06
december
2002
|
01:00
Europe/Brussels

De smart-familie breidt uit!!!

2002 was voor smart de start van een product-offensief dat nog enkele jaren zal doorgaan. Met de voorstelling van de onverwachte crossblade en de langverwachte roadster en roadster-coupé kwam meteen ook een einde aan het tijdperk dat smart tegelijk een merk én een product was.


2002 was voor smart de start van een product-offensief dat nog enkele jaren zal doorgaan. Met de voorstelling van de onverwachte crossblade en de langverwachte roadster en roadster-coupé kwam meteen ook een einde aan het tijdperk dat smart tegelijk een merk én een product was. Deze belangrijke stap in de ontwikkeling van het merk werd meteen ook benadrukt door de invoering van een nieuw logo dat vanaf volgend jaar op de wagens zichtbaar zal zijn.

In het moeilijke jaar dat 2002 ongetwijfeld was voor de hele sector, was het geen eenvoudige klus het niveau van het vorige jaar te behouden. Na een verdubbeling van het volume in 2000 (In België :2080 inschrijvingen tegenover 941 in 1999; in Luxemburg : 278 inschrijvingen tegenover 177 in 1999), kon smart dit niveau behouden in de twee daarop volgende jaren, ondanks een terugval in de markt. Eind oktober 2002 waren er in België 1706 nieuwe smarts ingeschreven tegenover 1821 op hetzelfde ogenblik vorig jaar. In Luxemburg waren dat er eind oktober 213 tegenover 219 in oktober 2001.

Met de lancering van de roadster en roadster-coupé in april volgend jaar en die van de smart vierzitter in 2004, ziet de toekomst er voor DaimlerChryslers jongste telg er na een tumultueus begin veelbelovend uit. Voor 2003 voorziet men een verhoging van het volume van zo’n 140.000 eenheden waarvan ongeveer 26.000 roadsters en roadster-coupés. Dit is een vermeerdering van 14 procent ten opzichte van 2002. In 2004 zal dit door de introductie van de vierzitter en het feit dat de productie van de roadster op volle toeren zal draaien nog verhogen.

In de modelmix konden we in 2002 geen noemenswaardige verschuivingen vaststellen. De city-coupé in de luxueuze ‘passion’-uitvoering blijft het best verkochte model. Het aandeel van de cabrio blijft stabiel rond 20%. Ook de cdi-motor blijft het, verrassend genoeg voor een kleine stadswagen, goed doen met een aandeel van zo’n 35%.