09
juni
2005
|
02:00
Europe/Brussels

De S-Klasse geeft de toon aan: Mercedes’ topmodel krijgt Brake Assist PLUS en de tweede generatie van PRE-SAFE®

Stuttgart, Brussel – Het preventieve beschermingssysteem voor de inzittenden PRE-SAFE® wordt nog efficiënter. In de toekomstige S-Klasse, die tijdens de herfst van 2005 in wereldpremière gaat, combineert Mercedes-Benz PRE-SAFE® met het nieuwe anticiperende Brake Assist PLUS, dat een radar gebruikt om voorliggers te detecteren en een waarschuwing geeft wanneer een wagen te dicht komt.

 

Stuttgart, Brussel – Het preventieve beschermingssysteem voor de inzittenden PRE-SAFE® wordt nog efficiënter. In de toekomstige S-Klasse, die tijdens de herfst van 2005 in wereldpremière gaat, combineert Mercedes-Benz PRE-SAFE® met het nieuwe anticiperende Brake Assist PLUS, dat een radar gebruikt om voorliggers te detecteren en een waarschuwing geeft wanneer een wagen te dicht komt. Als het risico op een ongeval bestaat, berekent dit systeem in een oogwenk de benodigde remkracht, die dan ook uitgeoefend wordt zodra de bestuurder het rempedaal intrapt. In kritieke remsituaties worden als preventieve maatregelen ook de voorste gordels aangespannen, de opblaasbare kussens in de stoelen opgepompt en de stoelen worden zo geplaatst dat de inzittenden maximaal beschermd worden in geval van een aanrijding. Dat is de verdienste van het PRE-SAFE®-concept.

Dankzij het anticiperende Brake Assist PLUS kan het aantal gevaarlijke kop-staartaanrijdingen beduidend afnemen. Tijdens tests met 100 bestuurders in de rijsimulator van DaimlerChrysler Research werd door dit nieuwe systeem het aantal aanrijdingen in veelvoorkomende situaties verminderd van 44 procent naar 11 procent gemiddeld. Bovendien kan door de combinatie van Brake Assist PLUS en PRE-SAFE® de veiligheid van de inzittenden nog beter gewaarborgd worden. Mercedes-Benz is de eerste en enige autoconstructeur ter wereld die zo’n volledig veiligheidssysteem aanbiedt, dat in actie schiet alvorens het dreigende ongeval ook daadwerkelijk gebeurt.

De anticiperende remhulp Brake Assist PLUS (BAS PLUS) maakt gebruik van twee radarsystemen om het verkeer voor de wagen af te tasten. De DISTRONIC-radar (77 GHz) wordt bijgestaan door een nieuwe korteafstandsradar, die de onmiddellijke omgeving voor de wagen in een hoek van 80 graden aftast. De radarstralen reiken 150 meter ver, voldoende om voorliggers tijdig te detecteren. Indien de afstand te klein wordt, gebruikt het systeem de gegevens van de radar om de remkracht te berekenen die nodig is om in elke verkeerssituatie een ongeval te vermijden. Als de bestuurder het rempedaal dan intrapt, komt deze remkracht onmiddellijk vrij en vindt een optimale vertraging plaats om het ongeval te vermijden.


PRE-SAFE®: opblaasbare kussen voor een nog hoger veiligheidsniveau

Het preventieve PRE-SAFE®-beschermingssysteem voor de inzittenden, dat eveneens verder verbeterd werd door Mercedes-Benz, treedt automatisch in werking als de remvertraging een bepaalde drempelwaarde overschrijdt. Naast de bekende en beproefde PRE-SAFE®-functies, zoals het aanspannen van de gordels en het rechtzetten van de stoelen, krijgt de toekomstige S-Klasse ook nieuwe multicontourstoelen met kussens in de zitting en de rugleuning die automatisch opgepompt worden als een ongeval dreigt te gebeuren. Deze kussens omhullen en ondersteunen de inzittenden en vergroten de afstand tot de deurpanelen in geval van een aanrijding. Hierdoor kunnen de zijdelingse airbags op hun beurt een betere bescherming bieden. Optioneel zullen de individuele stoelen achterin uitgerust zijn met opblaasbare PRE-SAFE®-kussens in de rugleuning.

Bovendien integreert Mercedes-Benz ook de zijruiten in dit preventieve veiligheidssysteem. De ruiten sluiten automatisch in het geval van een eventuele aanrijding om zo een optimale steun te bieden voor de hoofdairbags tijdens een botsing of een koprol. Gesloten ruiten verminderen ook het risico dat passagiers uit de wagen geslingerd worden of dat voorwerpen van buitenaf in de wagen vliegen.


Testresultaat: het aantal ongevallen daalt met 75 procent

Mercedes-Benz heeft de werking van het anticiperende Brake Assist PLUS uitvoerig getest. Voor deze tests reden meer dan 200 bestuurders met 24 wagens in Europa en de Verenigde Staten meer dan 400.000 testkilometers bijeen. Datarecorders en video-opnames maakten het mogelijk om alle BAS-functies nauwkeurig te analyseren. Dit nieuwe systeem bevordert de verkeersveiligheid in niet geringe mate.

Gedurende een aantal maanden voerde Mercedes-Benz ook tests uit in de rijsimulator van DaimlerChrysler Research. De 100 deelnemende bestuurders maakten een rit van 40 minuten en werden geconfronteerd met een aantal kritieke situaties op snelwegen en secundaire wegen, waarin een noodstop de enige manier was om een aanrijding te vermijden.

Dankzij het nieuwe Brake Assist PLUS daalde de ongevallenfactor in deze test met 75 procent: van 44 procent naar 11 procent. Vooral tijdens een rit aan 80 km/h met druk verkeer op een secundaire weg maakte deze nieuwe technologie indruk. In situaties waarbij de voorligger plots hard remt, gebeurde in 93 procent van de gevallen waarin het radargestuurde Brake Assist werd gebruikt, geen ongeval.
Zonder dit systeem gebeurde in ongeveer de helft van de gevallen een kop-staartaanrijding.


“PRO-SAFE”: het 5P-concept voor de allergrootste veiligheid

Met de anticiperende remhulp Brake Assist en PRE-SAFE® van de tweede generatie, onderstreept Mercedes-Benz zijn rol als voortrekker op het gebied van personenwagenveiligheid en toont het eens te meer aan dat veiligheid voor het merk een allesomvattende taak is: het combineert elektronische rijhulpen om een ongeval te voorkomen met veiligheidssystemen voor de inzittenden, die gepast reageren op de ernst van een ongeval, en met maatregelen om de inzittenden na een ongeval zo snel mogelijk te kunnen redden.

“PRO-SAFE” is de overkoepelende term voor dit beproefde principe van personenwagenveiligheid, dat toegespitst werd op de werkelijke verkeersomstandigheden. Het is gebaseerd op de vele jaren toewijding van Mercedes-Benz voor een grotere verkeersveiligheid en bouwt via vier krachtlijnen verder op deze traditie:

PERFORM-SAFE: het rijden zelf veilig maken door gevaarlijke situaties op de weg zo vroeg mogelijk te herkennen en de bestuurder ervoor te verwittigen. De standaard uitrustingselementen in de personenwagens van Mercedes, zoals ABS, Brake Assist, ESR en ESP®, staan de bestuurder bij in kritieke situaties.

PRE-SAFE®: op een preventieve manier reageren op een dreigend gevaar.

PASSIVE-SAFE: de aangepaste bescherming bieden bij een aanrijding, bijvoorbeeld door intelligent ontworpen koetswerken met grote kreukelzones te gebruiken en efficiënte beschermingssystemen zoals adaptieve frontale airbags, gordelspanners en spankrachtbegrenzers, laterale airbags en hoofdairbags.

POST-SAFE: ernstige verwondingen voorkomen en ervoor zorgen dat de inzittenden na een ongeval snel gered kunnen worden.


Meer informatie onder Documents amp; Photos