29
februari
2008
|
01:00
Europe/Brussels

Doorbraak in batterijtechnologie door Daimler

·& & &  Eerste gepatenteerde toepassing van een lithium-ionbatterij in een in serie geproduceerde personenwagen

·& & &  Verkrijgbaar in een Mercedes-Benz S 400 BlueHYBRID vanaf 2009

·& & &  25 patenten voor toptechnologie “made in Germany”

Daimler AG heeft een belangrijke doorbraak verwezenlijkt op het vlak van batterijtechnologie. De autobouwer uit Stuttgart is er als ‘s werelds eerste constructeur in geslaagd lithium-iontechnologie aan te passen aan het veeleisende karakter van toepassingen in auto’s. Tot dusver werd de technologie voornamelijk gebruikt in consumptie-elektronica. De nieuwe batterij zal vanaf volgend jaar worden gebruikt in de in serie geproduceerde S& 400& BlueHYBRID. Deze belangrijke technologische doorbraak was mogelijk dankzij 25& patenten die in handen zijn van Daimler.

Dr. Thomas Weber, lid van de raad van bestuur van Daimler& AG en verantwoordelijke voor Group Research en de ontwikkeling van Mercedes-Benz personenwagens, legt uit: “We hebben te maken met een belangrijke baanbrekende technologie die beslissend zal zijn voor het toekomstige succes van de auto-industrie. Het is een eerbetoon aan de intensieve onderzoeksinspanningen die wij in dit domein hebben gedaan sinds 1992.”

Het succes van de ingenieurs is vooral te danken aan de door Daimler ontwikkelde integratie van de lithium-ionbatterij in het klimaatregelingssysteem van de auto. Hierdoor werkt de batterij te allen tijde in optimale temperatuursomstandigheden, tussen 15 en 35°C, wat de levensduur en de prestaties ervan ten goede komt.

De belangrijkste voordelen van de nieuwe lithium-ionbatterij zijn de uiterst compacte afmetingen en de veel grotere prestaties in vergelijking met conventionele nikkel-metaalhydridebatterijen. De verhouding gewicht/vermogen van de volledige batterij bedraagt 1.900 watt per liter (W/l). Bovendien onderscheidt de batterij zich door zijn hoge capaciteit in ampère-uur, zijn lange levensduur en zijn uitstekende betrouwbaarheid, zelfs bij erg lage temperaturen. Ze is ook even veilig als de huidige batterijen in auto’s.

Lithium-ionbatterijen zijn uiterst geschikt voor gebruik in hybride voertuigen, om mee het brandstofverbruik en dus de CO2-uitstoot te verminderen. De ingenieurs van Daimler onderzoeken verder in hoeverre deze technologie toegepast kan worden op andere voertuigen, zoals auto’s die elektrisch of met brandstofcellen worden aangedreven.

S 400 BlueHYBRID — ‘s werelds zuinigste luxeberline

De S 400 BlueHYBRID verbruikt volgens de NEDC-cyclus slechts 7,9 liter benzine per 100 km. Dat komt overeen met een erg lage CO2-uitstoot van slechts 190 gram per kilometer, wat bijzonder weinig is voor één auto uit deze vermogenscategorie. Daarmee is de S 400 BlueHYBRID ‘s werelds zuinigste luxeberline — geen enkele concurrent in zijn segment doet beter, of hij nu aangedreven wordt op benzine, diesel of met een hybridesysteem. Bovendien kunnen bestuurders van de S 400 BlueHYBRID nog altijd rekenen op indrukwekkende prestaties: in combinatie met de hybride module bedraagt het maximumvermogen 220 kW/299 pk en het maximumkoppel 375 Nm. De S 400 BlueHYBRID trekt op van 0 tot 100 km/u in 7,3 seconden en haalt een elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/u.

Nog betere resultaten kunnen geboekt worden door de schone BlueTec-dieseltechnologie te combineren met eenhybride module, zoals bijvoorbeeld in de S 300 BlueTec HYBRID.