21
januari
2008
|
01:00
Europe/Brussels

De Vision GST«Een fascinerend concept dat de weg opent voor een nieuwe Mercedes-Klasse.»

Interview met
Jürgen Hubbert,
Lid van de beheerraad van DaimlerChrysler AG,
Verantwoordelijk voor de afdeling personenwagens Mercedes-Benz en smart.

 

 

Vraag : Met zijn Vision GST stelt Mercedes-Benz een nieuw autoconcept voor. Welk idee vormde de aanzet tot deze concept-car?

Jürgen Hubbert : Wat ons aanzette tot het ontwikkelen van deze auto was veel meer dan een idee.
De Vision GST is de vrucht van een intensieve dialoog die wij al jarenlang met onze klanten onderhouden om zo te weten te komen wat de verwachtingen zijn van de bestuursters en bestuurders. Verwachtingen die we dan analyseren en waarop we een antwoord proberen te geven met nieuwe automobielconcepten. Het huidige personenwagengamma van Mercedes-Benz stoelt op dit principe. We kunnen dus stellen dat het consequent luisteren naar en het rekening houden met de verlangens van de klanten een van de belangrijkste sleutels is tot het succes dat Mercedes de jongste jaren geniet, net als de Mercedes-toptechnologie en een fascinerend design, trouwens.

En we blijven op die weg verdergaan. We willen de verwachtingen van onze klanten in kaart blijven brengen, aandachtig de samenlevingstrends observeren en deze bedenkingen samenbrengen in een vernieuwend en beloftevol autoconcept. De Vision GST is daar een perfect voorbeeld van.

Vraag : Welke trends mogen we, volgens u, in de loop van de komende jaren op autovlak verwachten?

Jürgen Hubbert : Ik denk dat we uit onze gesprekken met klanten over de hele wereld en uit veel marktstudies mogen afleiden dat drie krachtlijnen de toekomst zullen bepalen. Eerst en vooral zijn er het onbeperkte rijplezier en het plezier om met het gezin in alle comfort en in alle veiligheid op reis te gaan. Ten tweede is er de toenemende interesse in polyvalente auto’s die tegelijkertijd ruim, functioneel en moduleerbaar zijn en die voldoen aan de verschillende noden van vrijetijds- en reisfreaks. Ten derde is er de vraag naar auto’s die zich onderscheiden door hun «intelligente» en «emotionele technologie». Kortom, auto’s die zowel de allermodernste stufjes bieden als een fascinerend design.

Vraag : … en de Vision GST voldoet aan dit multifunctionele profiel?

Jürgen Hubbert : Ja, absoluut. Onze designers en ingenieurs ontwikkelden een gloednieuw en onvergelijkbaar autotype dat de eigenschappen van verschillende autoconcepten verenigt en ze combineert met nieuwe ideeën. Vandaar een onafhankelijk profiel. De auto beschikt natuurlijk over de elektronische trekkrachtcontrole op de vier wielen waarmee de Mercedes-terreinwagens zijn uitgerust, over de pneumatische ophanging van de Mercedes-topmodellen en over de erg krachtige V8-motor van AMG, die een vermogen van maar liefst 265 kW (360 pk) levert. Trouwens, de Vision GST biedt plaats aan zes passagiers die comfortabel kunnen plaatsnemen in een ruim interieur voorzien van alle luxueuze uitrusting die hen een onwaarschijnlijk hoge mate van comfort bezorgen. De binnenruimte van deze Mercedes-concept-car, met zijn voorbeeldige moduleerbaarheid, voldoet aan alle verwachtingen van sportliefhebbers die graag fietsen, ski’s of andere sportuitrusting mee op vakantie nemen.

We ontwikkelden dus een concept dat alle voordelen van grand tourisme-berlines, breaks, monovolumers en sport- en vrijetijdsauto’s biedt. Kortom, een unieke en onafhankelijke autocategorie.

Vraag : Waar staan de letters «GST» voor ?

Jürgen Hubbert : We hebben lang nagedacht over een naam voor dit onuitgegeven concept. En we vinden dat de letters GST de kwaliteiten van de auto bijzonder goed in de verf zetten.

GST staat voor Grand Sports Tourer. «Grand» wijst op de afmetingen van de auto, het comfort van zijn binnenruimte, zijn functionaliteit, zijn elegantie en zijn veiligheid. «Sports» verwijst dan weer naar zijn dynamiek, naar zijn prestaties en naar de rijsensaties die de auto zijn bestuurders biedt. De term «Tourer» zinspeelt op de uitzonderlijke kwaliteiten van de comfortabele en ruime grand tourisme-berline.

Vraag : Deze termen moeten het polyvalente karakter van de auto onderstrepen. Daarnet noemde u het begrip «emotionele intelligentie» als een van de factoren voor succes in de autowereld. Wat bedoelde u daar precies meer ?

Jürgen Hubbert : Dankzij hightechsystemen zoals het Sensotronic Brake Control (SBCÔ) remsysteem, de pneumatische AIRMATIC-ophanging, het Active Body Control (ABC), het ESPâ en een hele rits nieuwigheden beschikken de moderne Mercedes-personenwagens over een verbazingwekkend hoog niveau aan technische intelligentie dat in een heel grote mate kan bijdragen tot het voorkomen van ongelukken. Deze systemen mogen automobilisten terecht van ons verwachten, en wij zullen de vergezochte vernieuwingsdrang die we de voorbije jaren hebben geïnitieerd verderzetten.

Dit is een van de facetten van het fascinerende Mercedes-Benz. Maar we zullen echter niet uit het oog verliezen – en dat is een heel ander facet – dat het rijden emotie is en blijft. We hebben dus als doelstelling auto’s te ontwikkelen die, naast hun technische perfectie, ook nog eens emoties weten los te weken, bijboorbeeld door hun design, door hun prachtige materialen, hun moderne kleuren en hun vernieuwende onderdelen. De Vision GST vernieuwt eveneens op dit vlak, want hij pakt uit met een hoog peil aan technische en emotionele intelligentie.

Vraag : Waar lijkt dit autoconcept concreet op ?

Jürgen Hubbert : De concept-cars van Mercedes-Benz zijn nooit in één oogopslag te bevatten. Wij ontwikkelen en bouwen ze om nieuwe concepten of nieuwe technologieën uit te proberen en zo de dialoog met ons cliënteel te intensiveren en om te peilen naar de reacties van het publiek wanneer ze met onze exploten geconfronteerd worden. Wie naar het recente verleden van Mercedes-Benz kijkt, zal opmerken dat bepaalde concept-cars snel aanleiding gaven tot concrete, in seriegebouwde projecten. Dat geldt ook voor de Vision GST. Hij maakt de weg vrij voor een nieuwe fascinerende Mercedes-Klasse die wij ondertussen al aan het ontwikkelen zijn.