07
juli
2011
|
02:00
Europe/Brussels

De referentie in termen van dynamisme en efficiëntie

Affalterbach – De Mercedes-Benz E 63 AMG wint aan kracht en efficiëntie. In het kader van de ‘AMG Performance 2015’-strategie die voor het modelgamma werd uitgewerkt, krijgt de ultraperformante versie de nieuwe AMG V8-biturbomotor van 5,5 liter. Deze krachtbron, die ook de CLS 63 AMG aandrijft, levert een vermogen van 386 kW (525 pk) of 410 kW (557 pk) en dringt tegelijk het verbruik terug: de E 63 AMG stelt zich tevreden met 9,8 liter per 100 kilometer over de gemengde cyclus (Break: 10,0 l/100 km), hetzij 22% minder dan zijn voorganger met de atmosferische AMG-motor van 6,3 liter. Daarmee is de E 63 AMG zowel in Berline- als Breakuitvoering de efficiëntste wagen in zijn klasse. De lage verbruikscijfers zijn ook voor een groot deel toe te schrijven aan de AMG SPEEDSHIFT MCT-transmissie met zeven verhoudingen en het nieuwe elektromechanische parametrische sportstuur van AMG. Bijkomende rijhulpsystemen geven de inzittenden een heel nieuw veiligheidsniveau.

De achtcilindermotor in het vooronder van de E 63 AMG is een waar concentraat van kracht. De Berline of Break, de 5,5-liter AMG V8-biturbomotor (interne code M 157) kan prat gaan op tal van vernieuwende technologieën zoals de directe benzine-injectie met piëzo-elektrische injectoren in combinatie met een verbranding met gerichte verstuiving, een cilindercarter in aluminium en een distributie met vier kleppen per cilinder, aangestuurd door nokkenassen met variabele timing, een lucht-waterkoeling, een elektronisch gestuurde alternator en een stop-startfunctie. Uit zijn cilinderinhoud van 5.461 cm³ puurt de V8 een maximumvermogen van 386 (525 pk) en een koppel van 700 Nm.

In combinatie met het optionele AMG Performance Pack stijgen die waarden bovendien tot 410 kW (557 pk) en 800 Nm. In beide versies schittert de E 63 AMG met zijn uitzonderlijke prestaties. Zo sprint hij in 4,3 (4,2) seconden van 0 naar 100 km/u (Break: 4,4 resp. 4,3 seconden) en haalt hij een elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/u.

De tabel met technische eigenschappen onthult het enorme potentieel van de V8-biturbomotor als het op hernemingen aankomt: het koppel van 700 Nm is beschikbaar over een breed toerentalgebied van 1.750 tot 5.000 t/min. In combinatie met het AMG Performance Pack zijn de cijfers nog indrukwekkender: het koppel van 800 Nm is beschikbaar tussen 2.000 en 4.500 t/min en garandeert een soevereine vermogensontplooiing die het best tot haar recht komt met de versnellingsbak in de manuele ‘M’-modus.

Onderstaande tabel vat de voornaamste technische specificaties samen.

E 63 AMG

E 63 AMG Break

Cilinderinhoud

5.461 cm³

5.461 cm³

Boring x slag

98,0 x 90,5 mm

98,0 x 90,5 mm

Compressieverhouding

10,0

10,0

Vermogen

386 kW (525 pk) bij 5.250-5.750 t/min 410 kW (557 pk) bij 5.250-5.750 t/min*

386 kW (525 pk) bij 5.250-5.750 t/min 410 kW (557 pk) bij 5.250-5.750 t/min*

Max. koppel

700 Nm bij 1.750-5.000 t/min 800 Nm bij 2.000-4.500 t/min*

700 Nm bij 1.750-5.000 t/min 800 Nm bij 2.000-4.500 t/min*

Droog gewicht van de motor

204 kg

204 kg

Verbruik over de nieuwe gemengde Europese cyclus

9,8 l / 100 km

10,0 l / 100 km

CO2-emissies

230 g/km

234 g/km

Acceleratie 0-100 km/u

4,3 sec. 4,2 sec.

4,4 sec. 4,3 sec.

Topsnelheid**

250 km/u

250 km/u

* Met AMG Performance Pack; ** Elektronisch begrensd

Brandstofbesparing van 2,8 l/100 kilometer

Ondanks een aanzienlijke stijging van zijn vermogen, koppel en prestatieniveau verbruikt de nieuwe E 63 AMG 2,8 liter minder dan zijn atmosferische voorganger. Het verbruik van 9,8 l/100 km over de gemengde cyclus stemt overeen met een CO2-uitstoot van 230 g/km. (Break: 10,0 l/100 km; 234 g/km).

De verbruiks- en CO2-emissiecijfers zijn identiek voor de twee vermogensversies (met en zonder AMG Performance Pack).
De E 63 AMG plaatst zich daarmee aan de top van zijn segment.

De vermogens- en koppelwinst van de versie met AMG Performance Pack is voornamelijk te danken aan de hogere drukvoedingsdruk, die stijgt van 1 tot 1,3 bar. De E 63 AMG met AMG Performance Pack onderscheidt zich voorts door zijn kleppendeksel in echt koolstof, dat de uitrusting naar een hoger niveau tilt. Het AMG Performance Pack omvat ook het AMG Performance-stuur met inzetstukken in zwart Alcantara® ter hoogte van de grepen, rood gelakte remzadels en (voor de berline) een spoiler in echte koolstof op de kofferklep en een elektrisch zonnescherm achteraan.

De AMG SPEEDSHIFT MCT-transmissie met zeven verhoudingen draagt eveneens bij tot het lagere verbruik.

De voorbeeldige verbruikscijfers zijn in grote mate te danken aan de sportieve AMG SPEEDSHIFT MCT-transmissie met zeven verhoudingen. De MCT-transmissie vervangt de klassieke koppelomvormer door een compacte koppeling met droge smering. De stop-startfunctie is standaard. Deze wordt geactiveerd in de modus ‘Controlled Efficiency’ (C) en legt de achtcilinder automatisch stil zodra de wagen stopt. In de C-modus vertrekt de transmissie systematisch in tweede versnelling en schakelt ze sneller op om hoge toerentallen te vermijden. De variabele brandstoftoevoer, die zich aan de behoeften aanpast, en de elektronische alternator met recuperatie van remenergie bij het vertragen dragen eveneens bij tot het lagere verbruik.

Toch blijft ook de werkingsdynamiek niet achter en ging de wendbaarheid er aanzienlijk op vooruit in de modi ‘S’ (Sport), ‘S+’ (Sport plus) en ‘M’ (manueel). De kortere schakeltijden, de hogere toerentallen en de spontanere schakelovergangen bevestigen het potentieel van de nieuwe V8 biturbo AMG. In de modi ‘S’, ‘S+’ en ‘M’ wordt de stop-startfunctie uitgeschakeld. De motorsturing schakelt bij volledige belasting trouwens een deel van de cilinders uit. In heel welbepaalde omstandigheden kan het uitschakelen van de ontsteking en benzine-injectie bijdragen tot nog snellere schakelovergangen, die dan bovendien gepaard gaan met een erg verslavende klank. De automatische dubbele ontkoppeling bij het terugschakelen zet dat dynamische karakter nog extra in de verf.

Sportieve wieltreinen ‘AMG RIDE CONTROL’ en nieuwe stuurinrichting

De E 63 AMG beschikt over de sportieve AMG RIDE CONTROL-wieltreinen met specifieke vooras: de bredere sporen (+ 56 mm ten opzichte van de E 500) en de specifieke wielsteunen met groter negatief camber vooraan zorgen voor een merkbaar betere grip in snel genomen bochten. Nog een bijzonderheid van de AMG-versie: de veerpoten met stalen veren op de vooras en pneumatische veren met automatische niveauregeling op de achteras. De E 63 AMG beschikt standaard over een elektronisch gestuurde schokdemping die de dempingseigenschappen automatisch aanpast aan de rijsituatie en zo de rolhoek van het koetswerk reduceert. Dat vertaalt zich in een ultrasnelle keuze tussen comfort en wendbaarheid. De bestuurder krijgt ook de keuze tussen drie ophangingsmodi (‘Comfort’, ‘Sport’ en ‘Sport Plus’), die hij met een druk op de knop kan inschakelen.

Eveneens nieuw is het parametrische AMG-sportstuur met elektromechanische sturing. Het onderscheidt zich door een directere ontdubbeling en een variabele bekrachtiging die zich aanpast aan de ophangingsmodus die de bestuurder heeft geselecteerd. Het resultaat: ze geeft de E 63 AMG een uitzonderlijke wendbaarheid in de bochten. De stuurinrichting draagt ook bij tot het lagere verbruik doordat de stuurbekrachtiging enkel energie verbruikt op het moment dat de bestuurder effectief remt.

De standaarduitrusting omvat het ESP®-systeem met drie modi, ‘Sport Handling Mode’ en het ultrakrachtige AMG-remsysteem met composietschijven vooraan. Het ultraperformante AMG-remsysteem in composietkeramiek is als optie verkrijgbaar. Het is nog performanter en weegt bovendien 40% minder. De E 63 AMG is geschoeid met nieuwe 18” lichtmetalen AMG-velgen met 10 spaken, en bandenmaat 255/40 R18 vooraan en 285/35 R18 achteraan. Net als bij de SLS AMG en CLS 63 AMG zijn de lichtmetalen AMG-velgen gemaakt met het procedé ‘flow forming’, dat de vermoeidheidsgrens opschuift en het gewicht met 0,8 kg per velg reduceert. Tenslotte komt een daling van het onafgeveerde gewicht zowel de dynamiek als het rijcomfort ten goede.

Resoluut dynamisch karakter

Langs buiten onderscheidt de E 63 AMG met de nieuwe M 157-motor zich door zijn lichtmetalen tienspaaksvelgen en specifieke verbrede vleugels met het ‘V8 BITURBO’-logo. De versie E 63 AMG doet er ook nog een AMG-koetswerkkit met specifieke schorten vooraan en achteraan bij, evenals AMG-drempelbeschermers en twee verchroomde uitlaten voor de AMG-sportuitlaat.

Zichtbare opwaardering van het interieur

De deuren geven uit op een hoogwaardig interieur met een perfecte afwerkingskwaliteit. De blik wordt aangetrokken door het nieuwe AMG Performance-stuur met drie spaken. Het is afkomstig uit de CLS 63 AMG en beschikt over een afgeplat deel onderaan en bovenaan om een perfecte beheersing van de wagen te verzekeren. Dit nieuwe stuur onderscheidt zich voorts door schakelpeddels in aluminium, zijdelingse handgrepen in geperforeerd leder en een airbagafdekking met reliëf en een decoratieve ‘Silver Shadow’-afwerking. De E-SELECT-versnellingspook met gestempeld AMG-logo maakt de harmonieuze algemene indruk compleet.

Het driedimensionale tft-kleurenscherm in het midden van de snelheidsmeter werd eveneens overgenomen van de CLS 63 AMG. Zodra de bestuurdersdeur werd geopend, wordt men verwelkomd door het AMG-logo, dat op het scherm wordt weergegeven.

AMG Performance Studio: personalisering af fabriek

De AMG Performance Studio verzorgt tal van exclusieve opties waarmee klanten hun E 63 AMG af fabriek kunnen personaliseren.

· Prestatiegerichte ‘RIDE CONTROL AMG’-wieltreinen

· Nieuwe lichtmetalen AMG-velgen met tien spaken, met een glanzende titaniumgrijze afwerking, bandenmaat 255/35 R19 (vooraan) 285/30 R19 (achteraan)

· Een zelfsperrend AMG-differentieel achteraan met 40% blokkering

· Een ultraperformant AMG-remsysteem in composietkeramiek

· AMG Exterior Carbon Pack

· Het AMG Performance-stuur

· AMG-sierinleg in koolstofvezel/zwarte lak

· Verlicht AMG-drempelsierstrips

· AMG Driver’s Pack (verhoging van de topsnelheid tot 280 km/u op de E 63 AMG Break en 300 km/u op de E 63 AMG Berline, deelname aan een rijstage van de AMG Driving Academy, AMG-windafleider op de kofferklep en elektrisch zonnescherm achteraan). Deze laatste voorzieningen zijn voorbehouden aan de Berline.

Nieuwe rijhulpsystemen voor een nog hoger veiligheidsniveau

De nieuwe E 63 AMG is uitgerust met ruim een tiental rijhulpsystemen die ongevallen moeten voorkomen of de gevolgen moeten beperken als ze toch onvermijdelijk zijn. We citeren twee nieuwigheden: de actieve dodehoeksensor en de actieve rijstrookassistent. De actieve dodehoekassistent waarschuwt de bestuurder wanneer sensoren een hoog ongevalsrisico detecteren bij het veranderen van rijstrook. Als de bestuurder de alarmberichten negeert en de wagen gevaarlijk dicht bij de auto’s op de naburige rijstrook komt, intervenieert het systeem door de wielen aan de andere kant af te remmen met behulp van het ESP®-systeem met drie modi. Dat zorgt voor een gierbeweging die het traject van de wagen corrigeert en zo gevaren voorkomt.


De actieve rijstrookassistent is eveneens gekoppeld aan het ESP®-systeem met drie modi. Dat komt tussenbeide wanneer de Mercedes onbedoeld afwijkt van zijn rijstrook en een doorlopende witte lijn links of rechts van de wagen overschrijdt. De actieve rijstrookassistent remt in dat geval de tegenoverliggende wielen af om te voorkomen dat de wagen afwijkt van zijn rijstrook. Tegelijk wordt de bestuurder gewaarschuwd door een weergave in het instrumentenbord. Wanneer de wagen een onderbroken lijn overschrijdt, activeert het systeem een elektrische impuls die het stuur kort doet trillen, een discrete maar erg efficiënte manier om de bestuurder aan te geven dat hij onmiddellijk moet tegensturen. Dat tactiele signaal in het stuur wordt ook systematisch verstuurd alvorens de wielen correctief worden afgeremd.

De E 63 AMG met de nieuwe AMG V8-biturbomotor van 5,5 liter is verkrijgbaar als Berline en Break en wordt in september van dit jaar gelanceerd. De prijzen blijven identiek aan die van het vorige model:

· E 63 AMG Berline: 116.644 euro incl. btw

· E 63 AMG Break: 119.427 euro incl. btw

· AMG Performance Pack: 8.615,20 euro incl. btw (Berline) en 7.874,68 euro incl. btw (Break)