20
april
2010
|
02:00
Europe/Brussels

De Shooting Break concept-car: het coupédesign naar nieuwe hoogten getild

· Innovatieve vierdeurscoupé met aflopende achterkant

· Wereldpremière: dynamische ledkoplampen

· Voorloper: nieuwe V6-benzinemotor met directe injectie

In oktober 2004 legde Mercedes-Benz de basis voor een nieuw marktsegment met de vierdeurscoupé CLS. In september 2008 onthulde het merk een frisse en opwindende interpretatie van het emotionele, aantrekkelijke coupédesign in de vorm van de concept-car FASCINATION. En nu, op Auto China 2010 is het de beurt aan de concept-car Shooting Break, een stijloefening van de Mercedes-ingenieurs voor de mogelijke toekomstige ontwikkeling van het coupéconcept. De concept-car Shooting Break blikt ook duidelijk vooruit op de verdere evolutie van de emotionele designtaal van Mercedes-Benz.

Breed en plat, met een lange motorkap en een dak dat doorloopt in de achterpartij: de concept-car Shooting Break geeft blijk van verbazingwekkende proporties, die tegelijk duidelijk verwijzen naar dat andere designicoon, de CLS. De voorpartij kreeg een volledig nieuw design maar maakt gebruik van elementen die doen denken aan de SLS AMG supersportwagen: het radiatorrooster met de grote ster en opvallende bionische latten is niet geïntegreerd in de motorkap, maar werd afzonderlijk ontworpen in de vorm van een ‘soft nose’. Het rooster wordt aan beide zijden geflankeerd door ledkoplampen, die voor het eerst alle klassieke dynamische lichtfuncties voor hun rekening nemen. Het profiel kreeg een dynamische toets dankzij de hoge, uitgesproken gordellijn en de indrukwekkende karakterlijn, die wordt ondersteund door de krachtige wielkasten achteraan. Het coupéachtige zijaanzicht wordt eveneens benadrukt door de lage ruituitsnijding, die het broeikaseffect nog in de verf zet met een afwerking in gepolijst aluminium.

Het interieur wordt gedomineerd door natuurlijk hout en leder. Opvallend is de brede middenconsole over de volledige lengte van het interieur. Ze benadrukt de vierzitslay-out en het hoge comfortpeil dat de concept-car Shooting Break mogelijk maakt. De houten vloer van de bagageruimte weerspiegelt de fundamentele interpretatie van dit onderdeel van de wagen, waarbij de donker gevlekte eik contrasteert met de beschermstrips in ingelegd aluminium.

De concept-car Shooting Break wordt aangedreven door de voorloper van de toekomstige generatie van V-motoren van Mercedes-Benz. De V6 kreeg een hoek van 60 graden en een inhoud van 3,5 liter en onderscheidt zich door zijn directe injectie en de sturing die een werking op arm mengsel mogelijk maakt. De zescilindermotor produceert 225 kW (306 pk) en een maximumkoppel van 370 Nm en voldoet aan de BlueEFFICIENCY-criteria van Mercedes-Benz. Hij vestigt ook nieuwe normen op het vlak van zuinigheid.


Het koetswerk: stijlvol sportief

De proporties zijn duidelijk die van een coupé: de lange motorkap, de fijne frameloze zijruiten en de dynamische, naar achteren toe aflopende daklijn creëert een basislook die klaar lijkt voor de start. Pas wanneer je hem in detail gaat bekijken, wordt het duidelijk dat de Shooting Break eigenlijk vier deuren en een breakachterkant heeft. Als dusdanig onthult deze studie zijn filosofische verwantschap met de CLS Coupé, een wagen die sinds 2004 aan een nieuw marktsegment timmert en die vandaag reeds als een icoon wordt beschouwd dat een erg bijzondere plaats in de autogeschiedenis zal opeisen. Misschien kijken we ooit met dezelfde gedachte terug op de Shooting Break concept-car, die ideeën van de concept-car FASCINATION uit 2008 overnam en in een futuristisch kleedje stak.

“De concept-car Shooting Break steunt op een fantastische traditie van stijlvolle, gecultiveerde sportiviteit, die de fantastische coupés van Mercedes-Benz altijd al heeft gekenmerkt en tilt dat unieke erfgoed naar een hoger niveau,” aldus Professor Gorden Wagener, chief designer bij Mercedes-Benz. “Tegelijk wijst hij de weg naar de toekomstige designfilosofie van Mercedes-Benz."

De vocabulaire van die designtaal omvat het contrast tussen lijnen en uitgesproken oppervlakken, die samen een bruisende interactiezone creëren. Het expressieve ontwerp van de voorpartij springt onmiddellijk in het oog en gebruikt elementen die verwijzen naar de supersportwagen SLS AMG. Het radiatorrooster werd voor het eerst ontworpen als een ‘soft nose’ en is niet geïntegreerd in de motorkap. Dat draagt bij tot de voetgangersveiligheid en benadrukt tegelijk de lange, sportieve motorkap. Het radiatorrooster wordt gedomineerd door de grote ster in het midden en zet de verwantschap met de andere coupés van het merk in de verf. Het wordt ondersteund door de bionische, gebogen latten in het radiatorrooster. Hun gebogen lijn komt terug in de expressieve look van de voorbumperschort en luchtinlaten.

Bijzonder opvallend zijn de volledige ledkoplampen, die voor het eerst alle normale dynamische lichtfuncties uitoefenen met ledtechnologie. Binnenin zijn ze verdeeld in drie pijlvormige lagen van boven naar beneden: de bovenste laag omvat een ledrichtingaanwijzer en daaronder bevindt zich een opvallend ledzijlicht dat de dimlichtfuncties voor haar rekening neemt. Het zijlicht is ook te zien wanneer de dimlichten branden en creëert zo een nieuw en afzonderlijk nachtdesign en een opvallende look. Het laagste niveau van de koplampen bevat de grootlichten en nightview-functies. De in het totaal 71 ledlampjes gaven niet alleen een onmiskenbaar lichtsignatuur maar bevorderden ook het zicht op de weg in vergelijking met eerdere systemen.

Het zijprofiel van de Shooting Break concept-car wordt gedomineerd door de lage, frameloze zijruiten, waarvan de coupéachtige vorm nog verder wordt benadrukt door de integratie van een frame in gepolijst aluminium langs het koetswerk. Dankzij de positionering van de buitenspiegels op de gordellijn wordt de zijlijn benadrukt en ging het zicht ter hoogte van de A-stijlen erop vooruit. De zijruiten worden ondersteund door een hoge gordellijn die naar achteren toe afloopt in een frisse interpretatie van de klassieke ‘dropping line’ van de iconische Mercedes-coupés. De prominente, gespierde heuppunten, die de zijlijn krachtig ondersteunen zorgen voor een bijkomende opwindende toets. Deze interactie doet denken aan het beeld van een sprinter in de startblokken, klaar om een explosieve, voorwaartse energiegolf los te laten. Het dak loopt door in de achterpartij en valt omlaag in typische coupéstijl. Nog een bijzonder kenmerk zijn de verzonken deurgrepen, die met behulp van sensoren omhoog komen wanneer ze worden aangeraakt, om de toegang tot het interieur te verzekeren.

Het zijaanzicht wordt afgerond met brede, omhullende achterlichten met ledtechnologie. Op die manier leggen ze de link met de lage, steile achterkant van een break met bovenaan scharnierende achterklep. De vorm wordt benadrukt door de brede schouderlijn, die duidelijk zichtbaar is langs achter en die de smalle ruiten benadrukt. Het dubbele uitlaatsysteem met twee gepolijste eindpijpen werd geïntegreerd in de achterbumper, die ook een elegant gevormde vleugel omvat.

Een andere factor in de bijzondere look van de Shooting Break concept-car is de uitzonderlijke lakafwerking. Hij maakt namelijk gebruik van een satijnachtige heldere laag die de kleur ‘allanite grey magno’ een mysterieuze glans geeft en de verrukkelijke lijnen van de coupé nog verder benadrukt.

De sportieve look van de Shooting Break concept-car wordt compleet gemaakt door de grote 20” lichtmetalen velgen in de kleur sterling silver met het bionische ontwerp met vijf fijne spaken. Ze gunnen voorbijgangers een blik op de grote schijfremmen die erachter zitten. Vooraan is deze uitzonderlijke wagen geschoeid met bandenmaat 255/30 ZR20, achteraan is dat 285/25 ZR20.


Het interieur: design maakt kwaliteit zichtbaar, hoogwaardige materialen, handgemaakte perfectie

Een groot glazen panoramadak gunt ons een blik in het hoogwaardige, perfect met de hand afgewerkte interieur van de concept-car Shooting Break, waar natuurlijke materialen zoals hout en leder de boventoon voeren. Hout wordt gebruikt op de bekledingselementen en deurgrepen, het instrumentenbord en de middenconsole en voornamelijk op de koffervloer achteraan. Voor de keuze van het hout opteerden de interieurontwerpers voor zijdeachtige eik omwille van de ongewone, lensvormige textuur. De houten vloer in de bagageruimte heeft geïntegreerde laadstrips in aluminium en doet daarmee denken aan de afwerking die men normaal op jachten ziet.

Vier zadeltassen op de wanden van de bagageruimte worden gebruikt om kleine voorwerpen op te bergen. Ze zijn afgewerkt met leder, dat ook elders in de Shooting Break concept-car overvloedig is gebruikt: het hele interieur omvat maar liefst tien vierkante meter leder. De lichte porseleinkleurige secties in nappaleder vormen een aantrekkelijk contrast met het donkerbruine, natuurlijk gekleurde anilineleder en de zittingen en deurpanelen met zilverkleurige afwerking. De doorgedreven dubbele stiknaden en hoogwaardige bijpassende zetelbekleding weerspiegelen de handgemaakte perfectie en aandacht voor details, net als de plooistiksels op het instrumentenbord en de drempelplaatjes en de rugleuningen, die stuk voor stuk de contouren van de onderdelen uitstekend aangeven.

De perfectie en aandacht voor details komen ook terug in de bekledingselementen. Terwijl ze voor het koetswerk zijn gepolijst tot een hoogglanzende afwerking, hebben ze in het interieur een matte afwerking. In het totaal zijn maar liefst zeven manuele processen nodig, van schuren tot polijsten, om de onderdelen, die volledig in aluminium zijn vervaardigd hun definitieve vorm te geven. De matte afwerking van de interieurbekleding heeft als inspiratie gediend voor het metaalachtige, zilverkleurige leder op de zetels, de middenconsole en de tassen in de bagageruimte. De diepe tapijten in de voetruimtes, afgewerkt in de kleur porselein, is een luxemateriaal dat ook wordt gebruikt door Maybach-Manufaktur. De lichtgekleurde dakbekleding van zijdeachtige stof voegt de ‘finishing touch’ toe aan de indruk van comfortabele elegantie in het interieur.

De Shooting Break concept-car is overduidelijk een vierzitter. De vier identiek gevormde lederen zetels hebben een sportwagenlook dankzij hun geïntegreerde hoofdsteunen. Openingen in het bovenste gedeelte van de hoofdsteunen maken het mogelijk om door de zetels te kijken. Een brede, volledig in hout gerealiseerde console op de transmissietunnel biedt een visuele scheiding tussen bestuurder en voorpassagier en verwent de inzittenden tegelijk met twee grote, met leder overtrokken armsteunen. Ze omvat ook twee bekerhouders en de bedieningstoetsen voor de airconditioning achterin. De middenconsole is achterin afgewerkt met inlegwerk: een gebogen Mercedes-opschrift dat de stijl van de jaren twintig echoot. Het opvallende cursieve lettertype komt ook terug op de deurdrempels voorin.

Aangezien het centrale scherm in het bovenste deel van het instrumentenbord werd geïntegreerd, heeft de cockpit een omhullend effect. De elegante uitstraling en bionische details van het koetswerk worden onder meer samengevat in de dynamische golfvorm in het instrumentenbord. In het midden zit een analoog klokje. Het instrumentenbord omvat drie kokers met wijzerplaten en een kleurenscherm voor de serviceaanduidingen.


De koplampen: opwindende ledtechnologie voor een volledige functionaliteit

De Shooting Break concept-car heeft een dynamische, zuivere ledverlichting, die de kleurimpressie van ledtechnologie overdag combineert met de prestaties, functionaliteit en energie-efficiëntie. Het nieuwe verlichtingssysteem, dat dit jaar in serieproductie wordt genomen, beschikt over het Intelligent Light System, dat reeds uitvoerig werd getest in Mercedes-modellen met bi-xenonkoplampen. De vijf lichtfuncties (platteland, snelwegen, mistkoplampen, meesturende bochtverlichting en hoekverlichting) werden specifiek ontworpen voor bepaalde rij- en weersomstandigheden.

De lichtspecialisten bijMercedes-Benz zijn er bovendien in geslaagd om de innovatieve adaptieve grootlichtassistent voor het eerst met ledtechnologie te combineren voor een nooit gezien niveau van veiligheid in het donker.


De motor: betere prestaties en een lager verbruik

De Shooting Break concept-car wordt aangedreven door de toekomstige familie van nieuwe V-motoren van Mercedes-Benz. Bijzondere eigenschappen van de directe injectie zijn onder meer de nieuwe generatie van piëzo-elektrische injectiekleppen die meerdere injecties mogelijk maken. Bovendien wordt een betere werking met arm mengsel mogelijk gemaakt dankzij de controle van de drukgegevens. Zelfs de randonderdelen werken efficiënter en er is voortaan een stop-startfunctie. De V6 met een hoek van 60 graden en een cilinderinhoud van 3,5 liter produceert 225 kW (306 pk) en een maximumkoppel van 370 Nm.

What’s in a name: de oorsprong van de naam ‘Shooting Break

‘Break’, of het homoniem ‘Brake’, was de naam van rijtuigen die ooit werden gebruikt om wilde paarden te temmen (break in) of hun bewegingsdrang te beperken (brake) zodat ze als werkpaarden konden worden ingezet. Aangezien de rijtuigen dit proces meer dan eens niet overleefden, werden alleen rijtuigen ingezet die niet nodig waren voor andere doeleinden. Waar nodig werden de ‘Brakes’ vaak uitgerust met variabele koetswerken, die alleen werden gebruikt om dingen mee te nemen die bijvoorbeeld nodig waren voor jacht. Dergelijke rijtuigen, die werden gebruikt om te gaan schieten, werden ‘Shooting Brake’ of ‘Shooting Break’ genoemd. In de jaren zestig en zeventig werden gemotoriseerde Shooting Breaks populair in Groot-Brittannië: exclusieve cross-overvoertuigen, die de luxe van een coupé met de bagageruimte van en break combineerden.