30
december
2002
|
01:00
Europe/Brussels

Dynamisch, intelligent en boeiend:de nieuwe break van de Mercedes-Benz E-Klasse

Wereldpremière in januari 2003 op het salon van Detroit en Europese première op het Salon van Brussel !
Hightech innovaties zoals actieve bochtverlichting en luchtvering
SBC met de nieuwe comfortfuncties
EASY-PACK-systeem : intelligent beheer van de laadruimte
Optionele achterklep en laadvloer met hydraulische bediening
Variabel interieur met een max.laadvolume van 1950l
Tot 0,6 liter brandstofbesparing per 100km
Hoogwaardige standaarduitrusting

Toekomstgerichte technologie, een fascinerend design, een hoogwaardige uitrusting en een intelligente bruikbaarheid – dat zijn de opvallendste kenmerken van de nieuwe break van de E-Klasse die begin januari 2003 op de North American International Auto-Show in Detroit zijn wereldpremière beleeft. Op vrijdag 17 januari vanaf 10u30 staat de E break te pronk op de stand van Mercedes-Benz (paleis 5).

Met de dynamische en sierlijke combi vervolledigt Mercedes-Benz het modelaanbod van de nieuwe E-Klasse die sinds de lente van 2002 met de limousine zijn concurrenten achter zich laat. De break komt in maart 2003 op de markt en bouwt daarbij voort op het succes van zijn voorganger die in de hele wereld het enthousiasme van meer dan 266.000 bestuursters en bestuurders heeft opgewekt en daarmee een van de meest verkochte combi’s in zijn categorie is.

Net zoals de limousine onderscheidt de nieuwe break van de E-Klasse zich door een hoogtechnologische en exclusieve uitrusting. Belangrijke mijlpalen in de autotechniek maken deel uit van de standaarduitrusting van deze ‘combilimousine’: het elektrisch-hydraulische remsysteem Sensotronic Brake Control (SBC™) met nieuwe comfortfuncties, de hoogteregeling met luchtveren op de achteras, de adaptieve airbags voor de inzittenden voorin, de spankrachtbegrenzer met twee trappen en de grote windowbags. En dat zijn maar enkele van de meer dan 20 innovaties die standaard ingebouwd worden.

Indien gewenst zijn er voor de nieuwe E Break nog andere hightech systemen beschikbaar : de luchtvering AIRMATIC DC, het bedienings- en weergavesysteem COMAND met DVD-speler, de airconditioning THERMOTRONIC met vier zones, of de dynamische multicontourstoel die zich automatisch aan de rijsituatie aanpast.

De actieve bochtverlichting met bi-xenonlampen die de stuurbewegingen van de bestuurder volgt en zo het zicht in de bochten aanzienlijk verbetert, beleeft in de nieuwe break van de E-Klasse zijn première, net zoals de nieuwe EASY-PACK-achterklep die dankzij de hydraulische bediening comfortabel met een druk op de knop te openen en te sluiten is.

Bruikbaarheid en variabiliteit in een nieuwe perfectie

Binnen het EASY-PACK-systeem heeft Mercedes-Benz een reeks van detailoplossingen gebundeld voor een intelligent beheer van de laadruimte.
De constructeur perfectioneert daarmee de variabiliteit, de bruikbaarheid en de veiligheid van de E break. Bij het EASY-PACK-systeem hoort onder andere de nieuw ontwikkelde en asymmetrisch gedeelde achterbank die met slechts enkele handgrepen volledig naar voren kan klappen zodat er achteraan een groot, egaal laadvlak ontstaat. De capaciteit van de bagageruimte bedraagt afhankelijk van de stand van de achterbank tussen 690 en 1950 liter (VDA-meetmethode) en is bij de meest voorkomende ladingsvarianten en bij het gebruik van het bergvak in de uitsparing voor het reservewiel tot 90 liter (15 %) groter dan in de vorige E break.

Een andere nieuwigheid in de klasse van de combi is de hydraulisch bediende EASY-PACK-laadvloer (optie).
Met een druk op de knop beweegt de vloer 400 mm naar achteren zodat zware voorwerpen gemakkelijker in- en uitgeladen kunnen worden. Om de bagageruimte individueel te kunnen indelen en de lading veilig vast te maken, heeft Mercedes-Benz een speciaal EASY-PACK-pakket voor de laadruimte (Fix-kit) ontwikkeld met telescopische stangen, rolgordels en vier sjorogen die met behulp van praktische basiselementen in twee aluminium rails verankerd worden.

Met zijn grote en flexibel bruikbare ruimte en zijn intelligente functionaliteit staat de E-Klasse break klaar voor de meest uiteenlopende vervoersopdrachten en toont hij zich een ideale partner voor allerhande beroepsactiviteiten, reizen, sport of gewoon een dagje winkelen. Het laadvermogen bedraagt 575 kg.

De nieuwe break van de E-Klasse is 4850 mm lang en is door de grotere achteroverhang 32 mm langer dan de limousine uit die reeks. De twee modellen hebben een identieke wielbasis, nl. 2854 mm. In vergelijking met zijn voorganger is de nieuwe E break 11 mm langer en 23 mm breder. De wielbasis is 21 mm groter.

CDI-dieselmotoren met een groter vermogen en een hoger koppel

Het motorenaanbod voor de combilimousine van Mercedes bestaat voorlopig uit drie benzinemotoren en drie CDI-dieselmotoren met een vermogen van 110 kW/150 pk tot 150 kW/204 pk. De motoren van de modellen E 220 CDI, E 270 CDI en E 320 CDI behoren tot de tweede generatie van de moderne common-railmotoren. In vergelijking met de CDI-motoren van het vorige model hebben die nieuwe krachtbronnen tot 8 % meer koppel en 5 % meer vermogen. Tegelijk daalt het brandstofverbruik met tot 0,6 liter per 100 km. Het topmodel onder de diesels, de E 320 CDI, ontwikkelt al vanaf 1800 t/min een indrukwekkend koppel van 500 Nm.

Bij de benzinemotoren biedt Mercedes-Benz naast de twee zescilinders E 240 en E 320 ook een nieuw ontwikkelde viercilinder aan, die zich door het unieke TWINPULSE-systeem onderscheidt. Dat systeem garandeert door de combinatie van verschillende technologieën – zoals compressoroplading, laadluchtkoeling, vierkleppentechniek, variabel verstelbare nokkenassen en Lanchester-compensatie – een maximum aan rijplezier en looprust bij een minimum aan brandstofverbruik. Zo verbruikt de nieuwe 120 kW/163 pk sterke E 200 KOMPRESSOR in de NEFZ-rijcyclus maar 9,1 liter superbenzine per 100 km. Daarmee is hij 0,5 liter zuiniger dan zijn voorganger.

Hoogteregeling met luchtveren standaard

Het chassis van de nieuwe E-Klasse break steunt in grote mate op de moderne assystemen die ook bij de limousine van de E-klasse borg staan voor een maximum aan veiligheid, wendbaarheid en comfort.
De ruimtelijk geleide achteras is volledig uit aluminium vervaardigd en is standaard met een hoogteregeling uitgerust. De achteras rust nu volledig op luchtveren in plaats van op het hydropneumatische systeem uit het vorige model. De luchtveren maken een ladingsonafhankelijke hoogteregeling mogelijk – de veerwegen van de achteras blijven bij elke lading identiek zodat altijd een maximaal rijcomfort verkregen wordt.

AIRMATIC DC, een systeem met luchtveren dat de kracht van de schokdempers en de veren telkens aan de situatie aanpast, is als optie beschikbaar voor de E-klasse break.

Drie lijnen voor individuele wensen op het vlak van design en uitrusting

De drie zelfstandige design- en uitrustingslijnen CLASSIC, ELEGANCE en AVANTGARDE komen tegemoet aan uiteenlopende wensen van de klanten. Het basismodel CLASSIC heeft al een heel volledige standaarduitrusting: CD-autoradio, automatische airconditioning, Sensotronic Brake Control, zijdelingse airbags, windowbags, sierlijsten in edelhout, lichtmetalen velgen en tal van andere veiligheids- en comfortdetails. Het model ELEGANCE onderscheidt zich door het discrete gebruik van chroom op de bumpers, de flankbeschermers en de deurgrepen en door het atlasgrijs gelakte lamellenrooster voor de radiator. De lijn AVANTGARDE trekt met de aparte en dynamisch gevormde bumpers en drempels en met de cockpitinstrumenten met witte wijzerpanelen de aandacht op zich. Bij dit model horen bovendien krachtige bi-xenonkoplampen en LED-remlichten tot de standaarduitrusting.