02
augustus
2004
|
02:00
Europe/Brussels

De Sprinter met hybride aandrijving: diesel gecombineerd met elektriciteit

- Schoon en stil voor trajecten in de stad
- Vermindering van het verbruik met 10 % tot 50 %
- Twee varianten beschikbaar: hybride aandrijving „Plug-In“ of hybride aandrijving
Op het Hannover Salon voor bedrijfsvoertuigen van 23 tot 30 september stelt Mercedes-Benz de Sprinter voor die uitgerust is met een hybride aandrijvingsysteem „Plug-In“. „Plug-In“ betekent dat het voertuig is voorzien van een stopcontact voor het opladen van de batterijen – bijvoorbeeld ‘s nachts –, zelfs wanneer de motor uitgeschakeld is. Een hybride Sprinter zonder stopcontact om op te laden wordt eveneens bestudeerd.

Een licht bedrijfsvoertuig met een hybride aandrijvingsysteem is bijzonder stil en stoot geen vervuilende deeltjes uit, een niet te verwaarlozen voordeel in stadscentra of in andere zones waar uitlaatgassen niet gewenst zijn.

Andere voordelen van de hybride oplossing: dankzij de verbrandingsmotor blijft het rijbereik normaal, de bediening van het voertuig verandert haast niet en de werkingsveiligheid is erg hoog. Tot slot geniet de gebruiker van het voertuig een vermindering van het dieselverbruik tussen 10 % en 50 % - afhankelijk van het gebruik.

Hybride aandrijving „Plug-In“ met elektromotor van 70 kW

Op de Mercedes-Benz Sprinter met hybride aandrijving „Plug-In“ wordt een elektromotor, die een vermogen van 70 kW levert, gecombineerd met de 311CDI-dieselmotor. Zijn energie is afkomstig van een nikkel-metaalhybride (NiMH)-batterij met een capaciteit van 14 kWh. In volledig elektrische stand heeft het voertuig een rijbereik van 30 km. De batterij kan opgeladen worden op het elektriciteitsnet, bijvoorbeeld ‘s nachts. Ook de energie die tijdens het remmen geaccumuleerd wordt, wordt gebruikt om de batterij te herladen.

Met de Sprinter met hybride aandrijving „Plug-In“ kunnen zelfstandigen, pechverhelpingsdiensten of brandweerlui de elektrische motor gebruiken als een stroomgenerator met een vermogen van 40 kW voor de voeding van hun werktuigen en hun installaties.
De bijkomende elektrische uitrusting weegt 350 kg. Met lithium-ionbatterijen in plaats van de NiMH-exemplaren bedraagt dit extra gewicht 160 kg.

Hybride aandrijving met elektrische motor van 30 kW

De Sprinter 311 CDI met hybride aandrijving zonder laadstopcontact is uitgerust met een kleinere elektromotor, die een vermogen van 30 kW ontwikkelt, en met kleinere batterijen, met een capaciteit van 3 kWh. In volledig elektrische stand bedraagt het rijbereik van het voertuig 3-4 km. Het meergewicht van deze vereenvoudigde versie bedraagt ongeveer 100 kg.

Voordelen bij de aankoop van een voertuig met hybride aandrijving

Over het algemeen zorgt een hybride aandrijving voor een vermindering van het nuttig laadvermogen en voor een verhoging van de kosten bij de aankoop, vanwege de tweede motor. In negen landen van de Europese Unie wordt aan kopers van voertuigen met een hybride aandrijving echter een aantal premies, fiscale voordelen of subsidies en gebruiksprivileges geboden. In Londen bijvoorbeeld zijn voertuigen op aardgas of met een hybride aandrijvingsysteem voortaan vrijgesteld van tol.

Steeds strengere richtlijnen met betrekking tot vervuilende uitstoot, een steeds beperktere toelating om in stadscentra rond te rijden, alomtegenwoordige tolkosten en vignetten, discussies over een lager brandstofverbruik: dit type aandrijving kan wereldwijd alleen maar aan belang winnen. Doordat ze beproefde bestanddelen, namelijk de verbrandingsmotor en de elektromotor, combineert, is de hybride aandrijving perfect geschikt voor het overbruggen van de fase die voorafgaat aan de serieproductie van aandrijvingsystemen die gebruikmaken van brandstofcellen.