17
juni
2005
|
02:00
Europe/Brussels

De technische inspectiedienst bevestigt de goede werking van de deeltjesfilter van Mercedes-Benz na diens wereldrecordrit

Nog maar een goede maand geleden vestigden drie exemplaren van de Mercedes-Benz E 320 CDI spectaculaire wereldrecords voor dieselauto’s: met een gemiddelde snelheid van 224, 823 km/h* legden ze de afstanden van 50.000 mijl (80.467 km), 100.000 kilometer en 100.000 mijl (160.934 km) af. Ondertussen gaf het model echter al een nieuw bewijs van zijn prestatievermogen.

* Mits erkenning door FIA

Zo legde de Mercedes-Benz E 320 CDI een 1.039 mijl (1.672 km) lange, door de USAC** gecontroleerde testrit af zonder bij te tanken. Het gemiddelde brandstofverbruik tijdens dat traject bedroeg 4,75 l/100 km. En ondertussen worden er onder supervisie van de Duitse Technische Inspectiedienst (TÜV) op een rolbank metingen van de emissies uitgevoerd die aantonen dat de deeltjesfilter, ook na de enorme belasting waaraan hij tijdens de recordpoging onderworpen geweest is, nog altijd 100 % doeltreffend is.

**United States Auto Club
De emissietest, die onder supervisie van de Duitse Technische Inspectiedienst (TÜV) op een gecertificeerde testbank uitgevoerd wordt, bewijst de uitzonderlijke doeltreffendheid van de onderhoudsvrije deeltjesfilter – iets wat Mercedes-Benz eerder al in een hele reeks van praktijk- en laboratoriumtests aangetoond had. Deze emissietest wordt volgens de NEDC (de nieuwe Europese rijcyclus) uitgevoerd en bevestigt dat de uitstoot van de auto’s die het wereldrecord gevestigd hebben, onder de Euro 4 norm blijft, zelfs na 160.000 km. Ook hier loont de strategie van de ingenieurs van Mercedes-Benz om meer te doen dan alleen maar de emissies op een doeltreffende manier te filteren. Het is immers even belangrijk om via ingrepen in de motor zelf de ongezuiverde emissies te verminderen. Zelfs zonder de standaard gemonteerde deeltjesfilter blijft de moderne V6 CDI-motor onder de emissielimiet van 0,025 gram per kilometer die de EU 4 norm voorschrijft. En dankzij het gebruik van de deeltjesfilter dalen de emissies ver onder die limiet. Na 160.000 km in veeleisende omstandigheden afgelegd te hebben, blijft het emissieniveau van de auto’s die het wereldrecord gevestigd hebben, ver onder de wettelijk voorgeschreven limieten. In feite stoten ze niet meer uit dan een gloednieuwe auto. Dat bewijst nog maar eens de duurzaamheid van de deeltjesfilter: na 100.000 mijl (160.934 km) zuivert het onderhoudsvrije systeem van Mercedes-Benz de uitlaatgassen haast even goed als op de eerste dag.

Een exacte wetenschap: emissies op de rolbank meten

De auto’s met de nieuw ontwikkelde 165 kW/224 pk sterke V6 CDI-motor die het wereldrecord gevestigd hebben, moeten een uitgebreid en nauwkeurig omschreven controleprogramma ondergaan voor hun emissies gemeten kunnen worden. Eerst worden de auto’s in de centrale emissiecomputer geregistreerd, die de nauwkeurig omschreven volgorde en timing van de hele test stuurt. Vervolgens worden de auto’s op de test voorbereid om te garanderen dat de voorwaarden voor alle testvoertuigen identiek zijn. Daarnaast wordt de voertuigspecifieke rolweerstand bepaald, die tijdens de test automatisch gecompenseerd wordt. Dat alles garandeert dat de metingen herhaald kunnen worden en onafhankelijk zijn van het moment en de plaats waarop ze werden uitgevoerd. Tijdens de eigenlijke test moeten de chauffeurs de rijcyclus volgen zoals die door de centrale emissiecomputer voorgeschreven is. Die bepaalt heel precies de duur en de belasting van de test. Naast de meting van de emissies tijdens de 1180 testseconden van de NEDC-cyclus worden ook de luchttemperatuur, de luchtdruk en de vochtigheid gecontroleerd, terwijl tegelijk de doelcyclus vergeleken wordt met de feitelijk gereden cyclus.

Hoogtechnologische metingen van enkele microgram

De extreem lage uitstoot van deeltjes vergt een moderne meettechnologie. Met het oog op de metingen wordt de uitlaatstroom van de auto zonder enig verlies opgevangen en vervolgens door een complex filter- en meetsysteem geleid. De dubbele papieren filters moeten een complexe voorbereiding ondergaan voor ze kunnen meten hoeveel deeltjes uitgestoten worden. In de kamer waar de filterelementen voorbereid worden, een stofvrije ruimte waar een airconditioner de atmosfeer constant houdt, wordt hun gewicht tot op één microgram nauwkeurig gewogen (1 μg = 1/1.000.000e van een gram). Bij zulke nauwkeurige metingen moeten de temperatuur en de relatieve vochtigheid binnen heel smalle grenzen gehouden worden. Zelfs kleine trillingen kunnen de resultaten beïnvloeden, daarom staat de bijzonder precieze weegschaal op een betonnen voetstuk, dat op zijn beurt op rubber rust en geïsoleerd is van de funderingen van het gebouw waarin de metingen uitgevoerd worden. Elektrostatische ladingen kunnen op hun beurt de metingen beïnvloeden. De eventuele lading van de filterelementen kan aan de weegschaal doorgegeven worden, wat tot een aanzienlijke vertekening van de resultaten kan leiden. Dat effect wordt ongedaan gemaakt door ionen met een tegengestelde lading op de filterelementen los te laten. Na de uitlaattest worden de filterelementen opnieuw gewogen: het verschil in gewicht stemt overeen met de uitstoot van de deeltjes.

Het motortype waarmee het wereldrecord gevestigd is, wordt samen met de deeltjesfilter in 10 modellen ingebouwd

De nieuwe, 165 kW/224 pk sterke V6 CDI-motor is nu beschikbaar in 10 modellen. Niet alleen de kopers van de E-Klasse, maar ook die van de C-, de CLK-, de CLS- en de M-Klasse kunnen nu hun voordeel doen met de prachtige prestaties van deze wereldrecordhouder. Zoals uit de verschillende tests gebleken is, hebben deze moderne en krachtige motoren een overtuigend bewijs geleverd van hun duurzaamheid, milieuvriendelijkheid en zuinigheid.

Mercedes-Benz 320 CDI-modellen die standaard met de deeltjesfilter uitgerust zijn***

U kunt de gegevens onder Documents & Photos vinden.

*** Alle gegevens gelden voor de Europese markt en in sommige gevallen alleen voor bepaalde landen. De gemeten waarden slaan op auto’s met de 7G-TRONIC. Ze kunnen zonder voorafgaand bericht gewijzigd worden

Het aanbod dieselmotoren van Mercedes-Benz begint met de 60 kW/82 pk sterke krachtbron in de A 160 CDI en eindigt met de nieuwe E 420 CDI die een vermogen van 231 kW/314 pk ontwikkelt. Vanaf de zomer 2005 biedt Mercedes-Benz in Duitsland, Oostenrijk, Nederland en Zwitserland in totaal 40 CDI-modellen aan die standaard met de deeltjesfilter uitgerust worden. In andere dieselmarkten is de deeltjesfilter als een optie beschikbaar voor tot 35 dieselmodellen. Dat betekent dat de constructeur uit Stuttgart nu meer auto’s met een deeltjesfilter aanbiedt dan gelijk welke andere constructeur. Al in de herfst 2003 was Mercedes-Benz de eerste autoconstructeur die een deeltjesfilter aanbood en tegelijk aan de EU 4 emissienorm voldeed.

Opmerkelijke wereldrecords

Op 1 april 2005 liet Mercedes-Benz op het snelheidscircuit van Laredo in Texas drie auto’s vertrekken voor een rit die naar een wereldrecord zou leiden. De drie auto’s legden elk 100.000 mijl af en bewezen daarmee drie keer de betrouwbaarheid van de E-Klasse. Elke auto legde 20.000 rondes af waarbij de aandrijflijn, het chassis, de elektronische onderdelen en de carrosseriestructuur aan de zwaarste belasting onderworpen werden. Naast 22 internationale records in zijn klasse vestigde de Mercedes-Benz E 320 CDI ook wereldrecords over de 50.000 mijl (80.467 km), de 100.000 kilometer en de 100.000 mijl (160.934 km) met een gemiddelde snelheid van resp. 225,456 km/h, 225,903 km/h en 224,823 km/h.