30
maart
2012
|
02:00
Europe/Brussels

E 300 BlueTEC HYBRID en zuinigheidskampioenen

Mercedes-Benz zet zijn hybride-offensief voort met de nieuwe E 300 BlueTEC HYBRID, ’s werelds zuinigste luxewagen (4,2 l/100 km, 109 g/km CO2). Tegelijk bewijzen zuinigheidskampioenen zoals de SLK 250 CDI, de S 250 CDI, de ML 250 BlueTEC 4MATIC en de SL 350 BlueEFFICIENCY op overtuigende wijze dat het merk een pioniersrol blijft spelen in de constante verbetering van verbrandingsmotoren, en dat in alle mogelijke klassen. Al deze milieugerichte mobiliteitsoplossingen hebben een ding gemeen: hun indrukwekkende en totaal compromisloze efficiëntie.

Zuinige en milieuvriendelijke luxewagens bouwen, zonder daarbij te raken aan de klassieke troeven zoals veiligheid, comfort en een sereen rijplezier. Dat is de doelstelling die het in Stuttgart gevestigde Mercedes-Benz zich heeft gesteld. De uiterst efficiënte verbrandingsmotoren worden momenteel aangevuld met hybridesystemen die de mix van intelligente, milieuvriendelijke mobiliteitsoplossingen op maat compleet maken. Na de lancering van de S 400 HYBRID in 2009 vestigt Mercedes-Benz ook nu weer nieuwe normen voor luxewagens met de E 300 BlueTEC HYBRID. Deze dieselhybride wordt in juni 2012 verkrijgbaar op de Europese markt als berline en break. Parallel daarmee wordt de E 400 HYBRID met een elektromotor en V6-benzinemotor op de Amerikaanse markt gelanceerd. Later wordt hij ook verkrijgbaar in andere landen zoals Japan en China.

"Moduleerbare hybridetechnologie stelt ons in staat om snel hybridemodellen toe te voegen aan ons gamma,” vertelt Professor Dr. Thomas Weber, lid van de Raad van Bestuur van Daimler voor groepsonderzoek en hoofd van de ontwikkeling bij Mercedes-Benz Cars. "Mits een duidelijke focus op de verschillende vereisten van de wereldmarkten, kunnen we precies die modellen bieden die onze klanten willen.” Dat komt omdat het intelligente, moduleerbare hybrideconcept een groot voordeel heeft: er zijn geen wijzigingen meer nodig aan het koetswerk. De hybridemodule kan op flexibele wijze worden ingebouwd in andere modellen en behalve diesel- en benzinemodellen vormen ook links- en rechtsgestuurde versies geen probleem.

De vraaggestuurde hybridisering uit zich in diverse ontwikkelingsfasen, van de ECO stop-startfunctie tot en met de zuiver elektrisch rijdende hybride en verder naar de duurzame mobiliteit van de toekomst. Mercedes-Benz engageert zich bovendien om zijn modellen te optimaliseren met de nieuwste verbrandingsmotoren, door middel van downsizing, turbotechnologie, directe injectie, wrijvingsarme onderdelen en BlueTEC. Bovendien ondergaan ook de voertuigen zelf gerichte verbeteringen op het vlak van aerodynamica, lichte constructie en energiebeheer (BlueEFFICIENCY). De krachtige en tegelijk zuinige benzine- en dieselmotoren worden in heel het gamma aangeboden.

Zuinigheidskampioenen zoals de SLK 250 CDI, S 250 CDI, ML 250 BlueTEC 4MATIC en SL 350 BlueEFFICIENCY vestigen in hun respectievelijke segmenten nieuwe normen inzake efficiëntie.

Het volledige persdossier kan u in bijlage terugvinden.