15
februari
2011
|
01:00
Europe/Brussels

De perfecte vorm: de C-Klasse Coupé

Is er een dynamischer manier denkbaar om de uitvinding van de auto te herdenken? Met de expressieve C-Klasse Coupé begeeft Mercedes-Benz zich in een nieuw marktsegment: voor het eerst biedt het bedrijf in zijn 125-jarige bestaan een compacte, klassieke coupé aan. Deze jeugdige, sportieve tweedeurs wordt begin maart op het Autosalon van Genève onthuld en wordt vanaf juni aan de klanten geleverd.

Het nieuwe model maakt gebruik van de vooruitstrevende technologie die in de nieuwe generatie van de C-Klasse die onlangs uitkwam, ingebouwd is. Het resultaat daarvan is dat de coupé op een indrukwekkende manier puur rijplezier met een voorbeeldige efficiënte weet te verzoenen. Dit nieuwe model is ontworpen met een specifieke doelgroep voor ogen: mannen en vrouwen van 35 tot 45 die evenveel belang hechten aan professioneel succes en levensvreugde als aan een sterke zin voor verantwoordelijkheid.

“Door het aanbod van de C-Klasse uit te breiden, mikken we bewust op nieuwe klanten,” stelt Dr. Joachim Schmidt, directeur Sales and Marketing bij Mercedes-Benz Cars. “Het nieuwe model is jeugdig, stijlvol en dynamisch. Wat we aanbieden, is een uitzonderlijk sportieve manier om in de wereld van de Mercedes-Benz coupés binnen te stappen."

Het design: dynamisch met de klassieke verhoudingen van een coupé

Van opzij gezien bekoort de nieuwe coupé door zijn compacte verhoudingen, zijn lage silhouet (41 mm lager dan de berline) en zijn klassieke vorm met drie volumes, krachtige schouders en smalle C-stijl. Voor coupés kenmerkende vormelementen zijn de korte overhang vooraan, de lange motorkap, de hellende voorruit en het lange, ver naar achteren lopende dak. De passagiersruimte loopt tot ver voorbij de achteras terwijl de achterruit geleidelijk naar de sportieve, korte achterzijde afloopt.

De wigvormige, oplopende gordellijn onderstreept de verwantschap met de C-Klasse, maar waar ze met een krachtige opwaartse beweging in de C-stijl opgaat, benadrukt ze tegelijk het heel eigen karakter van de coupé. Het uiteinde van de sierstrip op de gordellijn buigt scherp omhoog om samen te vallen met de sierstrip op de daklijn. Die opwaartse beweging bezorgt de zijruiten een sportieve toets, terwijl de vormgeving van de onderzijde van de C-stijl de krachtige schouders nog beter tot hun recht laat komen.

Voor en achter: echt een coupé, echt een C-Klasse

Vooraan heeft de nieuwe coupé dezelfde stijl als de nieuwste C-Klasse, hoewel hij toch eigen trekjes vertoont. De opvallende omlijsting van de radiatorrooster en de bumper domineren het vooraanzicht. De middelste luchtinlaat gaat naar boven toe open zodat hij een visuele basis vormt voor de radiatorrooster met de voor een coupé kenmerkende dubbele lamellen. De twee verchroomde lamellen die links en recht van de centrale ster vertrekken, worden naar de buitenzijde toe smaller en roepen een sportieve, pijlvormige horizontale beweging in het leven. Daardoor vertoont de voorzijde een uitgesproken V-vorm.

Die beweging gaat voort in de zijstukken die van onder de koplampen vertrekken en in de karakterlijnen op de zijkanten van de auto overgaan zodat er een verbinding tussen de voorzijde en de flanken ontstaat. De zijdelingse luchtinlaten in de bumper, waarin horizontale dagrijlichten geïntegreerd zijn, hebben een lage positie waardoor de coupé vlak boven de weg lijkt te liggen. De vorm van de koplampen met heldere lens creëert een dynamische indruk en versterkt samen met de motorkap, de radiatorrooster en de bumperbekleding de krachtige uitstraling van de voorzijde.

Achteraan ziet de C-Klasse Coupé er sportief kort uit. Omdat het dak zich met de schuin hellende achterruit en de vloeiende C-stijlen tot voorbij de achteras uitstrekt, lijkt de auto minder lang dan hij is. Een brede schuine strook op de bovenzijde van het kofferdeksel, die van op de flanken vertrekt, onderstreept de compacte vorm van de achterzijde. De achterlichten, die zo ver als mogelijk uit elkaar geplaatst staan en de auto breder doen ogen, hebben een opmerkelijke dieptewerking. Die is te danken aan de centraal geplaatste led-richtingaanwijzer, die voor de rode lichtbanden boven- en onderaan met hun dieper gemonteerde leds lijkt te zweven. De ononderbroken, horizontale contourlijnen in de bumper roepen lichtcontrasten in het leven en versterken nog de brede en lage indruk van de achterzijde. Een diffusor onderaan de achterbumper tussen de eindpijpen van het uitlaatsysteem doet de achterzijde lichter lijken en verleent de auto een apart sportief en dynamisch karakter.

Het interieur: de hoogste kwaliteit en exclusieve kleuraccenten

Het instrumentenbord heeft een krachtige, sportieve en hoogwaardige vormgeving. Drie ronde, buisvormige wijzerplaten met een gegalvaniseerde afwerking laten geen twijfels bestaan over het sportieve karakter van de auto. Standaard wordt de coupé uitgerust met de nieuwe generatie van het driespakenstuur, dat voor het eerst in de nieuwe CLS ingebouwd werd en dat voorzien is van een verchroomde centrale spaak. De oppervlakken van de bedieningselementen zijn fijn afgewerkt en gegalvaniseerd. De getrapte bovenzijde van het combi-instrument biedt ook plaats aan de centrale display en loopt langs de passagierskant als een discrete contourlijn voort. De centrale trapeziumvormige luchtmonden en de ronde luchtmonden helemaal links en rechts vallen op door hun gegalvaniseerde afwerking. Het bedieningspaneel van de communicatie- en informatie-eenheid van de nieuwe generatie is voorzien van zilverkleurige toetsen. De combinatie van matte toetsen, hoogglanzende oppervlakken en de nieuwe vormgeving voor de regelwielen versterkt nog de indruk van kwaliteit die van het interieur uitgaat.

Een groot sierelement dat een hoogwaardig onderdeel van het instrumentenbord vormt, loopt langs de passagierskant van de centrale luchtmonden tot de buitenste luchtmond en onderstreept de ruime verhoudingen van het interieur. Om het exclusieve interieur van de auto aan te vullen, zijn de sierelementen beschikbaar in het stijlpakket en in een afwerking in porseleinkleurige pianolak voor de Edition 1 – een primeur in de autobouw. Andere opties voor de sierelementen zijn zwarte pianolak, bruin wortelnotenhout, donker aluminium of bruin essenhout.

De C-Klasse Coupé is een volwaardige vierzitter met vier sportieve, comfortabele integrale zetels. Indien gewenst kunnen de achterleuningen neergeklapt worden om de koffer groter te maken.

De nieuwe telematicageneratie: gebruiksvriendelijk en aantrekkelijk

De C-Klasse Coupé is uitgerust met telematicatoestellen van de nieuwe generatie die hun wereldpremière in de berline- en breakmodellen gemaakt hebben. Belangrijke nieuwe kenmerken zijn de grotere bedieningseenvoud, de grotere displays, de overdracht van telefoongegevens, de weergave van SMS-berichten, de draadloze muziekweergave via Bluetooth en een USB-interface die nu in de centrale armsteun ondergebracht is.

Voor het eerst biedt het multimediasysteem COMAND Online toegang tot het internet. Wanneer de auto stilstaat, kunnen klanten vrij op het internet browsen of naar een dienst van Mercedes-Benz Online surfen, waarvan de pagina’s bijzonder snel te downloaden zijn en ook tijdens de rit gemakkelijk geraadpleegd kunnen worden. De geïntegreerde diensten omvatten weersinformatie en een speciale functie 'bestemming zoeken' via Google. Daarnaast kunt u ook een route downloaden die u voordien met Google Maps op een pc uitgestippeld hebt en naar de auto verstuurd. Het navigatiesysteem van COMAND Online heeft ook extra functies gekregen. Een van de nieuwe eigenschappen is een 3D-display met levensechte stadsbeelden.
Ook nieuw: de routes die u aflegt, kunt u registreren om ze later te herhalen; specifieke persoonlijke bestemmingen kunt u via een SD-kaart bewaren of invoeren; en op de navigatiekaart kunnen vier alternatieve routes, waaronder één bijzonder zuinige route, weergegeven worden.

De Becker® MAP PILOT is een betaalbaar navigatiesysteem dat ook in een later stadium ingebouwd kan worden en dat beschikbaar is voor de Audio 20 CD radio, het instapsysteem. In vergelijking met andere systemen op de markt heeft dat systeem de volgende voordelen: de geïntegreerde bediening via de centrale bedieningseenheid en de display van de Audio 20; de verborgen locatie in het handschoenvak; en de mogelijkheid om de gegevens via een internetportaal te updaten.

U kan het volledige persdossier in bijlage terugvinden.