30
juni
2004
|
02:00
Europe/Brussels

De smart fortwo biedt de beste voorwaarden voor veilig rijden

Net als alle andere modellen “made by smart” haalt de smart fortwo voordeel uit de verwantschap met DaimlerChrysler en de Mercedes Car Group. Baanbrekende ontwikkelingen die – als ze al beschikbaar zijn – op andere voertuigen in dit segment een optie zijn, maken deel uit van de standaarduitrusting van de smart fortwo.

Bij de ontwikkeling van de smart fortwo werd van bij het begin hoogste prioriteit gegeven aan de veiligheid van de inzittenden. De tridion-veiligheidskooi is niet alleen een productkenmerk van alle smart-auto’s, maar ze verzekert ook een erg hoog niveau inzake passagiersveiligheid.

Ook de smart roadster, roadster-coupé en de smart forfour, die eind april 2004 gelanceerd werd, kunnen uitpakken met een veiligheidsniveau dat uniek is in hun respectievelijke segment. Bovenop het elektronisch stabiliteitsprogramma (esp) waarover alle modellen standaard beschikken, heeft de nieuwe vierzitter schijfremmen op beide assen, wat in vergelijking met andere auto’s gevoelig kortere remafstanden oplevert.

In de smart fortwo zorgen beproefde en perfect gecoördineerde elektronische systemen voor een goede koersstabiliteit, een betrouwbare grip op alle soorten wegdek en gecontroleerde remmanoeuvres – zelfs in extreme situaties. Het belangrijkste is hier het elektronisch stabiliteitsprogramma (esp), dat een grote bijdrage levert tot actieve veiligheid en garandeert dat de auto’s altijd de richting volgen waar de bestuurder naartoe stuurt, zelfs op de stabiliteitsgrens van de rijeigenschappen.

Zijn unieke crashmanagementsysteem maakt van de smart fortwo een van de veiligste auto’s in het segment van de mini-auto’s. De superioriteit van de smart fortwo met betrekking tot passieve veiligheid werd bevestigd door meer dan 50 crashtests die smart uitvoerde in overeenstemming met de standaards van de Mercedes Car Group, en ook door de resultaten van onafhankelijke ongevalsimulaties. Hieronder volgen enkele voorbeelden van de jongste jaren:

  • Oktober 1998: Het Duitse autotijdschrift AutoBild voert een crashtest met vijf kleine auto’s uit.

    De testers kwamen tot de conclusie dat de passagiers in een smart fortwo veruit het best beschermd worden.

  • 1999: Het autotijdschrift Auto, motor und sport (editie 19/99) voert een frontale crashtest uit met een Mercedes S-Klasse en een smart fortwo, die allebei aan een snelheid van 50 km/h rijden.

    Het resultaat voor de smart fortwo: 'Ondanks zijn kleine afmetingen biedt de smart zijn inzittenden een erg groot veiligheidspotentieel.'

  • Juni 2003: De experts van DEKRA laten een smart fortwo bij een crashtest frontaal tegen een andere auto botsen. Beide wagens rijden aan een snelheid van 50 km/h. Het resultaat voor de smart fortwo: Terwijl de passagierscel van de andere auto volledig bezwijkt, blijft de stijve tridion-veiligheidskooi van de fortwo intact.

    De bestuurder van de smart fortwo zou het ongeval overleven met slechts lichte verwondingen.

  • ADAC autostoel / hoofdsteun-test 2003: De stoelen van de smart fortwo komen van de tien geteste kleine auto’s als beste naar voren.

Wat veiligheid van de inzittenden betreft voldoet de smart fortwo niet alleen aan alle wettelijke veiligheidsvereisten voor passagiers in personenauto’s, maar hij voldoet ook aan de veel strengere DaimlerChrysler-normen. Het belangrijkste daarvoor is het veiligheidspakket dat speciaal ontworpen werd voor een auto van deze afmetingen en dat bestaat uit verschillende elementen. De kern van het crashmanagementsysteem is de stijve tridion-veiligheidskooi, die een betrouwbare bescherming biedt tegen intrusie.
Maar hoe goed de veiligheidssystemen van een voertuig ook functioneren, ze kunnen niet meer doen dan de bestuurder steunen. Menselijke verantwoordelijkheid zal altijd een risico-element blijven voor verkeersveiligheid. Wie al eens ervaren heeft hoe zijn auto reageert op de grenzen van de stabiliteit is beter voorbereid op de dagdagelijkse situaties op de weg. Bij rijvaardigheidscursussen leren bestuurders hoe ze correct met hun auto moeten omgaan in extreme omstandigheden. Daarom biedt smart bestuurders van smart-auto’s de mogelijkheid om deel te nemen aan een 'smart action driving', waarvoor ze rechtstreeks bij smart centers kunnen reserveren. Studies hebben aangetoond dat mensen die hebben deelgenomen aan een rijvaardigheidscursus nadien bewuster en bezadigder rijden. In combinatie met het hoge niveau van actieve en passieve veiligheid biedt de smart fortwo dan ook de beste garanties op veilig rijden.

Actieve Veiligheid:
Elektronisch stabiliteitsprogramma controleert rijeigenschappen.


Net als alle andere modellen “made by smart” haalt de smart fortwo voordeel uit de verwantschap met DaimlerChrysler en de Mercedes Car Group. Baanbrekende ontwikkelingen die – als ze al beschikbaar zijn – op andere voertuigen in dit segment een optie zijn, maken deel uit van de standaarduitrusting van de smart fortwo. Beproefde en perfect gecoördineerde elektronische systemen zorgen bijvoorbeeld voor een goede koersstabiliteit, een betrouwbare grip op alle soorten wegdek en gecontroleerde remmanoeuvres – zelfs in extreme situaties. Al deze controlesystemen maken de smart fortwo een van de veiligste auto’s.

Het belangrijkste is hier het elektronisch stabiliteitsprogramma (esp), waarmee alle smart-modellen standaard zijn uitgerust. Dit levert een grote bijdrage levert tot actieve veiligheid en garandeert dat de auto’s altijd de richting volgen waar de bestuurder naartoe stuurt, zelfs op de stabiliteitsgrens van de rijeigenschappen. Niet alleen sluit het esp de gasklep en opent het de koppeling, maar het werkt ook op de remmen, op ieder wiel afzonderlijk. Dit garandeert een koersstabiliteit en een goede wegligging bij het accelereren, het remmen en het rijden met de versnellingsbak in neutraal.
Binnen de wetten van de fysica verzekert esp dat auto’s in snelle bochten noch uitbreken met de achterkant (overstuur), noch gaan schuiven over de vooras (onderstuur). Bij overstuur remt het esp meer bepaald het voorwiel aan de buitenkant van de bocht af – ongeacht of de bestuurder remt, versnelt, of geen van beiden. Het remkoppel dat uitgeoefend wordt tegen de rijrichting rond de verticale as van de auto verhindert dat de achterpartij uitbreekt. esp brengt onderstuur in evenwicht door het achterwiel aan de binnenkant van de bocht af te remmen; hierdoor wordt de wagen in de gewenste lijn in de bocht gestuurd. De elektronica sluit ook de gasklep af. Wanneer een wiel tractie verliest, wordt het motorkoppel verminderd en oefent het remsysteem kracht uit op het wiel met het grootste tractieverlies. Op die manier vervult esp de functie van een sperdifferentieel door het koppel te onderbreken, waardoor tractie ontstaat, zelfs op uiterst gladde ondergrond, waar er een verschil in wrijvingscoëfficiënt is tussen het linker- en het rechterwiel en op hellingen. De auto kan dan ook veel beter met hellingen om.

Ook de hydraulische rembekrachtiger levert een cruciale bijdrage tot rijveiligheid. Die zet automatisch een noodstop in werking wanneer de bestuurder het pedaal erg snel maar niet diep genoeg induwt. Het systeem wekt automatisch de druk op om de wielen te blokkeren zodat het geïntegreerde antiblokkeerremsysteem kan optreden. De controlevariabele hiervoor is de snelheid waarmee de bestuurder het rempedaal intrapt. Op de mogelijkheid van esp om in te werken op de remmen van ieder wiel afzonderlijk is nog een andere veiligheidsfunctie van abs gebaseerd: cornering brake control.

Bij extreme bochten wordt de last op het wiel aan de binnenkant van de bocht verminderd; de cornering brake control zorgt er dan voor dat dit wiel niet blokkeert. Als de bestuurder in zo’n situatie remt, merkt esp dat er meer remvermogen van de andere wielen kan worden doorgegeven van de andere wielen dan van het wiel met een lagere belasting. Op die manier wordt een onnodige activering van de abs-functie en de daarmee gepaard gaande pulsaties van het pedaal, vermeden.
Om vertrekken op een helling zo comfortabel te maken als in auto’s met een automatische versnellingsbak met een koppelomvormer zijn de smart fortwo coupé en fortwo cabrio voorzien van een automatische wegrij-assistent. Nadat de bestuurder bij stilstand het rempedaal heeft losgelaten blijft deze functie nog 0.7 seconden remmen. Daarmee heeft de bestuurder voldoende tijd om zijn of haar voet te verplaatsen van het rem- naar het gaspedaal zonder dat de auto naar voren of naar achteren bolt doordat de koppeling nog niet aangrijpt. Als de bestuurder gas geeft wordt de remdruk onmiddellijk verminderd. Doordat de auto niet achterwaarts kan bollen, wordt de koppeling extra beschermd en kan de bestuurder vertrekken zonder hulp van de handrem, zelfs op steile hellingen. Als de bestuurder echter zou verkiezen om op de conventionele manier te vertrekken met behulp van de handrem, kan de wegrij-assistent uitgeschakeld worden door middel van een knop op de handrem.

Passieve veiligheid:
De smart fortwo is een van de veiligste auto’s in zijn segment


Zijn unieke crashmanagementsysteem maakt van de smart fortwo een van de veiligste auto’s in het segment van de mini-auto’s. De superioriteit van de smart fortwo met betrekking tot passieve veiligheid werd bevestigd door meer dan 50 crashtests die smart uitvoerde in overeenstemming met de standaards van de Mercedes Car Group, en ook door de resultaten van onafhankelijke ongevalsimulaties. Daar zijn talrijke voorbeelden van: kort na de lancering in oktober 1998 voerde het Duitse autotijdschrift AutoBild in samenwerking met het technische controlebureau TÜV Rhineland een crashtest uit met vijf kleine auto’s. Ze kwamen tot de conclusie dat de passagiers in een smart fortwo veruit het best beschermd worden. Andere gespecialiseerde magazines en onafhankelijke organisaties voerden nog bijkomende tests uit, waaronder verschillende crashtests waarbij auto’s frontaal tegen elkaar rijden, en kwamen tot dezelfde duidelijke conclusie.

De redenen daarvoor zijn makkelijk te begrijpen. Wat veiligheid van de inzittenden betreft voldoet de smart fortwo niet alleen aan alle wettelijke veiligheidsvereisten voor passagiers in personenauto’s, maar hij voldoet ook aan de veel strengere DaimlerChrysler-normen. Het belangrijkste daarvoor is het veiligheidspakket dat speciaal ontworpen werd voor een auto van deze afmetingen en dat bestaat uit verschillende elementen. De kern van het crashmanagementsysteem is stijve tridion-veiligheidskooi, die een betrouwbare bescherming biedt tegen intrusie.
Terwijl de 'harde structuur' de overlevingsruimte beschermt, verminderen energieabsorberende veiligheidsvoorzieningen de kracht die wordt uitgeoefend op de inzittenden. Die bestaan uit korte, maar toch uitzonderlijk efficiënte kreukelzones vooraan en achteraan de auto. Bovendien zorgen perfect gecoördineerde veiligheidssystemen ervoor dat de inzittenden van de smart fortwo bij een frontale impact veilig op hun plaats gehouden worden.

Gordelspanners die op het juiste moment geactiveerd worden, samen met spankrachtbegrenzers en fullsize airbags vermijden gevaarlijke belastingspieken. Op die manier maken de veiligheidssystemen van de smart fortwo het best mogelijk gebruik van de 'stopafstand' binnenin het voertuig. Aan bestuurderszijde wordt deze stopafstand binnenin gevoelig vergroot door de deformeerbare stuurkolom die telescopisch inschuift bij het absorberen van energie.

Uitmuntende resultaten in alle crashtests

In de veiligheidstests die intern uitgevoerd werden behaalde de smart fortwo uitmuntende resultaten in alle verschillende soorten ongevalsituaties. De volgende crashtests warden gehouden: een frontale aanrijding aan 65 km/h tegen een vervormbaar obstakel, een aanrijding langs achteren aan 55 km/h, een zijdelingse aanrijding aan 50 km/h en een offsetbotsing met een andere auto, waarbij een smart fortwo en een grotere auto (Mercedes E-Klasse = massa ratio van 1:2) aan een snelheid van 50 km/h tegen elkaar rijden.

In alle gevallen verzekerde het stijve en robuuste ontwerp van de tridion-veiligheidskooi over het algemeen een grotere veiligheid voor de inzittenden dan in klassieke kleine auto’s. Ook lagen de gemeten waarden onder alle internationaal erkende grenswaarden, in sommige gevallen zelfs ver daaronder. Dat laatste geldt vooral voor een aanrijding met een groter en zwaarder voertuig – bijvoorbeeld een aanrijding met een Mercedes E-Klasse.

De smart fortwo bewees waartegen hij bestand is in een vergelijkende test volgens de Euro NCAP-methode, die uitgevoerd werd door AutoBild. De passagierskooi overleefde de aanrijding aan 64 km/h tegen een vervormbaar obstakel met een maximale voertuigvertraging van 32.6 g zo goed als onbeschadigd. De A-stijl was slechts 20 mm verschoven, terwijl de algemene vervorming 198 mm bedroeg. In de eerste plaats ging het daarbij om de voorste crashbox en de zijdelingse profielen. Ter vergelijking: bij de andere kleine auto’s die bij deze gelegenheid getest warden, bedroeg de verschuiving van de A-stijl minstens 25 mm en maximum 61 mm. De smart fortwo behaalde de beste resultaten in alle relevante gebieden van de auto – in de meeste gevallen met een nog veel duidelijkere dominantie op de concurrentie:

zie schema in pdf-formaat in de rubriek 'Documenten amp; foto's

De eigenlijke kracht van de impact wordt slechts gedeeltelijk weerspiegeld in de koetswerkvervorming van de smart – zowel na het raken van een vervormbaar obstakel als na een aanrijding met een andere auto. In de vergelijkende test bleef zelfs de voorruit van de smart intact na de impact – wat verrassend kan lijken gezien de korte kreukelzone. Dit is te danken aan de extreme sterkte van de metalen structuur– de tridion-veiligheidskooi.

Lage krachtuitoefening op de inzittenden – zelfs bij een sterke vertraging

Bij een frontale impact zorgt de extreme robuustheid van de passagierscel van de smart onvermijdelijk tot een sterke vertraging van het voertuig. Toch is de krachtuitoefening op de inzittenden daar helemaal niet evenredig aan. Gevaarlijke belastingspieken worden vermeden door de optimale coördinatie van de veiligheidssystemen, d.w.z. de perfecte timing in de interactie van veiligheidsgordels, airbags en de deformeerbare stuurkolom. Dat wordt duidelijk aangetoond door de lage waarden inzake hoofdletsels (bestuurder 306, passagier 387 met een maximale waarde van 1000), die de druk op de hersenen meten, en door de volledig ongevaarlijk waarden inzake vertraging van het hoofd van 51 g voor de bestuurder en van 50 g voor de passagier (grenswaarde: 80 g).

Ook de belasting op de borstkas door de veiligheidsgordel is betrekkelijk laag. De overeenkomstige waarden in de smart zijn slechts 41 g / 35 g, wat zorgt voor het indrukken van de borstkas van 19 mm voor de bestuurder van de smart (30 mm voor de passagier). In andere auto’s werden waarden tot 44 mm gemeten bij de crashtestdummy. Energieabsorberende opvulling in de voetruimte, kniebescherming op de middenconsole, speciale veiligheidsvoorzieningen met integraalveiligheidsgordels met een optimale geleiding en optionele zijdelingse airbags die erg snel reageren verminderen het risico op verwondingen voor de inzittenden nog meer.