02
juli
2009
|
02:00
Europe/Brussels

Dockx Group test Mercedes-Benz Sprinter NGT

Deze test is het resultaat van de jarenlange samenwerking en nauwe band tussen Dockx Group en Mercedes-Benz, in het bijzonder Mercedes-Benz Truck Center Antwerpen, die eenzelfde visie op de toekomst delen. Duurzame mobiliteit en een ecologisch verantwoorde aanpak staan daarin centraal.

NTG-technologie koppelt economie aan ecologie

Mercedes-Benz Bestelwagens gaat met plezier de uitdaging aan om ecologie aan economie te koppelen. Als technologische voorloper ontwikkelt deze bedrijfsafdeling voertuigen die zowel het milieu respecteren als economisch interessant zijn voor de klanten. Eens te meer trekt Mercedes-Benz Bestelwagens de aandacht, onder meer met de Sprinter NGT, een nieuwe generatie dieselmotoren en een niet aflatend onderzoek naar en de ontwikkeling van emisseivrije voertuigen.

De nieuwe Sprinter NGT met bivalente aardgasaandrijving onderstreept deze visie met als voordelen: een duidelijk lagere uitlaatgas- en geluidsemissie, aanzienlijk lagere onderhoudskosten en een grote actieradius in combinatie met de standaard aandrijving. De basismotor, een viercilinder met een cilinderinhoud van 1,8 liter, draait namelijk ook op benzine, wat resulteert in een actieradius tot 1.200 kilometer. Ondanks zijn hoge vermogen van 115 kW (156 pk), bedragen de gebruikskosten ongeveer 30 procent minder dan bij een vergelijkbare dieselversie.

Een aardgasmotor stoot geen kleine stofdeeltjes uit en de emissie van stikstofoxide, koolwaterstof en koolmonoxide werd drastisch beperkt ten opzichte van een vergelijkbare dieselmotor. Bovendien valt dit motortype op door zijn stille werking. In vergelijking met de benzinemotor is, naast de verlaagde emissie van koolmonoxide en koolwaterstof, vooral de 20 procent lagere CO2-uitstoot van belang. De gastanks zijn onder de vloer gemonteerd om plaats te besparen en de laadruimte geenszins in te perken.

Schone en zuinige bestelwagens voor duurzame logistiek en mobiliteit

Dockx Group levert innovatieve logistieke oplossingen in transport, verhuis en autoverhuur. Deze activiteiten kunnen niet zonder bestel- en vrachtwagens. “Dockx Group is dan ook nu reeds bezig met de uitdagingen van de toekomst waaronder duurzame logistiek en mobiliteit, goedkope brandstof en een lagere CO2-uitstoot. Deze test laat ons toe de verschillende voordelen van gastechnologie te leren kennen”, aldus Guy Buyst, CEO van de Dockx Group.

De komende weken zal de Mercedes-bestelwagen met NGT-technologie onder andere ingezet worden in de transportafdeling Dockx Logistics, waar het voertuig gebruikt zal worden voor lokale distributie in stedelijke gebieden. Ook de verhuisdivisie Dockx Movers zal de bestelwagen testen bij verhuizingen in de regio Antwerpen.

“Vooral in stedelijke gebieden is er nood aan een duurzame transportoplossing. In meer en meer steden worden grote vervuilende vrachtwagens geweerd uit de binnenstad. Daarom zijn we nu reeds op zoek naar alternatieven voor een duurzame stadsdistributie”, aldus Tom Nuyts, fleetverantwoordelijke van de Dockx Group.

“Voor een test binnen de autoverhuurafdeling is het nog wat te vroeg. Niet alle klanten zijn reeds bereid om met gas te rijden. Bovendien zijn er nog niet voldoende tankstations, maar als de tijd er rijp voor is zetten wij deze duurzame mobiliteitsoplossing ook in de verhuur in”, voegt Tom Nuyts hier nog aan toe.

Over Dockx Group

Dockx Group is een ervaren, innovatieve en betrouwbare dienstverlener in industriële en logistieke mobiliteitsoplossingen voor particulieren en bedrijven. Dockx Group biedt kwaliteitsvolle en opmaat gemaakte totaaloplossingen in verhuur van voertuigen, verhuis, transport, logistiek, expeditie, industrieel onderhoud en installatie, carrosserie en lakkerij. Tot de Dockx Group behoren: Dockx Rental, Dockx Movers, Dockx Logistics, Tolimpex, Lombaerts en Markant/Indigo.

 

Meer informatie op www.dockx-group.be