31
januari
2008
|
01:00
Europe/Brussels

De SL-Klasse nieuwe generatie: Vernieuwde sportiviteit

Stuttgart – In de lente van 2008 zal Mercedes-Benz de nieuwe generatie van de SL-Klasse voorstellen en zo een nieuw hoofdstuk beginnen in de lange traditie van legendarische sportwagens van het merk. De luxueuze roadster, die wereldwijd het meest succesvolle model van zijn categorie is, pakt uit met een nieuw design, dat uitgesproken sportief en statig is – een beeld dat overeenstemt met de wegkwaliteiten van deze tweezitter, die zowel opnieuw vooruitgang boekt op het vlak van dynamisme, met een nieuw snelheidsafhankelijk stuur, als op dat van comfort en veiligheid. De SL 350 wordt aangedreven door een nieuwe, krachtige sportmotor, die 232 kW/316 pk ontwikkelt, maar toch 0,4 liter minder verbruikt (nieuwe Europese gemengde cyclus). Met de SL 350 en de nieuwe SL 280 (170 kW/231 pk) is de SL-Klasse nu verkrijgbaar met twee zescilinders. De topversies in het gamma blijven de SL 500 met V8-motor en de SL 600 met V12-motor. De nieuwe sportieve roadster van Mercedes-Benz is nog maar eens baanbrekend op het vlak van veiligheid: hij is standaard uitgerust met bixenonkoplampen en het Intelligent Light System, dat de verlichting aanpast aan de rijomstandigheden. De nekverwarming AIRSCARF, een uitvinding van Mercedes-Benz, doet haar intrede. Dit optionele systeem vergroot het comfort wanneer het dak geopend is en maakt het mogelijk zonder dak te rijden tot bij de eerste rijm. Voor hun ontspanning en om op de hoogte te blijven beschikken de inzittenden van de SL standaard over het multimediasysteem COMAND, dat volledig herwerkt is en uitgebreid werd met nieuwe functies.

De nieuwe generatie van de SL-Klasse is een nieuw juweeltje in de fabelachtige reeks van Mercedes-Benz sportwagens, die teruggaat tot 1954, met de befaamde 300 SL met vleugeldeuren. In 1957 werd hij opgevolgd door de eerste SL roadster. Tot dusver heeft het merk met de ster meer dan 630.000 sportwagens van deze categorie geproduceerd.

Net als zijn illustere voorvaderen is de nieuwe SL-Klasse een unieke auto. Hij pakt uit met een in het sportwagensegment ongeëvenaard harmonieus evenwicht van sportiviteit, veiligheid en comfort. De knappe mix van deze drie kwaliteiten vertaalt zich in een alert en sensationeel weggedrag en in een perfect welzijn – de sportieve verfijning volgens Mercedes-Benz.

Design: nieuwe lijnen en erg sportieve toetsen

Voor het ontwerp en de inrichting van de nieuwe SL-Klasse heeft Mercedes-Benz de sportieve kwaliteiten van de roadster nog meer tot hun recht willen doen komen. Vanuit dat opzicht is het nieuwe design van de voorpartij bijzonder geslaagd. Het erg brede en imposante radiatorrooster loopt uit in een pijlvorm, een symbool van sportieve waarden als competitiegeest en de drang naar prestaties.

Een horizontale lamel maakt het radiatorrooster optisch langer en accentueert de krachtige look van de voorpartij van de SL, die op die manier verrast door zijn tegelijk nieuwe en vertrouwde karakter. Met behulp van expressieve stijlelementen keren de designers van Mercedes-Benz terug in de geschiedenis van het model en knopen ze opnieuw aan bij het design van de voorpartij van oude SL roadsters, die ook gekenmerkt werden door brede en opvallende radiatorroosters.
De hertekende voorpartij doet de nieuwe generatie van de Mercedes-Benz SL dus aansluiten bij zijn legendarische voorgangers.

De designers brengen tevens een eerbetoon aan de grondlegger van de reeks: de twee bulten in de motorkap en de kieuwvormige luchtuitlaten in de voorvleugels zijn geïnspireerd op karakteristieke elementen van de 300 SL van 1954. Een moderne interpretatie ervan tooit nu de nieuwe sportwagen van Mercedes-Benz.

De traditionele esthetische elementen van vijf decennia roadsters ontwerpen passen perfect bij de huidige Mercedes-Benz designkenmerken. De voorpartij van de nieuwe SL vertoont de typische pijlvorm van het nieuwe millennium, evenals lichtblokken die sterk doorlopen in de voorvleugels en de snuit breder doen lijken. Met deze nieuwe koplampen toont de SL dat hij met zijn tijd meegaat en ook zijn traditionele pioniersrol vervult. Zoals steeds zal het front van de nieuwe SL een bron van inspiratie vormen voor dat van toekomstige personenwagens van Mercedes-Benz.

Ook de achterpartij doet het sportieve karakter van de SL van de nieuwe generatie beter uitkomen, met name dankzij de nieuwe bumper, waarvan de geïntegreerde diffusor doet denken aan de autosport. Net als de nieuwe, trapeziumvormige uitlaten zet dit designelement mee de breedte van het koetswerk in de verf – nog een symbool van de kracht die de roadster in zich heeft.

Parametrisch stuur: sportief rijplezier ten top

De modelnaam SL staat niet alleen garant voor een hoogstaand design, maar ook voor een hoogstaand rijplezier. De sportwagen van Mercedes-Benz heeft altijd al indrukwekkende rijsensaties geboden zonder het minste compromis qua weggedrag, veiligheid of comfort. De ingenieurs van Mercedes-Benz hebben dan ook de techniek van de SL geperfectioneerd zonder van die traditie af te wijken. De nieuwe optionele parametrische stuurinrichting onderscheidt zich door een eenvoudige en tegelijk geniale techniek die rijplezier in de bochten een heel nieuwe dimensie geeft.

Deze nieuwigheid is gebaseerd op de standaard parametrische stuurinrichting. Het omvat dan ook een snelheidsafhankelijke bekrachtiging, zoals de bestuurder kan vaststellen wanneer hij met lage snelheid rijdt, tijdens het manoeuvreren of bij het parkeren: het stuur draait bijna moeiteloos. De stuurinrichting wordt uitgebreid met een tandheugel waarvan de ontdubbeling varieert naargelang van de stuurhoek. Vanaf een stuurhoek van vijf graden wordt de ontdubbeling groter: in een bocht moet de bestuurder dus maar evenveel aan het stuur draaien als bij een stuur met constante ontdubbeling. De auto reageert ogenblikkelijker en spontaner – kortom, sportiever.

Dankzij de snelheidsafhankelijke bekrachtiging zorgt de nieuwe techniek voor nog meer comfort wanneer de bestuurder langzaam rijdt of tijdens het manoeuvreren of parkeren, aangezien de sterke ontdubbeling hem het sturen verlicht.

Met zijn vierarmige vooras en meerarmige achteras onderscheidt de SL zich altijd door een op technisch vlak uiterst verfijnd onderstel. De actieve ophanging ABC, een uitzonderlijk meesterwerk in zijn soort, is standaard voorzien op de SL 500 en SL 600. Dit systeem compenseert de duik- en steigerbewegingen en de pompbewegingen van het koetswerk en past automatisch de stugheid van het onderstel aan de rijomstandigheden aan. Het resultaat is een grote wendbaarheid en een uitzonderlijk weggedrag gekoppeld aan een hoog comfortniveau. Voor de nieuwe generatie van de SL-Klasse heeft Mercedes-Benz de afstelling van de ABC-schokdempers nog verder verfijnd. De sportiviteit, de veiligheid en het comfort bereiken zo een ongeëvenaard kwaliteitsniveau.

De SL 280 en SL 350 zijn standaard uitgerust met brede banden van 255/45 R 17 en lichtmetalen velgen van 17 duim. De V8-roadster SL 500 is dan weer geschoeid met 255/40 R 18-banden op velgen van 18 duim. Op de SL 600 wordt het exclusieve karakter van de V12-versie bevestigd door de lichtmetalen velgen van 18 duim met tien dubbele spaken, vooraan met banden van 255/40 R 18 en achteraan met exemplaren van 285/35 R 18.

Motoren: een nieuwe, buitengewoon sportieve zescilinder

Mercedes-Benz biedt een nieuwe, erg aantrekkelijke instapversie van de SL-Klasse aan, de SL 280 van 170 kW/231 pk. De zescilinder ontwikkelt zijn maximumkoppel van 300 Nm vanaf 2 500 t/min en stuwt de roadster in 7,8 seconden van 0 tot 100 km/u. Het brandstofverbruik bedraagt slechts 9,4 liter per 100 kilometer (nieuwe Europese gemengde cyclus).

Voor de SL 350 hebben de ingenieurs van Mercedes-Benz een zescilindermotor ontworpen die ten volle de sportieve kwaliteiten van de nieuwe SL-generatie uitdrukt. Deze krachtbron mag zeker een sportieve motor genoemd worden: door hem technisch grondig aan te passen hebben de motorbouwers uit Stuttgart de zescilinder een nieuwe adem gegeven en hebben ze zijn werking bij hoge toerentallen geoptimaliseerd. De motor gehoorzaamt onmiddellijk op de bewegingen van het gaspedaal en heeft een toerentalbereik tot 7 200 t/min, waardoor hij in bepaalde situaties meer dan genoeg reserves heeft. In vergelijking met zijn voorganger met een cilinderinhoud van 3,5 liter heeft de nieuwe motor 16 % meer vermogen (232 kW/316 pk bij 6 500 t/min) en 10 % meer koppel (360 Nm). Dankzij al die energie voert de SL 350 de sprint van 0 tot 100 km/u uit in slechts 6,2 seconden, 0,4 seconde sneller dan zijn voorganger.

Nochtans gaat de stijging van het vermogen niet gepaard met een toename van het verbruik. Met 9,9 liter per 100 kilometer verbruikt de nieuwe SL 350 0,4 liter minder (nieuwe Europese gemengde cyclus) dan de vorige versie met 200 kW/272 pk.

Het buitengewoon sportieve karakter van de V6 streelt ook de oren van kenners. Zijn krachtige klank is de vrucht van het werk van de geluidsontwerpers, die op die manier hun steentje bijdragen aan het plezier van sportief rijden. De standaard zeventrapsautomaat is daar overigens ook mee verantwoordelijk voor: enerzijds door veelvuldig en snel terug te schakelen en anderzijds door de nieuwe tussengasfunctie, die automatisch wordt geactiveerd wanneer de bestuurder manueel terugschakelt. Deze functie, die zorgt voor een erg sportieve weerklank, komt ook de veiligheid en het comfort ten goede, aangezien op die manier de draaisnelheid van de krukas en die van de versnellingsbak op elkaar afgestemd kunnen worden. Het voordeel is dat het schakelen soepeler verloopt en dat de klassieke reacties als gevolg van de afwisselende belasting minder voelbaar zijn.

De twee topmotoren van het SL-gamma blijven de achtcilinder van 285 kW/388 pk in de SL 500 en de V12-motor van de SL 600, die dankzij de dubbele drukvoeding goed is voor 380 kW/517 pk. Ook bij deze twee modellen zijn de ingenieurs van Mercedes-Benz, voor wie geen inspanning te veel is, er in geslaagd om het verbruik nog te drukken – met tot 0,4 liter per 100 kilometer.

 Veiligheid: aan alle rij- en weersomstandigheden aangepaste verlichting

Al vijf decennia lang innoveren de sportwagens van Mercedes-Benz door baanbrekende technologieën te lanceren op het vlak van actieve en passieve veiligheid voor cabrio’s. In de jaren 1960 was de SL de eerste sportwagen met een koetswerk dat werd ontworpen volgens het door Béla Barényi uitgevonden veiligheidsconcept. In de jaren 1970 introduceerde de SL de driepuntsveiligheidsgordel met oprolmechanisme, en in de jaren 1980 het ABS en de airbag. In het begin van de jaren 1990 was de SL als enige ter wereld uitgerust met een automatische veiligheidsbeugel en robuuste zetels uit één stuk. Sinds 2001 omvat de royale veiligheidsuitrusting van Mercedes-Benz’ sportieve roadster ook frontale adaptieve airbags en zijdelingse airbags op hoofd- en borstkashoogte.

De nieuwe SL volgt het voorbeeld van zijn voorgangers. Dit keer hebben de ingenieurs hun aandacht toegespitst op het verbeteren van de veiligheid tijdens het rijden in het donker en in de mist. Zo is de nieuwe generatie van de SL standaard uitgerust met krachtige bixenonkoplampen, die veel betere prestaties leveren en een veel grotere lichtopbrengst hebben dan vergelijkbare diodelampen. Ze kunnen worden aangevuld met het Intelligent Light System (als optie), een systeem dat vijf verlichtingsfuncties omvat. Elke functie komt overeen met specifieke rij- en weersomstandigheden. Ze heten: secundaire weg, snelweg, antimistverlichting, adaptieve verlichting en actieve bochtverlichting. De bixenonkoplampen met variabele sturing passen automatisch de verschillende verlichtingsfuncties aan. De stand Snelweg, die in twee keer wordt geactiveerd vanaf 90 km/u, maakt het gezichtsveld van de bestuurder tot 60 % groter.

De actieve bochtverlichting volgt de bewegingen van het stuur en zwenkt naar de zijkant wanneer de bestuurder een bocht aansnijdt. Op die manier reikt zijn gezichtsveld ongeveer 25 m verder dan met conventionele dimlichten. De adaptieve verlichting treedt automatisch in werking als de auto minder dan 70 km/u rijdt, als de bestuurder aan het stuur draait en/of als hij de richtingaanwijzer bedient. Deze functie verbetert dus de veiligheid tijdens het veranderen van richting op kruispunten of splitsingen en werkt bij lage snelheden in de bocht, waardoor de kanten van de weg beter verlicht worden. De functie antimistverlichting ten slotte verlicht de wegbermen, waardoor de bestuurder zich makkelijker kan oriënteren. Het intelligente verlichtingssysteem dat ingebouwd is in de koplampen van de SL, draagt dus bij tot een aanzienlijke toename van de verkeersveiligheid.

Interieur: sportieve atmosfeer en Mercedes-Benz comfort

Een blik in het interieur van de SL van de nieuwe generatie volstaat om te begrijpen wat de designers van Mercedes-Benz bedoelen wanneer ze het hebben over een goed evenwicht tussen sportiviteit en comfort. De zetels uit één stuk, het nieuwe lederen stuur met drie spaken en het volledig vernieuwde instrumentenpaneel maken meteen duidelijk dat de SL een authentieke sportwagen is. Alle onderdelen passen perfect in elkaar, alle bedieningselementen zijn goed zichtbaar en perfect bereikbaar opgesteld. Het klassieke design van de snelheidsmeter en de toerenteller is geïnspireerd op dat van een chronometer, en de nieuwe uiterst precieze vormgeving van de wijzerplaten staat garant voor een uiterst grote nauwkeurigheid.

Zodra het contact wordt ingeschakeld, trekken de instrumenten van het dashboard de aandacht van de bestuurder: de rode wijzers van de snelheidsmeter en de toerenteller verlaten hun positie op zes uur, draaien rond op de wijzerplaat tot tegen hun maximale waarde en keren daarna terug naar hun nulstand. De boodschap die de wijzers op die manier willen overbrengen aan de bestuurder is ondubbelzinnig: “Start your engine”.

Mercedes-Benz biedt zijn klanten een uitgebreide keuze aan kleuren en materialen om het interieur van hun SL van de nieuwe generatie in te richten volgens hun eigen voorkeur. Het palet omvat twee lederen bekledingen, vijf verschillende inlegstukken in aluminium zeldzame houtsoorten en vijf kleurencombinaties. In de nieuwe tweekleurige afwerking beige natuur/zwart en met de nieuwe inlegstukken in licht en glanzend notenhout krijgt de interieurinrichting een uiterst elegant en luxueus karakter.

De SL 600 bevestigt duidelijk zijn positie als topmodel van het SL-gamma. De inzittenden nemen plaats op zetels van exclusief, bijzonder soepel Nappa-leder en hebben zicht op weelderige sierlinlegstukken in populierenhout. De V12-opschriften op de rugleuning van de stoelen, de middelste spaak van het stuurwiel en de deurdrempels brengen evenals de specifiek vormgegeven deurpanelen een ultieme toets bij aan de interieurverfijning van de elegante twaalfcilinder. Aan de buitenkant onderscheidt de topversie van de SL-Klasse zich door exclusieve velgen van 18 duim met tien dubbele spaken en door verscheidene discrete, maar sprekende details, zoals de matzilveren lamellen van de zijdelingse luchtuitlaten, of het dwarsstuk in de trapeziumvormige uitlaten. Het KEYLESS-GO en de afstandsbediening voor het kofferdeksel vervolledigen de uitgebreide standaarduitrusting.

AIRSCARF: de Mercedes-Benz uitvinding om langer te kunnen genieten van cabriorijden

Voor de nieuwe SL wordt de lijst van systemen die bijdragen dat het perfecte comfort van de roadster, uitgebreid met een nieuwe innovatie. De door de ingenieurs van Mercedes-Benz uitgevonden en gepatenteerde nekverwarming, die de naam AIRSCARF meekreeg, blaast warme lucht ter hoogte van de hoofdsteunen, en hult zo het hoofd van de bestuurder en zijn passagier in een onzichtbare sjaal. Het nieuwe systeem dankt zijn naam aan het procédé, want AIRSCARF betekent letterlijk “luchtsjaal”.

Dankzij deze uitvinding kunnen Mercedes-Benz-klanten langer en vaker profiteren van het plezier te rijden met het wegklapdak naar beneden. Met dit systeem duurt het roadsterseizoen voort tot de eerste rijm, aangezien de AIRSCARF-verwarming de inzittenden van de SL een aangename temperatuur garandeert.

De ingenieurs van Mercedes-Benz hebben dit optionele verwarmingssysteem dat in 2004 als wereldpremière werd aangeboden op de roadster SLK, geperfectioneerd voor de nieuwe SL. De blaasinrichting en de verwarming zitten voortaan in de hoofdsteun. Twee kleine ventilatoren zuigen de lucht aan van achter de uit één geheel bestaande zetels, en blazen die vervolgens in een elektrisch verwarmingselement dat de lucht op enkele ogenblikken kan verwarmen. De warme lucht wordt door de speciale openingen vooraan in de hoofdsteunen geblazen en houdt het hoofd, de nek en de hals van de inzittenden goed warm. Via een schakelaar met drie standen in de deurpanelen kunnen de bestuurder en de passagier de temperatuur instellen, die het systeem automatisch aanpast aan de buitentemperatuur wanneer het dak is geopend.

Informatie en entertainment: technische multimedianieuwigheden in de middenconsole

De nieuwe generatie van de SL beschikt over vooruitstrevende communicatie-, informatie- en entertainmentsystemen. Mercedes-Benz heeft het standaard gemonteerde COMAND-systeem herwerkt en er enkele nieuwe functies aan toegevoegd. Het informatie- en entertainmentprogramma is compleet: het multimediasysteem omvat een autoradio met dubbele tuner, een bediening voor de telefoon, een cd/dvd-wisselaar en een sleuf voor SD-geheugenkaarten. Qua nieuwigheden kunnen we de standaard Bluetooth-interface vermelden, die het mogelijk maakt een gsm draadloos te verbinden met het handenvrije systeem, evenals een groot kleurenscherm (6,5’’) dat het gebruiksgemak ten goede komt en waarmee de inzittenden in hoge resolutie films kunnen bekijken op DVD – wat uit veiligheidsoverwegingen natuurlijk verboden is tijdens het rijden.

Het optionele systeem COMAND APS biedt Mercedes-Benz klanten nog meer hoogtechnologische elektronica af fabriek. Deze optie omvat een navigatiesysteem dat heel Europa dekt. Aangezien de gegevens zijn opgeslagen op een harde schijf, kan de reisweg uiterst snel worden berekend. Om muziek te beluisteren kan de klant kiezen tussen de geïntegreerde wisselaar die zowel cd’s als dvd’s kan afspelen, en het muziekregister, waarvan het geheugen voldoende groot is om bijna 1.000 MP3-bestanden op te slaan. Aangezien de nummers geïndexeerd zijn in een database (Gracenote), verschijnen de titel en de uitvoerder automatisch op het kleurenscherm.

Het COMAND APS-systeem is ook standaard uitgerust met de stembediening LINGUATRONIC van de jongste generatie, waarmee de gebruiker het navigatiesysteem, de telefoon en de audiosystemen kan sturen door volledige woorden uit te spreken. De bestuurder moet zijn instructies dus niet meer spellen: hij hoeft alleen nog maar te zeggen wat hij wil – of hij nu een radiozender wil selecteren of een contactpersoon uit de telefoonlijst wil opbellen.

Nog een grote nieuwigheid is dat de nieuwe universele media-interface op de middenconsole centrale de mogelijkheid biedt een iPod, een USB-stick of andere externe audioapparaten aan te sluiten op het COMAND-systeem. De UCI (Universal Consumer Interface) is veel meer dan gewoon een elektronische aansluiting, en omvat ook een computer die de externe muziekdragers verbindt met de boordelektronica en met het bedieningssysteem van de SL. Hierdoor verschijnen de titels van de nummers die op de iPod staan, op het instrumentenpaneel en op het COMAND-scherm van de middenconsole, en kunnen ze worden geselecteerd met de vingertippen, via de toetsen van het multifunctionele stuur. Bovendien worden de batterijen van het draagbare toestel opgeladen terwijl het is aangesloten op de UCI van de auto.

Om de verwachtingen van muziekminnende automobilisten te overtreffen, biedt Mercedes-Benz in de SL van de nieuwe generatie het audiosysteem “Logic7” aan, dat werd ontwikkeld door de firma Harman Kardon. Dit geluidssysteem, waarvan de kwaliteiten al door verschillende tests zijn aangetoond, wordt ook aangeboden op de S-KLasse. Met zijn 510 watt, zijn tien hoogperformante luidsprekers en een ultramoderne Surround-technologie, vormt het het interieur van de SL om in een authentiek auditorium – zelfs wanneer het wegklapdak is geopend.

De SL-KLasse van de nieuwe generatie zal officieel zijn intrede doen in maart eerstkomend ter gelegenheid van het Internationale Autosalon van Genève en zal op 5 april in de showrooms van de Europese Mercedes-Benz-dealers worden voorgesteld.


SL-Klasse: esthetische en technische nieuwigheden

 Veiligheid

· Bixenonkoplampen met adaptieve verlichting

· Intelligent Light System met vijf verlichtingsfuncties

 Comfort

· AIRSCARF-nekverwarming

Motoren en versnellingsbak

· Nieuwe SL 280 met V6-motor van 170 kW/231 pk

· Nieuwe hoogtoerige sportmotor (232 kW/316 pk) voor de SL 350

· Daling van het brandstofverbruik met max. 0,4 l/100 km

· 7-trapsautomaat met tussengasfunctie op de SL 350

Onderstel

· Parametrisch stuur met sportieve en dynamische afstelling

· Actieve ophanging met verbeterde schokdemping

· Lichtmetalen velgen van 18 duim standaard op de SL 500

Informatie/entertainment

· COMAND-systeem met groot scherm en nieuwe functies

· COMAND APS-systeem met navigatie via harde schijf, muziekregister, stembediening, enz.

· Universele media-interface waarmee een iPod of andere audioapparaten kunnen worden aangesloten

· Stembediening LINGUATRONIC met invoer van volledige woorden

· Surround-audiosysteem met tien luidsprekers en een vermogen van 510 watt

Interieurdesign

· Hertekend dashboard

· Nieuw, met leder bekleed driespakig sportstuur

· Nieuwe interieurkleur natuurbeige en nieuwe inlegstukken in licht en glanzend notenhout

· Nieuw design zetelbekleding

· SL 600 verkrijgbaar met bijv. exclusieve sierinlegstukken in licht populierenhout, specifieke deurpanelen, V12-opschrift op de zetels, het stuur en de deurdrempels, evenals een uitgebreidere standaarduitrusting

Koetswerkdesign

· Volledig gewijzigde voorpartij, met kenmerkend pijlvormig design en groter radiatorrooster

· Bulten op de motorkap

· Hertekende voorvleugels met kieuwvormige luchtuitlaten

· Nieuwe buitenspiegelbehuizingen met pijlvormige geïntegreerde richtingaanwijzers en groter spiegeloppervlak

· Nieuwe achterbumper met diffusordesign

· Trapeziumvormige uitlaten

· Sport Pack met koplampen met zwart binnenframe

· SL 600 met V12-opschrift op de voorvleugels, specifieke uitlaten en lichtmetalen velgen van 18 duim met tien dubbele spaken