20
september
2005
|
02:00
Europe/Brussels

“Direct Hybrid” en “BlueTec Hybrid”: met de blik op de toekomst

Benzinewagens — zo zuinig als dieselwagens
Dieselwagens — zo schoon als benzinewagens
Op de ‘International Motor Show’ (IAA) 2005 in Frankfurt stelt Mercedes-Benz de “DIRECT HYBRID” en de “BLUETEC HYBRID”, twee baanbrekende conceptwagens, voor. Onder de huid van de nieuwe S-Klasse laat Mercedes-Benz zijn unieke ontwerpen zien om het verbruik en de uitstoot in de nabije toekomst nog verder te verminderen, met behoud van het dynamische rijcomfort. De klemtoon ligt op de combinatie van geoptimaliseerde benzine- en dieselmotoren met een hybride systeem en ultramoderne uitlaatzuivering.

De hoofddoelstellingen van Mercedes-Benz bij het ontwerpen van een wagen zijn een maximum aan rijcomfort, aan dynamisme en veiligheid gecombineerd met een laag verbruik en milieuvriendelijke uitstootwaarden. “Het doel is de aandrijving van benzinewagens in de nabije toekomst zo efficiënt te maken als die van dieselwagens en de dieselwagens zo schoon als benzinewagens”, stelt dr. Thomas Weber, lid van het directiecomité van DaimlerChrysler AG en verantwoordelijk voor onderzoek, technologie en ontwikkeling in de Mercedes Car Group.

Voor de benzinemotor ligt de nadruk vooral op het nog verder terugdringen van het verbruik. Dankzij de directe benzine-injectie met injectoren van de tweede generatie verwezenlijkten de ingenieurs van Mercedes-Benz een belangrijke vernieuwing die het brandstofverbruik verder doet dalen. Deze technologie werd onder de motorkap van de nieuwe S-Klasse toegepast op de huidige V6 van 3,5 liter. Deze wagen, die ook uitgerust is met een compacte, koppelrijke elektromotor wordt in Frankfurt voorgesteld als “DIRECT HYBRID”.


Het is de taak van de dieselmotor om aan de strengste uitlaatnormen ter wereld te voldoen, ook wat betreft de uitstoot van de stikstofoxides, zonder het lage verbruik in het gedrang te brengen. Momenteel stoten dieselmotoren enkel nog stikstofoxides in grotere hoeveelheden uit dan benzinemotoren. Het doel om zo laag mogelijke uitstootwaarden te bereiken, werd op een lovenswaardige manier bereikt in de “BLUETEC HYBRID”-conceptwagen, gebaseerd op de nieuwe V6-diesel van drie liter in de nieuwe S-Klasse, ook met een koppelrijke elektromotor. Het sleutelelement in dit succes is “BLUETEC”, een nieuw uitlaatzuiveringssysteem dat via selectieve katalytische reductie (SCR) de stikstofoxides tot 80 procent laat afnemen. Deze technologie maakt van de “BLUETEC HYBRID” de schoonste dieselwagen ter wereld.


Beide aandrijfsystemen van de conceptwagens die in Frankfurt voorgesteld worden, beschikken ook over een elektromotor, wat van deze wagens zogenaamde “lichte hybrides” maakt. Daardoor is het mogelijk het al erg lage verbruik van de geoptimaliseerde verbrandingsmotoren nog verder terug te dringen, vooral in het drukke stadsverkeer. De verbrandingsmotor wordt uitgeschakeld wanneer hij overbodig is. Anderzijds werken de verbrandingsmotor en de elektromotor samen om krachtig en zijdezacht vanuit stilstand te kunnen vertrekken. Bovendien wint deze elektromotor energie terug tijdens het remmen en in vrijloop rijden. Deze eigenschappen zorgen samen voor een 20 procent lager verbruik in de “BLUETEC HYBRID” ten opzichte van een vergelijkbaar vorig model en een 25 procent lager verbruik in de “DIRECT HYBRID”.


Deze twee aandrijvingen zorgen niet enkel voor een dynamisch rijgedrag, maar springen ook extreem zuinig met brandstof om en voldoen aan de strengste emissienormen ter wereld. De aandrijving van de toekomstgerichte S 320 BLUETEC HYBRID heeft een gecombineerd vermogen van 179 kW/243 pk en een gecombineerd koppel van 575 Nm. Deze wagen accelereert van 0 tot 100 km/u in 7,2 seconden en de topsnelheid is elektronisch begrensd tot 250 km/u. Het verbruik van slechts 7,7 l/100 km volgens de NEDC-cyslus bewijst dat deze wagen extreem zuinig is. De respectievelijke waarden voor de S 350 DIRECT HYBRID zijn: 221 kW/300 pk, 395 Nm, 7,5 seconden, 250 km/u en 8,3 l/100 km.


In de komende jaren kan de hybride aandrijving, zowel in zijn lichte als inzijn volledige versie, de verbrandingsmotor in bepaalde regio’s of verkeerssituaties bijstaan indien dit een redelijke en economisch verantwoorde keuze is die de prestaties, het comfort en het brandstofverbruik verbetert. Toonaangevende voorbeelden van dergelijke hybriden zijn de “Direct Hybrid” en “BlueTec Hybrid” conceptwagens, die op de IAA voorgesteld worden.


Op 22 augustus 2005 tekenden DaimlerChrysler en General Motors (GM) een samenwerkingscontract over de gemeenschappelijke ontwikkeling van hybride aandrijvingen, die eind 2004 al begonnen was. In een intentieverklaring sprak een andere partner, BMW, de wil uit tegen het einde van het jaar een samenwerkingsovereenkomst te sluiten met GM en DaimlerChrysler. De drie internationale autoconstructeurs werken samen om hun kennis te delen en zo snel en efficiënt toekomstige hybride aandrijvingen te ontwerpen.