd. De enige verschillen zijn een paar visuele aanpassingen. De voorpartij van de AMG-variant is nu te herkennen aan zijn nieuwe bumperspoiler met een zwartgelakte dwarsstijl en zijdelingse luchtuitlaten evenals aan zijn verduisterde koplampen.

De toonaangevende SLK

Als trendsetters en technologische voortrekkers genieten de SLK-Klasse Roadsters al lang het imago van een moderne cultauto. Zelfs na uitgebreide aanpassingen blijven de vertrouwde opmerkelijke kwaliteiten van de partij, zoals het variodak dat de roadster in 22 seconden in een coupé verandert, en niet te vergeten de omvangrijke standaarduitrusting, met onder andere sidebags op hoofd- en borstkashoogte, adaptieve frontale airbags en tweetraps spankrachtbegrenzers. Bovendien is de roadster ook verkrijgbaar met de unieke AIRSCARF-nekverwarming, wat cabriorijplezier heel het jaar door mogelijk maakt, zelfs in de winter.