09
maart
2010
|
01:00
Europe/Brussels

E 300 BlueTEC HYBRID: De ultieme efficiëntie - de eerste dieselhybride van Mercedes-Benz

· 100% hybrideaandrijving voor een 100% zuiver elektrisch rijgedrag

· Rijplezier en efficiëntie met een dieselmotor van 150 kW en een elektromotor van 15 kW.

· 4,1 l/100 km en 109 g/km CO2.

· Intelligent beheer van de aandrijving met stop-startfunctie en cruisemodus

Met de E 300 BlueTEC HYBRID, die op het autosalon van Genève wordt voorgesteld, onthult Mercedes-Benz de eerste dieselhybride in West-Europa. Het model doet een beroep op een zuinige viercilinder dieselmotor met een cilinderinhoud van 2,2 liter en een vermogen van 150 kW (204 pk), gekoppeld aan een krachtige hybridemodule. Die bestaat uit een elektromotor van 15 kW die postvat tussen de thermische motor en de zeventrapsautomaat. De elektromotor staat de dieselmotor bij tijdens acceleraties (boostereffect) en recupereert energie tijdens het remmen (generatormodus). Hij kan de wagen ook volledig autonoom aandrijven. De hybrideaandrijving met dieselmotor steunt op het innovatieve, moduleerbare hybrideconcept van Mercedes-Benz en wijdt een tijdperk van hybrideaandrijvingen in. Daardoor stelt de E 300 BlueTEC HYBRID zich tevreden met 4,1 liter diesel per honderd kilometer (CO2-emissies: 109 g/km). Hij wordt vanaf 2011 gecommercialiseerd.

De versie E 300 BlueTEC HYBRID is gebaseerd op de E 250 CDI met een vermogen van 150 kW (204 pk). De Mercedes-ingenieurs hebben de viercilinder-dieselmotor aan een compacte en performante, 15 kW sterke elektromotor gekoppeld om een ijzersterk duo te vormen. De elektromotor wordt gevoed door de lithium-ionbatterij onder hoogspanning, die haar sporen reeds verdiende op de S 400 HYBRID. Ondanks het hoge totaalvermogen van 165 kW (224 pk) en het koppel van meer dan 580 Nm stelt de E 300 BlueTEC HYBRID zich tevreden met 4,1 liter benzine per honderd kilometer en stoot hij slechts 109 g/km CO2 uit. Zo zit hij qua verbruik op het niveau van de beste kleine wagens terwijl de hybrideaandrijving op het vlak van prestaties en rijplezier niet moet onderdoen voor een moderne zescilinder dieselmotor.

De voorbeeldige verbruikscijfers zijn zeker en vast te danken aan de innovatieve hybrideaandrijvingen maar zijn ook de vrucht van een intelligent vermogensbeheer met de volgende functies: 

· De elektromotor staat de dieselmotor vanaf de erg lage toeren bij door een hoog koppel te leveren (boostereffect). Zo geeft de wagen blijk van een meer dan indrukwekkend dynamisme.

· Op grote wegen en snelwegen verschuift de intelligente elektronica automatisch het oplaadpunt van de thermische motor om het specifieke verbruik te reduceren en zo brandstof te besparen en de emissies te beperken.

· De E 300 BlueTEC HYBRID kan kleine afstanden volledig elektrisch afleggen met snelheden tot 35 km/u. Dat is te danken aan de koppeling die de thermische motor van de elektromotor scheidt. Die oplossing maakt het mogelijk om de dieselmotor te laten rusten tijdens parkeermanoeuvres en in fileverkeer.

· De verbrandingsmotor van de nieuwe dieselhybride wordt automatisch uitgeschakeld wanneer de wagen vrij vertraagt bij snelheden lager dan 80 km/u. Op dat ogenblik kan de elektromotor de snelheid op zijn eentje constant houden. De wagen rijdt dan in de ‘cruisemodus’ zoals specialisten het noemen.

· De dieselmotor wordt in alle zachtheid terug gestart wanneer de bestuurder het rempedaal loslaat en het gaspedaal intrapt of tijdens acceleraties een bepaalde snelheidslimiet bereikt.

· Zodra de bestuurder het gaspedaal loslaat, wordt de energie gerecupereerd door de elektromotor die als generator werkt en de kinetische energie omzet in elektriciteit, die vervolgens in de hoogspanningsbatterij wordt opgeslagen. Zelfs tijdens het remmen wordt een deel van de energie gerecupereerd en omgezet in elektrische energie.

De versie E 300 BlueTEC HYBRID beschikt over alle eigenschappen van ‘full hybrids’, waaronder een 100% elektrische modus, een stop-startsysteem, een energierecuperatiesysteem, een aandrijving met boostereffect en onuitgegeven cruisemodus en een verbrandingsmotor die dankzij de hoogspanningsmodule in de grootste stilte start.

Naast deze hybridetechnologie biedt de E 300 BlueTEC het comfortpeil dat klanten gewend zijn van Mercedes-Benz. De compressor van de airconditioning en de stuurinrichting zijn elektrisch aangedreven zodat ze perfect blijven werken wanneer de verbrandingsmotor wordt stilgelegd. Ook het koffervolume blijft intact en het interieur verliest niets van zijn gekende moduleerbaarheid. De volledige hybrideaandrijving inclusief hoogspanningsbatterij is ondergebracht in het motorcompartiment. Dat resultaat is te danken aan een doorgedreven moduleerbaarheid en het werk van de ingenieurs, die erin geslaagd zijn om extreem compacte organen te creëren.

De E 300 BlueTEC HYBRID zal vanaf 2011 worden aangeboden als berline en break. Hij sluit zich aan bij het gamma bijzonder zuinige en milieuvriendelijke modellen, met een waaier van meer dan 70 BlueEFFICIENCY-modellen, gaande van de A-Klasse tot de S-Klasse. Dat gamma omvat ook de S 400 HYBRID en de ML 450 HYBRID, de eerste hybridemodellen van een Europese constructeur.