01
september
2015
|
02:00
Europe/Brussels

De nieuwe smart fortwo cabrio

De nieuwe smart fortwo cabrio

Zomer in de stad

Stuttgart. Het aftellen is begonnen: de nieuwe fortwo cabrio, een uiterst iconische versie van het nieuwe modelgamma, wordt binnenkort gelanceerd. De open tweezitter beleeft in september zijn wereldpremière op het internationale autosalon van Frankfurt. De nieuwe smart cabrio wordt vanaf half november verkrijgbaar en de eerste exemplaren worden in februari 2016 bij de concessiehouders verwacht.

Drie auto's in een: met een druk op de toets wordt de nieuwe smart cabrio omgevormd van een gesloten tweezitter tot een auto met een groot stoffen schuifdak of een volwaardige cabriolet met een volledig te openen zachte kap. Zo kan de bestuurder de cabrioletervaring aanpassen aan het weer en/of zijn humeur. De flexibiliteit van de zogeheten 'tritop'-kap en de verwijderbare dakstangen is uniek, en niet alleen in dit segment. De nieuwe smart cabrio is bovendien de enige echte cabriolet in zijn klasse.

"Onze nieuwe smart cabrio straalt een en al levensvreugde uit in de stad en dat is precies wat ons merk wil uitdragen", aldus Dr. Annette Winkler, hoofd van smart. "Ik ben er zeker van dat we de 220.000 huidige cabrio-eigenaars niet teleur zullen stellen en dat we heel wat nieuwe liefhebbers zullen aantrekken met dit succesvolle lifestyle-icoon."

De nieuwe smart cabrio (lengte/breedte/hoogte: 2,69/1,66/1,55 meter) is duidelijk herkenbaar als een lid van de nieuwe smart-generatie. Het derde model in het gamma belichaamt de intelligente designfilosofie 'FUN.ctional', die wordt gedefinieerd door twee polen: het hart en de geest. Het designidioom is zuiver, puristisch en erg progressief. Dat geldt ook voor de typische silhouet met ultrakorte overhangen, heldere lijnen, vormen en oppervlakken en natuurlijk de tridion-veiligheidskooi. Met de ruitvormige koplampen en het radiatorrooster in vervagend honingraatdesign, sluit de neus perfect aan bij het smart-design. De B-stijl werd smaller dan bij de gesloten variant en de stijl van de tridion-veiligheidskooi oogt progressiever, waardoor de smart fortwo cabrio er nog sportiever en dynamischer uitziet.

Potentiële klanten krijgen de keuze tussen drie verschillende kleuren voor de stoffen 'tritop'-kap: denim bleu (jeans-look), rood of zwart. De hemelbekleding is steeds uitgevoerd in het grijs. De verwijderbare dakstangen, die men kan opbergen in een specifiek compartiment in de achterklep, krijgen dezelfde kleur als de tridion-kooi.

Stoffen kap: open in twaalf seconden

Zodra de zon tevoorschijn komt, kunnen bestuurders van de smart fortwo cabrio ervan genieten: de stoffen kap laat zich volledig automatisch openen in twaalf seconden, en dat zelfs bij topsnelheid. De afstandsbediening met drie toetsen maakt het eveneens mogelijk om de kap van buitenaf te openen.

Door de zijdelingse dakstangen te verwijderen kan men genieten van een volwaardige cabrio-ervaring. De dakstangen worden opgeborgen in de binnenkant van de achterklep. Dit opbergvak in de achterklep biedt bovendien twee bijkomende vakken voor kleine voorwerpen, zoals een fluohesje, een EHBO-kit en een gevarendriehoek.

Met een oppervlakte van 1,8 m² is de stoffen 'tritop'-kap ongeveer 4 procent groter dan die van het vorige model. De buitenkant is gemaakt van een bijzonder kleurvaste poli-acrylstof terwijl de binnenkant is uitgevoerd in een mix van polyester en katoen. Daartussen zit een laag rubber. De zachte kap is in het totaal 20 millimeter dik en omvat een verwarmde glazen achterruit.

Veiligheid: bescherming van de inzittenden gevalideerd in 'roof-drop'-test

De nieuwe smart fortwo cabrio is de stijfste cabriolet die smart ooit bouwde. De torsiestijfheid ligt ongeveer 15 procent hoger dan bij het vorige model. De wagen maakt dan ook in ruime mate gebruik van ultrasterk staal dat bij hoge temperaturen is gevormd en meerfasige staalsoorten met een maximale stevigheid.

Bovendien werd de cabrio op cruciale plaatsen verstevigd in vergelijking met de coupé. De wijzigingen hebben onder meer betrekking op een grote stalen dwarsbalk onderaan de wagen, twee schutborden met hoge torsiestijfheid onderaan de voor- en achterkant en een binnenbuis van ultrasterk, onder hoge temperaturen gevormd staal in de A-stijlen.

Zo beantwoordt de nieuwe smart fortwo cabrio niet alleen aan de vereisten van de verplichte crashtests – met een veiligheidsconcept dat onder meer de merktypische tridion-veiligheidskooi omvat voor een efficiënte energie-absorptie – maar doorstond hij ook alle bijkomende crashtests van Mercedes-Benz, die vaak nog veel strenger zijn. Een van die tests was de zogenaamde 'roof-drop'-test. Daarbij laat men het koetswerk in een kleine hoek op de dakstructuur vallen vanaf een hoogte van 50 centimeter, zodat het volledige gewicht van de auto op een van de twee A-stijlen terechtkomt.

Om ongevallen te voorkomen, beschikt de nieuwe cabrio over geavanceerde rijhulpmiddelen die tot voor kort waren voorbehouden aan veel duurdere wagens. Voorbeelden daarvan zijn de nieuwste generatie van het ESP®-systeem met zijwindassistent en vertrekhulp voor hellingen (standaard), forward collision warning (optie) en een rijstrookassistent (optie).

Modelversies: twee motoren, twee transmissies, drie uitrustingsniveaus

De nieuwe cabrio wordt bij zijn lancering verkrijgbaar met twee hypergeavanceerde driecilindermotoren, goed voor 52 kW/71 pk en 66 kW/90 pk. Beide krachtbronnen kunnen worden gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak of de volautomatische 'twinamic'-transmissie met dubbele koppeling. Het spreekt voor zich dat de smart fortwo cabrio kan schermen met de typische wendbaarheid van het merk: met een draaicirkel van 6,95 meter tussen stoepranden en 7,30 meter tussen muren worden manoeuvres kinderspel.

Bovenop de drie uitvoeringen passion, prime en proxy kunnen klanten ook opteren voor diverse veiligheids- en comfortvoorzieningen, waaronder alle nieuwigheden die sinds de laatste facelift verkrijgbaar zijn in het gamma: de smartphone-integratie met MirrorLink® (standaard in combinatie met het Media-Systeem van smart), het Urban Style-pakket (inclusief zwarte wielkasten en een verlagingsset) enz. Het hoogwaardige en charmante interieur van de smart fortwo cabrio is identiek aan dat van de gesloten versie en heeft dus recht op dezelfde standaardvoorzieningen, zoals twee zonnekleppen met make-upspiegel, een middenconsole met schuif en kledinghaken op de dwarsstang achterin. Een windnet is als optie verkrijgbaar. De interieurstijl zal niemand onberoerd laten en kenmerkt zich door een 'dynamische lus' die als een rode draad door het interieur loopt: emotionele vloeiende lijnen die onder meer terugkomen op het dashboard en de deuren.

De nieuwe modellen in een oogopslag:

smart fortwo cabrio

52 kW

66 kW

Aantal cilinders/opstelling

3/R

3/R

Cilinderinhoud (cm³)

999

898

Geschat vermogen (kW/pk)

52/71

66/90

bij t/min

6.000

5.500 (6.200)

Geschat koppel (Nm)

91

135

bij t/min

2.850

2.500

Brandstofverbruik gemengde cyclus(l/100 km)

4,3 (4,3)

4,3 (4,2)

CO2-uitstoot gemengde cyclus (g/km)

99 (99)

99 (97)

Efficiëntieklasse

C (B)

B (B)

Acceleratie 0-100 km/u (sec.)

14,9 (15,5)

10,8 (11,7)

Topsnelheid (km/u)

151 (151)

155 (155)

Cijfers voor twinamic-versie tussen haakjes.

Uithoudingstests: doorgedreven tests in laboratoria en op de weg

Het testprogramma voor de cabrioletmodellen van Mercedes-Benz Cars is erg uitgebreid en identiek voor alle modellen: de nieuwe smart fortwo cabrio werd dan ook onderworpen aan dezelfde extreme tests als bijvoorbeeld de S-Klasse Cabriolet van Mercedes-Benz. Zo werd het openen en sluiten van de kap in een uithoudingstest gesimuleerd voor de hele levenscyclus van de wagen. Naast deze onderdelentest, die 20.000 cycli omvat, moeten de kap en het kapmechanisme zich ook bewijzen in de klimaatkamer. Het systeem moet immers perfect werken bij temperaturen van -15 tot +80 graden Celsius. Daarnaast werd een 'misbruiktest' uitgevoerd bij -40

graden Celsius met een volledig bevroren dak: in dit geval beschermt de overbelastingsveiligheid de motor van de zachte kap.

De carwashtest bevestigde dan weer dat de inzittenden van de smart cabrio altijd droog blijven in de wasstraat. De vereisten voor de 500 cycli tellende test zijn identiek aan die voor de coupé. Na deze uitgebreide tests in de ontwikkelingsfase wordt elke smart cabrio ook getest op waterdichtheid: aan het einde van de productielijn in de fabriek van Hambach wordt elk exemplaar gedurende zeven minuten overgoten met een gestandaardiseerde hoeveelheid water.

De ontwikkelaars testten het behoud van een tochtvrij interieur in de windtunnel van Mercedes-Benz. Daar werd dummy 'Tanja' uitgerust met zestien snelheidssensoren op haar nek en armen zodat de ingenieurs de windsnelheden in het interieur konden meten.

Tot slot wordt de wagen ook als geheel getest op testcircuits en wegen van erg uiteenlopende kwaliteit over de hele wereld.

smart cabrio: al vijftien jaar een cultauto

In 1999 verraste smart het publiek op het internationale autosalon van Frankfurt met een aantal nieuwe modelstudies. Een ervan was een cabrioversie, gebaseerd op de smart city-coupé. Dit model gaf de gesloten microauto een heel nieuwe dimensie door het dak te openen. De smart cabrio ademt pure levensvreugde. Vanaf de lente van 2000 rolde 's werelds kleinste seriecabriolet van de productielijn naar de Europese wegen. Sinds de eerste modelwissel in 2006 werkt de zachte kap volledig automatisch. Voor de derde generatie, die in 2010 verkrijgbaar werd, vulde smart het gamma dakkleuren aan met rood en blauw.

De cabrio is echter niet het enige model in de smart-geschiedenis dat inzittenden laat genieten van een openluchtervaring. Een heel bijzondere versie, die in 2002 werd voorgesteld, wierp zich op als de ultieme open smart: de smart crossblade. Hij had geen deuren, geen dak en geen vooruit. De inzittenden konden met de wind in de haren door het landschap glijden voor een onvergelijkbare rijervaring. Een smalle, getinte windafleider was het enige dat de cockpit beschermde tegen turbulenties. En jaar later besloot smart om een kleine reeks van het model op de markt te brengen.