12
juni
2007
|
02:00
Europe/Brussels

De nieuwe smart fortwo cdi De zuinigste productiewagen ter wereld met de laagste CO2-uitstoot

Met zijn verbruik van slechts 3,3 liter per 100 kilometer (NEDC) en zijn uitstoot van 88 gram koolstofdioxide per kilometer is de nieuwe smart fortwo cdi de zuinigste productiewagen ter wereld. De tank vullen kost ongeveer €38,00* en met die 33 liter brandstof brengt deze tweedeurswagen met 33 kW/45 pk kan men ongeveer 1.000 kilometer ver – bijvoorbeeld van het centrum van Berlijn tot de voorsteden van Parijs zonder te moeten tanken. Bestuurders die jaarlijks 15.000 kilometer afleggen moeten met de nieuwe smart fortwo cdi slechts 15 keer per jaar gaan tanken. Met andere woorden: de smart fortwo cdi is de geknipte kleine wagen op het juiste moment.

*tegen een brandstofprijs van €1,15/liter

De ingenieurs van smart wisten de reeds succesvolle cdi-motor uit het vorige model nog te verbeteren, waardoor die klaar is voor de toekomst. Het vermogen en het koppel stegen elk met tien procent, terwijl het brandstofverbruik toch met ongeveer 13 procent afnam. In cijfers betekent dit een vermogen van 33 kW/45 pk en een maximaal koppel van 110 Nm tussen 2.000 en 2.500 o/m. Op die manier biedt de nieuwe smart fortwo cdi een combinatie van levendigheid, zuinigheid en milieuvriendelijkheid die uniek is in zijn klasse, zonder daarbij het rijplezier uit het oog te verliezen.

Dit is alles is te danken aan de kleinste direct ingespoten dieselmotor ter wereld, een pareltje van motorengineering, waarbij ondanks de bijzonder compacte afmetingen gebruik gemaakt werd van technologie die voordien enkel in grotere motoren te vinden was. De directe common rail-inspuiting van de laatste generatie bouwt bijvoorbeeld, zelfs bij lage toerentallen, een brandstofdruk tot 1.600 bar op (vroeger 1.350 bar) en spuit de brandstof in de verbrandingskamers via de nieuwe injectoren met zes openingen, waardoor het verbrandingsproces nog efficiënter kan verlopen.

Andere kenmerken die aantonen dat de cdi-motor een hoogtechnologische krachtbron is, zijn de turbocompressor, de intercooler, een elektrisch gestuurde en gekoelde uitlaatgasrecirculatieklep,hydraulische klepspelingscompensatie en een moderne constructie in lichtmetaal.

De kleinste direct ingespoten dieselmotor met spitstechnologie

De driecilindermotor werd bovendien uitgerust met de brandstofinspuiting in twee fases zoals in de CDI-motoren van het zustermerk Mercedes-Benz. Enkele milliseconden voor de eigenlijke inspuiting wordt een kleine hoeveelheid brandstof in de verbrandingskamer gespoten waar ze ontploft en de cilinder voorverwarmt. Het resultaat is een merkbaar zachtere werking dan bij een motor zonder een dergelijke voorinspuiting. Het elektronische “brein” van de cdi-motor – een krachtige microcomputer die het geheel motor-versnellingsbak controleert – berekent hoeveel brandstof er nodig is en hoe lang het interval tussen de voorinspuiting en de hoofdinspuiting dient te zijn.



Dankzij de compacte maar toch bijzonder efficiënte turbocompressor in het uitlaatspruitstuk reageert de cdi-motor erg vinnig. De turbine heeft een diameter van slechts 31 millimeter, maar draait tot 290.000 o/m waardoor een maximale druk van circa 1.150 millibar opgebouwd wordt. Dit geeft de driecilinder extra lucht om te ademen waardoor hij in staat is een indrukwekkend koppel te ontwikkelen: 85 Nm staan al ter beschikking vanaf 1.500 o/m; dat is meer dan drie vierde van het maximale koppel.

Die koppelcurve speelt een belangrijke rol in het rijplezier dat een bestuurder van een smart fortwo cdi elke kilometer achter het stuur beleeft. De smart fortwo cdi accelereert van 0 naar 100 km/h in 19,8 seconden en bereikt een topsnelheid van 135 km/h.

Zoals voordien ook al het geval was, worden de motoren in de smart fortwo dwars gemonteerd voor de achteras. Om plaats te besparen zijn ze bovendien 45 graden naar achteren gekanteld. Het doorgedreven gebruik van lichte materialen zorgt ervoor dat de dieselmotor slechts 86 kilogram weegt. Het cilinderblok is opgebouwd rond een moderne gegoten aluminium structuur en voor de cilinderkop en het kleppendeksel werd eveneens gebruikgemaakt van aluminium.

Uitlaatgasrecirculatie en katalysator standaard

De beperking van de uitstoot van de driecilinderdieselmotor gebeurt in twee fases. De hoogtechnologische common rail-inspuiting en het bijzonder efficiënte verbrandingsproces in de motor zorgen op zich al voor een geringe uitstoot. Afhankelijk van de rijomstandigheden en de motorbelasting wordt tot 60 procent van de voorafgaandelijk gekoelde uitlaatgassen opnieuw in de verbrandingskamers geleid waar ze nog eens verbrand worden, waardoor de uitstoot van stikstofoxides sterk beperkt wordt. De uitlaatgasrecirculatieklep wordt elektropneumatisch bediend, wat garant staat voor een snelle reactie op wijzigingen. Een oxidatiekatalysator en een open partikelfilter (in optie) zorgen ten slotte voor de nabehandeling van de uitlaatgassen. Deze zitten samen met de geluiddemper in een roestvrij stalen behuizing.

Geautomatiseerde versnellingsbak met kickdown-functie

De driecilinderdieselmotor wordt gekoppeld aan een nieuwe geautomatiseerde vijfversnellingsbak, die de bestuurder bedient via de schakelpook op de centrale console. Een kort tikje voorwaarts volstaat om de bak een versnelling hoger te laten schakelen, terwijl je de hendel zachtjes naar achteren moet trekken om terug te schakelen. Schakelhendels achter het stuur zijn optioneel verkrijgbaar. Het pulse-model is er standaard mee uitgerust. Alle varianten kunnen daarenboven voorzien worden van een automatische schakelmodus. Deze voorziening is standaard op het passion-afwerkingsniveau.

Een elektromotor opent en sluit de koppeling, wat betekent dat er dus geen koppelingspedaal is in de nieuwe smart fortwo cdi. Om snelle hernemingen mogelijk te maken, ontwikkelden de smart-ingenieurs een kickdown-functie die geactiveerd wordt via het gaspedaal. Hiermee kan de bestuurder fluks één of twee versnellingen lager schakelen en nog beter gebruik maken van het koppel van de motor.

Een van de veiligste wagens in zijn klasse

Niet enkel de driecilinder op diesel maakt van de nieuwe smart fortwo cdi een unieke wagen in zijn klasse, hij is ook standaard uitgerust met andere technologische hoogstandjes. Enkele voorbeelden: het antiblokkeersysteem (ABS) met elektronische remkrachtverdeler, de elektronische stabiliteitscontrole (ESP®), noodremhulp, grote airbags voor bestuurder en passagier, veiligheidsgordels met gordelspanners en spankrachtbegrenzers, veiligheidszetels met geïntegreerde gordels en de robuuste tridion-veiligheidscel, die voor 50 procent uit hogeweerstandstaal bestaat en die de moeilijkste crashtests doorstond.

Deze uitgebreide veiligheidsuitrusting maakt van de nieuwe smart fortwo één van de veiligste wagens in zijn klasse.

Het koetswerk en de wielbasis zijn respectievelijk 195 en 22 millimeter langer dan die van het vorige model. Dit zorgt samen met de grotere spoorbreedte (vooraan + 7 millimeter, achteraan + 33 millimeter) voor meer rijcomfort en meer ruimte. De inhoud van de kofferruimte steeg van 150 tot 220 liter, of zelfs van 260 tot 340 liter als je de bagage tot aan het dak stapelt (volgens de VDA-meetprocedure). Dit betekent dat je zes drankkratten in de kofferruimte van de smart fortwo kwijt kan. De vlakke laadvloer en de kofferklep in twee delen maken het laden en lossen nog gemakkelijker.

De nieuwe smart fortwo is verkrijgbaar als coupé en cabrio. Prijzen variëren in Duitsland van €10.605,65 (TVAC) tot €15.506,15 (TVAC), afhankelijk van het model en het uitrustingsniveau.

Standaarduitrusting van de smart fortwo cdi

Koetswerk
- H7-koplampen
- Derde remlicht
- Witte richtingaanwijzers

Functionele/elektrische uitrusting
- Geautomatiseerde vijfversnellingsbak met kickdown-functie
- Instrumentenbord met multifunctionele display
- Digitale versnellingsweergave met aanduiding van ideale versnelling
- Buitentemperatuurmeter met vorstwaarschuwing
- Richtingaanwijzers met tipfunctie om van rijstrook te veranderen
- Ruitenwissers met snelheidsafhankelijke intervalfunctie en wis-/wasfunctie
- Verwarmde achterruit
- Tankopening geïntegreerd in de centrale vergrendeling
- 12 volt-stekker op de centrale console
- Centrale vergrendeling met afstandsbediening en startblokkering
- Elektrische soft top (smart fortwo cabrio)

Interieur
- Passagiersstoel kan met één hand volledig naar voren geklapt worden
- Bergvakken aan de passagierszijde, naast het stuurwiel en in de deuren
- Munthouder
- Spiegel in de zonneklep van de bestuurder
- Bergvak in de kofferklep
- Afsluitbaar handschoenkastje
- Bagagescherm en net


Veiligheid
- tridion-veiligheidscel
- Schokabsorberende elementen voor- en achteraan
- Sensor om de waarschuwingslichten te ontsteken bij een aanrijding
- Grote airbag voor bestuurder en passagier
- Veiligheidsstoelen met geïntegreerde veiligheidsgordels
- Gordelspanners en spankrachtbegrenzers
- Automatische deurvergrendeling bij het wegrijden
- ESP®
- ABS met elektronische remkrachtverdeler
- Hydraulische noodremhulp


Uitrustingsniveau pure

De instapversie pure heeft al alles wat van een smart een smart maakt. Aan de buitenkant herken je een pure aan het gegroefde dak uit zwart plastic en de stalen velgen. De tridion-veiligheidscel is zwart gelakt. Binnenin onderscheiden verschillende oppervlakken en kleuren deze basisversie duidelijk van de spor-tieve pulse en van de elegante en weelderig uitgeruste passion. Het onderste deel van het dashboard (kniebescherming) en de deurbekleding is gemaakt van gekorreld zwart plastic. Andere kenmerken van de pure zijn het stuurwiel met twee spaken en de handmatige bediening van de zijruiten.

Uitrustingsniveau pulse

Dit niveau staat voor sportiviteit. De tridion-veiligheidscel van de pulse is ook zwart, maar kan optioneel ook zilverkleurig uitgevoerd worden. Zijn wielen met zes spaken uit lichtmetaal met brede banden (175/55 R 15 vooraan en 195/50 R 15 achteraan) verlenen hem een gespierd voorkomen. De bekleding van de pulse is uitgevoerd in een kleur dat voorbehouden is voor deze versie. Samen met de bijhorende stoffen elementen van het dashboard, de kniebescherming en de deurbekleding zorgt dit voor een aangenaam knusse sfeer. Kijk je naar boven, dan zie je de hemel door het nieuwe panoramische dak uit polycarbonaat. Een zwarte zonnewering behoedt je voor een overdosis zon. Het sportieve karakter wordt verder benadrukt door de toerenteller, de klok en het leren stuur met drie spaken en schakellepels aan het stuur. Elektrische ruiten en mistlichten zijn eveneens standaard.

Uitrustingsniveau passion

De elegante en rijkelijk uitgeruste passion kan je steeds herkennen aan zijn zilverkleurige tridioncel. Ook de zijspiegels en het radiatorrooster zijn zilver-grijs. Andere uitwendige kenmerken zijn het panoramische dak van polycarbo-naat en de wielen met twaalf spaken (voorwielen 155/65 R 15, achterwielen 175/60 R 15). Zoals in de pulse passen de stoffen elementen van het dashboard, de kniebescherming en de deurbekleding perfect bij de kleur van de interieur-bekleding. Er zijn drie verschillende kleuren met een speciaal stofpatroon ver-krijgbaar. Andere standaard voorzieningen zijn de klimaatregeling met temperatuurcontrole, een leren sportstuur en het automatische schakelprogramma softouch. De zijruiten worden, zoals in de pulse, elektrisch bediend.

Opties

- Zilverkleurige tridion-veiligheidscel (optioneel op pulse, standaard op passion)
- Panoramisch dak uit polycarbonaat met zonnewering (optioneel op pure, stan-daard op pulse en passion)
- Leren stoelen met stoelverwarming (optioneel op pulse en passion)
- Rokerskit
- Leren stuurwiel met drie spaken en schakellepels aan het stuur (samen met leren versnellingspookknop) (standaard op pulse, optioneel op passion)
- Comfort/licht-pack (elektrisch verstelbare en verwarmde zijspiegels, re-gen/lichtsensor, vertraagd doven van de lichten)
- softouch-vijfversnellingsbak met automatisch schakelprogramma (optioneel op pure en pulse, standaard op passion)
- Elektrische stuurbekrachtiging
- Klimaatregeling met automatische temperatuurcontrole en stof- en pollenfilter (optioneel op pure en pulse, standaard op passion)
- Partikelfilter (open systeem, gesloten systeem vanaf 2008)
- Elektrisch bediende zijruiten met comfortfunctie (optioneel op pure)
- Elektrisch verstelbare en verwarmde zijspiegels
- Stoelverwarming
- Mistlampen (optioneel op pure en passion, standaard op pulse)
- Alarmsysteem
- Audio-pack: smart radio 9 (RDS radio-CD, 2 luidsprekers),
smart sound system (twee tweeters, twee middentoonluidsprekers, subwoofer, smart MP3-aansluiting)
- Vooruitrusting radio (met antenne en 2 luidsprekers)
- smart radio 9 (RDS radio-CD, 2 luidsprekers)
- smart radio 10 (RDS radio met wisselaar voor 6 cd’s, MP3 compatibel,
2 luidsprekers)
- smart sound system
- Draagbaar smart navigatiesysteem
- Zijdelingse hoofd/thorax-airbags
- Herstelkit lekke band
- ISOFIX-bevestigingspunten voor kinderzitje, met manuele uitschakeling van de airbag
- Lichtmetalen vijftienduimvelgen met negen spaken en 155/65 R 15-banden vooraan, 175/60 R 15-banden achteraan (optioneel op pure en passion)
- Instrumenten (klok, toerenteller)