07
oktober
2005
|
02:00
Europe/Brussels

De veiligheid van voetgangers:Meer dan het halen van crashtestnormen voor Mercedes-Benz

De nieuwe S-Klasse is een nieuwe mijlpaal in Mercedes-Benz’ oude bekommernis om meer voetgangersveiligheid. De ingenieurs uit Sindelfingen ontwikkelden voor deze luxeberline een hele rist veiligheidsvoorzieningen om de kans op letsels bij een aanrijding met een voetganger, fietser of motorfietser te verminderen.

 

“Voor Mercedes-Benz betekent voetgangersveiligheid meer dan enkel maar het halen van de huidige crashtestnormen. Ons hoofddoel is om in de eerste plaats ongevallen te vermijden. Dat is de beste, efficiëntste vorm van voetgangersveiligheid”, zegt Ulrich Mellinghoff, Hoofd van de dienst Safety, NVH and Testing in het Mercedes-Benz Technology Centre. Tests tonen inderdaad aan dat Brake Assist, dat ontwikkeld werd door Mercedes-Benz, duidelijk bijdraagt tot het voorkomen van ongevallen met voetgangers. Het Active Light System, de bochtenverlichting en het nieuwe Night View Assist (dat zijn wereldpremière kent in de S-Klasse) bieden ook veelbelovende veiligheidsperspectieven. Ulrich Mellinghoff kijkt al uit naar een uitgebreidere toepassing van dergelijke veiligheidssystemen: “We zijn blij dat deze systemen, en daarmee ook het feit dat ongevallen best vermeden worden, opgenomen zullen worden in een toekomstige EU-richtlijn over voetgangersveiligheid.”

Mercedes-Benz zet zich al lang in voor de veiligheid van voetgangers en (motor)fietsers. Vele van de veiligheidsmaatregelen die de voorbije decennia ingevoerd werden, waren een initiatief van Mercedes-Benz. Afgeronde koetswerkvormen, energieabsorberende bumpers, de gelaagde voorruit, wegklappende zijspiegels, afgeronde deurgrepen en verzonken ruitenwissers zijn maar enkele kenmerken van een Mercedes-Benz-personenwagen die voetgangers helpen te beschermen.

De nieuwe S-Klasse vult deze hoge veiligheidsstandaard aan met extra veiligheidsmaatregelen. De onderzijde van de motorkap werd zo ontworpen dat ze voorgeprogrammeerd vervormt en de botsingsenergie absorbeert wanneer een voetganger aangereden wordt. Een nieuwe “meegevende” scharnier helpt bij die vervorming van de motorkap en kan zo de letsels bij voetgangers en (motor)fietsers beperken. De voorvleugels van de nieuwe Mercedes-berline zijn bevestigd aan de voorste langsdragers met een speciaal verbindingselement, waarvan de stijfheid precies berekend werd zodat het bij een ongeval op een voorgeprogrammeerde manier vervormt.

De ruimte tussen de motorkap en de motoronderdelen daaronder, een belangrijke factor bij ongevallen waarbij het hoofd van de voetganger de motorkap raakt, werd op twee manieren vergroot: enerzijds is de voorzijde door de nieuwe vormgeving van de berline 22 millimeter hoger dan bij het vorige model, anderzijds werden de motor, de veerpootsteunen, de reservoirs en de stuureenheden tot 13 millimeter lager geplaatst. De Mercedes-ingenieurs konden ook de totale hoogte van het ruitenwissersysteem verminderen, waardoor de ruimte voor vervorming nog wat toenam. Een andere maatregel voor de veiligheid van voetgangers, vinden we ten slotte in de voorbumper van de nieuwe S-Klasse, waarin een gladde, met schuim gevulde spoilerrand geïntegreerd werd die bij een aanrijding onmiddellijk een gelijkmatige steun geeft.

Meer voetgangersveiligheid dankzij Brake Assist

Ook wat actieve veiligheid betreft, is de nieuwe S-Klasse uitgerust met erg efficiënte systemen, die ongevallen met voetgangers helpen te vermijden. Een voorbeeld van zo’n systeem is het standaard Brake Assist, dat een noodsituatie herkent aan de snelheid waarmee het rempedaal ingedrukt wordt en dan in een fractie van een seconde de maximale rembekrachtiging opbouwt. Dit verkort de remafstand van een wagen aanzienlijk: tot 45 procent wanneer een wagen bijvoorbeeld aan 100 km/h over een droge weg rijdt.

Brake Assist zorgt niet enkel voor minder kop-staartaanrijdingen, maar verhoogt ook efficiënt de voetgangersveiligheid. Dit werd aangetoond tijdens een studie van Mercedes-Benz in een rijsimulator. 55 bestuurders legden een gesimuleerde stadsrit tegen 50 km/h af, waarbij plots een kind de straat opliep. De enige manier om een aanrijding te vermijden, was een noodstop. De test toonde aan dat bestuurders met Brake Assist duidelijk minder aanrijdingen veroorzaakten dan de bestuurders die het zonder dit systeem moesten stellen. Dankzij het gebruik van Brake Assist daalde de totale aanrijdingsfactor met 26 procent.

Bij de lancering van de nieuwe S-Klasse kent ook de verbeterde versie van Brake Assist zijn wereldpremière: het Brake Assist PLUS. Dit systeem anticipeert op de situatie zodat het de bestuurders nog beter kan bijstaan op kritieke momenten. Met de hulp van radartechnologie, scant het systeem de ruimte voor de wagen en berekent het de benodigde rembekrachtiging indien er een ongeval dreigt. Als de bestuurder het rempedaal intrapt, bouwt het nieuwe Brake Assist PLUS vervolgens onmiddellijk de remdruk op die nodig is om de situatie te redden. Terwijl het conventionele Brake Assist pas reageert na een reflexmatige bediening van het rempedaal, herkent het nieuwe systeem de wil van de bestuurder om te remmen zodra hij het pedaal induwt om daarna automatisch de beste remdruk te genereren. Zo wordt aan een van de belangrijkste randvoorwaarden om ongevallen te vermijden voldaan: de grootst mogelijke vertraging volgens elke situatie.

Night View Assist voor meer veiligheid in het donker

Volgens de Duitse ongevallenstatistieken gebeurt meer dan 55 procent van de dodelijke ongevallen met voetgangers ’s nachts of in de schemering van zonsopgang en –ondergang. Daarom wil Mercedes-Benz bestuurders helpen om beter te zien in het donker. De nieuwe S-Klasse is uitgerust met krachtige koplampen (optioneel met bixenontechnologie) die in dit opzicht uiteraard een belangrijke rol spelen. De constructeur uit Stuttgart biedt de bixenontechnologie aan in combinatie met het Active Light System en de bochtenverlichting, die ruimtes rond het voertuig verlicht die met gewone koplampen duister blijven. Deze voorzieningen dragen sterk bij tot het voorkomen van ongevallen met voetgangers bij kruispunten en oversteekplaatsen.

Het Night View Assist, een wereldprimeur voor Mercedes-Benz, wordt eerst in de S-Klasse voorgesteld. Dit systeem gebaseerd op infraroodtechnologie is verkrijgbaar in combinatie met de bixenonkoplampen en het Active Light System. Dit unieke pakket dat de beste en efficiëntste verlichtingstechnologie die momenteel verkrijgbaar is verenigt, is een van de typerende kenmerken van het nieuwe topmodel van Mercedes. In het donker ziet de bestuurder dankzij het nieuwe Night View Assist-systeem veel verder dan met normale dimlichten, zodat bochten, voetgangers, fietsers en obstakels veel sneller opgemerkt worden.

In een reeks testen onderzochten Mercedes-ingenieurs de mogelijkheden van deze technologie. Gedurende vergelijkende testritten met bixenondimlichten en het nieuwe Night View Assist, herkenden de bestuurders veel sneller de obstakels wanneer ze bijgestaan werden door de infraroodtechnologie. De bestuurders konden bij deze tests de helder geklede testdummy’s al onderscheiden van op een afstand van 210 meter, wat 41 meter eerder is dan met bixenondimlichten. Het systeem bleek zelfs nog efficiënter als de voetgangers donkere kleren dragen. In deze situatie konden de bestuurders dankzij Night View Assist de testdummy’s al herkennen van op 164 meter, maar bedroeg dit slechts 72 meter wanneer ze enkel de bixenondimlichten ter beschikking hadden. Dit betekent een niet minder dan 125 procent grotere veiligheidsmarge.

Ook wanneer de lichten van tegenliggers de bestuurder verblinden en het zicht dus ernstig verstoren, is de waarneming veel beter met dit hulpsysteem: een testdummy in heldere kledij die 50 meter achter de tegenligger aan de rand van de weg staat, werd gemiddeld van op een afstand van 140 meter opgemerkt met Night View Assist.
Dat is 53 meter eerder dan met bixenonkoplampen.