06
januari
2003
|
01:00
Europe/Brussels

Detroit Auto Show 2003: Mercedes-Benz stelt drie wereldpremières en nieuwe high-tech innovaties voor de toekomst voor.

  • E-Klasse: wereldpremière voor de nieuwe break
  • SL-Klasse: nieuwe SL 600 met 500 pk sterke V12 biturbo
  • C-Klasse en S-Klasse: 4MATIC-vierwielaandrijving
  • S-Klasse: PRE-SAFE anticiperend beschermingssysteem standaard
  • A-Klasse: brandstofcelmodellen ondergaan praktijktests

Mercedes-Benz neemt in 2003 een vliegende start door drie wereldpremières en twee Amerikaanse premières op de North American International Auto Show voor te stellen. Op de Detroit Show zal het merk uit Stuttgart zijn nieuwe E-Klasse Break onthullen, net als de SL600 met twaalfcilindermotor en de F-Cell-modellen met brandstofceltechnologie. Bovendien maken de nieuwe C-Klasse en de S-Klasse 4MATIC hun Noord-Amerikaanse debuut.

Toonaangevende technologie, een verrukkelijk design, een uitrusting van topkwaliteit en een intelligent ingericht interieur : het zijn de kenmerken waaraan je de nieuwe E-Klasse Break, die in Detroit zijn wereldpremière beleeft, herkent. De dynamisch elegante breakversie vervolledigt het Mercedes-Benz E-Klassegamma. Na de succesrijke lancering van het berlinemodel in de lente van 2002 zal de nieuwe break, die volgens de planning in maart 2003 op de markt komt, technologische exclusiviteit bieden op het allerhoogste niveau. De standaarduitrusting voor de break heeft veel weg van een lijst met alle mijlpalen uit de automobiele technologie: Sensotronic Brake Control (SBC™), het elektrohydraulische remsysteem dat nu nieuwe handige functies zoals Tailback Assist en Anti-stall Assist biedt, lastafhankelijke niveauregelaar voor de achterophanging, adaptieve frontale airbags, getrapte spankrachtbegrenzers en grote windowbags, het zijn maar een aantal van de meer dan twintig vernieuwingen die deel uitmaken van het standaardpakket.

Opvallende kenmerken waarmee de E-Klasse Break als allereerste uitpakt, zijn de bixonen-koplampen met Active Light System – dat de bewegingen van het stuurwiel volgt en op die manier het gezichtsveld van de bestuurder vergroot in een bocht – en ook de nieuwe EASY-PACK-achterklep, volledig met hydraulisch systeem voor makkelijk openen en sluiten, en een laadvloer die naar achteren kan worden geschoven met een eenvoudige druk op de knop.

Een nieuw niveau van handigheid en moduleerbaarheid

Het EASY-PACK-systeem is het antwoord van Mercedes-Benz op de nood aan intelligente laadruimte-inrichting en omvat een hele rits detailoplossingen die de moduleerbaarheid, de handigheid en de veiligheid van de nieuwe break aanzienlijk verbeteren.
Opvallende kenmerken van het EASY-PACK-systeem zijn onder meer een nieuw ontwikkelde, in twee delen neerklapbare achterbank die met een paar eenvoudige handelingen in zijn geheel naar voren kan worden geklapt. Het laadvolume schommelt tussen 690 en 1.950 liter (volgens de VDA-meetmethode), afhankelijk van hoe de achterbank wordt neergeklapt. Als je ook het bergvak in het reservewiel benut, dan kan de nieuwe E-Klasse Break tot 90 liter (of 15 procent) meer vervoeren dan zijn voorganger.
Drie benzinemotoren en drie CDI-diesels, met een vermogen tussen 110 kW/150 pk en 150 kW/204 pk, zullen van bij de start beschikbaar zijn voor de nieuwe E-Klasse Break. In de herfst van 2003 zal Mercedes-Benz zijn E-Klassegamma nog uitbreiden met berlines en breaks uitgerust met het 4MATIC-systeem, de permanente vierwielaandrijving.

4MATIC-vierwielaandrijving nu ook beschikbaar op S-Klasse en C-Klasse

Het 4MATIC-systeem staat sinds de herfst van 2002 op de optielijst van de zes- en achtcilindermodellen uit de C-Klasse en de S-Klasse: C 240, C 320, S 350, S 430 en S 500.

Door een perfecte samenwerking met het standaard Electronic Stability Program ESP® en de elektronische tractiehulp 4ETS, helpt de permanente vierwielaandrijving de bestuurder om kritieke situaties in alle veiligheid en vertrouwen de baas te blijven. In ongunstige weersomstandigheden zoals ijs, sneeuw of regen, maar ook bij het wegrijden of accelereren op losse ondergrond bieden de nieuwe C-Klasse en S-Klasse 4MATIC-modellen een betere tractie en een meer dynamisch weggedrag.

Nieuwe SL 600 van 368 kW/500 pk

De SL 600 – het nieuwe vlaggenschip in het succesvolle Mercedes-Benz SL-Klassegamma – maakt in Detroit zijn wereldpremière. De nieuwe twaalfcilindermotor onder zijn motorkap, die uitgerust is met twee turboladers, een lucht/water-intercooler, drie kleppen per cilinder, twin spark AC-ontsteking en andere toptechnologische vernieuwingen, is een van de meest geavanceerde automotoren ter wereld. De V12-motor haalt een vermogen van 368kW/500pk en een maximumkoppel van 800 Newtonmeter, waardoor de SL 600 van 0 naar 100 km/h kan optrekken in slechts 4,7 seconden en van 60 naar 120 km/h kan accelereren in 4,9 seconden. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/h.
De standaarduitrusting van het nieuwe topmodel binnen het SL-gamma haalt een uitzonderlijk niveau en omvat het COMAND-systeem, een cd-wisselaar, een sound system en de PARKTRONIC-parkeerhulp.

Amerikaanse première voor S-Klasse met PRE-SAFE

De krachtige V12-motor is ook beschikbaar in de Mercedes-Benz S-Klasse. Het modeljaar 2003 van de S-Klasse pakt uit met unieke vernieuwingen die zijn status van trendsetter voor de hele auto-industrie nog nadrukkelijker in de verf zetten. Bovenaan het lijstje met nieuwe ontwikkelingen staat het PRE-SAFE pre-crashbeschermingssysteem voor de inzittenden. Dit systeem kan op voorhand detecteren dat er een aanrijding zal komen en activeert op dat moment beschermingsmaatregelen die tot doel hebben de inzittenden een betere zithouding te geven mocht een aanrijding zich voordoen, zodat de airbags zo efficiënt mogelijk benut kunnen worden.

A-Klasse brandstofcel in de praktijk getest door Mercedes-klanten

DaimlerChrysler zal vanaf begin 2003 een vloot van 60 A-Klassemodellen met vooruistrevende brandstfoceltechnologie leveren aan klanten in Amerika, Europa, Japan en Singapore. Daar zullen de auto’s uitgebreide praktijktests ondergaan. Deze compacte brandstofcelauto’s rijden op zuivere waterstof dat het brandstofcelsysteem omzet in elektrische energie die de 65 kW sterke elektromotor aandrijft. De A-Klasse brandstofcelauto is een zero-emissionwagen met een topsnelheid van 140 km/h en een rijbereik van ongeveer 150 kilometer.

DaimlerChrysler wil deze praktijktests benutten om onderzoek te voeren naar de dagelijkse bruikbaarheid van de gesofisticeerde aandrijving en ze te verbeteren. De autofabrikant uit Stuttgart onthulde zijn eerste brandstofcelauto in 1994 en is een pionier op het vlak van deze aandrijvingstechnologie.