09
november
2006
|
01:00
Europe/Brussels

De nieuwe smart fortwo – nog meer smart fortwo

We vallen maar meteen met de deur in huis: de nieuwe smart fortwo kan alles wat het huidige model kan – maar dan beter. Dat betekent dat de nieuwe smart fortwo nog meer comfort te bieden heeft dan zijn voorganger en nog wendbaarder en milieuvriendelijker is.

Het gewijzigde onderstel en de iets grotere carrosserie maken de smart fortwo comfortabeler en de actieve en passieve veiligheid werd verbeterd. De nieuwe aandrijflijn staat borg voor een nog grotere wendbaarheid en voor nog meer rijplezier, terwijl ze de nieuwe smart fortwo tegelijk milieuvriendelijker maakt.
Het design werd met veel meesterschap onder handen genomen. Het resultaat is dat de nieuwe smart fortwo niet alleen een nieuw en mannelijker uiterlijk heeft, maar dat hij tegelijk ook zijn onmiskenbare karakter behoudt: een smart fortwo herken je altijd van bij de eerste oogopslag – onder andere door zijn opvallende tridion veiligheidskooi die tevens een van de belangrijkste veiligheidsvoorzieningen is, en door zijn innovatieve en bijzonder praktische kunststof carrosseriepanelen.

De motoren: krachtig, zuiver en zuinig

De smart fortwo komt in april 2007 met een reeks van vernieuwde benzinemotoren op de markt. De driecilinder heeft een cilinderinhoud van één liter en ontwikkelt een vermogen van 45 kW, 52 kW of 62 kW (61, 71 of 84 pk). Het motorvermogen van de smart fortwo cdi is met 10 % opgevoerd en bedraagt nu 33 kW (45 pk).
Alle motoren worden gekoppeld aan een geautomatiseerde vijfversnellingsbak van Getrag die op zijn beurt vernieuwd werd. De benzineversies halen nu een maximumsnelheid van 145 km/u – 10 km/u meer dan het vorige model.

Nog altijd smart – zowel binnen als buiten

In vergelijking met de eerste generatie is de nieuwe smart fortwo groter. De auto is 19,5 cm langer en dat komt de bescherming van voetgangers, de veiligheid bij een kop-staartbotsing en vooral het rijcomfort ten goede.
De bagageruimte heeft een volume van 220 liter – 70 liter meer dan voordien – en wanneer de bagage tot tegen het dak gestapeld wordt, bedraagt het totale bagagevolume 340 liter (80 liter extra). De nieuwe smart fortwo is ook uitgerust met de vertrouwde tweedelige achterklep.

Het onderste deel kan als een klein platform gebruikt worden om het laden en lossen te vergemakkelijken. Het spreekt vanzelf dat het interieur van de smart fortwo, net als de carrosserie, echt smart blijft. De voor smart typische kenmerken omvatten de externe luchtmonden en bijkomende wijzerplaten, de grote en met stof beklede oppervlakken op de deuren en het instrumentenbord, de veiligheidsstoelen met ingebouwde veiligheidsgordels en het contactslot achter de versnellingspook.
Kenners zullen onmiddellijk opmerken dat het instrumentenbord niet langer meer in een S-vorm naar de passagier toeloopt, maar nu een rechte vorm heeft. De verklaring daarvoor is deels te zoeken in de crashvoorschriften van de VS. Desondanks – of precies juist daardoor – biedt de nieuwe smart fortwo een uniek ruimtegevoel.

Het allerhoogste veiligheidsniveau
Het hoge passieve veiligheidsniveau werd nog verbeterd. Uit interne crashtests is gebleken dat de smart fortwo goed is voor vier EuroNCAP sterren.
En dat is nog niet alles: omdat de nieuwe smart fortwo vanaf 2008 ook in de VS op de markt komt, voldoet hij ook aan de strenge Amerikaanse crashvoorschriften.
Tevens werden de nieuwe voorschriften betreffende de bescherming van voetgangers in de neus geïntegreerd. Nieuwe zijdelingse airbags voor het hoofd en de borstkas die bij een zijdelingse aanrijding een goede bescherming bieden, zijn als optie beschikbaar.

Een onovertroffen laag verbruik

Een reeks van verbeteringen maakt de smart fortwo nog zuiniger dan hij al was. Ondanks het grotere motorvermogen heeft de benzineversie nog geen vijf liter per 100 km nodig.
Eind 2007 komt er een op de benzineversie van 52 kW gebaseerde smart fortwo met startdynamo op de markt die een bijkomende besparing tot 13 % mogelijk maakt.
Die uitrusting biedt vooral voordelen in stedelijke gebieden en in verkeerssituaties waarin vaak gestopt en weer opgetrokken moet worden: de driecilinder stopt automatisch wanneer de auto bijvoorbeeld voor een rood licht halt houdt, waarna de motor meteen weer aanslaat zodra de bestuurder het gaspedaal induwt.
De nieuwe smart fortwo cdi verbruikt zelfs nog minder. De dieselmotor in het vorige model was al de zuinigste krachtbron in zijn categorie en ook de nieuwe smart fortwo heeft de “drie-liter-status” (wat met een verbruik van minder dan 3,5 l/100 km in normale omstandigheden overeenstemt), terwijl hij maar 90 gram kooldioxide per kilometer uitstoot.
Er zijn ook alternatieve krachtbronnen mogelijk en de nieuwe smart fortwo is ontwikkeld om snel aardgasmotoren of elektrische motoren te kunnen inbouwen – zodra er een vraag voor die nieuwe aandrijfsystemen is en ze economisch leefbaar zijn.

De smart fortwo cabrio met elektrische kap

De elektrische kap van de smart fortwo cabrio is een ander voorbeeld van het toegenomen comfort. De volledig automatische kap kan nu traploos in elke positie geplaatst worden. Dat betekent dat ook de achterzijde met een druk op de knop helemaal geopend en weer gesloten kan worden.
Uniek: de smart fortwo hoeft niet stil te staan om zijn kap te openen of te sluiten – dat kan bij elke snelheid. Bovendien kunnen de dakbalken weggenomen en in een speciaal compartiment in de achterklep opgeborgen worden. De kap is daarnaast nog uitgerust met een verwarmde achterruit in glas om het comfort en de veiligheid te verhogen.

De uitrustingsvarianten pure, pulse en passion, de BRABUS-variant

De namen van de uitrustingslijnen blijven onveranderd: pure, pulse en passion. In tegenstelling tot de basisversie pure die een kunststof dak heeft, zijn de pulse en de passion uitgerust met een transparant en bijzonder stevig panoramadak in policarbonaat. Ook de liefhebbers van de BRABUS-variant hebben iets om naar uit te kijken: de introductie van een opgewaardeerde BRABUS-variant is gepland voor de herfst van 2007.

Een ruime standaarduitrusting en een groot aanbod opties

De belangrijkste standaardvoorzieningen omvatten de tridion veiligheidskooi, frontale airbags, veiligheidsgordels met gordelspanners en spankrachtbegrenzers, plus veiligheidsstoelen met ingebouwde gordels. Andere standaarduitrustingen die uniek zijn in deze categorie van auto’s zijn esp, abs en de geïntegreerde remassistent.
Andere blikvangers in de lange lijst met standaarduitrustingen: H7-koplampen met projectietechnologie, centrale vergrendeling met afstandsbediening, neerklapbare leuningen voor de bestuurders- en passagiersstoel die met een hendel bediend worden, een aanduiding van de buitentemperatuur, comfortruitenwissers met een snelheidsgevoelige intervalfunctie en richtingaanwijzers met een functie om een wisseling van rijstrook aan te kondigen.

Met een ruim aanbod opties kan de smart fortwo geïndividualiseerd worden en volgens de wensen van de klant afgewerkt. Dat aanbod omvat zijdelingse airbags (hoofd/borstkas), airconditioning (standaard voor de passion), elektrische stuurbekrachtiging, stoelverwarming, lichtmetalen wielen (standaard voor de pulse en de passion), lederen stoelen, een Isofix-bevestiging voor een kinderzitje, en een hoogwaardig geluidssysteem met cd-wisselaar (6 cd’s), subwoofer en MP3-interface.
Daarnaast is een draagbaar navigatiesysteem beschikbaar dat in de auto geïntegreerd kan worden. De instructies over de te volgen route worden via de luidsprekers van het stereosysteem gegeven. Nog andere opties die vaak alleen maar in luxeauto’s aangeboden worden, zijn een licht- en regensensor en elektrisch verstelbare en verwarmde deurspiegels.

Hambach: een voorbeeld op het vlak van modulaire productie en milieubescherming
De smart fortwo wordt in het Franse Hambach gebouwd. Systeempartners die op het terrein gevestigd zijn, leveren de vooraf geassembleerde modules direct aan de productielijn. Het productieprocédé werd nog verbeterd zodat de productietijd van 9,5 tot 8 uur gereduceerd werd. De hele eindassemblage, die bij het vorige model 4,5 uur vergde, wordt nu in precies 3,5 uur afgewerkt.
In Hambach gaat er veel aandacht naar de milieubescherming. Voor de kunststof carrosseriepanelen van de smart fortwo worden er alleen oplosbare coatings zonder solventen gebruikt.
De tridion veiligheidskooi krijgt een poedercoating waarbij er evenmin solventen nodig zijn. De carrosseriepanelen in zwart, wit en geel zijn volledig recycleerbaar.

Zelfde prijsniveau als dat van het vorige model

De basisprijs voor de nieuwe smart fortwo blijft op het niveau van dat van het vorige model. Ook de dieselversie blijft een goedkope “drie-liter-auto” die het grote succes van zijn voorganger zal voortzetten. De smart fortwo cabrio blijft op zijn beurt veruit de goedkoopste cabriolet ter wereld.